LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieschuld bij de IB-groep

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gabr
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2008 00:00

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door gabr »

Ook ik vind het verhaal van radar erg overtrokken en kan ook weinig medelijden hebben met de studenten die klagen over hun studieschuld.

Ikzelf heb uiteindelijk 7 jaar gestudeerd en een studieschuld opgebouwd van zo'n 6000 euro, maar ik ervaar dit niet als een ramp.

Mijn ervaringen op een rijtje:
- In 2005 ben ik afgestudeerd en afgelopen januari moest ik voor het eerst gaan aflossen. Dit betekent dus dat ik twee en een half jaar de tijd heb gehad om een baan te zoeken, geld te verdienen, te sparen etc. zonder dat ik iets af heb hoeven lossen!

- Gezien de hoogte van mijn schuld moet ik nu minimaal 50 euro in de maand aflossen. Met een HBO of WO diploma en enige werkervaring op zak, mag je toch wel verwachten dat iemand een inkomen heeft waarbij 50 of 100 euro in de maand aflossen geen probleem zou hoeven zijn. In mijn geval is dit dus ook geen probleem, ik heb er zelfs een hypotheek naast en nee ik heb echt geen wereldsalaris.

- Tijdens en na afloop van mijn studie heb ik van de IB-groep zeer frequent brieven ontvangen over de hoogte van mijn schuld. Van hoogopgeleide personen zou je mogen verwachten dat zij iets doen met deze informatie.

- Aansluitend op bovenstaande betekent dit in mijn ogen dus ook dat je als student iets moet doen als je schulden te hoog oplopen. Of te wel: zorgen voor meer inkomsten (werken dus), ook al levert je dit nog meer studievertraging op.

- Hier volgt dan ook nog eens op dat wanneer een je studie binnen 10 jaar afrondt, de schuld van je eerste 4 jaar kwijtgescholden worden. Of te wel: je roept de problemen (schulden) op jezelf af als je je studie niet afrondt!

- Logisch gezien zijn de 5e, 6e en verdere jaren dus het duurst. Of te wel: ben je na 4 jaar nog niet afgestudeerd dan moet je eens serieus gaan nadenken over je financiële situatie. Inmiddels ben je dan de 21 al gepasseerd en dit betekent dus ook dat de financiële verplichting van de ouders ophoudt. Reden te meer om eens goed na te denken over hoe je jouw studie verder gaat financieren.

- Om in te haken op het punt van Linda: ik had ook een lange reistijd, waardoor ik op kamers ging. Maar om m'n studieschuld niet verder op te laten lopen, ben ik de laatste anderhalf jaar van mijn studie toch maar weer bij mijn ouders gaan wonen. En sorry dat ik het zeg Linda, maar als jouw financiële situatie het moeilijk toelaat dat je op kamers gaat, dan zijn er in mijn ogen twee opties: of je kiest een studie dichter bij huis, of je gaat toch maar treinen. Let wel: er zijn genoeg studenten die gewoon wel 3 of 4 uur per dag in de trein zitten!

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Sunbow »

En dan kun je na je studie altijd nog een ongeluk krijgen dat bijvoorbeeld het concentratievermogen aantast, waardoor werken op hbo/academisch niveau onmogelijk wordt.

Vaak hoef je dan niet zo extreem veel af te lossen als de mensen die in radar aan het woordt kwamen, maar zelfs met laaggeschoold werk verdien je dan net genoeg om toch te moeten aflossen.

En wat niet te controleren is is of ouders wel/niet bijdragen aan de studie. Ik kende in mijn studententijd mensen van wie alles betaald werd en mensen van wie in ieder geval het collegegeld betaald werd door de ouders.

Zij hebben meer tijd om een (bij)baan te zoeken omdat geld geen echte noodzaak voor ze is, meer tijd voor nevenactiviteiten, waardoor ze vaak tijdesn hun studie al een (bij)baan hebben die goed op het cv staat, nevenactiviteiten die goed op het cv staan en zodoende een betere startkwalificatie op de arbeidsmarkt.

In tijden van recessie zullen toch de studenten die hun eigen boontjes hebben moeten doppen (wat tegenwoordig lenen betekend) de laatste zij die voor een baan op hun niveau in aanmerking komen.

en dan zijn er studenten van wie bijv. de ouders gedetineerd, overleden, etc zijn, zodat ze niks te kiezen hebben.

