Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Stofferen is peperduur, tenzij je een flutkwaliteit stof neemt en een beunhaas als stoffeerder. 20 jaar geleden eens een bank opnieuw laten stofferen, was toen ook al duur. Voor dat bedrag had ik ook een fatsoenlijke nieuwe bank kunnen kopen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

NeoDutchio schreef:
28 jul 2023 19:52
gosewijn schreef:
28 jul 2023 18:32
Man hou eens op om onzin te vertellen , noem eens een merk die meubelstoffeerders verkopen. Heb hier nog prijslijsten liggen mag je wel inzien .
Het is mijn werk om als toeleverancier dagelijks bij meubelfabrieken, rompenbouwers en herstoffeerders langs te gaan. Dat gebeurd bij de kleine fabriekjes tot aan de grote jongens en van de zzp'er herstoffeerder tot aan complete herstofferingslijnen.

Bij banken van Dutch Gelderland, Havee of Cartel zal je inderdaad dure stoffen tegenkomen. Echter koop je dergelijke banken niet voor €1850,-. Zelfs de modellen met schoonheidsfoutjes die ze zelf hebben staan krijg je niet eens voor dat geld.
€1850,- voor een hoekbank is niet veel. Haal de BTW en marge er af en je kan al uitrekenen wat de bank per onderdeel zou hebben gekost. Dus ook hoe duur de stof zou zijn.
En dan heb je d'r nog niet eens Ploeg opzitten.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik denk dat tante een redelijke kans heeft bij het Kifid, wat Interpolis hier doet is niet normaal. Een fors percentage van de mensen rookt dus Interpolis kan dit gewoon incalculeren.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
28 jul 2023 20:12
Stofferen is peperduur, tenzij je een flutkwaliteit stof neemt en een beunhaas als stoffeerder. 20 jaar geleden eens een bank opnieuw laten stofferen, was toen ook al duur. Voor dat bedrag had ik ook een fatsoenlijke nieuwe bank kunnen kopen.
Ehmmm.... ja. Ik ben een jaar of drie geleden eens in Haarlem gaan kijken. Paar echt leuke stoffen gezien, enkel nog een paar oude stoelen op de kop zien te tikken. Maar voor dat geld, per stuk, kon ik ook 4 nieuwe stoelen kopen. Dus toch maar niet gedaan.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Joyce751006 schreef:
28 jul 2023 17:30
Lady1234 schreef:
28 jul 2023 17:21
Die stoffeerders schrijven hun offerte dan ook met een vork. Als die hele bank € 1.850 kostte, kan het herstofferen van een deel geen € 2.500/3.000 kosten.

Vraag dan maar eens aan Interpolis of u uw visite wel een glas wijn mag inschenken. Als dat omgaat is dat ook niet altijd te herstellen.

En dan? Glaasje geven in de badkamer zodat u het kunt opdweilen?

Klacht indienen.
Dat bedrag is voor het herstofferen van de gehele bank. Alleen het lounge gedeelte zou kleurverschil opleveren omdat je nooit precies dezelfde stof hebt.
Dat is wat ik me heb laten vertellen tenminste.

Maar goed ik ga idd zeen brief sturen dat ik niet akkoord ga met 50% eigen risico.
Ik zal uw voorbeeld van het glaasje er bij zetten zodat ze misschien inzien hoe bespottelijk het is.
Ik denk dat tante zelf moet reageren op het voorstel van haar verzekering. U stelt haar aansprakelijk voor de schade en zij claimt het bij haar verzekering (neem ik aan, of heeft u de claim bij de verzekering ingediend? U bent daar niet WA-verzekerd).
Is het aanbod aan u gericht? Dat zou m.i. aan haar gericht moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tante heeft een aansprakelijkheidsverzekering. Zij wordt aansprakelijk gesteld en meldt dat aan haar verzekering. Die neemt de claim over en handelt het verder af. Tante heeft daar verder geen zeggenschap meer in.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
28 jul 2023 19:19
Joyce751006 schreef:
28 jul 2023 16:10
De bank was nieuw €1850 & de schade expert heeft het schadebedrag op €1550 vastgesteld. Dit betekend dus dat Interpolis daar de helft van wil uitkeren.
Al is het je vraag niet: Eigenlijk is de bank economisch gezien zo goed als 'total loss'. Voor die 300 verschil zou je ook een andere, nieuwe, bank kunnen kopen. Misschien dat de leverancier mee kan/wil denken aan een oplossing, als je niet verder komt dan die 50% van Interpolis? Soms kunnen uit de meest onverwachte hoeken oplossingen komen waar je nooit aan zou denken.
Interpolis wil maar de helft van die € 1.550 uitkeren.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Is dit geen geval om aan uw eigen inboedelverzekeraar voor te leggen want die dekt op zijn minst schade aan de inboedel die buiten eigen schuld is ontstaan.
In geval van verhaalschade waarbij de schuldige bekend is zal de inboedelverzekeraar de schade uitkeren en later op de WA verzekering van de schuldige verhalen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar gaat het hier helemaal om.

