Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Totaal onverwacht blijk ik recht te hebben op een nabestaandenlijfrente. Zal niet gigantisch hoog zijn, het betreffende pensioen was bij Nationale Nederlanden nog in opbouw, en er zijn meerdere verkrijgers. Er werd gevraagd om een aantal documenten aan te leveren, en aan te geven wat ik ermee wil doen:
- 'iets' via Nationale Nederlanden zelf
- een financieel adviseur raadplegen
- een andere verzekeraar zoeken om dit uit te laten keren.

Gebeld om te vragen om hoeveel geld het gaat. Dat bepaalt immers hoeveel tijd, energie en geld je er in wil steken om het maximale er uit te halen. Antwoord: dat moet degene opvragen die gevolmachtigd is. Dus diegene benaderd. Het antwoord dat hij kreeg is: 'de verkrijgers moeten eerst alle documenten opsturen, daarna pas zullen wij vertellen hoe hoog het saldo is'.

En dat is dus een probleem. Centraal Beheer gaf al aan dat als het bedrag minder dan 5364 euro is, ze het niet aan zullen nemen omdat het te weinig is om er 20 jaar lang een pensioen van uit te laten keren. Van andere verzekeraars weet ik het nog niet. Maar als het minder is dan die 5364 euro is het ook een optie het in één keer uit te laten betalen omdat je dan geen revisierente betaalt. Je moet dus wel weten wat het saldo is om te kunnen bepalen wat je ermee gaat doen. En dat saldo krijg ik dus niet. Eigenlijk is er nu dus een patstelling, voor mijn gevoel wordt ik min of meer gegijzeld: ik kan nu even geen kant op.

Dus mijn vraag is: staat Nationale Nederlanden in haar recht om te weigeren de hoogte van het saldo mee te delen tot ik heb aangegeven wat ik ermee wil doen? Als je het zelf opbouwt heb je toch ook recht om te weten hoeveel je gespaard hebt? Of stemt mijn logica niet overeen met de realiteit?

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt mij een bijzondere gang van zaken. Gaat het om een lijfrentekapitaal dat je overleden vader aan het opbouwen was en die nog niet tot uitkering was gekomen?
Dan zou de gevolmachtigde in de administratie van je vader toch moeten kunnen terugvinden om hoeveel het gaat? Bv. een polisblad of jaaroverzichten. Deel het opgebouwde kapitaal door het aantal begunstigden, en je hebt een eerste indruk.

Omdat de lijfrente een looptijd van tenminste 20 jaar moet hebben bij een bankproduct, zal de maandelijkse of jaarlijkse uitkering niet heel hoog zijn. Een kapitaal van € 15.000 geeft een maandelijkse uitkering van pakweg € 80.
Maar als het totale kapitaal € 15.000 is en er 3 begunstigden zijn, is er per persoon maar € 5000 beschikbaar, wat ongeveer € 25 per maand oplevert.

Misschien is het mogelijk om het kapitaal weer in een bankspaarproduct te storten en te wachten met de uitkering tot de AOW leeftijd. Dan kun je het in 5 jaar laten uitkeren.

Toen mijn lijfrentekapitaal vrijkwam, had NN trouwens een beter aanbod dan CB.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat om een ander familielid die nog niet pensioengerechtigd was. Met inderdaad drie verkrijgers. Daarom zeg ik: het zal niet zo heel veel zijn. De gevolmachtigde heeft momenteel nog totaal geen inzicht in de financiën van de overledene. Die is nu bezig alles helder te krijgen, maar dat gaat nog even duren. Er speelt namelijk nog een andere kwestie, die eerst grondig uitgezocht moet worden. En daar worden we hier ook niet zo blij van.

Het probleem bij NN is dat ze 2,50 per uitbetaling inhouden, dat doet CB weer niet. En op een bedrag van 30 of 40 euro per maand (meer zal het niet zijn) vind ik 2,50 best wel fors. Kan het ook per jaar laten doen, maar dan nog... CB doet het voor nop, en die heeft nu ook een iets hogere rente.

In een ander bankspaarproduct storten lijkt, voor zover ik het nu kan zien, geen mogelijkheid te zijn. Het is immers een nabestaandenlijfrente, geen eigen lijfrente.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat verschil tussen CB en NN was bij mij net andersom. De verschillen verschillen per geval, kennelijk.

