LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
JW H.
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2020 14:18

Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door JW H. »

Duidelijk was de prijstijging binnen Nederland van de postzegels en pakketjes. Maar wat niet duidelijk vermeld is geweest en ik zelf tegenaanloop omdat ik wel is het een en ander verstuur naar Belgie is dat de hele verzending van brieven op de schop is gegaan naar het buitenland. Dit is stilletjes aan gegaan en kom er eigenlijk zojuist achter op de website van PostNL

Als je goederen verstuurt ipv documenten wat wel in een brief past moet je deze minimaal aanmelden als pakketpost. De minimale kosten zijn daarvan 7.50 (zonder track&trace) Wat echt een bizar bedrag is als je een keer iets verstuurt. Voorbeeld als ik iets verstuur tot 50 gram was ik eerst ca € 3.- kwijt, maar dat is nu minimaal € 7.50. Dit is meer als een dubbele prijsstijging. In het slechtste geval onder de 20 gram ben je zelfs 5x zoveel kwijt.

Ik vind dit zelf een schandalige verhoging en jaagt mensen echt op kosten, maar een keus heb je niet want de postbezorging heeft nagenoeg monopoly. Ik ben benieuwd of hier meer mensen tegen aan lopen. Over deze veranderingen heeft PostNL amper iets kenbaar gemaakt.

Dit is de mededeling op de website van PostNL

Wijzigingen per 1 januari 2020

Verstuur je weleens een goederen gefrankeerd met een postzegel naar het buitenland? Door internationale regelgeving, bepaald door de Wereldpostunie, moeten we een strikt onderscheid maken tussen het verzenden van documenten en goederen. Al jouw goederenzendingen moeten voortaan voorzien zijn van een verzendlabel met barcode.

Daarnaast eisen landen dat we de informatie over deze zendingen digitaal en vooraf met ze delen. Dit betekent dat alle goederenzendingen voortaan als pakket zonder track & trace moeten worden gefrankeerd. Ook al zit het in een envelop. Op die manier komt er altijd een verzendlabel inclusief barcode op.

bron: postnl

mvg

jw
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jan 2020 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo stilletjes is dat niet gedaan hoor.
Ja, Europese regelgeving zorgt er voor dat goederen niet meer in den envelop met postzegels verstuurd mogen worden.
Ja, meer mensen zullen hier last van hebben, vooral diegene die wel eens goederen naar het buitenland versturen.

Dit is en volgende stap in het kunnen volgen van goederen. Het bedrijf waar ik voor werk verkoopt ook gas/accu schiethamers en kruitschiethamers. Wij mogen maar een beperkte hoeveel gas en kruit versturen en alles bijhouden wie wat krijgt. Een bier die kunstmest wil hebben moet een verkoper ook gaan bijhouden wie er hoeveel krijgt. Dit om te voorkomen dat spullen die gevaarlijk kunnen zijn in verkeerde handen vallen.

Nu kan er nog anoniem post verstuurd worden naar bv criminelen. Daar komt internationaal verandering in. En ja, dat kost meer. De tip die al gegeven is, doorberekenen aan de klant/ontvanger.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is inderdaad een absurde prijsverhoging door PostNL. Ze misbruiken het argument van Wereldpostunie-regelgeving om er eventjes een forse tariefsverhoging doorheen te drukken. De tarieven hadden exact hetzelfde kunnen blijven. PostNL geeft geen reden waarom het tarief voor goederen hoger moet zijn dan brieven of drukwerk. Ik verzend zelf wel eens een noppenfolie-envelop met goederen naar buiten de EU. Tarief was tot 100 gram €4,35. Per 2020 €10,00 zonder tracktrace.

Pure geldklopperij.

Ik vraag me trouwens af wat PostNL wil doen tegen goederen die als brievenbuspost verzonden blijven worden binnen de EU. Er bestaat briefgeheim. Enveloppen mag PostNL dus niet openen. En er zit binnen de EU nooit een CN22 douaneverklaring op de envelop omdat het poststuk binnen de douane-unie wordt verzonden. Binnen de EU kunnen ze dit nieuwe tarief dus niet handhaven. Of wel?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Een simpele rontgenscanner zou, volledig geautomatiseerd, alles kunnen uitwerpen wat meer dan papier bevat. Dus ik denk dat ze het onderscheid wel kunnen maken. Zo doen ze dit bv al in sommige landen bij internationale zendingen om te scannen op biologisch materiaal zoals groenten fruit en zaden.

mh73

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:
09 jan 2020 18:45
Ik vraag me trouwens af wat PostNL wil doen tegen goederen die als brievenbuspost verzonden blijven worden binnen de EU. Er bestaat briefgeheim. Enveloppen mag PostNL dus niet openen. En er zit binnen de EU nooit een CN22 douaneverklaring op de envelop omdat het poststuk binnen de douane-unie wordt verzonden. Binnen de EU kunnen ze dit nieuwe tarief dus niet handhaven. Of wel?
Dat vroeg ik me ook af, er is toch vrij verkeer van goederen in de EU? Ik had nog weleens klanten in België, daar komt helemaal geen douane aan te pas, maar de nieuwe tarieven gelden daar ook voor. Is het andersom ook, hebben de Duitse en Belgische post ook deze maatregelen getroffen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In Duitsland is deze regel al een jaar eerder ingegaan. Briefgoederen moeten nu als "Päckchen XS" verzonden worden naar het buitenland:

https://www.deutschepost.de/de/b/briefe ... sland.html

emotracing
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2020 11:17

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door emotracing »

