LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ja5onCh0i
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2014 12:14

Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Ja5onCh0i »

Hallo Allen,
Afgelopen maart een ongeluk gehad tijdens mijn vakantie waar ik tandart kosten heb gemaakt. Op advies van Travelcare ben ik naar een tandarts gegaan. Eenmaal terug heb ik de kosten eerst gedeclareerd bij de zorgverzekeraar, daarna bij de Reisverzekering ( in dit geval ING cq NN). Totale kosten waren voor mij 927 EURO. Hieronder reactie van ING:

Wij hebben een vergoeding van € 150 vastgesteld. Dit is het bedrag wat wij maximaal
vergoeden voor tandheelkundige kosten, waarbij al rekening is gehouden met het eigen
risico van € 100 voor medische kosten. Deze vergoeding staat over enkele werkdagen op uw
Betaalrekening welke is gekoppeld aan uw polis.


In de polisvoorwaarden staat de maximale vergoeding voor tandheelkundige kosten op 250 EURO. Mijn vraag is: wordt de eigen risico over totale schadebedrag afgehaald of over de maximale vergoeding?

Dit staat nergens in de Algemene voorwaarde bij ING, maar mijn algemene kennis zegt dat dit over het totale schadebedrag gaat. ING klantenservice beweert bij hoog en laag dat het over de vergoeding is. Ik meen hierdoor op de verkeerde been gezet te zijn bij het afsluiten van de polis en ben een klachtenprocedure gestart. Het gaat mij om het principe en niet zo zeer het geld.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Emcede »

Een eigen risico wordt in mindering gebracht op de GEDEKTE schade. De dekking van uw verzekering is maximaal € 250,00 en hierop wordt het eigen risico in mindering gebracht.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door ruud_a »

hoeveel had u geclaimd bij ing?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... Denk je goed verzekerd te zijn, valt dat toch wel even tegen. Maar hoeveel heeft de zorgverzekeraar dan vergoed, aangezien je daar eerst gedeclareerd hebt?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:Hmmm... Denk je goed verzekerd te zijn, valt dat toch wel even tegen. Maar hoeveel heeft de zorgverzekeraar dan vergoed, aangezien je daar eerst gedeclareerd hebt?
dat hoe goed of hoe slecht je verzekerd bent staat in de polisvoorwaarden.
en die leest iedereen voor het afsluiten van de verzekering.

Ja5onCh0i
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2014 12:14

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Ja5onCh0i »

ik ben niet verzekerd voor tandartskosten bij Zilveren Kruis, dus deze heeft niks vergoed. Daarom heb ik een bedrag ban 927 Euro geclaimd bij ING. Ik begrijp de limitatie van maximale vergoeding, alleen ik vind dat mijn eigen risico op de schadebedrag verhaalt moet worden en niet op de maximale vergoeding.

M.a.w. als in de voorwaarden staat dat de maximale vergoeding 150 EURO was dan was dat zo en had ik een andere verzekeraar genomen. Nu staat er een maximale vergoeding van 250 EURO met een Eigen Risico van 100 EURO. Nogmaals ik dacht dat dit over totale schade gaat. Naar mijn mening is mijn risico nu 723 EURO en vindt dus een vorm van misleiding v/d polisvoorwaarden.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als er uitdrukkelijk staat dat de maximale vergoeding 250 euro is, dan zal dat gewoon betaald moeten worden, lijkt me. Ze zouden wel de eerste 100 euro van de nota als eigen risico kunnen bezien. Dus dat je in feite voor 350 euro maximaal verzekerd bent. Tenzij er iets staat als: tandartskosten tot 250 euro vergoed met een eigen risico van 100 euro. Een en ander hangt dus van de formulering af, en wat de klant ervan maakt.

Maar reclame maken met 250 euro vergoeding, terwijl het maximaal 150 euro is, dat zou een knap staaltje misleiding zijn.

