LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur eigen risico na 7 jaar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nanda1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2018 08:43

Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door nanda1979 »

Ik ben intussen als sinds eind 2011 niet meer verzekerd bij Unive. Gisteren viel er een brief op de deurmat met een rekening van bijna 500 euro met incasso kosten omdat men meerdere brieven verstuurd zou hebben.
Ik woon sinds 2,5 jaar niet meer in Belgie, en ze zullen de andere brieven wel naar het oude adres gestuurd hebben. Blijkbaar hebben ze me gevonden en ook meteen het rekeningnummer, want dit staat netjes op de acceptgiro.

Ik ben gaan bellen, geen idee waar deze factuur over ging want dat stond er niet bij. Men refereert dus naar het eigen risico van 2011...

Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is, na al die jaren! Men geeft aan meerdere brieven te hebben verstuurd en ook een incasso bureau erop gezet te hebben en dat dit bureau de factuur 'nu pas terug gaf'.

Ik vind het allemaal maar een vreemd verhaal, en hoe komt men eigenlijk aan mijn rekening nummer?
Ik zal vast wel moeten betalen, maar wil eerst gaan uitzoeken of ik nog MOET betalen na al die jaren...
Wie weet raad?

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door rvjapio »

zoek op: wanneer verjaart een schuld

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zolang geleden is dat toch nog niet? U kunt toch wel nagaan of u in 2011 zoeg gebruikt hebt, terwijl u niet het eigen risico hebt betaald? En had u toen dan een verhoogd eigen risico? Als die aanmaningen naar uw oude adres gestuurd zijn is de invordering gestuit.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door Statler »

Ik woon sinds 2,5 jaar niet meer in Belgie, en ze zullen de andere brieven wel naar het oude adres gestuurd hebben
Als die aanmaningen naar uw oude adres gestuurd zijn is de invordering gestuit.


alleen als ts daar staat ingeschreven en zoals ik het lees was hij daar dus al 2.5 jaar weg, dus van stuiting is dan geen sprake.

Advies aan ts neem contact op en vraag waar eea heen is gestuurd.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verjaringstermijn is drie jaar (art. 7:942 BW). Deze termijn is te stuiten door een aanmaning te versturen binnen de drie jaar; de verjaringstermijn van drie jaar gaat, dan opnieuw lopen. Wanneer deze naar een oud adres worden verstuurd doordat u uw nieuwe adres niet heeft opgegeven, dan komt dat voor uw rekening. Als u in 2012, 2013 en 2014 op nog uw oude adres woonde en nooit een aanmaning heeft gezien, dan is deze nu verjaard.

stofzuigertje

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je in Belgie verzekerd was en Univé stopte en zij pas later de factuur stuurde.....

Datum factuur?
Datum verhuizing
Datum klant Univé
Datum terug in NL

dit soort gegevens is nodig voor een betrouwbaar antwoord of het te laat is ingestuurd en verjaard of niet.
Opzeg datum verzekering en verhuisdatum ook graag... adres hoeft niet...

nanda1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2018 08:43

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door nanda1979 »

Ik ben verhuisd november 2015 naar Nederland, vanuit België.
Nooit een aanmaning gehad in die tijd.
Ik was verzekerd bij unive tot en met december 2011.

De brief was deze week gestuurd naar mij. Zonder duidelijke inhoud. Enkel een bedrag. Heb er voor gebeld om te weten waar het over ging.

Nee idd ik heb ze geen adres wijziging gestuurd. Maar m.i. Was dat ook niet nodig. Was al jaren geen klant meer...

stofzuigertje

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je van 2011 tot 2015 daar woonde en niets kreeg is adres wijziging sturen niet meer nodig!

Dat ze in na verhuizing in 2015 iets stuurde is te laat!
Ik vermoed dat een zorg verlener, Ziekenhuis of Tandarts te laat heeft ingestuurd en daarom onder 2011 valt.....
Laat ze eerst maar eens bewijzen leveren waarvoor dit was.

Als iemand in 2012 een factuur te laat stuurde had je die in 2013 moeten ontvangen , 2014 ook niets en deel 2015 ook daar gewoond..
Wegens te laat insturen is incasso onredelijk, je hoeft na zoveel tijd geen adres door te geven.
Vraag nadere bewijzen van zowel de vordering als de verstuurde brieven met datums....

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Factuur eigen risico na 7 jaar

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Als ik alles hier lees krijg ik heel erg het idee dat dit een "valse" bericht is.
UNIVe moet u zeker kunnen vertellen of dit klopt en waar het dan van is.
Ook bij het incassobureau kunt u toch meer info krijgen lijkt me. Het blijft nu allemaal heel erg vaag.

Maar daarbij, na zoveel jaren, en zeker omdat u nog 4 jaren in België hebt gewoond, denk ik dat het niet meer mogelijk is voor UNIve om nog een rekening betaald te krijgen.
En aangezien een zorgverzekering heel goed weet wat ze wel en niet kunnen doen zouden ze dan niet iets proberen te innen wat niet kan en zeker hiervoor geen incassobureau inschakelen.

Gesloten