LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Pakko
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2018 20:59

Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Pakko »

Sinds kort is er steeds meer LEd straatverlichting, zeer goed voor het milieu.
Awel ik merk dat ik juist minder kan zien met dit licht, (naast dat het ook de sfeer uit de straat haalt) het licht is fel vanuit de bron, het donker is dan ook echt donker, het contrast is te sterk naar mijn idee. Met autorijden moet ik mij extra concentreren en soms wordt ik een beetje naar van dit licht. Afijn kon niks hierover vinden op het internet na wat googlen. Is hier meer bekend over?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Brahms »

Pakko schreef:Sinds kort is er steeds meer LEd straatverlichting, zeer goed voor het milieu.
Awel ik merk dat ik juist minder kan zien met dit licht, (naast dat het ook de sfeer uit de straat haalt) het licht is fel vanuit de bron, het donker is dan ook echt donker, het contrast is te sterk naar mijn idee. Met autorijden moet ik mij extra concentreren en soms wordt ik een beetje naar van dit licht. Afijn kon niks hierover vinden op het internet na wat googlen. Is hier meer bekend over?
Ben het helemaal met je eens, vooral fel wit LED licht is "vervelend" licht met vooral bij sommige armaturen een slechte lichtverdeling. Maar fel wit licht geeft wel het meeste licht bij het minste verbruik.
Maar ik denk dat we er mee moeten leren leven, het zorgt immers vooor een immense stroombesparing.

In huis kiezen we bewust voor "gelig" licht van spaarlampen, niet zo mega goedkoop qua verbruik als LED, maar wel veel prettiger licht.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door GJS »

Probeer eens met zo'n nachtbril op te rijden, die hebben een gelige tint, wellicht helpt dat.
Zag ze laatst voor minder dan € 5 bij de supermarkt liggen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door yan »

het licht is fel vanuit de bron
Dat is toch echt gebonden aan een specifiek type led verlichting (koud wit).
Er bestaat ook genoeg led verlichting wat minder fel is, en niet te onderscheiden is van het normale licht.

Wat de een prettig vindt, vindt de ander vervelend: feit blijft, met koud wit led licht is de straat beter / egaler verlicht dan met de ouderwetse gele lantaarnpalen.

Rondom eindhoven airport is er blauwe ledverlichting.. ideaal: het lijkt gewoon donker op straat maar je ziet alles perfect.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het echt puntbronnen zijn geworden waarbij het licht niet diffuus genoeg wordt verspreid zijn het verkeerde armaturen, dat heeft niets met LED te maken. En de kleur is op zich natuurlijk dan tradtionele straatverlichting. We zijn alleen gewend aan rood/oranje kunstlicht waardoor daglichtwit vreemd overkomt (maak maar eens een foto met de witbalans op daglichtstand: bij traditionele verlichting is alles oranje (terwijl onze hersens denken dat het wit is) terwijl wit licht overeenkomt met wat we zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Veel oude verlichting verspreidt een hoop licht op plekken waar dat niet hoeft. Dat is verspilling van energie en levert ook 'lichtvervuiling' op. De nieuwe led verlichting wordt vaak veel gerichter gebruikt. Dat betekent wel dat er een groot contrast is met de plekken die niet verlicht hoeven te worden.

Daarnaast kan led verlichting ook helderder zijn. Ouderwetse natriumlampen hebben gelig licht. Omdat we zo gewend zijn aan gelig licht, kan gewoon wit licht ineens als storend overkomen. Terwijl dat eigenlijk juist veel beter licht is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Brahms schreef: In huis kiezen we bewust voor "gelig" licht van spaarlampen, niet zo mega goedkoop qua verbruik als LED, maar wel veel prettiger licht.
Dan heb je waarschijnlijk niet veel ervaring met led lampen, of alleen met goedkope van lang geleden. Ledlampen kunnen tegenwoordig net zulk warm licht geven als gloeilampen. Ik vervang juist spaarlampen voor led omdat spaarlampen veel killer licht geven...

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Revoked »

Deze discussie ontstaat elke keer bij de invoering van een nieuwe lichtbron. Grappig. Vroeger waren er mensen die meenden blind te geraken door H4- autolampen. Xenon.... zelfde verhaal. Misschien moeten we die mensen maar niet vertellen over de nieuwe laser-matrix verlichting.....
Op kantoor hebben we, met opzet, veel helder wit licht, op het toilet hebben we "rustiger" licht. Werkt goed, bespaart zeker.

Marja H.
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:34

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Marja H. »

Ja!

jnijkerk
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2012 15:36

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door jnijkerk »

In de gemeente Groesbeek (nu Berg en Dal) hebben wij als eerste gemeente in Nederland gekozen voor LED-verlichting.

De keus viel op groen licht. Dit om twee redenen.

Uit raadplegen van deskundigen bleek dat het oog een hoge gevoeligheid voor groen licht heeft. Bovendien is dit minder vermoeiend dan kleuren die hoger in het spectrum liggen zoals blauw of wit.

De tweede was dat het ook prettiger is voor dieren in het wild. Wit licht verstoord de nachtrust en is ook te fel voor nachtdieren. Groen licht heeft deze bezwaren niet. Een milieu-aspect dat in onze gemeente zeer serieus wordt genomen.

