Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bbudding
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2021 06:45

Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door bbudding »

Omdat ik door lichamelijke gebreken niet meer in staat was de meterstand op te nemen in mijn meterput, heb ik PWN gevraagd dit te doen. Het waterleidingbedrijf reageerde positief. Eens in de drie jaar zou de stand worden opgenomen, andere jaren werd deze geschat.
Enkele maanden geleden werd de belofte echter in getrokken. Alleen wanneer ik de put op mijn kosten zou aanpassen, zou de stand weer periodiek door PWN worden opgenomen. Ook zouden zonder aanpassingen geen eventuele reparaties worden uitgevoerd door PWN. Extra dreigement: binnen een maand laten uitvoeren!
De aanpassing mocht alleen verricht worden via "mijnaansluitingen" en wel tegen een prijs die een veelvoud was van die van een aantal jaren geleden! Het kwam bij mij vreemd over dat de watermeter(eigendom van PWN) op kosten van de gebruiker aangepast moest worden.
Overigens heeft deze problematiek zich ook afgespeeld bij waterleidingbedrijf Vitens. Uit de uitzending van Radar van 9 november 2020 blijkt echter dat Vitens terecht gekozen heeft voor een klantvriendelijke oplossing: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vraag een keer per jaar een kind, een buur of een vriend of ze even op de watermeter kijken en u bent klaar.

Als de put om andere redenen tbv PWN moet worden aangepast, dan is dat voor hun rekening.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of zelf schatten. Neem het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. Kraait geen haan naar. Zit je er een paar kuub naast, dan scheelt dat een paar euro. Ergo: onbelangrijk. In veel huishoudens is het verbruik elk jaar ongeveer gelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door sjohie »

