LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geldigheid polis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
GerWee
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:59

geldigheid polis

Ongelezen bericht door GerWee »

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de geldigheid van een verzekeringspolis? Na 3 jaar ontdekt de verzekeringsmaatschappij dat ze een foutje hebben gemaakt bij een polis voor een spaarverzekering. De te betalen maandelijkse premie is door de maatschappij niet juist op de polis vermeldt. (te laag)
Na 3 jaar ontdekken ze deze fout (bij toeval) en willen deze nu herstellen door het te weinig betaalde alsnog in een keer te vorderen en de polis te 'herstellen' met de juiste premie.
Ik heb inmiddels een nieuwe polis ontvangen met de juiste premie. Ik heb hierop binnen de gestelde termijn van 6 weken gereageerd en aangegeven niet in te stemmen met de inhoud van de nieuwe polis omdat ik mag verwachten dat een termijn van herstel op een gegeven moment is verstreken en dat ik mag verwachten dat een polis die al 3 jaar loopt correct is.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Tja als je het rendement wilt hebben wat ooit in de offerte stond zul je toch de nieuwe premie moeten gaan betalen. Anders krijg je straks een uitkering op basis van de oude premie en die zal dan een stuk lager zijn.

GerWee
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:59

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door GerWee »

Klopt, maar toch zou ik graag weten of een polis die al 3 jaar heeft gelopen rechtsgeldig is. De verzekeraar heeft een fout gemaakt welke ook mij niet is opgevallen. De fout betreft alleen de maandelijks te betalen premie en niet de uitkering. Na 3 jaar(!) willen ze dit dus alsnog rechtzetten door al het te weinig betaalde in een keer te vorderen.
Kan ik in dit geval zeggen: De polis is al 3 jaar in mijn bezit en dan mag ik verwachten dat wat er in staat goed is. De verzekeraar heeft hier een fout gemaakt en zal zelf moeten opdraaien voor de gevolgen. Dus wat te weinig is betaald moeten ze zelf maar uit hun 'risico-potje' halen.

Waar het eigenlijk om gaat is dus: Is een polis die al 3 jaar heeft gelopen rechtsgeldig? Lijkt me toch wel. Wat is anders dan de zin van een polis? Er moet toch enige geldigheid aan gekoppeld kunnen worden?

(Stel nu, de verzekeraar komt er pas na 30 jaar achter dat de premie op de polis niet klopt! Het eindkapitaal zoals vermeldt op de polis is dan niet bij elkaar 'gespaard'. Het lijkt me dat ik dan toch recht heb op de einduitkering die op de polis staat. En de premies die op de polis staan heb ik ook altijd betaald. Daar is een polis toch voor! Het is toch een 'contract' tussen 2 partijen met vermelde voorwaarden die moeten worden nagekomen??

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Staat er dan een einduitkering op je polis vermeld?

Als dat het geval is dan zou ik zeggen dat de polis gewoon rechtsgeldig is en dat ze jou dan de einduitkering moeten betalen die op de polis staat tegen de premie die op de polis staat.

Maar ik ben geen jurist dus zeker weten doe ik het ook niet.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Staat er dan een einduitkering op je polis vermeld?

Als dat het geval is dan zou ik zeggen dat de polis gewoon rechtsgeldig is en dat ze jou dan de einduitkering moeten betalen die op de polis staat tegen de premie die op de polis staat.

Maar ik ben geen jurist dus zeker weten doe ik het ook niet.

