Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
verhoef070
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017 15:53

Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door verhoef070 »

Vorig jaar stopte per 1 juni 2021 de woonverzekering van Nowgo. De verzekering werd overgenomen door Ohra.
Op 3 mei 2021 heb ik aangegeven de verzekering bij Nowgo te beeindigen. En ben overgestapt op Centraal beheer. Bewijs van beeindiging van de polis is in mijn bezit.

Ohra stuurt mij in mei 2021 een polis van een nieuwe woonverzekering waar ik niet om gevraagd heb en waar ik ook geen akkoord op heb gegeven. Echter Ohra ziet mij per 1 juni 2021 als klant van hun woonverzekering. Ik heb toen niet gereageerd omdat ik van mening ben dat ik geen verzekering hoef te beeindigen die ik niet ben aangegaan.
Ohra ziet dat anders en weigert nu de premie van het afgelopen jaar terug te storten. Op mijn klacht krijg ik een afwijzing omdat ik in 2021 de Ohra-verzekering niet heb opgezegd. Letterlijk schrijft Ohra in slecht Nederlands: "Wij controleerden onze administratie. Wij ontvingen niet eerder een dat u geen gebruik wenste te maken van ons aanbod voor de OHRA".

Wat kan ik nog doen om mijn geld terug te krijgen van deze zeer merkwaardige handelswijze van de Ohra. Waar ik inmiddels alle verzekeringen heb gestopt.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
Ik heb toen niet gereageerd omdat ik van mening ben dat ik geen verzekering hoef te beeindigen die ik niet ben aangegaan.
Héél verstandig... ik snap werkelijk niet waarom je jezelf geen ellende zou willen besparen als er evident ergens iets niet goed gaat.

De vraag is of je op de juiste wijze hebt opgezegd én of je dat kunt aantonen. Als dat niet zo is, heeft Ohra gewoon gelijk.

Erthanax
Berichten: 9735
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
(...) Bewijs van beeindiging van de polis is in mijn bezit. (...)
Welke einddatum staat daarop en heeft u dat bewijsstuk ook aan Ohra gestuurd toen u alsnog bezwaar maakte?

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt ze de premie laten incasseren en trekt nu pas na een jaar aan de bel?

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door k2p »

verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
Ik heb toen niet gereageerd omdat ik van mening ben dat ik geen verzekering hoef te beeindigen die ik niet ben aangegaan.
Ik heb het idee dat u best in uw recht kan staan. Maar ik ben van mening dat ik u niet hoef te helpen, want u weet het toch wel beter.

NeoDutchio
Berichten: 12350
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hebt u van Nowgo een bericht gekregen dat de verzekering ook daadwerkelijk beëindigd is? Als zij de opzegging niet ontvangen hebben, dan is het automatisch in OHRA overgegaan. En aangezien u niet aan de bel getrokken hebt bij die brief en ook de betaling hebt laten gebeuren zonder te reageren, dan is het lastig te bewijzen dat u opgezegd heeft.

rvjapio
Berichten: 1004
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door rvjapio »

Kijk wat er in het oorspronkelijke bericht staat van Nowgow bij de overgang naar Ohra. In dat soort gevallen kunt u mogelijk opzeggen zonder consequenties. Dat kunt u dan aan Ohra meedelen.

Erthanax
Berichten: 9735
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

TS geeft aan dat hij bewijs heeft van de beëindiging:
Erthanax schreef:
16 jun 2022 15:15
verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
(...) Bewijs van beeindiging van de polis is in mijn bezit. (...)
Welke einddatum staat daarop en heeft u dat bewijsstuk ook aan Ohra gestuurd toen u alsnog bezwaar maakte?

verhoef070
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017 15:53

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door verhoef070 »

Het bewijsstuk dat ik in mei 2021 de verzekering heb opgezegd is in het bezit van Ohra. Dat heb ik inmiddels meerdere keren moeten uploaden. Want vanwege een storing, die al meer dan een maand gaande is, ontvangen ze niet alle stukken die naar ze toegezonden wordt. De administratie en organisatie van Ohra is duidelijk niet op orde.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door scontra »

verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
Vorig jaar stopte per 1 juni 2021 de woonverzekering van Nowgo. De verzekering werd overgenomen door Ohra.
Op 3 mei 2021 heb ik aangegeven de verzekering bij Nowgo te beeindigen.
Voor het opzeggen van een verzekering is de opzegtermijn toch een volle maand als de verzekering langer loopt dan 12 maanden.
Van 3 mei tot 1 juni is geen volle maand en mogelijk zit daar het probleem.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het gaat hier over een opzegging omdat de verzekeraar met die polissen stopt en de boel overgedragen wordt aan een ander.

Als de voorwaarden hetzelfde gebleven zijn, zou er in ieder geval per 1 juli opgezegd moeten kunnen worden.

Seinhuis
Berichten: 2380
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Achteraf had u beter kunnen reageren.

Wat kunt u nu doen?
Stuur Ohra een bericht met Whatsapp, Facebook of Twitter (www.ohra.nl/klantenservice/contact) met een foto van het bevestigen van het beëindigen van de polis naar Nowgo. Verzoek Ohra om alsnog het geld terug te storten.

Indien u een negatief antwoord krijgt zeg dan dat u naar Kifid gaat.

Indien u geen geld terug krijgt dien dan een officiële klacht in. Zie https://www.ohra.nl/klantenservice/klac ... zekeringen stap 2.

Ga nadat u antwoord gekregen heeft of nadat u 8 weken gewacht hebt op antwoord en u geen geld terug krijgt ga dan binnen 3 maanden naar www.kifid.nl voor een uitspraak.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

verhoef070
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2017 15:53

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door verhoef070 »

Dank voor de reacties. De rechtsbijstand is er al mee bezig. Volgens de advocaat is de opzegging bij Nowgo voldoende bewijs om Ohra te dwingen de premie terug te betalen. Volgens de oorspronkelijke brief van Nowgo is opzegging bij Nowgo voldoende om aan te geven dat er geen vervolg wordt gegeven van een verzekering bij Ohra.
Maar aangezien momenteel bij Ohra alles moeizaam gaat ivm met storingen etc. zijn zij blijkbaar niet op de hoogte van afspraken die met hun rechtsvoorganger is gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook simpel bij uw bank een Melding Onterechte Incasso doen, komt het geld ook terug. U zult Ohra geen incassomachtiging gegeven hebben.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ohra weigert verzekering te beeindigen en laat je een jaar extra betalen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
Op 3 mei 2021 heb ik aangegeven de verzekering bij Nowgo te beeindigen. En ben overgestapt op Centraal beheer. Bewijs van beeindiging van de polis is in mijn bezit.
verhoef070 schreef:
16 jun 2022 14:41
Ohra stuurt mij in mei 2021 een polis van een nieuwe woonverzekering waar ik niet om gevraagd heb en waar ik ook geen akkoord op heb gegeven. Echter Ohra ziet mij per 1 juni 2021 als klant van hun woonverzekering. Ik heb toen niet gereageerd omdat ik van mening ben dat ik geen verzekering hoef te beeindigen die ik niet ben aangegaan.
Het is verstandiger om je standpunt te communiceren: "u stuurt mij een polis, maar die is op DATUM reeds opgezegd en daarvan heb ik ook een bevestiging ontvangen"

Plaats reactie