LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVV-bonnen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
heikopa
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:54

VVV-bonnen

Ongelezen bericht door heikopa »

Na lang zoeken voor een cadeau toch uiteindelijk maar gekozen voor een cadeaubon van de VVV. Deze bonnen, oftewel IRIS-cheques, zijn in diverse waarden te verkrijgen. Ik heb gekozen voor een bon van 25 euro.
De gelukkige verkrijger van deze bon ging kort daarop naar de winkel en kocht iets van 19 euro. De 6 euro verschil kreeg hij echter niet uitbetaald. (Ik weet dat dit wel bij andere bonnen gebeurt.) Hierdoor bepaalt VVV in feite de waarde van MIJN cadeau! Voor ieder meerwaarde wordt door iemand geld verdient zonder er iets voor te hoeven doen.
Pas op de site van de VVV zie ik dat deze meerwaarde niet uitbetaald wordt.
Het lijkt mij zinvol dit aan de koper te vertellen op het moment van de koop. Dan kan hij/zij alsnog iets anders besluiten.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

De waarde van het cadeau had u al bepaalt door een bon van 25,00 euro te schenken (of heeft u de gelukkige ontvanger gezegt je mag tot 19,00 euro en de andere 6 euro wil ik terug?)

Wanneer het volledige bedrag niet wordt besteed wordt er ook heel vaak geen geld teruggeven. Raar topic en de VVV in een kwaad daglicht zetten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

heikopa schreef:(Ik weet dat dit wel bij andere bonnen gebeurt.)
U weet dat dit met andere bonnen gebeurd, dus u bent bekend met het fenomeen en toch vind u het raar dat dit uitgerekend bij VVV bonnen precies hetzelfde werkt ? Dat vind ik dan weer raar.

VVV-bonnen zijn bij heel veel winkels te besteden. De ontvanger had er dan ook beter een duurder cadeau van kunnen kopen of bij een winkel waar vanalles te koop is meerdere dingen.

Niet de VVV bepaalt de waarde maar dit heeft u deels ook zelf gedaan. Als ik iemand een VVV-bon geef van ter waarde van 25,- koop ik nooit 1 bon van 25 maar 2 x 10 en 1 x 5. Die kan men rustig in 1 envelopje laten stoppen. Ik vind het prettiger om het zo te geven, dan kan de ontvanger kiezen of deze meerdere (kleinere) aankopen in verschillende winkels wil doen of het bedrag in 1 x uitgeven. Hiermee is de keus dus meer aan de ontvanger van de bon.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Had de gelukkige verkrijger niet alsnog iets bij kunnen kopen?

Wat dat betreft zijn de giftcards handiger. Die hoef je niet in 1x te besteden.
Zijn wel gekoppeld aan een winkel of website.

superklaver

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door superklaver »

Het klopt dat je bij vvv bonnen geen geld terug krijgt. Wij kunnen ze niet eens aannemen als ze niet aan het bedrag zitten. kan ongeveer een euro van afgeweken worden. meer niet. Als het wel aangenomen wordt, heb je het principe van de bon inwisselen voor contant geld, en dat is niet toegestaan. Denk dat er daarom helemaal geen geld wordt teruggegeven.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

superklaver schreef:Als het wel aangenomen wordt, heb je het principe van de bon inwisselen voor contant geld, en dat is niet toegestaan. Denk dat er daarom helemaal geen geld wordt teruggegeven.
Is op zich ook wel logisch ergens is een grens getrokken en die is geen geld terug. Bij TS gaat het om 6,- en de volgende klant wil iets kopen voor 1,- en 24 terug. Of dan komen er de discussies "bij die winkel krijg ik het wel terug en bij jullie niet" enz.

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door bosse bol »

Dus als ik het goed begrijp heeft de winkel 6€ extra verdiend
op iets wat 19€ waard is.6€ wordt niet terug gegeven en hoeveel
zal die winkel voor die bon krijgen. 19€ :roll:
zal wel 25€ zijn. Vnd ik dus je reinst diefstal.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Guardian72 »

bosse bol schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft de winkel 6€ extra verdiend
op iets wat 19€ waard is.6€ wordt niet terug gegeven en hoeveel
zal die winkel voor die bon krijgen. 19€ :roll:
zal wel 25€ zijn. Vnd ik dus je reinst diefstal.
Nee, uitgever (en koper) hadden de voorwaarden moeten lezen.
Of iets meer aanschaffen, of gever had in meerdere coupures de bon moeten geven.

Dit diefstal noemen is een beetje te kort door de bocht.

Voorwaarden: (http://www.vvvcadeaubon.nl/Klantenservice.aspx?page=2)
Moet ik mijn VVV Cadeaubon in één keer besteden of krijg ik ook geld terug?

Je moet de VVV Cadeaubon inderdaad in één keer besteden. Je krijgt geen geld terug of een tegoedbon als je slechts een gedeelte van de bonwaarde besteedt.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door elnuar »

bosse bol schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft de winkel 6€ extra verdiend
op iets wat 19€ waard is.6€ wordt niet terug gegeven en hoeveel
zal die winkel voor die bon krijgen. 19€ :roll:
zal wel 25€ zijn. Vnd ik dus je reinst diefstal.
is het diefstal als ik 25 euro wil betalen voor iets wat eigenlijk 19 euro waard is?
Of als je de verkoper (winkel) 6 euro fooi wil geven?
Want dat is precies wat er gebeurd is.

heikopa
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2012 21:54

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door heikopa »

Mijn insteek is in ieder geval dat ik niemand in een kwaad daglicht wil zetten maar alleen mijn ervaring wil delen met anderen.
Mijn huidige ervaring is dat je beter cash kunt geven. Dan weet je dat de ontvanger het gehele bedrag aan zijn/haar cadeau kan besteden. De eventuele overwaarde blijft dan bij hem/haar en niet bij iemand, die ik niet op mijn verjaardagslijst heb staan.