Zelf zou ik best bereid zijn om bijvoorbeeld meer belasting te betalen om studeren gratis te laten zijn, zodat voor iedereen gelijke kansen ontstaan.

erretje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 12:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door erretje »

volgens mij is er ooit door de europese unie bepaald dat studeren gratis zou moeten zijn....
De politiek is waarschijnlijk vergeten dat dit voor nederland ook zou moeten gelden.!
Ik kan me herinneren dat Nederland gemaand is door de EU om eens op te schieten met het gratis maken van studies.
Het zou al een hoop schelen als het collegegeld eraf zou gaan.

N.A
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:58

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door N.A »

Het is inderdaad zorgwekkend als je dit allemaal zo hoort, ik zelf moet ook maximaal bijlenen. Ik moet al mijn kosten zelf betalen en in de eerst instantie, heb ik geprobeerd veel bij te werken, dit ging ten koste van mijn studie. Inmiddels ben ik overgestapt van studie en ben minder gaan werken. Ik moet later nog meer gaan lenen, dit omdat ik dadelijk 2 jaar studiefinanciering te kort kom.. Ik maak me er veel zorgen over, maar ik wil gewoon heel graag mijn diploma halen. Ik heb eindelijk een opleiding gevonden waar ik me helemaal in kan vinden. Maar de kosten hiervan zullen hoog zijn..

a boner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2008 07:59

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door a boner »

Wat is nu het probleem. Een studieschuld van 30.000 euro is eenvoudig terug te betalen in 15 jaar. Aflossing 166 euro per maand + 52,50 euro gemiddels per maand aan rente. Voor het bedrag van een middenklasse auto kun je een hele studie volgen. En als je dan toch nog helemaal mislukt in deze samenleving wordt de schuld je na 15 jaar kwijtgescholden.

En ook ophouden met janken over dure huizen, want ze worden allemaal verkocht dus zo duur zijn ze niet....

N.A
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:58

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door N.A »

Ik zie dat sommige mensen zich er niet in kunnen vinden dat studenten soms zoveel bij moeten lenen. Ik moet alles zelf betalen. Ik heb een kamer van 330 eur in de maan, geen grote kamer, maar het is te doen, ik kon niet meer thuis wonen omdat het gewoonweg niet meer ging. Ook betaal ik mijn boeken zelf, gem. 100 euro per kwartaal,mijn schoolgeld 150 eur p.m., mijn zorgverzekering 100 eur en daar komt nog bij dat ik regelmatig tandartsrekeningen en dergelijke binnenkrijg variërend van 60 tot 150 eur en zo zijn er nog wel meer van die kleine dingetjes die terug blijven komen..

Ik heb een bijbaantje (op za. en zo), maar ik kan gewoon echt niet teveel bij werken, omdat ik het anders gewoon niet redt met school. Ik ga vrijwel nooit stappen en als ik kleren koop komen ze van de H&M, dus nee ik ben geen big spender. Ik heb gewoon geen keuze en zo ken ik er nog wel meer studenten die in dezelfde situatie verkeren..

Ik vind het een beetje generaliserend als mensen gaan beweren dat het echt wel anders kan, die mensen hebben gewoon geluk gehad dat het hun wel lukte en natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon niet nadenken en er op los lenen om maar hun luxe te kunnen behouden, maar er zijn er ook nog heel veel die niet ander kunnen dan lenen om hun diploma te behalen.. soms moet je ook even verder kijken zonder meteen te oordelen..

Trishaha
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 00:23

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Trishaha »

Ik ben 19 en heb een MBO studie, €995,- lesgeld per jaar, €350,- boeken en €50,- bijdrage voor excursies. Ik woon bij mijn moeder, die zit in de bijstand en heeft maar een minimum loontje.

Ik werk gewoon netjes bij op de zaterdag, maar hou het bij een ochtend ivm het huiswerk. Ik heb een basisbeurs en aanvullende beurs én een lening. Als ik binnen 10 jaar m'n diploma behaal, hoef ik 'slechts' de lening terug te betalen, dus het valt mee, men moet gewoon langer nadenken voor ze een lening afsluiten, nadenken over de gevolgen!

Ik ben verder helemaal pro-IBG. Niemand verplicht een lening! En een groot voordeel is ook nog, dat je het maandelijks kunt opzeggen. Zo zeg ik mijn lening met de zomermaanden op, omdat ik dan extra kan werken en het zo compenseer!