Maar het blijft vreemd dat je eerst moet opgeven wat je gaat doen, zonder dat je weet waarom het gaat. Is die keuze ook echt definitief? Wat gebeurt er als je nu CB opgeeft en later blijkt dat het bedrag te laag zou zijn en je toch naar een ander moet?

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het zo weinig is, zou ik het maar laten staan tot de AOW leeftijd en dan in vijf jaarlijkse termijnen laten uitkeren.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat was ook mijn gedachte, maar WA geeft aan dat dat volgens hem niet kan omdat het om een nabestaandenlijfrente gaat. Ik heb daar verder niet naar gekeken.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
02 apr 2024 23:26
Maar het blijft vreemd dat je eerst moet opgeven wat je gaat doen, zonder dat je weet waarom het gaat. Is die keuze ook echt definitief? Wat gebeurt er als je nu CB opgeeft en later blijkt dat het bedrag te laag zou zijn en je toch naar een ander moet?
Dat is dus exact waar ik tegen aan loop. Conclusie: bij NN moet ik dus niet wezen, juist vanwege die geheimzinnigheid. Geen idee ook of die keuze definitief is. NN heeft trouwens al de verklaring van erfrecht en dergelijke, dus dat is geen probleem. Ik hoef enkel aan te geven wat ik wil.

- Een financieel adviseur raadplegen is geen optie, ook zonder te weten om welk bedrag het gaat. Die kosten ga je er niet uit halen, dat is nu al duidelijk.
- NN wil de mogelijkheden bespreken en een aanbod doen. Dat wekt nu niet de indruk betrouwbaar te zijn, het lijkt wel of ze iets verbergen - misschien wel die 2,50 kosten per storting, wie zal het zeggen? Sowieso is het erg lastig, van welke aanbieder dan ook, op voorhand klip en klaar duidelijk te krijgen wat ze bieden. Maar ook: als je alles online doet betaal je bij NN en CB allebei ca 50 euro kosten voordat ze uit gaan betalen. Bij NN kunnen ze je ook 'helpen', (ja graag), en dan kost het eventjes 175 euro. Gaat het dan stiekem daarom? Bij CB is dat overigens 185, maar volgens hun is het online prima zelf te doen. CB is trouwens sneller tevreden: ze geven telefonisch hulp en advies, en dat is dan die 55 euro. Meer wordt het dan niet.
- Als ik kies voor iedere andere aanbieder dan staat alles open, inclusief NN in feite.
- De optie afkopen wordt niet aangeboden, maar zowel NN als CB geven aan dat het me 70% belasting gaat kosten - dan gaan ze beiden ervan uit dat er 20% revisierente wordt ingehouden. De rest zal inkomstenbelasting zijn, maar daarvan krijg ik na het indienen van de aangifte vermoedelijk toch weer een deel terug. Dat wordt er dan weer niet bij gezegd. Maar als het minder is dan die 5364 wordt het weer lastig een andere aanbieder te vinden dan NN.

Dus ja, ik vind het maar een vreemde gang van zaken. Dusdanig vreemd dat NN voor mij nu al definitief afvalt op het moment dat ik mijn andere verzekeringen en alles wil oversluiten. Geheimzinnigheid en achterklap, daar hou ik niet zo van.
Laatst gewijzigd door witte angora op 02 apr 2024 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
02 apr 2024 23:35
Als het zo weinig is, zou ik het maar laten staan tot de AOW leeftijd en dan in vijf jaarlijkse termijnen laten uitkeren.
Het moet gedurende minimaal 20 jaar en maximaal gedurende 30 jaar uitgekeerd worden. Die vijf jaar kan enkel als je nog geen 30 bent. Dat is dus een gepasseerd station.

Ik zou er inderdaad misschien mee kunnen wachten tot ik zelf met pensioen ben, dan levert het per maand netto iets meer op omdat ik minder inkomstenbelasting over dat maandelijkse bedrag betaal. Maar ik heb niet het idee dat ik fris en vrolijk de 87 ga halen, plus dat er geen recht meer is op allerlei toeslagen. Dus dan maar liever op korte termijn in laten gaan, dat geeft dan toch weer wat lucht.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens: de klantenservice van NN kon niet zien hoe hoog het bedrag is vanwege het overlijden van de polishouder (of hoe je het noemen moet). Een andere afdeling zou het wel kunnen zien, maar ze kon/mocht me niet doorverbinden.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb er even rustig naar gekeken hoe of wat, en een klacht ingediend bij NN.