De tante van Ts maakt per ongeluk een brandgat in de bank van Ts. Die hoekbank met loungedeel kostte minder dan een jaar geleden € 1.850,00.

De expert van de AVP verzekeraar Interpolis van de tegenpartij stelt een schade vast van € 1.550,00, blijkbaar hanteert hij een afschrijving van € 300,00 voor die bank die minder daneen jaar oud is.

Daar kan je over twisten.

Stoffeerders geven offertes af van € 3.000/€ 2.500. Zou het een auto geweest zijn, dan was hij total loss verklaard.

Maar wat doet Interpolis verder? Die legt de helft van de schuld van die schade neer bij de Ts, omdat zij toestemming gegeven zou hebben om binnen te roken.

In mijn ogen een dwaze redenering. Het is niet ongebruikelijk dat mensen roken. En een ongeluk zit in een klein hoekje.

Hier moet de Ts dus zeker tegen protesteren.

Zoals al eerder geschreven, verdient het wellicht aanbeveling de schade bij de eigen inboedelverzekering te claimen.

Overigens dekt een inboedelverzekering juist wel schade door eigen schuld. Zouden zij tot uitkering overgaan, wordt dat niet op de AVP van de tegenpartij verhaald. Daar hebben verzekeraars onderling afspraken over, maar dat doet er verder niet toe.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, het is vandaag de dag helemaal niet meer gebruikelijk dat mensen binnenshuis roken, zeker niet bij anderen.

Prima advies om een klacht hierover indienen, maar mocht de klacht worden afgewezen dan zou ik het een normale zaak vinden dat tante de andere helft zelf dan maar betaald. Tenslotte is zij de veroorzaker van de schade, daar kan je met goed fatsoen niet een ander voor laten opdraaien.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar gaat een AVP helemaal niet over. Tante veroorzaakt per ongeluk schade aan spullen van een ander en is daarvoor aansprakelijk. En daarvoor heeft zij een aansprakelijkheidsverzekering.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 jul 2023 12:21
Daar gaat een AVP helemaal niet over. Tante veroorzaakt per ongeluk schade aan spullen van een ander en is daarvoor aansprakelijk. En daarvoor heeft zij een aansprakelijkheidsverzekering.
Maar het is tante niet verboden om daarnaast het verschil gewoon uit eigen zak te betalen. Er zou geen brandgaatje in de bank hebben gezeten als zij een beetje beter had opgelet. Behalve de stank wordt TS nu ook opgezadeld met een beschadigde bank.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat hier helemaal niet over wat tante moet doen of laten. Het gaat over Interpolis, die zich voor de helft onder aansprakelijkheid probeert uit te wurmen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
28 jul 2023 17:03
Een behoorlijke schade als ik het bedrag zo zie. In het ergste geval zou de stof vervangen moeten worden. Maar op een bank van €1850 zit nooit voor €1550 aan stof. Het herstofferen hoeft dus echt niet zo duur te zijn.
Met de hand herstofferen van een vermoedelijk machinaal gefabriceerde bank loopt aardig in de kosten door de tijd die het kost ok dit goed en netjes te doen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
29 jul 2023 12:21
Daar gaat een AVP helemaal niet over. Tante veroorzaakt per ongeluk schade aan spullen van een ander en is daarvoor aansprakelijk. En daarvoor heeft zij een aansprakelijkheidsverzekering.
Per ongeluk, ongetwijfeld.

