LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Invoerkosten pakketje

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ton van amsterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2017 11:59

Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door ton van amsterdam »

Familie uit Amerika heeft een pakketje (babykleding) naar mijn dochter gestuurd i.v.m. haar bevalling.
De aangegeven waarde is 90 dollar en de verzendkosten zijn 34,50 dollar.
Bij aanbieding van het pakket werd ik verzocht € 236,52 te betalen.
PostNL geeft aan dat de waarde bepaald is op € 675,00 en er dus invoerrechten, BTW en inklaringskosten berekend zijn.
Zij kunnen/willen niet aangeven wie en vooral hoe aan dit bedrag is gekomen.
Ik zou me er nog iets bij kunnen voorstellen als de inhoud van pakketje is gecontroleerd en de waarde wordt hoger geschat.
Dit is echter niet gebeurd.

Ik heb nu (volgens PostNL) 2 mogelijkheden:
- betalen en bezwaar maken of
- pakketje afwijzen

Beide opties zijn voor mij eigenlijk niet bespreekbaar, wat raadt u mij aan?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door berndv »

als beide opties voor u niet bespreekbaar zijn, dan houdt het eigenlijk op. Wel vreemd dat postnl meent dat de waarde van babykleding geschat wordt op 675 euro, dat moet dan wel een best behoorlijk pakket zijn om met babykleding aan die waarde te komen.

Ik zou voor optie 1 kiezen, hoewel dat geen garantie biedt dat de kosten ook verlaagd gaan worden. Normaliter zou u btw verschuldigd zijn voor een pakket met een totale waarde van 124,50, dat zou uitkomen op 26,12 euro, hierbovenop nog de inklaringskosten, die vaak ergens tussen de 15 en 30 euro liggen bij de meeste verzenders. Dus veel meer dan 50 euro zou ik niet op uit komen.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Als de waarde niet (correct) opgegeven wordt, maakt de douane een schatting van de waarde. Aan de hand daarvan worden kosten in berekend die je dient te betalen voordat je het pakket krijgt. Betaal je niet, dan gaat PostNL niet de kosten voor de douane betalen zodat jij alsnog het pakket krijgt.

Als je bezwaar wilt maken, moet je dit bij de douane doen. Dit bezwaar kan alleen nadat je het pakket hebt betaald en ontvangen. Als je te lang wacht, wordt het pakket vernietigd en zit je dus met niks.

Verder kun je vrij weinig.

stofzuigertje

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Aangegeven waarde?
Is dit nieuwe kleding en US $ prijs en in NL duurder?

Gezien de waarde retour afzender en als je opnieuw stuurde betaal je wel normale prijs.
Helaas is dit het risico van pakketten opsturen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door newmikey »

ton van amsterdam schreef:Familie uit Amerika heeft een pakketje (babykleding) naar mijn dochter gestuurd i.v.m. haar bevalling.
De aangegeven waarde is 90 dollar en de verzendkosten zijn 34,50 dollar.
Bij aanbieding van het pakket werd ik verzocht € 236,52 te betalen.
PostNL geeft aan dat de waarde bepaald is op € 675,00 en er dus invoerrechten, BTW en inklaringskosten berekend zijn.
Zij kunnen/willen niet aangeven wie en vooral hoe aan dit bedrag is gekomen.
Ik zou me er nog iets bij kunnen voorstellen als de inhoud van pakketje is gecontroleerd en de waarde wordt hoger geschat.
Dit is echter niet gebeurd.

Ik heb nu (volgens PostNL) 2 mogelijkheden:
- betalen en bezwaar maken of
- pakketje afwijzen

Beide opties zijn voor mij eigenlijk niet bespreekbaar, wat raadt u mij aan?
Bespreekbaar of niet, u zult toch een keuze moeten maken. Die waarde is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Babykleding is duur en voor $34.50 kan je een fors pakket met USPS versturen. Het kan heel goed zijn dat de verzekerde waarde hoger is opgegeven of dt het pakket wel degelijk is ingezien waarbij prijsetiketten zijn geconstateerd.

Voor pakketten boven de €150 betaalt u inderdaad zowel rechten bij invoer als ook BTW en inklaringskosten. Het invoerrechtentarief voor babykleding (gebreid tariefcode 6111) is 12% en u komt dan op (€675+ca. €30 verzendkosten) x 12% = €85

Daar komt bij de BTW (€675 + €30 + €85) x 21% = €166 en de inklaringskosten van ca.€15 van PostNL. Het totaal van €235.50 valt dus nog enigzins mee eigenlijk. (misschien zat er ook speelgoed in wat een lager invoerrechtentarief heeft).

