LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mijn spaarhypotheek van Argenta nog wel veilig of kan dit de volgende Conservatrix worden?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
developmentx
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2021 22:54

Is mijn spaarhypotheek van Argenta nog wel veilig of kan dit de volgende Conservatrix worden?

Ongelezen bericht door developmentx »

Wij hebben een spaarhypotheek lopen bij Argenta. Dit hebben wij destijds afgesloten omdat het een veilig product was. Een spaarhypotheek bestaat uit een lening en een levensverzekering met een spaarpolis waarin we waarde opbouwen waarmee we aan einde van de looptijd onze hypotheek kunnen afbetalen.

Afgelopen augustus heeft Argenta de levensverzekeringen dus ook onze spaarpolis over gedragen aan Waardverzekeringen. Onze lening loopt gewoon door bij Argenta.
Deze overname is goed gekeurd door de DNB, De Nederlandse Bank. Het gaat in totaal om tienduizenden polissen. Waardverzekeringen is een klein bedrijf met 25 medewerkers met als eigenaar een buitenlandse verzekeraar.

Argenta valt onder het deposito garantiestelsel en bij een eventueel faillissement van Argenta zou de lening tegen de spaarpolis weggestreept kunnen worden omdat deze bij dezelfde bank zijn afgesloten.

Nu onze spaarpolis bij Waard verzekeringen is ondergebracht. Hoe veilig is dat nog. Kan hier hetzelfde mee gebeuren als bij Conservatrix? Mijn angst is dat bij een eventueel faillissement van Waardverzekeringen wij onze hypotheek bij Argenta niet meer af kunnen lossen.

Ik krijg er een zeer onveilig gevoel bij. Zoveel kapitaal bij een kleine club als Waardverzekeringen te stallen en hier zelf geen keus in gehad te hebben en we moeten nog zo lang.

Zijn er mogelijkheden om van zo'n spaarhypotheek af te komen? Mijn rente staat nog ruim 10 jaar vast.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Is mijn spaarhypotheek van Argenta nog wel veilig of kan dit de volgende Conservatrix worden?

Ongelezen bericht door JozJan »

In de oude situatie liep je lening bij de bank Argenta en de verzekering bij de verzekeraar Argenta. Die verzekeringspolis viel dus al niet onder het depositogarantiestelsel. In die zin is je situatie door de overdracht niet verslechterd.

Wat er gebeurt in het geval de verzekeraar failliet zou gaan kun je terugvinden in je polisvoorwaarden. Vermoedelijk zal de waarde van je polis dan moeten worden verrekend, waardoor je geen verlies hebt.

Als je van de constructie af wil: benader een hypotheekadviseur en vraag hem voor te rekenen wat de mogelijkheden zijn om je spaarhypotheek om te zetten in een annuitaïre lening. Sowieso wordt dan je renteaftrek minder, Verdere impact kan die adviseur voor je becijferen. En als jou dat de rust geeft die je zoekt is het wellicht de moeite ook al zouden je kosten wat stijgen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is mijn spaarhypotheek van Argenta nog wel veilig of kan dit de volgende Conservatrix worden?

Ongelezen bericht door Jablan »

JozJan schreef:
05 feb 2021 09:55
Als je van de constructie af wil: benader een hypotheekadviseur en vraag hem voor te rekenen wat de mogelijkheden zijn om je spaarhypotheek om te zetten in een annuitaïre lening. Sowieso wordt dan je renteaftrek minder, Verdere impact kan die adviseur voor je becijferen. En als jou dat de rust geeft die je zoekt is het wellicht de moeite ook al zouden je kosten wat stijgen.
Goede tip. Vraag om 2 berekeningen: bruto en netto, zonder en met de renteaftrek, want zo voorkom je dat het gesprek alleen over de renteaftrek gaat.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Is mijn spaarhypotheek van Argenta nog wel veilig of kan dit de volgende Conservatrix worden?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

developmentx schreef:
04 feb 2021 23:12
Zijn er mogelijkheden om van zo'n spaarhypotheek af te komen? Mijn rente staat nog ruim 10 jaar vast.

Ja, dat kan heel goed; de fiscus legt je geen strobreed meer in de weg. Je kan het opgebouwde kapitaal gebruiken om een deel van je schuld af te lossen, zonder fiscale gevolgen. Je zal dan een constructie moeten vinden voor de hypotheek die overblijft.

De vraag is even hoe het financieel uitpakt, we kunnen daar iets over adviseren als we weten:

1) Hoe hoog is de hypotheekschuld en tegen welk rente-%,
2) Hoeveel kapitaal heb je opgebouwd,
3) Hoeveel premie betaal je nu?

Gesloten