DNB: 2,6 miljoen mensen worstelen met digitale betaalwereld
Naar schatting zo'n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met online betalen en andere online bankzaken. Ruim een op de zes mensen heeft hierbij hulp nodig, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) in een rapport. De betaalsector wordt aangespoord tot actie.
De groep die worstelt om zelfstandig bankzaken te doen, is volgens DNB groot en divers. Het zijn bijvoorbeeld ouderen en laagopgeleiden. Een lichamelijke of geestelijke beperking leidt ook sneller tot problemen met internetbankieren.
De grootste problemen doen zich voor bij zaken als: het openen van een nieuwe bankrekening, het installeren van internetbankieren op de smartphone, of het aanvragen van een nieuwe betaalpas. Andere knelpunten zijn de bediening van apparaten en onduidelijke of slecht leesbare instructies.
Als ik zie hoe krakkemikkig sommige banken hebben gedigitaliseerd snap ik dat wel. Ik heb ervaring met meerdere banken en waar het bij ING en SNS allemaal soepel loopt keer je bij ABN-AMRO terug naar soort parallel universum waar ze hebben geprobeerd te digitaliseren maar toch ook weer niet.
Zou wel leuk zijn om te weten of er bij dat onderzoek van DNB ook nog is gekeken naar de verschillen tussen de banken.
En ING en SNS hebben ook nog filialen waar je gewoon naar binnen kunt stappen. Hoogstens moet je even wachten, maar ze helpen je wel. Bij ABN-AMRO wordt je (in ieder geval bij ons) pas geholpen nadat je eerst een afspraak hebt gemaakt. En dat gaat ook nog eens zo cryptisch dat je maar moet hopen dat je met de juiste persoon aan tafel zit.
DNB: 2,6 miljoen mensen worstelen met digitale betaalwereld
Naar schatting zo'n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met online betalen en andere online bankzaken. Ruim een op de zes mensen heeft hierbij hulp nodig, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) in een rapport. De betaalsector wordt aangespoord tot actie.
De groep die worstelt om zelfstandig bankzaken te doen, is volgens DNB groot en divers. Het zijn bijvoorbeeld ouderen en laagopgeleiden. Een lichamelijke of geestelijke beperking leidt ook sneller tot problemen met internetbankieren.
De grootste problemen doen zich voor bij zaken als: het openen van een nieuwe bankrekening, het installeren van internetbankieren op de smartphone, of het aanvragen van een nieuwe betaalpas. Andere knelpunten zijn de bediening van apparaten en onduidelijke of slecht leesbare instructies.
Tis leuk dat het koffieklupje hier nergens moeite mee heeft.
Dat is te veel eer, het is soms best zweten in slapeloze nachten. Zo heb ik tientallen keren tevergeefs de nieuwe pas van de nieuwe bank proberen te activeren. Wat bleek: tijdens het installeren van de app op de mobiele telefoon is de telefoon niet lang genoeg op de chip in het paspoort blijven liggen, waardoor het toestel niet gekoppeld werd.
DNB: 2,6 miljoen mensen worstelen met digitale betaalwereld
Naar schatting zo'n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met online betalen en andere online bankzaken. Ruim een op de zes mensen heeft hierbij hulp nodig, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) in een rapport. De betaalsector wordt aangespoord tot actie.
De groep die worstelt om zelfstandig bankzaken te doen, is volgens DNB groot en divers. Het zijn bijvoorbeeld ouderen en laagopgeleiden. Een lichamelijke of geestelijke beperking leidt ook sneller tot problemen met internetbankieren.
De grootste problemen doen zich voor bij zaken als: het openen van een nieuwe bankrekening, het installeren van internetbankieren op de smartphone, of het aanvragen van een nieuwe betaalpas. Andere knelpunten zijn de bediening van apparaten en onduidelijke of slecht leesbare instructies.
Zullen we dit dan maar meteen in het topic over betalen in het OV opnemen?
Betalen in het OV is al een tijdje niet meer mogelijk. Of je gebruikt een OV Chipkaart die je vooraf moet voorzien van een geldig reisproduct (saldo of een abonnement oid) of je gebruikt een bankpas. Betalen in het OV kan nog wel als je een boete krijgt volgens mij (maar dat weet ik niet zeker want ik zorg altijd dat ik een geldig reisproduct gebruik)
Betalen in het OV[/b] is al een tijdje niet meer mogelijk. Of je gebruikt een OV Chipkaart die je vooraf moet voorzien van een geldig reisproduct (saldo of een abonnement oid) of je gebruikt een bankpas.
Betalen met een pas is nog steeds betalen. Wat jij bedoelt is betalen met contant geld. Dat wordt inderdaad ontmoedigd, losse kaartjes in de bus zijn peperduur in de hoop dat niemand ze koopt. Daar zijn goede redenen voor: het kost tijd en tijd is geld. Hoe sneller een bus van A naar B rijdt, hoe beter het is. Daarnaast willen buschauffeurs niet met geld op zak lopen om overvallers te ontmoedigen. Bij een buschauffeur is niks te halen, dat is de boodschap die ze willen uitdragen.