LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep: Beursdaling

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Radar »

De forse beursdaling van afgelopen maandag heeft voor nogal wat onrust gezorgd. Heeft u naar aanleiding van de beursdaling vragen over wat dit betekent voor u als consument? Mail uw vraag naar [email protected]!

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door gravedigger »

Onrust bij de beleggers ja, die hun geld in waarde zien dalen, maar zeker niet bij consumenten. Komt de redactie ook met dezelfde vraag als na verloop van tijd de koersen weer op hetzelfe of een hoger niveau staan?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Henri42 »

Radar kan misschien de gemiddelde consument van dienst zijn met adviezen ???

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door gravedigger »

@henri
Sinds wanneer staat radar ingechreven als beleggingsadviseur?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Henri42 »

wat dacht je van Inepender ???

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

misschien tijd voor een nieuwe stichting "Beleggingsverlies" :wink:
Heeft Antoinette ook weer een kijkcijferhit. Wellicht kan advocaat Schonewille hier wat mee.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

Graag alleen reageren op de oproep a.u.b.

Met vriendelijke groet,

TROS Radar internet

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Jonjo »

Als zijnde consument maakt het mij geen **** uit die beurs. Ik doe mijn boodschappen in de winkel.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Nou die beursdaling van 20% in een paar weken tijd is niet zo best als je een opmaat hypotheek van de Rabobank hebt en je bovendien bij het afsluiten daarvan is verzekerd dat je 75% van de lening bij elkaar zou sparen, terwijl nu blijkt dat slechte beursresultaten ook je spaargeld opeten.

En dan ook nog adviseren dat het verstandig is een hoog/laag-constructie te gebruiken, omdat je dan snel vermogen opbouwt, ZONDER daarbij te wijzen op de bijzondere risico's die daaraan verbonden zijn, nml. dat je in geval van forse beursdalingen veel meer extra premie moet inleggen om de geleden verliezen weer te kunnen goedmaken.

En durft de Rabobank te beweren dat ze haar klanten zeer goed voorlicht!

Mag ik de Rabobank nog even wijzen op de volgende passage uit hun financiële bijsluiter bij de opmaat hypotheek:

"Het deel van de premie dat op de Opmaat Rekening wordt gestort, inclusief het daarop te behalen rendement, is wel gegarandeerd.”

De passage is inmiddels uit de bijsluiter verwijderd, maar het bewijst natuurlijk dat de Rabobank zelf het produkt niet goed begrepen heeft.

Het zou mooi zijn als Radar hier in de uitzending nog even op terugkomt.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Jonjo »

Mr.Vobz, heeft U dit afgesloten bij volle bewustzijn of Tros Radar c.q. Indipendent?

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Beste Jonjo,

Ik ben een leek, de Rabo is professioneel en ter zake deskundig. De Rabo dient haar klanten goed voor te lichten omtrent de risico's van het produkt. Dat is niet gebeurd.

Bovendien als de bank in persoonlijke adviesgesprekken bij het afsluiten van de lening je verzekert dat je over 75% van de lening geen beleggingsrisico loopt, dan mag je daar toch op vertrouwen?

Nogmaals uit de vermelde (en de inmiddels geschrapte) passage uit de bijsluiter blijkt dat ook de Rabo dacht dat sparen in de opmaat echt sparen zou zijn. En nu krabbelt de bank terug en blijken forse beursdalingen dus ook het spaargeld aan te tasten.

Zou jij je niet bekocht voelen?

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Jonjo »

Staat die 75% zonder beleggings risico op papier? Dan hoeft U zich toch geen zorgen te maken.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Er staat dat je over het spaardeel van de hypotheek "absoluut geen vermogensrisico" loopt. Zie verder de hiervoor vermelde passage uit de bijsluiter.

Toch geeft de Rabobank niet thuis, uiteraard in de wetenschap dat procederen de klant afschrikt en veel geld kost.......

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Jonjo »

Spaardeel of beleggingsdeel maakt nogal veel verschil.

Mr.Vobz
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:36

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door Mr.Vobz »

Voor de Rabobank niet, want kelderende beurskoersen kunnen ook je spaardeel aantasten.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door jonis »

Hallo Mr.Vobz

Als deze daling leidt tot een minder totaaltegoed en u moet dan bijv. een "meerpremie" op de ORV betalen van 1,-P.P. die voor 0,75 aan uw spaartegoed wordt onttrokken (ik volg dit bij mijzelf, weet u nog). Snapt u dan dat ik het eigenlijk toch niet begrijp, ik zou me dan toch drukker maken om de 50 participaties koersdaling â 6,- = 300,- bijv op een fonds van 30,-, mocht het een langdurige daling zijn. En ziet u dan ook dat bij herstel u dan 1 X6,- xtra rendement heeft van de maandelijkse aankoop bijv. Stel u voor dat deze daling bijv maar 2 maanden zou duren, dan weegt de meerpremie zeker niet op tegen het extra rendement. Het behalen van het rendement op de lange termijn is dan ook veel belangrijker dan u druk maken om de meerpremie.

huub hendrix
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:20

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door huub hendrix »

Vraag me wel eens af wat de informatiewaarde is van de dagelijkse stroom berichten in de media over de beurskoersen in de hele wereld.

