Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, leuk, maar dat slaat op de veroorzaker/aansprakelijke voor de schadeveroorzaker.

En dan wordt er niets vergoed.

Niet op de schadelijder.

En voordat er van voorwaardelijk opzet sprake kan zijn, moet er toch nog wel wat meer aan de hand zijn, dan rustig zitten op de bank en een sigaret roken.


Als tante overigens de helft van die schade zou vergoeden, ze zou wel gek zijn, dan betaalt Interpolis helemaal niets volgens hun polisvoorwaarden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 16:51
Als tante overigens de helft van die schade zou vergoeden, ze zou wel gek zijn, dan betaalt Interpolis helemaal niets volgens hun polisvoorwaarden.
In dat geval legt tante natuurlijk de andere helft erbij, TS heeft dan het door de expert vastgestelde schade bedrag

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
30 jul 2023 21:30
Lady1234 schreef:
30 jul 2023 16:51
Als tante overigens de helft van die schade zou vergoeden, ze zou wel gek zijn, dan betaalt Interpolis helemaal niets volgens hun polisvoorwaarden.
In dat geval legt tante natuurlijk de andere helft erbij, TS heeft dan het door de expert vastgestelde schade bedrag
U snapt het niet. Volgens de polisvoorwaarden van Interpolis mag tante geen aansprakelijkheid voor die schade erkennen en mag ze ook niet de schade vergoeden, dan trekt Interpolis zijn handen er vanaf en vergoedt niets.

Volgens Interpolis heeft tante schade veroorzaakt voor € 775,00, en als tante dat aan de Ts vergoedt, heeft de Ts, volgens Interpolis geen schade meer, want voor de andere helft is de Ts in de ogen van Interpolis al aansprakelijk.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 22:51
16again schreef:
30 jul 2023 21:30
Lady1234 schreef:
30 jul 2023 16:51
Als tante overigens de helft van die schade zou vergoeden, ze zou wel gek zijn, dan betaalt Interpolis helemaal niets volgens hun polisvoorwaarden.
In dat geval legt tante natuurlijk de andere helft erbij, TS heeft dan het door de expert vastgestelde schade bedrag
U snapt het niet. Volgens de polisvoorwaarden van Interpolis mag tante geen aansprakelijkheid voor die schade erkennen en mag ze ook niet de schade vergoeden, dan trekt Interpolis zijn handen er vanaf en vergoedt niets.

Volgens Interpolis heeft tante schade veroorzaakt voor € 775,00, en als tante dat aan de Ts vergoedt, heeft de Ts, volgens Interpolis geen schade meer, want voor de andere helft is de Ts in de ogen van Interpolis al aansprakelijk.
Tante kan buitenom de verzekering toch zelf de andere helft betalen? Uit eigen zak? Daar heeft interpolis geen zeggenschap over.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar heeft tante geen verzekering voor.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 23:58
Maar daar heeft tante geen verzekering voor.
Zonder verzekering kon tante de volle 100% schade uit eigen zak betalen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 22:51
16again schreef:
30 jul 2023 21:30
Lady1234 schreef:
30 jul 2023 16:51
Als tante overigens de helft van die schade zou vergoeden, ze zou wel gek zijn, dan betaalt Interpolis helemaal niets volgens hun polisvoorwaarden.
In dat geval legt tante natuurlijk de andere helft erbij, TS heeft dan het door de expert vastgestelde schade bedrag
U snapt het niet. Volgens de polisvoorwaarden van Interpolis mag tante geen aansprakelijkheid voor die schade erkennen en mag ze ook niet de schade vergoeden, dan trekt Interpolis zijn handen er vanaf en vergoedt niets.