PWN is werkgever, en dient als zodanig voor een veilige werkomgeving van alle medewerkers, dus ook die buiten, te zorgen. Bouwconstructies die in de jaren 50 en 60 prima waren, zijn dat door voortschrijdend arbo- en veiligheidsinzicht inmiddels niet meer. En wat voor u 1x per jaar is, is voor zo'n meteropnemer dagelijks werk, dus dat kan een reden zijn da PWN dit zo eist.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan geldt nog, dat een ondergrondse meter ooit door PWN of voorgangers zo is aangelegd en daarmee is het de verantwoordelijkheid van dit bedrijf om de meter te verplaatsen.
Ik ga niet mee met je arbo-argument, tenslotte wordt de meterstand niet elk jaar door pwn opgenomen. Hier gaat het om kosten en korte termijn denken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 mei 2021 16:31
Dan geldt nog, dat een ondergrondse meter ooit door PWN of voorgangers zo is aangelegd en daarmee is het de verantwoordelijkheid van dit bedrijf om de meter te verplaatsen.
Je weet niet of de situatie ter plekke nog zo is als op het moment dat PWN de boel heeft aangelegd.
Jablan schreef:
11 mei 2021 16:31
Ik ga niet mee met je arbo-argument, tenslotte wordt de meterstand niet elk jaar door pwn opgenomen.
Dat is geen steekhoudend argument. Allereerst omdat dit niet de enige klant is waarbij PWN dit doet en er gewoon generieke regels zijn (waar de situatie van TS niet aan voldoet). En daarnaast omdat het ARBO-technisch niet uitmaakt of een werkgever zijn werknemer dit één keer of 20 keer per jaar laat doen: ongeoorloofde risico's mogen gewoon helemaal niet genomen worden.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou eerst eens uitzoeken wie de eigenaar van die Watermeterput is. De meter is eigenaar van PWN (lijkt mij helder) vervolgens was het aan de eigenaar van het perceel om te bepalen waar die meter moest komen. Die put (vaak al bij bouw van het huis) aangelegd was vaak handiger dan het moeten realiseren van een meterkast (of montage van de meter in de kruipruimte was Arbo technisch ook vaak een issue is).
Het opnemen van de meter was ooit een "service" van het bedrijf echter vaak ligt dit nergens vast en ik vraag me af of dit door de gebruiker kan worden afgedwongen.
Persoonlijk zou ik afwachten tot het drinkwaterbedrijf de buurt meeneemt voor een veegronde "verwijderen watermeterputten" op deze wijze kost het niets. Alternatief is idd zelf individueel aktie ondernemen (= duur) of inderdaad iemand in de buurt een paar Euro geven om de meterstand op te nemen.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De put waar de watermeter in is geplaatst is een zaak van en eigendom van de huisbezitter. De meter erin en de aanvoerleiding is eigendom van het waterbedrijf. Opname van de meter (de kassa) is geen service maar een zaak van het bedrijf conform hun eigen beleid. Dit kunnen ze doen door een meteropnemer, zelfopname of schatting.
De plaats van de meting is bepaald conform de eisen van het waterbedrijf bij de aanleg van de aansluiting. Wanneer dit gewijzigd dient te worden op last van het waterbedrijf is de verplaatsing en aanleg van de meter en aansluiting op kosten van het waterbedrijf en verdedigbaar is dat bouwkundige voorzieningen en gevolgschade voor de eigenaar zonder dat er een renovatie van het huis plaatsvindt (natuurlijk moment). ook op kosten van het waterbedrijf is.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Opname van de meter (de kassa) is geen service maar een zaak van het bedrijf conform hun eigen beleid. Dit kunnen ze doen door een meteropnemer, zelfopname of schatting.
Waar haal je dit vandaan? heb even gezocht en eigenlijk vindt ik geen enkel drinkwaterbedrijf meer die een andere optie biedt dan dat de klant de meterstand zelf af moet lezen en doorgeven. Doet de klant dit niet dan gaan ze op basis van het verbruik in het verleden schatten en om vervelende verrassingen (onopgemerkte lekkage/hoog verbruik) te voorkomen lijkt me dat niet de beste optie.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lezen! Waar heb ik ergens gezegd dat het drinkwaterbedrijf de klant een optie biedt? Ik zei het is een zaak van het bedrijf.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij lees je zelf niet zo best. Vraag was: waar haal je vandaan dat dit een zaak/plicht van het leverende bedrijf is?
Ik kan dit helemaal nergens vinden. De keuze voor de klant is gedurenden de contractduur meterstand zelf opnemen/doorgeven of een schatting krijgen en t.z.t. (steekproef/ verhuizing) een exacte afrekening.
Ik ken de plicht van leverende/netwerkbedrijven om bij verhuizen of overstappen eenmalig de meterstand op te nemen echter hier kan veel tijd tussenzitten en de vraag is of je afhankelijk wilt zijn van deze metingen aangevuld met schattingen (ik in ieder geval niet)

Ik kan met googelen geen enkele drinkwaterleverancier meer vinden die zelf gedurende de contractsduur de standen fysiek opneemt (het aflezen dient door de klant te gebeuren). Bij de elektriciteits en gasleveranciers is dat overigens ook zo (tenzij je een op afstand afleesbare meter hebt).
Dus nogmaals: waar haal je de informatie vandaan dat de afleesplicht bij het bedrijf ligt en niet bij de klant.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
11 mei 2021 16:31
Ik ga niet mee met je arbo-argument, tenslotte wordt de meterstand niet elk jaar door pwn opgenomen. Hier gaat het om kosten en korte termijn denken.
Dus als jouw werkgever je af en toe het dak op stuurt zonder bescherming of een dag laat werken in een krap en donker opslaghok ipv achter een Arboproof bureau doe je dat. Het is immers maar incidenteel, geen dagelijkse activiteit

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee. Het punt is, dat het waterbedrijf bepaalt waar de meter zit. Arbo is er later bijgekomen. Als daar een conflict zit, is dat het probleem van het waterbedrijf.

