LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoolfotograaf verplicht betalen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Een aantal weken zijn er op de school van mijn dochtertje schoolfoto's gemaakt. Dit jaar is echter gebruik gemaakt van een andere fotostudio dan gewoonlijk.
Vandaag ontvingen we de foto's en ik ben er absoluut niet tevreden mee.
We moeten net zo veel betalen aan deze fotograaf als bij de vorige waar we 7 foto's meer kregen dan bij deze.
Maar nu stond er op de envelop van de fotograaf dat openen van de envelop verplicht tot kopen.
Kan dit zomaar?
Ik moest namelijk de envelop wel openen omdat er maar één foto zichtbaar was en niet de kleinere aan de binnenkant.
Deze bestaat uit een aantal pasfoto's, waaronder een zwart/witte én één sepia :?
Daar heb ik dus niet om gevraagd en ik ga zeker een klacht indienen bij de directie van de school.

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door grootvader »

Nee, natuurlijk niet!
Als u niet tevreden bent met de foto's mag u deze gewoon terugsturen naar de fotograaf waarmee U dus een overeenkomst heeft.
(de school heeft daar slechts zijdelings mee te maken).

Ik zou dit dan ook rechtstreeks communiseren met de betreffende fotograaf/firma en doe dit dan ook met een aangetekende brief (met bericht van ontvangst (bewaar een copie).

Het is gewoon zeer gebruikelijk dat foto's waarover u niet tevreden bent deze gewoon niet hoeven te worden afgenomen.

Groeten van Grootvader

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In principe zou het zo moeten zijn dat je een soort ''niet goed, geld teruggarantie" hebt. Het probleem is echter dat de foto's een soort maatprodukt zijn, (in dit geval een ONDER DE maat-produkt).

Fotografen baseren hun prijs doorgaans op een gemiddelde afname, en houden bij de prijs rekening ermee dat ze met een deel van de foto's blijven zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de prijs die kermisfotografen durven te vragen voor 1 enkele afdruk. Die hoef je dus ook niet te nemen, maar degenen die ze wel kopen, betalen daarom dus een onevenredig hoge prijs. Maar ze zien ze wel vantevoren, en hoeven niet vooraf te betalen.

Juist om die reden zou je verwachten dat je de foto's eerst mag zien voor je ze aankoopt. Het openlaten van de envelop is immers een kleine moeite.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de directie van de school en zij beweren dat de fotograaf het op de envelop heeft gezet om kopieren te voorkomen.
Toen ik aangaf dat ik het heel jammer vond dat er dit jaar geen exemplaren voor de opa's en oma's bijzat kreeg ik als antwoord: nou dan leg je ze toch onder de scanner? Iedereen heeft tegenwoordig wel een fotoprinter :shock:
Daar moest ik het dus mee doen.
Het zal in ieder geval in de volgende ouderraad besproken worden, maar met het feit dat openen verplicht tot kopen is de school het ook niet mee eens en zal er zeker over gesproken worden met desbetreffende fotograaf.

Dutchie
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 aug 2004 09:18

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Dutchie »

Fotograaf bij onze school stopt de foto's in doorzichtige (en gesealde) plastic verpakking. Om scannen tegen te gaan, lopen er een aantal gekleurde balken over het plastic.
Wellicht hint voor deze fotograaf?

grootvader
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 sep 2006 07:38

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door grootvader »

Nogmaals !!
Wettelijk gezien heeft u alleen maar een overeenkomst met deze fotograaf!!
Dat betekend dat u wel degelijk het recht heeft om bij een slecht produkt betaling te weigeren!
Dit moet u echter niet via de school, respectievelijk ouderraad doen maar rechtstreeks bij deze fotograaf.
Hooguit kunt u de school/ouderraad informeren over het verdere verloop.

