LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
OpaJaap
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2009 12:22

Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door OpaJaap »

Ik kreeg een brief waarin staat dat mijn woonhuis onderverzekerd is. Ze hebben zelf 'even' de herbouwwaarde vastgesteld voor zo'n slordige 140 duizend méér :lol:

Als ik NIET reageer ga ik in het vervolg €369 ipv €239 per jaar betalen. :shock:
Dan is de verzekerde waarde wel verhoogd.

Als ik het er niet mee eens ben kan ik de verzekering beëindigen.
Dat heb ik dus gedaan, ik ga wel naar een ander. Gewoon voortzetten zoals hij nu is kan kennelijk niet. Dat je al meer dan 15 jaar deze verzekering hebt zonder te claimen telt kennelijk niet.

Wat nu als de brief aan mijn aandacht ontsnap was, of niet bezorgd? :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door vroem »

hmm ik zou blij zijn met een verzekeraar die in de gaten houd dat je neit onderverzekerd bent, zeker bij dit soort kapitaal.

Ik vraag mij af of de consequenties/gevolgen daarvan voor u wel helemaal helder zijn...

vdassem
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:18

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door vdassem »

.
Laatst gewijzigd door vdassem op 08 mar 2011 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Maakt de klant zelf niet uit of ie eventueel onderverzekerd wil zijn?

vdassem
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2010 18:18

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door vdassem »

.
Laatst gewijzigd door vdassem op 08 mar 2011 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door vroem »

tuurlijk maakt hij dat zelf uit. Maar als de toko affikt blijf je dus wel emt een restschuild achter, want dan zijn de kosten herstel of herbouw slechts gedeeltelijk vergoed. Nu mag iedereen het zelf weten, en als je een tonnetje of zo reserve hebt om een dergelijk probleem op te lossen best, maar daar trek ik dan liever rente van wat aanzienlijk meer is dan de extra premie....En als je dan tonnetje niet hebt is het helemaal niet handig, hypotheekverstrekkers hebben niets voor niets in de voorwaarden staan dat de woningbezitter moet zorgen voor deugdelijke verzekering van het onroerend goed. (mijne tenminste wel.)

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door tufima »

Ik denk dat TS zich inderdaad de risico's van onderverzekering niet realiseert.

Wellicht kan hij elders een goedkopere verzekering afsluiten, doch de reden van overstappen is in mijn ogen niet het feit dat de verzekeraar de premie verhoogt, maar omdat TS niet precies begrijpt waarom hij meer moet betalen.

Het schijnt overigens dat ongeveer 40% van de gezinnen onderverzekerd is.

Voor bijvoorbeeld inboedelverzekeringen zie je vaak dat je eens in de zoveel jaar een inboedelwaarde meter moet invullen. Voor opstalverzekeringen heb je hiervoor de herbouwwaarde meter. Of elke verzekeraar hier gebruik van maakt durf ik niet te zeggen.

Het risico is dat je bij schade slechts een percentage van de werkelijke schade krijgt uitgekeerd.

Voorbeeld:

Verzekerd tot € 140.000
Werkelijke waarde € 280.000
Schade € 140.000

In dit geval zal de uitkering slechts € 70.000 zijn aangezien het verzekerde bedrag ten opzichte van de werkelijke waarde slechts 50% is wordt er ook slechts 50% uitgekeerd.

Mensen denken dan vaak: ik ben toch verzekerd tot € 140.000 dus € 140.000 moet worden uitgekeerd, maar dat is dus niet zo.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Emcede »

OpaJaap schreef:Ik kreeg een brief waarin staat dat mijn woonhuis onderverzekerd is. Ze hebben zelf 'even' de herbouwwaarde vastgesteld voor zo'n slordige 140 duizend méér
Vreemd... een verzekeraar kent het huis van Opa Jaap niet en zal dus niet 'zomaar' het verzekerde bedrag zo fors verhogen. Is er misschien schade geweest, waarbij is vastgesteld dat er sprake is van onderverzekering? Of hebben ze laten weten hóe ze tot de slotsom zijn gekomen dat het verzekerde bedrag te laag was?

Ik denk dat TS een deel van het verhaal niet vertelt, want geen verzekeraar gaat zomaar de verzekerde som verhogen!