Emmy75 schreef:
U weet dat dit met andere bonnen gebeurd, dus u bent bekend met het fenomeen en toch vind u het raar dat dit uitgerekend bij VVV bonnen precies hetzelfde werkt ?

Voor Uw duidelijkheid: als ik een bon koop bij VenD, Free Record Shop of de Slijter, dan geldt de bon als betaalmiddel en krijg ik de overwaarde cash uitbetaald.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@heikopa,

Voor uw beeldvorming. Als u een cadeau kaart koopt van de VenD is deze ook niet inwisselbaar voor geld. U krijgt het te weinig besteedde bedrag dan niet terug. Wat wel een wezenlijk verschil is, is dat het saldo erop blijft staan waarmee men dit bedrag in delen kan besteden. Dit kan weer niet met een VVV-bon. Dit werkt vaker zo met de zgn giftcards waar een andere forumgebruiker al aan refereerde.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door dhc »

Voor Uw duidelijkheid: als ik een bon koop bij VenD, Free Record Shop of de Slijter, dan geldt de bon als betaalmiddel en krijg ik de overwaarde cash uitbetaald.
Niet.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door trebelski »

heikopa schreef: Voor Uw duidelijkheid: als ik een bon koop bij VenD, Free Record Shop of de Slijter, dan geldt de bon als betaalmiddel en krijg ik de overwaarde cash uitbetaald.
Zeker niet! De overwaarde word nooit cash uitbetaald, althans dat heb ik nog nimmer meegemaakt. :wink:

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door mama3 »

Ik heb zo'n bon nu zelf in handen en ik zal even vermelden wat de eerste zin is op de achterkant van de bon.

"het volledige op de cadeaubon vermelde bedrag dient in één keer te worden besteed".

Lijkt me dat bovenstaande tekst geen latijn is, topic starter had dus wel meteen kunnen zien wat de belangrijkste voorwaarde is.
Gewoon even kijken op de bon of zelf navragen als je iets koopt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ach ja, lezen is ook een vak he :lol:

Ruud26
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Ruud26 »

Ik ben het in principe met heikopa eens. En wel om de reden dat de cadeaubon alle schijn heeft een waarde te vertegenwoordigen gelijk aan hoe een bankbiljet dit doet, zij het fraaier verpakt en minder handig in gebruik. Ik heb toevallig een bon van 10 euro hier liggen en er is geen enkele reden aan te nemen dat deze bon een bedrag minder dan 10 euro vertegenwoordigd. Het ene bapalende zinnetje achterop is duidelijk leesbaar, maar enigzins cryptisch. "Bij inlevering van deze cadeabon wordt eventuele meerwaarde niet uitgekeerd" (maar dan beter geformuleerd) zou bijvoorbeeld een heel stuk duidelijker zijn.

Als ik voor 10 euro of meer aan producten koop dan verdient de acceptant van de bon geen cent omdat ze voor het inwisselen moeten betalen aan de uitgever van de bon. Dat moet dus terug worden verdiend door mensen de overwaarde af te nemen. De enige partij die er ooit geld op verliest is uitgerekend de partij die het cadeau kreeg; hoe scheef is dat?

Op internet kijkend komt deze vraag dermate vaak voor dat ik kan zeggen dat de voorwaarden niet onomstreden zijn.

Overigens, heikopa, ik heb ook een keer een vraag gesteld op dit forum. Mensen in dat topic gaven me de wind van voren omdat de regels toch duidelijk waren. Toen ik het heb laten toetsen bleek dat de belangrijkste voorwaarde waaraan voldaan moest worden niet te bestaan (bij die winkels in kwestie) en ik had gewoonweg gelijk. In dit geval ben ik bang dat de VVV echter aan het langste eind zal trekken, want dit staat vermeld op de cadeaubon. Maar ik vind het wel interessant om uit te zoeken of er twijfel kan bestaan hierin.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door dhc »

Maar ik vind het wel interessant om uit te zoeken of er twijfel kan bestaan hierin
Kansloze missie....voorwaarden zijn helder!
Tegoed in één keer besteden en geen geld-teruggave.

Nog 100miljoenmiljard keer herhalen soms?
Laatst gewijzigd door dhc op 17 apr 2012 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

dhc schreef:[quoteMaar ik vind het wel interessant om uit te zoeken of er twijfel kan bestaan hierin.]
Kansloze missie....voorwaarden zijn helder!
Tegoed in één keer besteden en geen geld-teruggave.

Nog 100miljoenmiljard keer herhalen soms?[/quote]

Het dringt bij sommige nooit door dus helaas zal het nog vele malen herhaald moeten worden. Erg he?!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

dhc schreef:
Voor Uw duidelijkheid: als ik een bon koop bij VenD, Free Record Shop of de Slijter, dan geldt de bon als betaalmiddel en krijg ik de overwaarde cash uitbetaald.
Niet.
Je krijgt hoogstens het (kleine) wisselgeld teurg. Als je bij FRS een CD koopt van 14,95 met een bon van 15 euro, dan krijg je 5 cent terug. Maar als je met die bon een uitverkoop-cd koopt van 4,95 krijg je echt geen 10,05 terug.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: VVV-bonnen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit onderwerp is al vaker aan bod gekomen. Ik denk dan: als die cadeaubonnen zo vreselijk zijn, waarom besteed je dan niet wat meer tijd om een echt cadeau voor je dierbaren te kopen i.p.v. zo'n anoniem vodje. Dan kan je net zo goed een envelop met inhoud geven. Net zo onpersoonlijk, maar dan in ieder geval zonder de nadelen van cadeaubonnen.

Gesloten