LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschade: VvE aansprakelijk?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Dusty-Gorrie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2019 14:29

Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Dusty-Gorrie »

Hallo allemaal!

Ik woon nu een paar maanden in mijn nieuwe, gekochte woning. Het gaat om een flat met 17 verdiepingen, wij wonen zelf op 1hoog (dat is de laagste woonlaag). 2 weken geleden kwam bij onze gootsteen in de keuken zwarte troep naar boven (uit de gemeenschappelijke leidingen). Er is een loodgieter langs gekomen, die stelde vast dat het probleem buiten ons huis ligt en de VvE heeft de kosten van de loodgieter netjes vergoed.

Een week later, toen wij niet thuis waren, is het weer gebeurd. Het gevolg: de hele houten vloer is nat geworden, en helemaal krom getrokken. Dit is helaas niet meer te repareren. Nadat dit gebeurde is het dezelfde week nog 3x gebeurd, gelukkig was er toen wel steeds iemand thuis (hoewel, de vloer was toch al kapot ;) ). Het bleek achteraf dat er in de liggende leiding buiten het huis een enorme prop van troep is ontstaan. Toen de loodgieter langs kwam is hier alleen een gaatje ingeprikt, waardoor het bij ons weer weg liep, maar het probleem is dus niet verholpen. Wij hadden op het moment dat dit allemaal gebeurde nog geen inboedelverzekering (heel stom, maar achteraf niks meer aan te doen.. Nu hebben wij er wel een). Inboedelverzekering of niet, wij zijn van mening dat het probleem niet bij ons ligt, en dus willen wij de VvE aansprakelijk stellen. Zij zeggen echter dat hun verzekering dit niet dekt en dat zij dus niet betalen. Kunnen zij dit zomaar zeggen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips? Ik hoor het graag!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

EigenHuis al gevraagd resp. hun site geraadpleegd resp. op dit forum gezocht??

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zelf zou ik liever een terugslag klep plaatsen, relatief lage kosten en zekerheid.

Vooral beneden waar je alles kreeg als er tussen jou huis en de straat een prop zou zitten....
De terugslag klep gaat open als je iets spoelde maar er kan niets jou huis meer in.
Er is dus blijkbaar een prop tussen jouw deel en de straat, als iemand boven een ontstopper gebruikte gaat het de pijp in en kan vele meters verder weer een nieuwe prop veroorzaken als ze niet goed naspoelen.
Je boven buren zijn dus een dader maar welke?
Zij denken opgelost maar slechts verplaatst helaas.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Komkommertijd schreef:
24 jul 2019 15:28
Je boven buren zijn dus een dader maar welke?
Ik denk hoger: de weergoden.
Hemelwaterafvoer loopt ook via het riool, bij een hoosbui kan de afvoer dit niet snel genoeg afvoeren , en de bewoners op de eerste woonlaag krijgen hierdoor de volle laag.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De VVE is verantwoordelijk voor goed werkende riool in gezamelijke deel...
Ook als een boven buur dit veroorzaakt door zijn een beetje te ontstoppen.

Maar de onderste woningen zou ik van terugslag kleppen voorzien want die zijn vaker slachtoffer van dit soort gevallen.
Met 17 hoog zou ik tenminste onderste 2 en liefst 3 doen...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat je de vve aansprakelijk moet stellen. Zij zijn de opdrachtgever om het te repareren, dus ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Heb je een rechtsbijstandverzekering?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat een verzekering er blijkbaar geen dekking voor geeft (waar je je dan af kan vragen of het bestuur van de VvE de zaken wel goed afgedekt heeft...) doet niet ter zake bij bepaling of er wel of niet van aansprakelijkheid sprake is. Mij lijkt van wel (je betaalt er natuurlijk zelf wel aan mee, maar goed). Het lijkt mij ook wijs goed inzicht te krijgen in hoe eea verzekerd is, is blijkbaar ondermaats.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kwam het dan ook in het toilet omhoog?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Dusty-Gorrie schreef:
24 jul 2019 14:41
Ik woon nu een paar maanden in mijn nieuwe, gekochte woning....2 weken geleden kwam bij onze gootsteen in de keuken zwarte troep naar boven (uit de gemeenschappelijke leidingen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips? Ik hoor het graag!
Lijkt mij ook een verborgen gebrek.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
24 jul 2019 18:19
Dusty-Gorrie schreef:
24 jul 2019 14:41
Ik woon nu een paar maanden in mijn nieuwe, gekochte woning....2 weken geleden kwam bij onze gootsteen in de keuken zwarte troep naar boven (uit de gemeenschappelijke leidingen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips? Ik hoor het graag!
Lijkt mij ook een verborgen gebrek.
Na een paar maanden? Het heeft eerder al heel zwaar geregend.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
24 jul 2019 15:50
Ik denk dat je de vve aansprakelijk moet stellen. Zij zijn de opdrachtgever om het te repareren, dus ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Dan gaat TS o.a. zichzelf aansprakelijk stellen.... En eventueel gaan procederen tegen je buren (de andere VvE-leden) is niet zo goed voor de onderlinge verstandhouding. En je woont toch met elkaar in hetzelfde gebouw.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zij is maar 1/85 deel van de vve.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer de prop in de horizontale leiding zit is het de afvoer van uw appartement en is het niet gemeenschappelijk.
Denk niet dat er nog meerdere appartementen op die horizontale leiding zitten, anders maar eens de buren vragen, wanneer die ook het probleem hebben dat het water in de keukenafvoer omhoog komt heeft u een punt.
Kan me voorstellen wanneer de wasmachine water wegpompt dit niet snel genoeg in de standleiding kan komen en het dan bij u in de keukenafvoer omhoog komt.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Welke liggende leiding buiten het huis bedoelt u?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
24 jul 2019 18:56
Zij is maar 1/85 deel van de vve.
Dus dan ga je 84 buren aanklagen....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waterschade: VvE aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat hoeft toch niet door een persoon betaald te worden

Gesloten