LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reaal/DBV

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ed1967
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mar 2007 14:40

Reaal/DBV

Ongelezen bericht door ed1967 »

2 jaar geleden heeft Reaal DBV levensverzekeringen overgenomen en voor het eerst heb ik een schrijven gekregen van mijn levensverzekering. In 1995 heb ik een verzekering afgesloten met een gegarandeerd eindbedrag van rond de 39.000 euro. Hiervoor moet in 86.67 betalen p/m met een rekenrente van 4%. Via mijn tussenpersoon Leuvass Ass. heb ik een waardeofferte aangevraagd, deze viel van de week in de bus. De afkoopwaarde per 1 juni 2011bedraagt 13.982 euro. De premievrije waarde bedraagt per 1 juni 2011 22.407.
Aangezien ik een redelijke overwaarde heb is mijn vraag is het zinvol om te blijven storten of zal ik de polis stoppen en het geld lekker op de bank te zetten. Als is die 86.67 ,15 jaar lang met 4% op de bank had gezet was het meer dan 23.300 euro geweest, betreft het geen woekerpolis, DBV zei in een laatste schrijven van niet, maar zal het verschil van 10000 tov de afkoopwaarde een overlijdensverzekering zijn?
gr.
PS wat krijg ik nu in mijn handen de afkoopwaarde of premievrije waarde.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reaal/DBV

Ongelezen bericht door kweenie »

In de afkoopwaarde is waarschijnlijk (naast mogelijk een boete van de verzekeraar) o.a. de fiscale boete meegerekend, die de verzekeraar moet inhouden als de polis te vroeg wordt uitbetaald. Daarom is de afkoopwaarde altijd flink lager dan de premievrije waarde.

Verder is het inderdaad de vraag of er een overlijdensrisicodekking in de polis zit. Waarschijnlijk wel, omdat het een eis van de fiscus is/was dat de uitkering van de polis bij overlijden minstens 10% afwijkt van de opgebouwde waarde. Anders is er namelijk geen sprake van een verzekering (waarin een risico-component moet zitten).

Overigens kom ik na 15 jaar of 180 maandelijkse stortingen niet op 23.000 euro uit, maar op ong. 19½ (als je per maand 4%/12 rekent) of 21.000 (als je per maand 1,04 ^(1/12) rekent).

Gesloten