Misschien is het iets typisch voor Nederland. Wij hebben watermeters in kelders of in de straat zitten. Die plek is niet zomaar gekozen, ze zitten juist dieper om bevriezing te voorkomen. Dat is voor die bedrijven heel normaal en niemand zeurt daar over. Wij ook niet, want zo kan de meterstand altijd worden opgenomen, je hoeft er niet voor aanwezig te zijn.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat deed de drinkwaterleverancier dus niet. De eigenaar (of bouwer) heeft in een ver verleden de keus gehad waar de meter geplaatst mocht worden (binnen of bij gebrek aan ruimte dus in een buitenwatermeterput). Deze put is echter altijd eigendom gebleven van de eigenaar van de grond (ze zitten doorgaans ook op privé terrein dus niet in het straatwerk). Dat betekende dus dat de put op elk moment moest voldoen aan de voorschriften (en die zijn in de loop van de tijd begrijperlijkerwijs niet hetzelfde gebleven). Het dus aan de eigenaar om te beslissen of hij de put in de oude staat wil laten of aan wil passen aan de actuele vereisten.
Overigens kiezen heel veel leveranciers er projectgewijs voor om watermeters op hun kosten (indien mogelijk) naar binnen te verplaatsten dus wellicht is wat geduld (als je zelf niet voor de kosten op wilt draaien) hier het beste advies.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Waarom vraagt U niet om een slimme watermeter, dan hoeft er niemand meer die put in.
Die werken ongeveer hetzelfde als een slimme gas of stroom meter.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Jablan »

Veldt01 schreef:
15 mei 2021 10:10
Dat betekende dus dat de put op elk moment moest voldoen aan de voorschriften
In Nederland zijn dit soort dingen in het Bouwbesluit vastgelegd en daarbij is het bouwjaar leidend. Als het bij oplevering volgens voorschrift was, dan is het ook jaren later nog in orde.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
15 mei 2021 16:23
Veldt01 schreef:
15 mei 2021 10:10
Dat betekende dus dat de put op elk moment moest voldoen aan de voorschriften
In Nederland zijn dit soort dingen in het Bouwbesluit vastgelegd en daarbij is het bouwjaar leidend. Als het bij oplevering volgens voorschrift was, dan is het ook jaren later nog in orde.
Arbowet gaat voor. Als het bouwbesluit ten tijde van de bouw bijvoorbeeld geen valbeveiliging op een dak vereiste, moet je nu toch echt eerst een valbeveiliging op het dak maken voordat er gewerkt mag worden op het dak. En dat is maar 1 voorbeeld.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Correct en aangezien de put eigendom is van de perceelhouder zal deze toch echt moeten zorgen dat deze voldoen (maar als deze zelf de meter opneemt kan hij de boel gewoon zo laten.
Waarom vraagt U niet om een slimme watermeter, dan hoeft er niemand meer die put in.
Die werken ongeveer hetzelfde als een slimme gas of stroom meter.
Dat zou een mogelijke optie zijn, stroom zal geen probleem zijn (meter met interne batterij/accu). Echter die accu's gaan maar een aantal jaren / beperkte tijd mee en vervanging door/in opdracht van het drinkwaterbedrijf vereist een arbo conforme putconstructie, bovendien vrees ik dat het signaal niet toereikend is om vanuit de buitenput naar de ontvanger te komen (door een betonnen / stenen constructie met metalen deksel).

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door ateurlings »

De oplossing is al genoemd: op basis van je verbruik de afgelopen jaren schat je het in en geef die door.
Daarnaast weet je ongeveer wanneer de meterstand gevraagd wordt. Heb je rond die tijd iemand op bezoek: vraag het die even. Het komt niet op een dag nauwkeurig

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Watermeterput aanpassen, waterleidingbedrijf komt afspraak niet na

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

leiding is eigendom van de leverancier TOT en MET de meter, de rest van de leiding is dus eigendom van de bewoner dan wel verhuurder, PWN of welk ander waterbedrijf ook neemt dat stuk leiding nooit over, daar zit gewoon een risico aan wat ze niet willen lopen.

er zal dus een geheel nieuwe leiding aangelegd worden van de hoofdleiding af naar binnen als dat mogelijk is, ziet men hier geen mogelijkheid toe blijft alles zo het nu is....

dat is ook de reden dat het niet heel goedkoop is om de meter te verplaatsen, beste is dus wat al geopperd is, laat/vraag iemand anders even de meter op te nemen....

Gesloten