Maar dat het geen opzet was, sluit de aan tante verwijtbare onvoorzichtigheid niet uit. En in dat geval keert Interpolis dus maar een deel van de schade uit, en is het overige voor rekening van de veroorzaker zelf.

Als iemand vuur in handen heeft, mag een bovengemiddelde voorzichtigheid van die persoon verwacht worden en neemt die persoon een bewust risico op het veroorzaken van brandschade indien men dan toch onvoorzichtig of onoplettend is.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ivo

Nog de OP maar eens lezen. Interpolis stelt dat de Ts deels verantwoordelijk is.

En als ik naar de afschrijvingslijst van Interpolis kijk, hanteren zij zelf een afschrijving van 10% per jaar. Dus dat zou € 150,00 moeten zijn en geen € 300,00.

Verwijtbare onvoorzichtigheid is geen uitsluitingsgrond.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Tante kan de andere helft inderdaad uit eigen zak betalen.

“ Toch krijg je bij schade vaak minder geld van de verzekering dan verwacht. Dat komt omdat veel spullen na verloop van tijd minder waard worden. Ypma: “Bijna alle inboedelverzekeraars werken daarom met afschrijvingslijsten. Voor spullen waarvan de dagwaarde lager is dan 40% van de nieuwwaarde, wordt alleen de dagwaarde uitgekeerd. Soms valt het uitgekeerde schadebedrag daardoor erg tegen. Maar er zijn ook uitzonderingen. Een aantal inboedelverzekeraars vergoeden zelfs 10 jaar lang de nieuwwaarde van je spullen

https://weblog.independer.nl/inboedelve ... ering/amp/

Ik gok trouwens ook dat het in de toekomst steeds meer rookvrij gaat worden. Vanaf 1 juli 2022 zijn er (naast de nieuwbouwhuizen) ook de bestaande woningen verplicht om op elke etage rookmelders te hebben. Dit is overigens om brand op tijd aan te geven.
Er is geen verbod om in je huis te roken maar ik denk dat verzekeringen er in de toekomst steeds moeilijker over gaan doen om schade door roken mee te verzekeren.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom zou tante dat doen? Zij heeft een AVP. Nicht heeft tante niet toegestaan met een brandende vlammenwerper binnen te komen.

En Interpolis houdt zichzelf al niet aan hun afschrijvingslijst.

Schade door roken bij een ander is niet uitgesloten op de polis van Interpolis.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 15:37
En waarom zou tante dat doen? Zij heeft een AVP. Nicht heeft tante niet toegestaan met een brandende vlammenwerper binnen te komen.

En Interpolis houdt zichzelf al niet aan hun afschrijvingslijst.

Schade door roken bij een ander is niet uitgesloten op de polis van Interpolis.
Waarschijnlijk is de bank dus al in het 2e jaar belandt, dus 2 x 150 euro afschrijving. En waarom zou tante dat niet doen? Ik heb geleerd dat als je iets van een ander kapot maakt, het dan gewoon betaald. En dat heb ik ook gedaan in de tijd dat mijn kinderen jong waren en per ongeluk iets sloopten. Het betreft notabene ook nog familie. Als je via de verzekering dan wat krijgt, is dat mooi meegenomen.
Schade door roken bij een ander is niet uitgesloten op de polis van Interpolis.
Dat betwijfel ik ten zeerste.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Even bij ING/NN gekeken naar de polisvoorwaarden en daar staat o.a.:

Er is sprake van opzet als je iets doet of niet doet waarbij je:

• De bedoeling hebt schade te veroorzaken (opzet als oogmerk).
• Niet de bedoeling hebt schade te veroorzaken, maar je zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
Niet de bedoeling hebt schade te veroorzaken, maar je de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief neemt. En toch handel je (niet) zo (voorwaardelijk opzet).

Opzet wordt objectief uit de feiten, omstandigheden en/of je gedragingen afgeleid.

Plaats reactie