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door tufima »

Wellicht heeft hij recentelijk een herbouwwaarde meter ingevuld.........

doucheputje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2011 14:19

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door doucheputje »

De verhogingen van bovenstaande meneer kan ik bevestigen, een brief met verwijzing dat ze de gegevens uit zeer betrouwbare bron Dataland hebben. Hieruit concluderen ze in de brief dat je bent onderverzekerd. Dataland werkt nauw samen met onze gemeenten vermeld deze brief. Daaruit concludeer ik dat de nieuwe herbouwwaarde gebaseerd is op de WOZ-waarde. Verder sluit de brief met de volgende woorden: Wanneer u zich niet kunt vinden in de aanpassing van de verzekerde herbouwwaarde, dan kunt u uw verzekering binnen 30 dagen beeindigen.
Een ieder kan voor zichzelf beslissen, mijn herbouwwaarde stijgt 60.000 eurootjes en de premie een slordige 50%. :mrgreen:

OpaJaap
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2009 12:22

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door OpaJaap »

Het gaat mij niet om dat tientje, maar om de grove brutaliteit dat als ik niet reageer ik automatisch meer moet betalen. Volgens mij moet je in deze maatschappij een opdracht verstrekken tot het geleverd krijgen van een product of dienst, en niet bij thuiskomst van een vakantie, of een jaar erna als de post je niet bereikt heeft, ineens ontdekken dat je kennelijk een andere - duurdere - overeenkomst hebt.

Als ze me gewoon gevraagd hadden of ik het ermee eens ben, en anders de overeenkomst 'stilzwijgend' verlengen zoals ie nu is, dan had ik wel ja gezegd.

Begrijpen jullie het nu?

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

OpaJaap schreef:Ik kreeg een brief waarin staat dat mijn woonhuis onderverzekerd is. Ze hebben zelf 'even' de herbouwwaarde vastgesteld voor zo'n slordige 140 duizend méér :lol:
OpaJaap woont denk ik op Paleis Soestdijk.
Ik neem aan de verzekeraar wel zo slim is geweest de grondprijs eraf te trekken.
Want grond verbrand over het algemeen niet.

Ik ken z'n woonsituatie niet, maar zo'n ongevraagde en waarschijnlijk ongewenste verhoging doet mij vermoeden dat deze verzekeringsmaatschappij dringend geld nog heeft.

OpaJaap
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2009 12:22

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door OpaJaap »

Ter info: de woz waarde is € 193.000 per 1 januari 2010, de voorgestelde verzekerde waarde € 369.290. Nou jij weer

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

En de WOZ-waarde is ook nog inclusief de waarde van de grond onder het pand.
Fortis is dus compleet gek geworden, op z'n Hollands gezegd.

homer wells
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2011 15:46

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door homer wells »

Ik heb vandaag zo'n zelfde brief ontvangen.
5 jaar geleden heb ik door een beëdigd taxateur de herbouwwaarde van mijn laten bepalen ivm grote verbouwing. Het resultaat van deze taxatie was dat de herbouwwaarde van mijn woning €400.000,- was.
Geïndexeerd is de herbouwwaarde van mijn huis nu €410.730,-. Volgens ASR is de herbouwwaarde van mijn huis nu €517630,- een stijging van 25%.
E.e.a. houdt in dat ik nu €27,40 meer moet gaan betalen per maand.
Vervolgens ben ik de herbouwwaardemeter gaan bekijken. Als ik de gegevens van mijn huis in dit model invoer zou ik uitkomen op een herbouwwaarde van €990.000,- !!!!!!!!!!!!
Voor de volledigheid... half januari heb ik vanwege de vernieuwing van mijn hypotheek mijn huis weer laten taxeren. Uitkomst: een waarde van €625.000,-
Op mijn vraag aan de firma ASR hoe ik mijn huis gewoon voor €410.000,- kan blijven verzekeren, kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was.
De data die ASR via Dataland krijgt is volgens hun betrouwbaarder dan het oordeel van een geregistreerd makelaar/taxateur...

OpaJaap
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2009 12:22

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door OpaJaap »

Nog wat info dan maar: Mijn huis staat nu te koop voor een vraagprijs van € 375000, en dat is inclusief de onbrandbare grond, en nog niet openbaar, dus dat kunnen ze niet weten.