Grootvader

Tiesties
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2006 23:10

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Tiesties »

In mijn ogen is de school wel degelijk partij. Zij zijn immers de partij die de schoolfotograaf heeft benaderd en de opdracht heeft geschonken. Omdat de school in wezen de belangen behartigd van de ouders die de verleende dienst moeten betalen, dient de school de opdracht zo te formulieren dat dit aan de wensen van de betalende partijen tegemoet komt. Indien de fotograaf hier niet mee instemt, dient hem simpel weg niet de opdracht te worden geschonken. Oplossing is dat de school, wanneer er meer ouders dit een probleem vinden, als woordvoerder op te treden. Mocht de fotograaf dit weigeren, dan stuur je als geheel alles terug.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door eeliane »

Heeft hij niet eerst een klein pasfotootje aangeboden zodat u kon zien hoe de foto er uit zag.
Was de grote foto in de envelop de eerste keer dat u die foto zag?
Zoja;
U mag een slecht produkt gewoon weigeren , zal er nog even bijkomen dat als de envelope open is en u ziet dan pas de foto dat u verplicht bent iets te betalen dat u niet aanstaat.
De school is in dit geval ook een partij, zij huren de fotograaf in uw kind wordt op de foto gezet omdat zij dat doen.
Hoe de fotograaf het illegaal scannen wil voorkomen is zijn probleem.
IK maak ook gewoon altijd de envelop open en als t me niet bevalt dan stuur ik m weer terug met een briefje erbij!!
Vind dat tegenwoordig toch de kwaliteit erg slecht is van de schoolfotograaf. Digitale fotografie werkt in dit geval voor geen meter.
De 'ouderwetse ' foto's waren veel mooier

SCHOOLPHOTO.NL
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2006 17:14

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door SCHOOLPHOTO.NL »

iK BEN TOEVALLIG DEZE DISCUSSIE TEGENGEKOMEN OP INTERNET, en mn caps-lock stond wederom aan sorry..........

maar even reageren op deze zaak
Schoolfotografie is een ingeslopen traditie op scholen.
op zich niks mis mee.
inderdaad zijn er ouders of hele familie stammen die de sport hebben ontwikkeld om de fotograaf zijn werk of product die hij of zij vrijblijvend aanbieden ongevraagd en zonder toestemming of enige vergoeding hier tegenover te stellen illigaal te kopieren.

Een school inventeert vaak de schoolfotograaf op school omwille van de ouders, vaak wordt dit in de oudercommissie of per brief gemeld.

Waar ik op tegen ben is de verplichting tot aankoop zoals vermeld.
eenvrijblijvend aanbod blijft ten alle tijde de manier van handelen, die naar mijn idee de ouders het beste aanspreekt.

Hier moet je niet aankomen als fotograaf.
Als de kwaliteit en prijsverhouding goed is kan er bijna geen probleem ontstaan met het fenomeen scannen..... uitzonderingen daar gelaten.

Tiesties
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2006 23:10

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Tiesties »

Helemaal goed!!

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

In deze wordt je als ouder bijna gedwongen om te scannen, zeker als je de familie ook een foto wilt geven ;)

miekef
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2006 16:45

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door miekef »

Misschien een optie , de fotograaf komt op school met de foto,s en iedereen kan dan beslissen of je de foto,s wel of niet neemt en niemand kan copiëren

Toolboy

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Nog een optie :
Naast de fotograaf gaan staan met je eigen cam en je eigen foto maken :lol:

miekef
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2006 16:45

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door miekef »

leuk Toolboy maar ik bedoelde dit serieus ,even kijken en dan bestellen ,makkelijk toch

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door eeliane »

Ja op school van mijn dochter heben ze dat vorig jaar gedaan, bleek dat weinig mensen daar op reageerden, nu hebben ze het helemaal mooi verdraaid, de school, jaja, heeft m al betaald, nu zit ik werderom weer met een waardeloze foto opgescheept. Kijk de klassefoto heeft nog waarde maar de individuele foto is ronduit slecht, scheef genomen en vreemd licht gekleurd, kinderen kijken allemaal wel ziek, zo witbelicht.
Het lijkt wel of er steeds meer slechte fotografen komen...