Overigens is een meer blauwe dan wel witte lichtkleur 's avonds niet bevorderlijk voor de nachtrust omdat het lichaam dan bepaalde stoffen aanmaakt die deze kunnen verstoren. Microsoft heeft om deze reden in Windows10 een voorziening ingebouwd waarmee het beeldschermlicht warmer (minder wit) kan worden. Deze optie moet de gebruiker echter zelf inschakelen.

Er waren nogal wat mensen in Groesbeek die protesteerden, met argumenten zoals ik hier boven in de andere bijdragen lees. Die hebben wij voorlopig naast ons neergelegd. En laten liggen toen bleek dat de protesten verstomden. Sterker nog, na een periode van gewenning van ongeveer een half jaar bleek vrijwel niemand er nog last van te ervaren.

Groesbeek (Berg en Dal) is nu met recht ook 's nachts een echt groene gemeente, iets waar wij met recht trots op zijn.

idaaltena
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2010 19:03

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door idaaltena »

Er zijn mensen die inderdaad minder zien door het licht van LED-lampen. Als ik een tijdje onder een LED-lamp heb gezeten zie ik allemaal sterretjes. Dan krijg ik dus last van een aura. Van dit migraine-verschijnsel kunnen mensen ook last krijgen door het licht van spaarlampen. Gewone peertjes en natriumlampen veroorzaken dit verschijnsel niet.

angel1978
Berichten: 10974
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door angel1978 »

idaaltena schreef:Er zijn mensen die inderdaad minder zien door het licht van LED-lampen. Als ik een tijdje onder een LED-lamp heb gezeten zie ik allemaal sterretjes. Dan krijg ik dus last van een aura. Van dit migraine-verschijnsel kunnen mensen ook last krijgen door het licht van spaarlampen. Gewone peertjes en natriumlampen veroorzaken dit verschijnsel niet.
Bij jou niet. Bij een ander is dat dan weer heel anders.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

Er is uitvoerig onderzoek gedaan, en in de buitengebieden zijn groene LED's, bijvoorbeeld op N-wegen, contrastverhogend, en dus veiliger. In de steden zijn witte LED's, door het al aanwezige strooilicht weer beter. Eea is onderdeel van een compleet verlichtingsplan.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Brahms schreef: In huis kiezen we bewust voor "gelig" licht van spaarlampen, niet zo mega goedkoop qua verbruik als LED, maar wel veel prettiger licht.
Er zijn ook gezellige LED lampen. Kijk naar de K-waarde (°Kelvin). Hoe lager de waarde hoe warmer het licht. Een kaars is ± 1800K, een gloeilamp ± 2400K. In de winkel zijn LED lampen van 2500K en 2700K te koop. Dat is een stuk minder dan TL (± 3200K).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

jnijkerk schreef:.De tweede was dat het ook prettiger is voor dieren in het wild. Wit licht verstoord de nachtrust en is ook te fel voor nachtdieren. Groen licht heeft deze bezwaren niet. Een milieu-aspect dat in onze gemeente zeer serieus wordt genomen.
Dan vraag ik mij af of ze zich werkelijk goed hebben laten informeren. De laatste inzichten zijn volgens mij dat groen licht voor veel dieren helemaal niet zo goed is. Alleen voor trekvogels is het goed. (Reden waarom het op boorplatforms wordt gebruikt.) Veel andere dieren raken er juist van in de war.

KaapDeGoedeHoop
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2018 15:43

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door KaapDeGoedeHoop »

Dit type lampen worden gestuurd met electronica die laat maar zeggen heel snel de lamp aan en uit zet. Met de juiste camera kan je daadwerkelijk zien dat de LED lamp echt heel snel knippert van uit naar aan.

Eveneens is het spectrum van de golflengte van het licht heel nauw, wat misschien tot onnatuurlijk fenomeen in de waarneming leidt.

Je ziet ook steeds meer auto' s met met name achter remlichten die uit een verzameling LED' s bestaan, in de kleur rood dan wel. En ook ik zie duidelijk verschil tussen de gloeilamp en LED.

De electriciteit naar de lantaarns zijn denk ik wel wisselstroom, de electronica maakt er knipperende gelijkstroom van. Hoe sneller het knipperen hoe minder gauw een mens het doorheeft.

Jij hebt het blijkbaar door. Maar inderdaad die lampen knipperen echt heel snel.

Pulse Width Modulation

Angtivet
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:37

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Angtivet »

GJS geeft een prima advies. Zorg voor die nachtbril in de auto. Voor mij is het een uitkomst.

Nilics
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:34

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Nilics »

Als ik op het internet de schadelijke gevolgen lees dat Led verlichting heeft op de mens zoals slapeloosheid hoofdpijn en erger.vraag ik me af waarom ik daar niets van terug zie in het nieuws.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

wel eens van fake nieuws gehoord?

Moneyman
Berichten: 30182
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vermindert LED-straatverlichting het zicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nilics schreef:
29 dec 2018 16:25
Als ik op het internet de schadelijke gevolgen lees dat Led verlichting heeft op de mens zoals slapeloosheid hoofdpijn en erger.vraag ik me af waarom ik daar niets van terug zie in het nieuws.
Dankzij jou lees ik het nu ook op internet. Maar is het dan waar? Laat staan dat het nieuws is?

Gesloten