Ik heb meer dan een jaar geleden een enquète formuliertje van asr ingevuld, en - voor zover ik het me herinner - kijken ze alleen maar naar de vierkante en de kubieke meters en de postcode.

Het zou leuk zijn als iemand eens een offerte vraagt aan een aannemer, aangenomen dat zijn huis helemaal is afgefikt, wat het dan gaat kosten om het te herbouwen.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door tufima »

OpaJaap schreef:Ter info: de woz waarde is € 193.000 per 1 januari 2010, de voorgestelde verzekerde waarde € 369.290. Nou jij weer
OpaJaap schreef:Nog wat info dan maar: Mijn huis staat nu te koop voor een vraagprijs van € 375000, en dat is inclusief de onbrandbare grond, en nog niet openbaar, dus dat kunnen ze niet weten.
Die WOZ waarde kan volgens mij niet correct zijn...

Daarnaast blijkt de voorgestelde verzekerde waarde behoorlijk dicht in de buurt van de vraagprijs te liggen, dus zo gek is dat zeker niet.

Ik ben het met je eens dat de toon van de aankondiging van de maatschappij behoorlijk wat te wensen over laat. Maar ik vermoed dat deze betreffende maatschappij niet de enige is die het op deze manier doet helaas ....

OpaJaap
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2009 12:22

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door OpaJaap »

Wat is nou eigenlijk de relatie tussen verkoopwaarde (taxatie, vraagprijs, zeg het maar...) en de herbouwwaarde. 20 kuub stenen in tietjerk zijn net zo duur als in amsterdam, maar in amsterdam betaal je 8 keer zo veel voor hetzelfde huis, nog afgezien van de onbrandbare grond...

Die jongens van Dataland vertrouw ik in ieder geval niet

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Byob »

Die jongens van Dataland vertrouw ik in ieder geval niet
Volgens mij wordt de database van Dataland voor het grootste deel gevuld door de gegevens vanuit de gemeente, misschien ook niet te vertrouwen...


Let erop dat de maatschappij een tool heeft willen gebruiken om een ieder erop te wijzen dat zijn verzekerde bedrag niet klopt, of met de tool het bedrag na te kunnen gaan. Als je kijkt naar de herbouwwaardemeter van het verbond van verzekeraars komen de meeste vragen die ASR/Dataland stelt ook weer terug.
Soort woning/Inhoud/Fundamenten enz enz...
Wat is nou eigenlijk de relatie tussen verkoopwaarde (taxatie, vraagprijs, zeg het maar...) en de herbouwwaarde. 20 kuub stenen in tietjerk zijn net zo duur als in amsterdam, maar in amsterdam betaal je 8 keer zo veel voor hetzelfde huis, nog afgezien van de onbrandbare grond...


In princiepe is die relatie er ook niet. Herbouwwaarde wordt voornamlijk bepaald door de op de website, of in de waardemeter van het verbond gevraagde zaken. Hier speelt de regio niet een directe rol. Wel kan ik mij voorstellen dat het moeten plaatsen van een afvalcontainer, en bouwmaterialen wat goedkoper is een beetje ruimte om de woning is, dan dat je hartje amsterdam woont, met zelfs nog geen ruimte om je eigen auto bij je huis te parkeren.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Fortis ASR verhoogt verzekering ongevraagd

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

tufima schreef: Maar ik vermoed dat deze betreffende maatschappij niet de enige is die het op deze manier doet helaas ....
Verzekeringsmaatschappijen hebben hard geld nodig vanwege o.a. de woekerpolissen.
1) Ze kunnen met goed fatsoen bijna geen nieuwe meer ontwikkelen en het gros van de (ook bestaande) klanten stapt over op banksparen o.i.d.
2) Er hangen nog een zooi schadeclaims boven hun hoofd en dat gaat pijn doen, omdat ze de poet al met hun handlangers zo goed als verdeeld hadden.

Ik denk dat we met de schofterigheid van de verzekeraars de komende tijd nog een hoop te stellen krijgen.
De dwingelandij toegepast bij Opa is m.i. nog maar klein voorproefje.
(Opa, die er nog steeds zelf voor mag kiezen onderverzekerd te zijn, áls ie dat zou willen!)
Hoog tijd dus dat we eens wat buitenlandse concurrentie mogen begroeten.

Gesloten