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door HvdC »

Het lijkt wel of er steeds meer slechte fotografen komen...
Het lijken wel doktersassistenten. :lol:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Walter van V »

@HvdC:
misschien moet u hier eens over gaan praten met een hulpverlener (psycholoog, psycho-therapeut of zo), want hier een relatie leggen tussen fotografen en huisartsassistenten geeft blijk van een diep geworteld probleem, wat u blijkbaar niet zelf kunt verwerken..

Dit is even behoorlijk off-topic, maar helaas is de opmerking van HvdC dat ook, en het voegt niets toe aan de discussie in dit topic, en is zeker geen antoord op de vraag van de topic-starter.

Dus open ergens anders een nieuw topic over uw problemen met huisartsassistenten..., please...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Walter van V »

wat het fotografenprobleem betreft: volgens mij kan iedereen zo zich als fotograaf vestigen, zijn geen diploma1s of wat dan ook vereist.

Als de school opdrachtgever is, en nota bene al betaald, zal de school, of zij willen of niet, de klacht in behandeling moeten nemen en met de fotograaf rond de tafel. Zijn er veel klachten dan zal de fotograaf echt wel wat doen, zijn toch leuke (grote) opdrachten.

Verder zou het slim zijn, met alle digitale bestanden tegenwoordig, iets vrijer om te gaan met zijn produkt.

Sealen in transparante seal met strepen tegen kopieren is een goede, opdracht formulier erbij en klaar.
En ja van het definitief gekochte produkt is zo maar een scan te maken, dat is de moderne tijd en techniek, en daar moeten zij ook maar op inspelen.

Zij zouden er ook voor kunnen kiezen hun digitale hoge resolutie fotobestanden te verkopen aan de ouders, uiteraard met prijskaartje. Ik ken prof-fotografen die dit doen, hun prijs kent dan meerdere bestanddelen.

Op dit soort mogelijkheden kan men ook een fotograaf uitzoeken natuurlijk, voordat er problemen zijn.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door Miss M »

Overigens is het misschien nog goed te vermelden dat de kleine fotootjes die er vaak bijgedaan worden, geen PASFOTO'S zijn! Dit zijn 9 van de 10 keer portretfoto's verkleind naar pasfotoformaat. Als je dus in de veronderstelling bent, dat deze foto's voor documenten als paspoorten, rijbewijzen etc. te gebruiken zijn. Dit is niet zo!

SCHOOLPHOTO.NL
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2006 17:14

Re: Schoolfotograaf verplicht betalen?

Ongelezen bericht door SCHOOLPHOTO.NL »

reactie op MISS M...

De veronderstelling dat de schoolfoto ook direct een pasfoto is, is ook een misverstand door de jaren heen ontstaan veelal in de volksmond genomen zijn kleinere foto's (formaat ca. pasfotoformaat ) niet per definitie een pasfoto zoals bedoeld voor off.. documenten. :cry:

Er is dus véél misverstand omtrent de schoolfoto zo blijkt. :?:

Jaren is door verwerkings-beperkingen géén pasfotoformaat mogelijk geweest in het concept schoolfoto. Veel ouders probeerden dit natuurlijk wel, slim als ze zijn om dit fotootje aan te bieden als pasfoto en zo de ambtenaar burgerzaken horensdol kon worden van al die niet correcte minifoto's. :evil:

Bedrijven als Koch en Kino die werkelijk een plaat voor hun hoofd hebben en alléén maar geld zien ipv kinderen verkochten dezen als echte pasfoto en hebben hier miljoenen aan verdient. verwarring allom.... :cry:

Heden ten dage komt dit anders, er is nu door uitontwikkelen van de techniek die we nu in huis hebben véél meer mogelijk dan 6 jaar terug, en een goede- met de eisen rekening houdend- pasfoto is nu weldegelijk mogelijk.

Ambtenaar gelukkig ouders gelukkig... uitzonderingen daargelaten. :wink:

:idea: Het is dus zaak om eerst vooraf te checken of de toezeggingen ook werkelijk hard gemaakt kunnen worden.
Want véél schoolfotobedrijven maken leuke foto's maar kunnen niet de moeite opbrengen om hun service pakket uit te breiden want ja:.....
time is money................

Gesloten