LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente en emigratie

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

In april 2017 kwam het eindbedrag vrij waar ik na 18 jaar premie betalen voor de bij Nationale Nederlanden (NN) lopende, maar destijds nog bij RVS afgesloten lijfrenteverzekering recht op had/heb.
Zoals ongetwijfeld bij de meesten van u bekend zal zijn kun je het eindbedrag op verschillende manieren laten uitkeren en als je je netjes houdt aan de regels die daarvoor door de Belastingdienst zijn vastgelegd, dan wordt na 10 jaar het bedrag wat je normaal aan belasting over het "vermogen" verschuldigd zou zijn, kwijt gescholden (je krijgt in eerste instantie gewoon 10 jaar uitstel van betaling).
De voorwaarde voor de kwijtschelding is, dat je het bedrag minimaal in 5 (en - volgens mij maximaal 10 -) jaarlijkse porties laat uitkeren, hetgeen betekent, dat je het bedrag dus elders moet "onderbrengen" voor die periode. Dat kan door hiervoor een aanvullende verzekering af te sluiten.
Ik heb netjes in april de formulieren voor het verdere traject ingevuld, maar kreeg al gauw te horen, dat NN mij niet verder "kon" verzekeren en ik het totaalbedrag moest laten uitkeren.
De reden is volgens NN, dat ik inmiddels in het buitenland woon en geen woonadres meer heb in Nederland, wel een postadres, maar dat telt kennelijk niet.
Ik heb NN gevraagd, waarom dit niet kon en wie of welke instantie dit dan tegenhield, maar kreeg in eerste instantie daarop niet eens een antwoord.
Inmiddels had ik via een andere verzekeraar gehoord, dat AFM en/of de Nederlandsche Bank vergunning moet(en) verlenen aan de verzekeraar ingeval het gaat om een in het buitenland wonende Nederlander.
NN stelde het later iets genuanceerder, maar het komt op hetzelfde neer: zij, aldus directeur Bosklopper, zijn niet verplicht om een verzekering af te sluiten met iemand die in het buitenland woont.
Nergens in de polis is echter iets dergelijks aangegeven en ook na emigratie is er niemand die je vertelt wat de consequenties zijn voor de uitkering van het eindbedrag van je lijfrenteverzekering. Geen enkele pensionado, die naar het buitenland vertrekt wordt hiervan op de hoogte gesteld of het moet al zijn, dat men dit via anderen hoort. Althans: dat is mijn stellige indruk.
Wat daarbij uiterst irritant is bij NN is dat antwoorden op brieven zo ontzettend lang op zich laten wachten dat je er vanzelf moedeloos van wordt.
Ik heb daarom in december maar besloten "de handdoek in de ring te werpen" en dan toch maar te laten uitkeren, wat me op termijn een bedrag van meer dan 12000€ aan anders kwijtgescholden belasting kost.
Op 28 december gaf ik dit aan bij NN en pas op 26 januari j.l. kreeg ik, pas na een echt kwaaie e-mail aan NN, pas een antwoord, dat de zaak nu "met spoed is doorgestuurd ter afhandeling".
Het zal me nu benieuwen hoe dit verder afloopt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik weet niet of dit bijdraagt aan uw probleem of kennis maar ik plaats de link van de belastingdienst toch maar even https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gingsrecht
En deze https://www.accountancyvanmorgen.nl/2017/07/17/26431/

In welk land betaalt u trouwens de inkomstenbelasting over de lijfrente-uitkering?

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Dank u voor uw reactie. Ik ben, denk ik, wel redelijk op de hoogte van de regels, die de belastingdienst heeft gesteld, ook vanwege mijn regelmatige contacten met de dienst gedurende het afgelopen jaar.
Ik ben overigens belastingplichtig in NL; niet in het land waar ik woon.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wat ik niet goed begrijp is het volgende: uw nieuw-regime lijfrentepolis expireert en NN wil/kan dat blijkbaar niet in maandelijkse porties van tenminste 5 jaar aan u uitkeren zoals gebruikelijk in Nederland.
Maar zit u vast aan NN? Kunt u niet een andere verzekeraar of bank kiezen waar NN uw lijfrentetegoed stalt en van waaruit u wel een maandelijkse uitkering krijgt zoals gebruikelijk.
Leest u dit artikel eens https://weblog.moneywise.nl/lijfrente/i ... e-regelen/

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Dit lijkt me een hele interessante tip van u. Ik ga contact met ze opnemen.

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Uiterst waardevolle tip, naar nu blijkt.
Hartelijk dank voor uw reacties.
m.v.g. Rien de Vos

stofzuigertje

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als grens bewoner belasting plicht in NL is het gewoon NL regels.

Maar vooral die elders belastingplichtig zijn kan het bruto bedrag in 1x overgemaakt worden en daar fiscaal belast worden.
Dit is nu niet het geval.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Rien, geen dank. Misschien kunt u t.z.t. nog eens melden of het uiteindelijk voor u belastingtechnisch inderdaad goed is afgelopen. Niks hoeft uiteraard maar ik ben gewoon benieuwd...