Volgens Interpolis heeft tante schade veroorzaakt voor € 775,00, en als tante dat aan de Ts vergoedt, heeft de Ts, volgens Interpolis geen schade meer, want voor de andere helft is de Ts in de ogen van Interpolis al aansprakelijk.
Beetje kafka-eske denkwijze. Maar het is natuurlijk de helft waar TS aansprakelijk voor is (althans , volgens Interpolis) , die tante als douceurtje vergoedt. En voor die helft gelden de Interpolis verzekeringsvoorwaarden natuurlijk niet.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
31 jul 2023 07:35
Beetje kafka-eske denkwijze. Maar het is natuurlijk de helft waar TS aansprakelijk voor is (althans , volgens Interpolis) , die tante als douceurtje vergoedt. En voor die helft gelden de Interpolis verzekeringsvoorwaarden natuurlijk niet.
Inderdaad. En tante is natuurlijk ook gewoon cicielrechtelijk aan te spreken voor de totale schade.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
30 jul 2023 23:58
Maar daar heeft tante geen verzekering voor.
Verzekeringen hebben voorwaarden.
Deze verzekering biedt geen volledige all-risk dekking en keert dus niet volledig uit als er sprake is van schade door gedrag wat aan te verwijten is aan de verzekerde.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Ik zou nooit bij u op bezoek komen. Het idee alleen al dat je een (geliefd) familielid aansprakelijk stelt voor onbedoelde schade aan een bank... Maar ja, geld is geld, hé?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alkmaarder schreef:
31 jul 2023 10:29
Ik zou nooit bij u op bezoek komen. Het idee alleen al dat je een (geliefd) familielid aansprakelijk stelt voor onbedoelde schade aan een bank... Maar ja, geld is geld, hé?
Beetje eenzijdige kijk op de zaak.

Als ik ergens op bezoek ben en onbedoeld schade veroorzaak, wil ik er zélf juist alles aan doen om de benadeelde schadeloos te stellen. Als het daarbij verzekeringstechnisch nodig is om aansprakelijk gesteld te worden, wat minder spannend is dan het klinkt, is dat prima.

Misschien moet je gewoon geen morele oordelen hebben over anderen.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Alkmaarder schreef:
31 jul 2023 10:29
Ik zou nooit bij u op bezoek komen. Het idee alleen al dat je een (geliefd) familielid aansprakelijk stelt voor onbedoelde schade aan een bank... Maar ja, geld is geld, hé?
Ik ben toch heel vaak bij andere mensen in huis geweest en heb nog nooit schade gemaakt in mijn 50 jaren. Ik begrijp dus niet waarom u daar zo bang voor zou zijn.
Mocht ik toch schade ergens maken vind ik het heel normaal die schade te vergoeden.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ivo.w schreef:
31 jul 2023 09:55
Lady1234 schreef:
30 jul 2023 23:58
Maar daar heeft tante geen verzekering voor.
Verzekeringen hebben voorwaarden.
Deze verzekering biedt geen volledige all-risk dekking en keert dus niet volledig uit als er sprake is van schade door gedrag wat aan te verwijten is aan de verzekerde.
Uiteraard hebben verzekeringen voorwaarden. Maar het is u blijkbaar ook niet duidelijk, dat er wel volledige dekking is, maar dat Interpolis de helft van de schade verwijt aan de schadelijder.

Het gaat hier niet over een eigen risico van de veroorzaker van de schade.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

@Moneyman en anderen, nou dat zal vast wel. Ik zou ook de schade meteen vergoeden. Maar ik zou niet op forums posts plaatsen met teksten als 'of moet ik maar m'n verlies nemen'. Leuk als die tante die per ongeluk wat schade heeft veroorzaakt en daarvan baalt dat leest. Maar goed, ik kom kennelijk uit een andere cultuur waar geld niet het belangrijkste is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alkmaarder schreef:
31 jul 2023 10:53
Ik zou ook de schade meteen vergoeden. Maar ik zou niet op forums posts plaatsen met teksten als 'of moet ik maar m'n verlies nemen'. Leuk als die tante die per ongeluk wat schade heeft veroorzaakt en daarvan baalt dat leest. Maar goed, ik kom kennelijk uit een andere cultuur waar geld niet het belangrijkste is.
Wees jij maar lekker een dief van je eigen portemonnee. Maar verwijt anderen niet als ze terechte vragen stellen hoe ze met de weigerachtige houding van de verzekeraar om moeten gaan.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

