LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let op! Autoschade in het buitenland.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

In augustus van dit jaar werd onze geparkeerde auto aangereden door iemand die een fiets achterop zijn auto had.
Hij reed achteruit en zag onze auto over het hoofd.
Schadeformulier ingevuld, contact opgenomen met de verz.mij en alles leek geregeld te worden.
Omdat het in Duitsland is gebeurd moesten we een schaderapport laten maken door een erkend schadeherstelbedrijf.
De schade werd getaxeert op 1596 euro.

De Duitse verz.mij HDI betaalde echter maar 734 euro uit en stuurde hun eigen taxatierapport mee.
Nadat we onze rechtsbijstand hadden ingeschakeld kregen we te horen dat het bedrag dat uitbetaald is, terecht is omdat zij hun eigen tarieven mogen hanteren.
En de reparatiekosten liggen in duitsland een stuk lager dan hier.

We kunnen dus niets doen.
Dit bericht is niet om te klagen, maar om anderen te waarschuwen als ze in het buitenland een aanrijding krijgen.
Zij mogen hun eigen tarieven hanteren, dus jij als gedupeerde komt er beroerd vanaf :cry:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door Walter van V »

je mag blij zijn dat er tenminste iets betaald is, meestal verzand het in bureaucratie en uitstellen, waarvan vaak inderdaad afstel komt omdat inningskosten hoger worden dan het schadebedrag (tel uit je winst..)

Beter voorkomen, maar ja dat lukt dus niet altijd...

ik vraag mij overigens af of de rechtsbijstand wel zo zijn best heeft gedaan..Is voor het eerst dat ik dit hoor.

U doet de reparatie immers hier, en niet in dtsland...u hoort schadeloos gesteld te worden. Waarom trouwens rechtsbijstand, regelt uw verzekeraar dit verhalen op tegenpartij niet?? slechte zaak, daar betaalt u wel de premie voor!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het probleem is dat in dit geval het land waar d eschade is opgetreden anders is dan het land waar de reparatie is verricht. Als je de schade in Duitsland had laten repareren was er natuurlijk niets aan de hand geweest.

Maar ja, wat is eerlijk in zo'n situatie? Stel je voor dat je zelf in Nederland per ongeluk tegen iemand botst uit een land waar de reparaties twee keer zo duur zijn als in Nederland. Is het dan eerlijk om de kosten voor een reparatie hier te vergoeden, of moet je de dubbele kosten vergoeden omdat diegene toevallig uit een ander land komt? Ik kan mij ook voorstellen dat je als verzekeraar van de meeste landen de tarieven niet weet en dat je dus niet zomaar een hoger bedrag wilt vergoeden.

Aan de andere kant zou je denken dat verzekeraars hier wel een oplossing voor hebben. Zit er niet toevallig bij je eigen verzekering een dekking voor deze kosten? (Ik heb daar zelf eigenlijk ook nooit op gelet.) Of zijn de kosten misschien op de eigenaar van die auto te verhalen? In principe moet die immers jou schade vergoeden. Zijn verzekeraar is in principe alleen diegene die die kosten weer aan hem moet vergoeden. (Al gaat het in de praktijk meestal natuurlijk rechtstreeks met de verzekeraar.) Dus je zou hem misschien wel aansprakelijk kunnen stellen.

Maar dat kost wel weer veel moeite en geld.

In elk geval bedankt voor de waarschuwing! Iets om op te letten.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

We hadden de schade gemeld bij Interpolis, maar zij zeiden dat we het op de HDI moesten verhalen.
We hebben alles netjes via de regeltjes gedaan, formulieren ingevuld, foto's erbij gedaan, schaderapport laten maken enz....

We hebben de rechtsbijstand pas ingeschakeld nadat we te horen kregen dat we maar de helft vergoed zouden krijgen.
De RB is er gelijk mee aan de slag gegaan maar kan niets doen.
De regeltjes in Duitsland zijn nou eenmaal anders als hier in Nederland.
Mijn man vroeg nog aan de meneer van de RB, "dus als ik een nieuwe auto heb en hetzelfde was gebeurd, de schade was bijv. 5000 euro geweest, dan hadden ze ook maar de helft hoeven te betalen?"
Het antwoord van RB was: Ja.
Omdat het in Duitsland is gebeurd, gelden hun regeltjes.
Er is geen Europees wetje die anders bepaald schijnt het.