Nu de gevolmachtigde alle gegevens heeft aangeleverd zit ik in de periode van 2 jaar waarin ik aan moet geven wat ik ermee wil doen. Dus ja, vreemd dat ik dan niet mag weten hoeveel het is. Het is of je gevraagd wordt op een locatie die je zelf mag uitkiezen een partij bakstenen op te halen waarvan je niet weet hoe groot die partij is. Je hebt dus geen idee of het in de achterbak van je auto past of dat je een colonne vrachtwagens in moet huren.

Ben benieuwd naar het antwoord; als het niet bevalt dan gaan we gewoon een stapje verder, nietwaar?

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier kunt u zie hoeveel belasting u betaalt over die lijfrente. Dus normaal gesproken 43,60 procent plus ZVW 5,32 procent.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 240101.pdf

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, maar dat is pas als je inkomen boven de 75.000 euro ligt. En daar ga ik met die 5364 euro extra nooit aan komen. Dus wat ik eventueel aan IB zou gaan betalen is redelijk gelijk aan wat de erflater betaald heeft.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent abuis. Dat geldt bij een inkomen van meer dan € 24.813,00.

U hebt voor de bedragen uit die lijfrente geen recht op loonheffingskortingen, dus belasting volgens de tabel. En als uw inkomen dan in totaal boven de € 24813,00 komt, moet u ook nog deel loonheffingskorting terugbetalen. Plus daarnaast ZVW.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Justem, nu snap ik dat. Dan kom je inderdaad op zo'n 50% uit, de revisierente niet meegerekend. Dus afkopen is niet echt een optie. Dan wordt het kiezen voor een maatschappij die de uitbetaling gaat verzorgen, want een financieel adviseur, die kosten ga ik er zeker niet uit halen.

peter17111962
Berichten: 585
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vraag eens aan de executeur testamentair of het familielid wat alle financiële zaken regelt zoals de uitvaart
betalen en de aangifte erfbelasting van de overledene verzorgt of er iets terug te vinden is in de jaarlijkse
belastingaangifte van de overledene.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

We hebben een notaris die dat allemaal regelt, en dat is een beetje een kostbare geschiedenis. Bovendien valt dit stukje buiten zijn opdracht: het verdelen van de nalatenschap. Zijn deel heeft hij al gedaan. Het aangeven wat we met ons deel willen doen zullen we zelf moeten doen. Het was achteraf dus al vreemd dat de notaris van NN moest navragen hoe hoog het bedrag is. Die mail had ik ook zelf kunnen - moeten - versturen.

Aangezien er nogal wat dingen inzake twee nalatenschappen uitgezocht moeten worden heeft de notaris daar momenteel op dit moment ook geen zicht op.

Feit is dus dat ik me niet tot NN zal wenden om de uitkering te verzorgen, die maken er op twee punten al een beetje een rommeltje van. En daar hou ik niet zo van. Er is me al teveel gedonder met verzekeringsmaatschappijen, beleggingsfondsen, belastingdiensten en overheidsinstellingen. Ik wil het gewoon in één keer goed geregeld hebben. NN is daartoe dus niet in staat, althans, ze wekken de indruk daar niet toe in staat te zijn.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die nalatenschap is toch, als ik het goed begrijp, pas kort geleden opengevallen, dus zo’n haast is toch niet nodig.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik heb er twee jaar de tijd voor. Dus de druk die er gisteravond werd uitgeoefend (van één - naam werd ook genoemd - hebben we de gegevens, we wachten nu nog op de andere twee) was nergens voor nodig. Eigenlijk is dat al de derde red flag.

Sowieso hoeven ze volgens mij helemaal niet te wachten tot de papieren van alle drie binnen zijn. We hebben alle drie recht op een derde, dus volgens mij kan dat derde deel gewoon uitgekeerd worden zo gauw diegene zijn/haar keuze kenbaar heeft gemaakt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik zou Nationale Nederlanden een laatste kans geven om aan te geven hoe hoog het bedrag is en anders blijft het geld daar gewoon staan omdat er dan door de erfgenamen gewoon geen keuze meer gemaakt zal worden. Dan mag Nationale Nederlanden het zelf maar uitzoeken hoe zij de zaak opgelost krijgen.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je weet inderdaad niet alles... als de nabestaanden geen keuze maken zal de belastingdienst die wel gaan maken, over twee jaar. En dat gaat flink geld kosten.

Plaats reactie