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Zal ik doen

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Alex E »

Marinus, mocht je bij moneywise niet slagen dan kan je wellicht terecht bij 123lijfrente.nl Om een lijfrente aan een in het buitenland ingezetene uit te keren moet de verzekeringsmaatschappij over een speciale vergunning beschikken. NN en de meeste andere Nederlandse verz.mij. hebben deze vergunning niet. Daarom is de keuze beperkt en derhalve de periodieke uitkering waarschijnlijk lager maar vele malen beter dan afkoop. De ook in Nederland werkzame verzekeringsmaatschappij Allianz had in het verleden wel zo'n vergunning, of dat nu nog zo is weet ik niet. Enfin, haal je informatie bij Moneywise of 123lijfrente. Het wordt wel spannend en kort dag voor je. Als NN inmiddels de afloop geregeld heeft weet ik niet of dat nog stopgezet of teruggedraaid kan worden. Neem direct contact met NN op!!! Succes.

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Beste Alex, bedankt voor de waardevolle tip. Omdat NN zonder mijn ingevuld keuzeformulier en ondertekening niets kan ondernemen, denk ik echter dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Wel heb ik zojuist voor alle zekerheid NN gezegd met de verdere afhandeling te wachten.

Voor wat betreft 123Lijfrente: ik ga toch even kijken wat die voor mij kunnen betekenen. Het kan geen kwaad beide met elkaar te vergelijken.

nogmaals mijn dank.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Alex E »

Verstandig besluit om te vergelijken. Laat je goed adviseren en kies de voor jou gunstigste uitkomst met de hoogste uitkering en minste kosten. Nogmaals succes!

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Alex,
Bij beide kan je heel goed terecht. Zowel Moneywise als 123lijfrente reageren direct op je vraag of verzoek. Geven uitleg als iets niet helemaal duidelijk is of als je twijfelt aan je eigen parate kennis op dat moment.
Ik kan niet anders zeggen, dan dat beide partijen een prima oplossing voor je kunnen regelen.
De definitieve aanvraag heb ik uiteindelijk (nou ja, wat is "uiteindelijk") bij 123lijfrente ondergebracht. Minimaal verschil alleen in bijkomende kosten.
Voor mijn gevoel had ik voor Moneywise moeten kiezen. Mijn keuze was gebaseerd op wat achteraf een klein misverstand bleek te zijn.

MarinusC
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2018 18:25

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door MarinusC »

Klaas Jan schreef:Hallo Rien, geen dank. Misschien kunt u t.z.t. nog eens melden of het uiteindelijk voor u belastingtechnisch inderdaad goed is afgelopen. Niks hoeft uiteraard maar ik ben gewoon benieuwd...
Hallo Klaas Jan, ik ben zowel over Moneywise als over 123lijfrente tot zover zeer tevreden. Hoe het belastingtechnisch verder precies gaat weet ik pas als het eerste jaar voorbij is en de eerste belastingaangifte (teruggave in mijn geval) heeft plaats gevonden. Mocht ik eerder iets weten, dan hoor je dat nog van mij.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Alex E »

Beste Marinus, goed om te lezen dat je erin geslaagd bent om een lijfrente af te sluiten. Geniet van je uitkeringen!

tim.steeman
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2020 23:06

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door tim.steeman »

We zijn intussen 2 jaar verder, maar het probleem buitenland en lijfrenteuitkeringen is eigenlijk nog steeds niet opgelost.
Er zijn nu 2 aanbieders Brand new day en Allianz. Bij de laatste moet je heel goed opletten, dat de uitkeringen verder gaan naar de partner bij overlijden, anders gaat het hele verzekerde betrag gewoon naar Allianz???? Standaard offerte van Allianz is ook zo opgesteld, echt waar!!


Ik heb vandaag contact gehad met 123lijfrente.nl en ben zeer tevreden over hun heldere manier van werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door kweenie »

tim.steeman schreef:
20 jan 2020 23:14

Bij de laatste moet je heel goed opletten, dat de uitkeringen verder gaan naar de partner bij overlijden, anders gaat het hele verzekerde betrag gewoon naar Allianz???? Standaard offerte van Allianz is ook zo opgesteld, echt waar!!
Dat is ook niet zo vreemd. De basis van een lijfrenteverzekering is namelijk dat het een verzekering is op het 'lijf', of leven, van de verzekerde en dus alleen uitkeert zolang diegene in leven is.

Maar er zijn inderdaad tegenwoordig ook veel andere varianten. Gelukkig zijn er mensen die dat alles van weten.

Lady1234
Berichten: 27133
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lijfrente en emigratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die varianten waren er vroeger ook al. En de vraag is überhaupt of er een partner is.

En bij een overgang naar een partner kan de uitkering lager zijn.

Gesloten