We kregen nog wel te horen dat we geluk hadden dat het niet in Tjechie of Polen was gebeurd, daar liggen de kosten nóg lager :roll:

Interpolis vergoed het resterende bedrag niet, omdat we niet All Risk verzekerd zijn.

De RB kan enkel nog proberen om de BTW terug te vorderen, maar dat kon volgens hen maanden gaan duren en dannoch is het geen garantie dat we die terugkrijgen omdat ze dat in Duitsland niet verplicht zijn terug te betalen.
Meer zit er helaas niet in.

rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door rednax »

Wellicht zijn ze in Duitsland er al achter gekomen dat autoschadeherstellers, zodra het woord verzekering valt, de reparatieprijzen met een factor 2 vermenigvuldigen.

Ga naar een andere autoschadehersteller bij u in de buurt en vraag wat het herstellen van de schade kost als het geen verzekeringswerk is. Grote kans dat het dan ook opeens voor 734 euro kan.

Vitor
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:35

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door Vitor »

Mijn auto is in het buiteland uitgebrand tijdens mijn vakantie, verz. AXA stelde "expertise bureau" CED Bergweg, om de waarde van de auto te bepalen, ik kwam heel snel achter dat de macht van deze experts heel erg groot is want om een vergelijkbare auto te kopen kom ik € 2000 te kort . Bergweg blijft bij een bedrag van € 4500 steken als waarde voor mijn auto. Ze gaan ervan uit van prijzen van auto´s in andere staat dan die van mij, All Risk, schadeloos gesteld worden? Dit zijn kreten waar niets op uit gedaan wordt, ik ben door mijn tussenpersoon afgeraden om een contra expert in te schakelen, want volgens hem is die wereld klein en ze zijn met elkaar in contact en men zou elkaars rug dekken!! Als klant moet ik dit maar slikken. in sommige zuidelijke landen worden dit soort handelingen als MAFIA practijken benoemd, hoe lang blijven we betalen om dit soort bedrijven
in staand te houden?. Ik had trouwens een goed indruk van bovengenoemd expert heeft ooit 2 oldtimers getaxeerd voor mij. Ik ben sterk van mening dat expertise bureaus vaak dansen naar de toon van opdrachtgever afhankelijk van welke pet men erop heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat je tussenpersoon dan ook wel belang heeft om de verzekeraar te vriend te houden... De verzekeraar betaalt hem immers. Hij is dus niet gebaat bij geruzie tussen verzekeraar en klant.

Als je echt grote twijfel hebt, dan zou ik toch een contra-expertise laten uitvoeren. Of misschien bij zoiets als de anwb te rade gaan?

Mensen zoals taxateurs zijn volgens mij inderdaad vaak meer op de hand van degene die betaalt dan van de ander. Geldt bv.ook bij woonhuistaxaties voor een hypotheek. Dan is de eerste vraag wat de executiewaarde moet worden... Als de waarde van je huis niet echt veel afwijkt, dan werkt hij naar dat bedrag toe.

*Draak*
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:56

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door *Draak* »

Ik wil hier maar een ding op zeggen: In mijn ogen zijn alle verzekeraars pure oplichters. Premie incasseren, miljarden winsten maken en als er een keer uitgekeerd moet worden, dan staan ze op hun achterbenen en proberen met hun gewiekste advocaten zo goed mogelijk onder het betalen uit te komen!

Vitor
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2007 18:35

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door Vitor »

oplichterij?? misschien. het punt is ze leven van onze premies, en wat doen we er aan?? zolang als de consument (wij dus) dit soort gedrag blijven tolereren, vrees ik dat ze lekker de lachende partij zullen blijven, suggesties zijn welkom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Let op! Autoschade in het buitenland.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het valt wel een beetje mee met die oplichterspraktijken hoor. Het is alleen zo dat lagere premies gepaard gaan met strengere voorwaarden.

Als ze zogenaamd oplichters zouden zijn, dan zouden er dus ook mensen zijn die er heel erg van profiteren. Aangezien er ook maatschappijen zijn zonder aandeelhouders en waarbij de directie geen exorbitant inkomen heeft, zijn er bij die maatschappijen weinig plekken waar veel geld aan de strijkstok blijven hangen. Wie zou er dan profiteren van die 'oplichterspraktijken'?

Gesloten