@Moneyman. Een brandgaatje in een bank, waar hebben we het over? Als de TS daar alle energie in wilt stoppen, prima, hoor. Moet hij/zij zelf weten. Ik geef alleen aan dat ik daarvoor nooit onnodige ruzie zou riskeren met mensen die ik mag. Ja, en dan ben ik een dief van m'n eigen portemonnee. Uw nick geeft perfect aan hoe u zelf in het leven staat.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Mijn auto is voor diefstal verzekerd.
Als ik boodschappen ga doen en mijn sleutels in het contact laat zitten en deze onbeheerd achter laat keert die verzekering ook niet uit. Niet dat ik de intentie had om deze gestolen te laten worden maar ik heb het de dieven wel makkelijker gemaakt en ben ik dus mede-aansprakelijk (niet medeplichtig) voor de diefstal.

TS heeft hier tante goedkeuring gegeven om binnen op haar bank een sigaret te roken. Niet dat tante haar bank bewust wil beschadigen maar wel in de wetenschap dat iemand een brandend voorwerp vast heeft op een bank die door het vallen van as of de sigaret in de brand kan vliegen of beschadigd raakt. Dus een risico neemt omdat as al snel deeltjes laat vallen. In die zin heeft TS dat risico ook genomen. TS is niet medeschuldig, maar heeft het risico ook genomen. In dat opzicht kijkt de verzekering nu eenmaal.
Ook tante zelf is onvoorzichtig geweest. Ze had ook buiten in de tuin of op het balkon kunnen roken. Het is een stoffen bank en een klein deeltje as valt al snel. Ook zij nam het risico.

Veel schadeverzekeringen keren volledige dekking uit bij onbedoelde schade. Blijkbaar vind Interpolis deze schade dus voor de helft onbedoeld en voor de andere helft niet onbedoeld.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alkmaarder schreef:
31 jul 2023 11:13
Uw nick geeft perfect aan hoe u zelf in het leven staat.
Haha te makkelijk deze :lol: vooral omdat het niet bepaald moeilijk te achterhalen is waar mijn nick écht voor staat :mrgreen:
WeerIemandanders schreef:
31 jul 2023 11:14
TS heeft hier tante goedkeuring gegeven om binnen op haar bank een sigaret te roken. Niet dat tante haar bank bewust wil beschadigen maar wel in de wetenschap dat iemand een brandend voorwerp vast heeft op een bank die door het vallen van as of de sigaret in de brand kan vliegen of beschadigd raakt. Dus een risico neemt omdat as al snel deeltjes laat vallen. In die zin heeft TS dat risico ook genomen. TS is niet medeschuldig, maar heeft het risico ook genomen. In dat opzicht kijkt de verzekering nu eenmaal.
Dit is inderdaad de redenering van de verzekeraar - maar dat is natuurlijk een heel erg hellend vlak. Want nu is het een sigaret. Straks is het het al eerder genoemde glas wijn. Of het speelgoed van een kind.

Als we de redenering van de verzekeraar normaal gaan vinden, heb je nog maar twee keuzes: de verzekerde objecten niet gebruiken (want gebruik = risico = eigen schuld, volgens de verzekeraar), of gewoon niet meer verzekeren (want: schade wordt tóch niet vergoed).

Persoonlijk geloof ik nooit dat een rechter een dergelijke redenering zal honoreren.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Ik deel je mening al denk ik persoonlijk wel dat een wijnvlek makkelijker en goedkoper te behandelen is dan een brandvlek.

Helaas (en dan heb ik het niet over TS), wordt ( en is er altijd) al teveel gefraudeerd met verzekeringen of zijn mensen erg laks en claimen er te vaak door hun eigen onvoorzichtigheid waardoor de regels aangescherpt worden wat ik ook weer logisch vind.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Interpolis betaalt maar helft van schadebedrag uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Natuurlijk is het een hellend vlak, daarom is het advies van de Lady om hierover een klacht in te dienen, zonodig tot bij de Kifid, ook een prima advies.

Maar als dat allemaal wordt afgewezen, vind ik het een normale zaak dat de veroorzaker uit eigen portemonnee de andere helft betaalt of het in ieder geval aanbiedt. Of iets per ongeluk gebeurd, doet er niet toe, het eindresulataat nl. een gaatje in de bank, blijft hetzelfde.

Plaats reactie