LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor een plastic tasje?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Toolboy

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Toolboy »

De plastiek tassen mogen van mij verboden worden.
Er zijn voldoende mogelijkheden om een papieren tas te gebruiken .
Persoonlijk vind ik dat de supermarkten deze stappen moeten ondernemen.
Dat geld ook voor het verpakken van de groente`s en fruit in de supers.
Meestal hangen er afrits zakjes ,terwijl het ook in papieren zakjes kan

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door G7 »

Ik kan me hier nu totaal niet druk om of over maken. Er zijn echt ergere dingen in de wereld, dan zo moeilijk doen om een plastic tasje.

Dan moeten wij nergens meer aan doen. Niet auto rijden, niet roken, niet meer vliegen enz.enz. Bla, bla, bla.

Als je het niet wilt, neem je het gewoon niet. Zorg dat je zelf een tasje bij je hebt. Is dat zo moeilijk?

Toolboy

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Nope dat is niet moeilijk :wink:

Maar als je impulsief ineens naar de super gaat.
En er is dan een papieren draagtas voor handen.,dan ga ik daar voor

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door G7 »

Natuurlijk als je moet kiezen ja, kies ik ook voor de papierenzak.

Maar is het zo moeilijk dan om een plastic tasje opgevouwen in je jaszak te hebben of zomers in je handtas dan wel rugzak? Lijkt mij niet.

cobyenwim
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:08

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door cobyenwim »

:D altijd je eigen boodschappentas meenemen, doe ik ook. Alleen indien het niet anders kan papieren zakken van gerecycled papier i.p.v. plastic zakken, kan na gebruik zo bij het oud papier. Dus weg met die plastic zakken :evil: :!:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door ronald g »

Dan ook weg met alle blisters en de zuivelverpakkingen. We doen er toch allemaal aan mee, hou toch op met muggenziften want ik hoop dat we een mooie zomer krijgen en dan smeren we ons weer vol met pesticides "voor muggen en wespen" zonnebrand en zo meer. Stop maar met leven en wacht op het einde. Vertel dan boven maar de wereld is ten onder gegaan aan de plastic tas.
Oja die stoppen we dan weer in een papierenzak danwel het tasje dat toch makkelijk bij de kassa hangt.

Phillipine
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007 00:00

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Phillipine »

@ ronald g:

Alle beetjes helpen, je moet ergens beginnen. We kunnen idd nog genoeg doen om ons milieu en wereld te redden (JA, STATIEGELD OP blikjes,blisters e.d. en misschien zelfs op die ONTELBARE FILTERS VAN PEUKEN waar de hele straat - en natuur.. - mee bezaaid ligt!) dus ook ik neem standaard een plastic tas mee, ook voor als ik onverwacht boodschappen ga doen, hoef ik dus geen plastic tas te kopen en erger mij niet aan die flut tasjes die bij het gewicht van een halve kilo het begeven. Dat de winkels er 10 of 25c voor vragen, kan mij echt niets schelen, zolang ze dan ook voor het goede doel worden gebruikt.

Overigens recyclen de armen in Zuid-Afrika en Zimbabwe die plastic tasjes die de ´rijken´ in overvloede weggooien: ze maken er o.a. prachtige manden van (!) en verkopen die, ...aan de toeristen! :lol:
En wat Amerika betreft: een van de grootste landen met de grootste bek, land dat per inwoner exorbitant veel consumeert en vervuilt: waarom niet gewoon 1 VETTE dollar voor een plastic tasje? Zo wordt men hoop ik getriggerd om zuiniger met het milieu om te springen :!: :!:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door ronald g »

we kunnen het niet uitbannen want het is niet alleen het plasic zakje maar ook de andere verpakkingen Ik kocht vadaag een printer van hp een doos vol met waardeloze materialen erbij. En waar zijn bij mij in de buurt centra waar ik dat kwijt kan?
Iedereen werkt er toch aan mee. Niet enkel het tasje maar de manier waarop dingen gedaan worden om het maar nog mooier te maken dat verkoopt. Allemaal een ja/nee sticker op de brievenbus plakken en de folders blijven weg, helpt ook scheelt tonnen aan papier.

jotamada
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2006 17:33

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door jotamada »

Meestal heb ik een tas bij me omdat je de meeste plastic tasjes toch weer weggooit. Op zich vind ik het wel goed, het betalen hiervan zodat men zich bewust wordt dat er voor deze tasjes veel bomen moeten worden gekapt.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik wil nog verder gaan, bij de Hema, Zeeman en diverse andere moet je hun reclame zak dragen, je mag het niet in je eigen tas stoppen, zodat ze kunnen zien dat je betaalde?
Ik heb altijd een soort hutkoffer als handtas bij me :wink: en als ik wat kleine dingetjes heb gekocht dan stop ik dat altijd daarin. Bij de Hema hebben ze daar nog nooit problemen over gemaakt. Zodra ze de neiging hebben een lippenstift o.i.d. in een tasje te stoppen zeg ik altijd dat ik geen tasje hoef en die krijg ik dan ook niet. Heb nog nooit meegemaakt dat ik verplicht met hun tasje moet gaan lopen.

Ik gebruik die tasjes van Blokker enzo altijd wel weer. Voor afval dat ik direkt in de container wil hebben, vooral etenswaren in de zomer. Liever direct weg! Of voor oud papier of in een prullenbakje. Gooi ze nooit zomaar weg.

Daarbij hebben wij eigenlijk altijd wel een paar tasjes in de auto liggen, die we meenenemn als we naar een winkel gaan.

kdg
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 09:00

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door kdg »

Ik vind het een goede zaak. De plastic tasjes zijn erg belastend voor het milieu. Ik hergebruik de tasjes wel. Bv in de prullenbak of op de badkamer. Verder is het altijd slim om een tasje in de auto of op de fiets bij te hebben.