GerWee
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:59

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door GerWee »

Ja hoor,
De polis vermeldt de einduitkering en de maandelijks te betalen premie en de looptijd. Er is dus in principe niets vreemds aan de polis.
behalve dan het feit dat de maatschappij er na 3 jaar achterkomt dat ze een maandelijkse premie op de polis hebben vermeldt die niet klopt. (te laag is). Nu willen ze dus het bedrag wat tijdens de laatste 3 jaar te weinig is betaald alsnog vorderen.
Ze hebben mij een nieuwe polis gestuurd met een gewijzigde premie.
Ik heb (binnen de hiervoor gestelde termijn van 6 weken) reeds aangegeven hier niet mee in te kunnen stemmen en het voorval eventueel voor te leggen aan het Klachteninsituut Verzekeringen.
Een polis is toch een overeenkomst? En ik vind dat de maatschappij een foutje moet kunnen herstellen maar dan wel binnen een termijn van bijvoorbeeld enkele weken. Een termijn van 3 jaar lijkt mij veel te lang. Ik ben dan ook van mening dat de maatschappij 'het verlies' zelf moet dragen en zich moet houden aan de polis. Of ik juridisch gezien gelijk heb dat weet ik niet. Wie het weet mag het zeggen.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door Laurent »

GerWee, heb jij nachtdienst gehad ????.

Voor het afsluiten van de polis heb jij met een agent het concept doorgenomen, vermoedelijk met andere bedragen.

Een contactwijziging geeft jou het recht om de verzekering te beeindigen en je ingelegd geld terug te vorderen.

Consumenten bond, bond voor verzekeraars en Fiscalert geven adviezen in bovenstaande.

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door wallybally »

Ik denk dat ik je moet teleurstellen.
waarschijnlijk is de einduitkering ook niet gegarandeerd.
Het is slechts een bedrag waar men mee rekent.
Op een waardeoverzicht zal ook wat info staan over pessimistisch rendement en 4%, etc.
Dus als je dan minder premie betaald, dan is je uitkering ook minder.

Vind je eigenlijk ook dat als je 3 jaar lang te veel betaald en je komt daar pas na 3 jaar achter, dat je dan pech hebt? Of wil je die premie dan wel terug?

GerWee
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2007 01:59

Re: geldigheid polis

Ongelezen bericht door GerWee »

Laurent en Wallybally, bedankt voor jullie reactie.

Laurent,
Nee geen nachtdienst, wel een feestje dat een beetje laat is geworden. Concept is inderdaad ooit doorgenomen echter de details daarvan heb ik niet meer. Het betreft een Hoog/Laagconstructie waarbij de termijn voor de lage betalingen te vroeg is ingegaan. omdat de termijnbetalingen via een automatische incasso gaan van een depotrekening heb ik hier niets van gemerkt.
Op een nieuwe polis staat altijd vermeldt dat de oude polis is vervallen en moet worden weggegooid/vernietigd en mocht je het niet eens zijn met de nieuwe polis dan kan je binnen 6 weken reageren. 3 jaar geleden heb ik dus een nieuwe polis gekregen met hierop de nieuwe (foutieve) bedragen. Dit ging zonder begeleidend schrijven. Ik heb toen zonder verder te kijken de nieuwe polis opgeborgen en ook de 'oude' polis weggegooid. Onlangs (3 jaar later dus) kreeg ik weer een nieuwe polis met daarop de gewijzigde maandbedragen. Dit keer viel het mij wel op dat er iets niet klopte en heb dus binnen de gestelde termijn van 6 weken gereageerd en de oude polis nog maar niet weggegooid.
Bedankt voor je tip om advies te vragen bij de Consumentenbond, Bond voor verzekeraars of Fiscalert. Zal ik zeker doen.

Wallybally,
Zie ook mijn reactie hierboven waar ik nog het volgende aan wil toevoegen:
Op de polis staat een een gegarandeerd eindbedrag. Wel zijn de maandbedragen afhankelijk van de geldende rente omdat de polis is gekoppeld aan een spaarhypotheek.
In principe heb je natuurlijk wel gelijk dat wanneer ik te veel zou hebben betaald de afgelopen 3 jaar ik daar waarschijnlijk wel op zou reageren. Vraag blijft natuurlijk of een polis, wat ook een overeenkomst is, eigenlijk wel enige geldigheid heeft. Hoe dit juridisch in elkaar zit weet ik niet.
ik wacht maar eerst de reactie af van mijn verzekeraar en dan zien we wel verder.

Bedankt.

Gesloten