Ik heb wat rondgevraagd in Europa.
En de indruk dat PostNL er een maximaal financieel slaatje uit wil slaan blijft.
In Zweden en Finland niets bekend over een regel verandering ,business as usual.
In Duitsland wel. Daar word dezelfde oorzaak gemeld.
Maar het grote verschil is dat zij een Europa klein pakje oplossing gecreeerd hebben voor 4,89 euro.
Wat een heel ander bedrag is dan dat wat PostNL vraagt.
PostNL is echt een schaamteloos bedrijf ,dat merk ik regelmatig.
De nieuwe regeling viel me koud op mijn dak ,en gaat me veel geld kosten.
De kleine ondernemertjes in Nederland hebben weer eens het nakijken...

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door Cro »

Ik snap het geklaag niet zo, als PostNL geen concurrerende tarieven meer heeft, dan gebruik je toch een andere verzender die daar op inspringt met wel concurrerende tarieven. Je zit toch niet vast aan PostNL?

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

PostNL heeft zakelijk de code 6440 buspakje. De tarieven daarvan zijn ongeveer gelijk aan de eerdere postzegel prijzen.
Dit is wel een omslachtige methode als je gewend bent geautomatiseerd labels aan te maken buiten een postnl account om via bijv. een andere verzendservice.

Dit verhaal heeft bij mijn shops behoorlijk tot nadenken gezet. Van de ene kant konden wij ervoor kiezen de verzendkosten naar het buitenland zo laag mogelijk te houden. Van de andere kant konden wij een prijsverhoging aangrijpen om andere problemen aan te pakken. Namelijk de lange bezorgtijden en vele vermissingen bij brievenbuspost naar Belgie. Al met al maakt het kostentechnisch voor ons niet veel verschil. Uiteraard betalen wij niet het volle tarief. Onze keus is dan ook gevallen op alles als pakket versturen.

De gemiddelde Belg is niet op de hoogte van de nieuwe EU regels. Na 2 weken hebben wij diverse klachten en vragen gehad, maar op het grote geheel beduidend minder dan verwacht. Wij zien een kleine terugval in lagere bestelwaarden omdat de verzendkosten daarbij niet in verhouding zijn. Belgen zijn echter gewend aan hoge verzendkosten (voor zolang het duurt nu bol.com daar actief is.)

Het kost ons dus klanten en geld. Maar dat hoort bij het ondernemen en houdt je scherp om op andere fronten dat weer terug te verdienen.

De grootste verandering is dat wij volledig gestopt zijn met onze goedkopere producten via Bol.com naar Belgie te versturen. Dat waren wij al van plan omdat dit met het beleid van Bol.com, zelfs met lage verzendtarieven, onmogelijk rendabel te krijgen is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cro schreef:
17 jan 2020 12:36
Ik snap het geklaag niet zo, als PostNL geen concurrerende tarieven meer heeft, dan gebruik je toch een andere verzender die daar op inspringt met wel concurrerende tarieven. Je zit toch niet vast aan PostNL?
Als je AH te duur vindt dan ga je toch naar de Boni? Helaas, zo werkt het niet. PostNL is alleenheerser op dit stukje van de markt. En dat weten ze heel goed.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Extreme prijsverhoging PostNL voor brief met goederen

Ongelezen bericht door Cro »

Bob Schurkjens schreef:
17 jan 2020 14:00
Cro schreef:
17 jan 2020 12:36
Ik snap het geklaag niet zo, als PostNL geen concurrerende tarieven meer heeft, dan gebruik je toch een andere verzender die daar op inspringt met wel concurrerende tarieven. Je zit toch niet vast aan PostNL?
Als je AH te duur vindt dan ga je toch naar de Boni? Helaas, zo werkt het niet. PostNL is alleenheerser op dit stukje van de markt. En dat weten ze heel goed.

Zo werkt dat volgens mij exact, als de AH te duur is of bijvoorbeeld de kwaliteit niet kan leveren die je vereist ga je inderdaad naar een andere supermarkt.
Het "alleenheerser" zie ik in deze ook niet echt. Gezien het een verandering is van internationale regelgeving waardoor je nu verplicht wordt om als een pakket te verzenden lijkt me juist dat van een alleenheerschappij geen sprake meer is, als dit voorheen wel zo was. Er zijn meerdere partijen die pakketten internationaal bezorgen. Als PostNL daar geen concurrerend aanbod heeft qua diensten kun je prima naar een andere partij toe.

fonsflons schreef:
17 jan 2020 14:40
Zo simpel is dat inderdaad niet. Veel verzenders zijn sterk afhankelijk van volume kortingen. Het ene pakketje met de ene vervoerder en het andere met een andere kan daardoor veel duurder uitpakken.
Dat ben ik met je eens, daarom zoek je de partij uit die binnen de nieuwe regelgeving het beste aan jouw eisen en wensen kan voldoen. Dat kan PostNL zijn, maar ook een andere partij.

Gesloten