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Eljar »

Wat vreemd is dit. Ik zou ook redeneren dat u gewoon recht heeft op €250,-. Wanneer je deze declaratie bijvoorbeeld vergelijkt met de "normale" zorgverzekering, dan betaal je ook eerst je eigen risico en krijg je vergoedt tot het bedrag dat jij hebt afgesproken/afgesloten met de zorgverzekeraar.....

Het enige dat ik kan bedenken is dat die €100,- niet betrekking heeft op de tandartskosten, maar andere medische kosten. In de reactie van ING wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen tandheelkundige kosten en medische kosten. Misschien is dit een verklaring? Hoe staat het op de rekening?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door ruud_a »

mogelijk is er sprake van een soort eigen risico van de eerste 100 euro over alles wat wordt geclaimd?
bijvoorbeeld dokterskosten, tandartskosten en nieuwe vliegtickets bij elkaar?
een soort administratiekosten dus.
dat zou het iets logischer maken.
in het geval van alleen tandartskosten komt het dan wel wat vreemd over.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb geprobeerd de voorwaarden er bij te halen. Dit is de link:
https://www.ing.nl/particulier/verzeker ... oorwaarden

Er staat inderdaad maximaal 250 euro vergoeding. Dan moet dat gewoon betaald worden lijkt me. Er is inderdaad sprake van een eigen risico van 100 euro per gebeurtenis voor alle medische kosten. Maar zoals het nu is zal ING nooit dat gegeven maximum uit hoeven te betalen.

Afbeelding

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Emcede schreef:Een eigen risico wordt in mindering gebracht op de GEDEKTE schade. De dekking van uw verzekering is maximaal € 250,00 en hierop wordt het eigen risico in mindering gebracht.
Voor wie werk jij eigenlijk? Je lijkt wel een professionele smoezenverkoper. Leg dan eens uit hoe je zo ooit aan het maximum van €250 zou kunnen komen.

Ik zou zeggen dat de schade onder de dekking valt. Je trekt er €100 eigen risico van af, en betaalt dan uit tot het maximum van €250.

@TS: Ondertussen vraag ik me af: heeft die tandarts uitsluitend tandheelkundige hulp geboden, of misschien ook eerst medisch opgelapt (bv bloedneus en schrammen weggepoetst of gehecht)...? Een tandarts is ook medicus. De rekening zou dan daarvoor uitgesplitst kunnen worden. Misschien heb je recht op €827!

Ja5onCh0i
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2014 12:14

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Ja5onCh0i »

Daarom is mijn vraag aan ING cq NN, wat verstaan we onder Eigen Risico? Ik dacht dat die term duidelijk was voor mij... tot gister

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Geip Suusje schreef:
Emcede schreef:Een eigen risico wordt in mindering gebracht op de GEDEKTE schade. De dekking van uw verzekering is maximaal € 250,00 en hierop wordt het eigen risico in mindering gebracht.
Voor wie werk jij eigenlijk? Je lijkt wel een professionele smoezenverkoper. Leg dan eens uit hoe je zo ooit aan het maximum van €250 zou kunnen komen.

Ik zou zeggen dat de schade onder de dekking valt. Je trekt er €100 eigen risico van af, en betaalt dan uit tot het maximum van €250.

@TS: Ondertussen vraag ik me af: heeft die tandarts uitsluitend tandheelkundige hulp geboden, of misschien ook eerst medisch opgelapt (bv bloedneus en schrammen weggepoetst of gehecht)...? Een tandarts is ook medicus. De rekening zou dan daarvoor uitgesplitst kunnen worden. Misschien heb je recht op €827!
taalkundig is er niets mis met wat emcede zegt.
de maximale vergoeding is 250 euro, dus nooit 400 euro.
dit is voor het eigen risico er af gaat.
dat heeft niets met smoezen bedenken te maken.

voor dat geld van een bloedneus, zul je dan ook bij de zorgverzekeraar moeten zijn en niet bij de reisverzekering.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als het eigen riscio van 100 euro altijd van de vergoeding af zou gaan is de maximale vergoeding 150 euro.