Kiezen moet u zowiezo want buiten betalen of weigeren zijn er geen andere smaken. Of u kans maakt bij een bezwaar hangt af van de realistische (winkel) waarde van de kleertjes die er in zaten en of u dat ook met schriftelijke bewijzen (aankoopbonnen etc.) kunt aantonen.

klantnummer
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2017 14:38

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door klantnummer »

Het gaat hier om inklaren door medewerkers van PostNL.
Ik herken het probleem.
[Tekst verwijderd] En ze verdienen er goed aan, 13,50 of 17,50 per inklaring met de natte vinger.
Het is niet aan PostNL om de markt-waarde te gaan schatten, zeker niet als de waarde staat aangegeven op pakket.
Dan kan geen enkele handelaar meer goederen importeren, of particulier een 'koopje' doen, of familie 2e hands spullen of een cadeautje opsturen.
Het beste is om een factuur of "inhoudsopgave met waardeverklaring" in 3-voud OP het pakket te laten plakken (in een envelope bv).
Die waarde-verklaring/ factuur moet natuurlijk wel markt-conform zijn in land van verzending, en belangrijker: het bepaalt ook de hoogte van verzekerd bedrag bij zoekraken pakket.

Nu kunt u het beste pakket accepteren en bezwaar maken tegen de aangifte en die indienen bij PostNL (niet de douane dus). Dat adres etc staat op de factuur die u krijgt van PostNL.
Overigens gaat het niet om een handelszending maar om "geschenk", neem dat allemaal mee in uw bezwaar. Goed uitleggen, en niet boos worden, levert het beste resultaat.
Maak van gesloten pakket een foto etc, ook van het openmaken, wat er in zit etc.
Succes.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 mar 2017 14:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onvoldoende onderbouwing

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door Boesta »

U moet gewoon in bezwaar gaan. Dan wordt het opnieuw bekeken door de douane. Het is de douane die de waarde schat niet Post.nl.

Ik heb het ook enkele keren meegemaakt en het is na bezwaar maken altijd in orde gekomen. Er gaat wel erg veel tijd overheen kan echt wel 4 tot 8 weken duren. Maar als uw verhaal gewoon klopt komt het allemaal goed als u bezwaar gaat maken...

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe voelt dat nu dat u anderen uw probleem heeft laten oplossen? U had zelf ook de douane kunnen bellen en om uitleg kunnen vragen. Sterker, dat was ook een van de gegeven antwoorden. Dan was de fout al direct boven tafel gekomen. Maar ja, zodra iets anders gaat als men wilt is stap 1 de media zoeken en pas stap 10 bij de juiste partij aankloppen om te horen dat het een simpele vergissing was.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door taxikemperman »

TS reageert helemaal niet.
Hoe weet u dan dat het een vergissing is?

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taxikemperman schreef:TS reageert helemaal niet.
Hoe weet u dan dat het een vergissing is?
Staat een stuk op de homepage van radar nu. Radar heeft gebeld met de douane en bleek dat er een leesfout gemaakt is. De waarde in de doos was € 100, maar dat hebben ze aangezien voor € 700. Er is een herberekening gemaakt en nu is ts nog enkel tientjes verschuldigd. Gewoon een simpele vergissing die ts zelf had kunnen oplossen mits hij zelf gewoon naar de douane had gebeld.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Duidelijk. Krijg je als aanvullende info ergens anders wordt geplaatst

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
taxikemperman schreef:TS reageert helemaal niet.
Hoe weet u dan dat het een vergissing is?
Staat een stuk op de homepage van radar nu. Radar heeft gebeld met de douane en bleek dat er een leesfout gemaakt is. De waarde in de doos was € 100, maar dat hebben ze aangezien voor € 700. Er is een herberekening gemaakt en nu is ts nog enkel tientjes verschuldigd. Gewoon een simpele vergissing die ts zelf had kunnen oplossen mits hij zelf gewoon naar de douane had gebeld.
Storm in een glas water dus...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door bprosman »

Amerikanen schrijven wel vaker een achterlijke 1 met een "groot vlaggetje" dr aan waardoor het een 7 lijkt.
Ik zou de Amerikaanse basisscholen aanschrijven :-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Invoerkosten pakketje

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Even for the sake of completion:

Dit is het artikel dat Radar hierover heeft gepubliceerd. Ook weer een gedoe om niets, maar goed.

Gesloten