Kwartel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2007 20:53

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Kwartel »

Ik vind het zeer verheugend dat alle reacties positief zijn, de een nog meer dan de ander. Wanneer vele mensen er zo over denken en doen moet het op een gegeven moment toch gedaan zijn.

Goed vind ik dat deze problemen dus wel leven bij de consument. Dat geeft in elk geval hoop.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door bot321 »

Als el geld vool gevlaagd woldt
dan woldt de afhaal Chinees duuldel hool. :wink:

FriWo
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2007 14:11

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door FriWo »

De plasticzakken zijn zeer slecht voor het milieu. Deze vergaan niet en je ziet ze daarom over lang rondslingeren. Voor de reclame die erop staat moet eigenlijk de klant geld daarvoor krijgen. Als zij met die 5 dollarcent of desnoods 5 eurocent zorgen dat die tassen van een ander materiaal gemaakt worden dan kun je daar nog enigsinds vrede mee hebben. Er is een soort plastic dat door de natuur afgebroken wordt dus vind men daar niets meer van terug. Verders echt geen reclame voor al dat niet verrotte plastic!

tolsma1945
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:51

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door tolsma1945 »

Al dat overdreven gedoe over het milieu,en klimaat ,ben ik nu wel eens een keer spuugzat.Als je ECHT voldoende informatie hebt kan je pas ergens over discuseren,maar niemand ,ook jij niet, weet hoe het er nu WERKELIJK voorstaat,ALLE INFORMATIE IS TE EENZIJDIG,EN ALLES HEEFT TWEE KANTEN.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door roland48 »

Boodschappen? Ik heb zo'n dikke AH tas (ook te krijgen in de C2000, Hirk e.a. varianten). Of een boodschappenkrat, werkt ook.

Wil je echt iets aan het milieu doen? Koop een zeer zuinige auto, gebruik geen droger, isoleer je huis, laat je auto eens staan, koop zuinige apparaten. De maatregelen zijn bekend, we zijn gewoon verwend met al die niet te missen luxe.

Theo Muller
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:42

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door Theo Muller »

Inderdaad, alles heeft twee kanten!!!
Tot nu toe heeft de mensheid zich de laatste honderd jaar bezig gehouden met ontwikkelingen op technisch gebied waardoor we de basis van ons leven, dus het milieu bijna om zeep gebracht hebben.
Het is de hoogste tijd dat we vanaf nu ons uiterste best gaan doen de fouten zo goed mogelijk te herstellen........als ons dat nog lukt.
Kotsmisselijk worden van het milieu dat we zelf verpest hebben en waarschijnlijk blijvend verpesten is dan gewoon eigen schuld.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door roland48 »

Of werk je op tot minister van Verkeer en Waterstaat, zorg voor dikke subsidiering op de productie en het gebruik van koolzaadolie (CO2 Neutraal!) als toevoeging aan of vervanging van diesel.

Zullen we nog even doorgaan? Of heb je het liever over plastic tasjes?

Koop een compostbak (als je een tuin hebt...) en halveer je afvalberg door al je organische rotzooi daarin te dumpen.

Koop zonnepanelen en lever zo ook schone energie terug aan het energienet wanneer je zelf even weinig verbruikt.

Maar helaas hebben we weer een kabinet dat zich veeeeel te weinig aantrekt van het milieu, waardoor subsidies uitblijven en sommige zaken voor de consument simpelweg te duur blijven.

Oh ja, nog 1: zet je verwarming op 18. Douche kort. Gebruik niet onnodig warm water. Bij vervanging: koop een modulerende HR++ ketel. Kook niet meer eten dan je opeet. Voor de jongeren: GOOI JE TROEP IN DE AFVALBAKKEN.

Wie vult het lijstje aan? Einde aan de plastictasjesdiscussie, want wie dit wil lezen is toch al zover door het hematasje links te laten liggen.

Milieu? Ik kom uit een voortreffelijk milieu!

JAP
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007 16:16

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door JAP »

Wanneer je boodschappen gaat doen, is het logisch dat je een tas meeneemt. Heb je de tas vergeten, is het ook logisch dat je ervoor moet betalen. Nu krijg je in veel winkels een tasje gratis. Maar is dit wel gratis? Natuurlijk niet. Wij allen betalen voor deze service. Of is het geen service? Waarom niet vragen aan de klant: wilt u een tasje? Hiermee verminderen we het afval.
Wat Ikea doet is juist. Laten betalen voor een tasje. Uiteraard moet dit wel een bedrag zijn waar de consument van terugschrikt wil je een echte afvalreductie krijgen. Bedragen van €0.10, €0.20 zijn belachelijke prijzen. Hiermee is de kostprijs van een tasje wel gedekt. We bereiken er niets mee. Willen we iets bereiken aan een milieu doelstelling, dan moet je al gauw gaan denken aan €1.00 tot €1.50

zwollelz
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:22

Re: Betalen voor een plastic tasje?

Ongelezen bericht door zwollelz »

Los van de kwaliteit van plastic tasjes, als ze (verplicht) worden verstrekt is het ervoor betalen een goed idee ter bevordering van de milieubewustheid van de klanten/gebruikers :!:. Ik denk dat het achterwege laten van opdruk op de tasjes -logo, bedrijfsnaam, etc.- daarbij zal helpen. Met name een bepaalde categorie modewinkelende publiek wil d.m.v. de tasjes graag laten zien waar men heeft gekocht; dus dokken voor die show :!:.

Rens

Gesloten