Qua nieuwsgaring hoort het in een krant b.v. op pagina 14 van het financiële katern thuis. Op TV echter wordt het tig keer per dag gebracht als voorpaginanieuws. De koersen zelf schommelen met het uur, maar op de lange termijn is het allemaal weinig spectaculair. De voorspellingen (zo al aanwezig) zijn nog onbetrouwbaarder dan het weer en regelmatig is een nieuwslezer/deskundige verrast door een plotsklapse stijging of daling overnacht van....0,018762 %

Voor wie is deze informatie eigenlijk bedoeld?? De serieuze belegger/investeerder zal zijn info toch wel op andere wijze verkrijgen en de rest van Nederland gaapt apathisch naar de getande grafieken en gaat daarna door met de dagelijkse sleur. Ik ken persoonlijk niemand die er echt in geïnteresseerd is en vermoed dat als ik het in mijn straat aan honderd mensen vraag, negentig van hen de schouders ophalen.

Behalve een echte beurskrach, die macro economische effecten kan hebben die uiteindelijk (mogelijk)iedereen aangaan, gaat het in deze virtuele wereld om helemaal niks en is het een verspilling van zendtijd.
[/i]

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door sjapo »

Die huub, volgens mij zit je zelf dan regelmatig te kijken naar een zender waar die grafiekjes worden getoond.

Ik kan je wel vertellen dat jou en mijn welvaart (deels welzijn) word bepaald door die tandjes, grafiekjes.

Het valt mij juist op gezien de dreigende economische situatie dat er bijzonder weinig aandacht wordt besteed in het nieuws.

Vergis je niet dat een groot percentage aan mensen direct financieel gekoppeld is.

Om maar een voorbeeld te noemen:
De beurs is in 2 maanden met meer dan 1/5 deel 20% gezakt.
als dit nu eens gebeurde met alle huizen (jouw eigen koopwoning)
Wedden dat je dit wilt weten.

Konden we maar 100 jaar terug dan hadden we niet al die zorgen van gekoppelde hedge fund achtige constructies aan onze pensioenen, aandelen aan onze huizen. We konden niet met lucht, plastic betalen van uitgeleend leengeld.

Vroege ....

huub hendrix
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2007 21:20

Re: Oproep: Beursdaling

Ongelezen bericht door huub hendrix »

Beste Sjapo,

Bedankt alvast voor je reactie.
Eerst even dit: Op de site eindigt je verhaal met “vroeg…” Komt er nog iets achteraan dat ik misschien niet kan lezen?

Dan ter zake;
Inderdaad kijk ik regelmatig nieuws en komt de vraag op ”wat is hiervan de informatiewaarde, waarom wordt het zo prominent gebracht en voor wie is dit bedoeld?” Jij als deskundige, geeft mij daar ook geen helder antwoord op, althans vind ik je argumenten nog weinig steekhoudend en hoor graag je toelichting.

Immers mijn welvaart en/of welzijn zijn ondanks de “dramatische” ontwikkelingen op de beurs nog geen zier veranderd. Integendeel, ik krijg zojuist bericht van het ABP dat mijn pensioen door de gunstige resultaten, positief geïndexeerd wordt. Uit ervaring wijs geworden wacht ik eerst maar eens af wat dan het netto resultaat is, want de premie is onlangs weer omhoog gegaan.

T.a.v. de huizenmarkt; Welke relatie zie jij tussen de huidige 20% beursdaling en de waarde van mijn koopwoning? Als ik ‘m nu verkoop maak ik een prima prijs en volgens de gemeente is de waarde alweer vermeerderd, immers de WOZ is fors gestegen. De burgemeester volgt kennelijk de ontwikkelingen op de beurs dus niet.

Wat jij bedoeld met “direct financieel gekoppeld” is mij evenmin duidelijk en kun jij dan een indicatie geven van het percentage mensen die dit aangaat? Ik schat het op nog geen 10%. Zoals ik al zei, begrijp ik dat de serieuze belegger/investeerder (lees mensen met veel geld!) hier interesse in hebben. Maar dan nog; hetgeen daar in de nieuwsuitzendingen gebracht wordt is zo globaal dat deze groep er echt niet blind op zal varen.

Wat precies hedgefunds zijn weet ik ook niet en maak jij me maar eens duidelijk waarom ik me daar zorgen om moet maken.
Zoals al gemeld, pensioen en woning hebben er nog steeds geen last van en mijn salaris evenmin.

Ik heb ook niet het idee dat ik met plastic of met lucht betaal. Mijn inkomen is nog steeds gerelateerd aan mijn arbeidsinspanning en de huidige comfortabele technische beheersconstructies bevallen me best. Voordien (toen ik nog een loonzakje kreeg) had ik ook niet het idee dat ik met “papier” of “metaal” betaalde. Is het soms veiliger als ik mijn salaris direct van de bank haal en thuis in een kistje stop, of is het verstandiger als ik er goud van koop?

De betekenis van “uitgeleend leengeld” ontgaat mij in dit kader volledig. Is dit een tegenspraak ofzo, of doel je op de zottigheid dat (gewone)mensen geld geleend hebben en dit vervolgens willen uitlenen met de veronderstelling dat ze daar beter van worden. Dat is net zo “slim” als je hypotheek vooral niet afbetalen omdat je dan geen belasting teruggave meer hebt.

m.vr.gr.

Gesloten