De correct interpretatie is m.i. de volgende.
Schadebedrag = 927 euro.
De eerste 100 euro zijn voor eigen rekening waardoor er nog 827 euro aan Schade overblijft.
Aangezien 827 euro meer is dan 250 euro wordt er 250 euro betaald.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leo The Emperor schreef:Als het eigen riscio van 100 euro altijd van de vergoeding af zou gaan is de maximale vergoeding 150 euro.

De correct interpretatie is m.i. de volgende.
Schadebedrag = 927 euro.
De eerste 100 euro zijn voor eigen rekening waardoor er nog 827 euro aan Schade overblijft.
Aangezien 827 euro meer is dan 250 euro wordt er 250 euro betaald.
Dat lijkt mij dus ook. En als ING er anders over denkt, dat mag natuurlijk, maar dan hadden ze het anders moeten omschrijven. In ieder geval kunnen ze het geen maximum vergoeding noemen, want aan die 250 kom je dus nooit.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door JanvL »

Citaat van de website

Eigen risico
Om de premie laag te houden heeft de Doorlopende ING Reisverzekering een eigen risico van € 100 per gebeurtenis voor onderstaande schades.
Verlies of schade van uw bagage
Verlies of diefstal van uw reisdocumenten
Verlies of diefstal van geld of cheques
Medische kosten
Schade aan uw vakantieverblijf
Heeft u een schade, dan wordt het eigen risico ingehouden op de schadevergoeding. Is uw schade lager dan € 100, dan wordt er geen schadevergoeding uitgekeerd.

Kortom, mag duidelijk zijn hoewel het wel iets beter opgeschreven zou kunnen worden in de voorwaarden.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan is de maximumvergoeding dus 150 euro en geen 250.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door JanvL »

Effectief zou dat kunnen. Ik weet wel, dat bij NN je kunt kiezen voor een eigen risico, ook van 0.
In dat geval (als dat bij ING ook kan) is een maximering op zich zelf wel nuttig.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

JanvL schreef:Citaat van de website

Eigen risico
Om de premie laag te houden heeft de Doorlopende ING Reisverzekering een eigen risico van € 100 per gebeurtenis voor onderstaande schades.
Verlies of schade van uw bagage
Verlies of diefstal van uw reisdocumenten
Verlies of diefstal van geld of cheques
Medische kosten
Schade aan uw vakantieverblijf
Heeft u een schade, dan wordt het eigen risico ingehouden op de schadevergoeding. Is uw schade lager dan € 100, dan wordt er geen schadevergoeding uitgekeerd.

Kortom, mag duidelijk zijn hoewel het wel iets beter opgeschreven zou kunnen worden in de voorwaarden.
Als ik zoek op "schadevergoeding" kom ik de vetgedrukte tekst niet tegen op de web site en ook niet in de voorwaarden waarnaar TS linkte.

Citeer jij misschien uit iets anders? Of zit ING terwijl wij hier typen de boel te wijzigen?

Volgens mij staat het duidelijk in artikel 19.
19.4 Eigen risico
Het eigen risico voor medische kosten bedraagt €100 per gebeurtenis.

Er staat nergens dat het eigen risico wordt ingehouden op de schadevergoeding
De gebeurtenis was €927. Na ER blijft er €827 over, waarvan tot €250 voor tandheelkundige kosten kan (moet) worden uitgekeerd.
Als je het hele artikel 19 leest zie je dat tandheelkundige kosten onderdeel van medische kosten zijn.

In het geval van een kortlopende reisverzekering (al wijzigt de maximale vergoeding tandheelkundige kosten daardoor niet), zie pagina 51.
Artikel 19.4 luidt als volgt:
Het eigen risico voor medische kosten bedraagt €50 per gebeurtenis.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eigen Risico over schadebedrag of over vergoeding?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

De vraag brandt... wat te doen bij opkomende kiespijn. Een reis boeken? :mrgreen:

Gesloten