Ik heb al met al een inkomen van €650,- da's een behoorlijk bedrag voor een thuiswonende mbo-studente, maar ik heb door een fout in het verleden een schuld bij CJIB, van €200,- p/m en verder zit ik met maandelijkse vaste lasten van schoolgeld, kostgeld, ziekenfonds en daarnaast wil ik wel graag een sociaal leven en m'n rijbewijs!! (als ik dat nu niet doe, betaal ik over 4 jaar drie keer zoveel, ken je dat)

Af en toe krijg ik wel een extra'tje van mijn vader, maar ja, ik moet me toch kleden en af en toe cadeautje kopen voor jarigen!


Ik ben helemaal voor IBG, moet men maar langer kijken dan de neus lang is en ook al ben je 18/19 jaar, je gaat er niet dood van om over de toekomst na te denken. Mijn studieschuld is al helemaal begroot in m'n toekomst, een flexibele begroting, want ik houd heus wel rekening met tegenslagen voor alle wijsneuzen die me daar nu op wilden wijzen....

ErikJan
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2008 08:06

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door ErikJan »

Beste mensen,
Is er niemand die het is opgevallen dat er een fout in de uitzending zit? Er wordt gezegd dat de draagkrachtmeting uitgaat van het bruto-inkomen. Dat klopt niet. Op de site van de IB-groep staat dat uitgegaan wordt van het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomsten en aftrekposten van de drie boxen. Dit is voor de meeste mensen toch wel fors lager dan het bruto-inkomen, waardoor de te betalen maandelijkse termijn een stuk lager en dragelijker wordt.
Radar geeft aan dat een studieschuld niet geregistreerd staat bij het BKR en daarmee geen problemen oplevert bij de aanvraag van een hypotheek. Gelukkig maar want de huizenmarkt zou anders instorten. Al die 350.000 mensen met een studieschuld zouden anders geen huis kunnen kopen. Er wordt gemeld dat je goed zou moeten nadenken over het aangaan van een hypotheek als je ook nog een studieschuld hebt. Met dit advies ben ik het helemaal eens, maar om precies de omgekeerde reden. Wil je minder studieschuld aflossen, koop een huis en neem een hypotheek. De rentelasten van de hypotheek drukken namelijk op het verzamelinkomen en dus gaat de maandelijkse termijn voor het afbetalen van de schuld door de draagkrachtmeting omlaag.

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door spt »

Ook ik weet niet goed wat ik van het studieschuld issue in de afgelopen uitzending moet denken. Tja... de belangrijkste schaduwzijde van het aangaan van een lening is nu eenmaal dat die ooit weer terugbetaald moet worden. Als je daar tegen bent, dan ben je eigenlijk helemaal tegen lenen. Als iemand de helft van zijn salaris kwijt is aan de hypotheek zeg je toch ook niet: "voor deze groep moet een speciale regeling worden getroffen". Van de studieschuld zullen met name de kosten van levensonderhoud gefinancierd zijn, neem ik aan, en in het geval van een studievertraging een klein gedeelte van de aanvullende studiekosten. Normale kosten dus, die iedereen op de één of andere manier zal moeten financieren.

Het is best mogelijk om zonder studielening af te studeren. Ik heb 4 jaar lang 3 à 4 keer in de week 2x 1,5 uur gereist van het ouderlijk huis naar de universiteit in Amsterdam, deels (is dat dan zo erg?) uit financiële overwegingen, deels omdat in Amsterdam de meeste en de beste studentenwoningen bezet zijn door mensen die er vandaan komen, weten dat de wachtlijsten daar langer dan de gemiddelde studieduur zijn (en er dus vroeg bij zijn), connecties hebben, en dan nog lekker 150 euro extra studiefinanciering per maand opstrijken (schandalig, in mijn ogen). Ook bijvoorbeeld die persoon uit Lelystad (zie één van de eerdere bijdragen): het is toch gewoon een keuze om in Deventer te gaan studeren? In Amsterdam/Haarlem/enz. zijn immers ook HBO instellingen.

Daarnaast heb ik in de (10 weken lange!) zomervakanties steeds zo'n 1000-1500 euro bijverdiend. Alle boeken zelf kopen is daarbij nergens voor nodig, de meeste zijn te halen (of kopiëren) bij de bieb, of kunnen anders tweedehands worden gekocht en weer doorverkocht. Het eerste jaar had ik dat nog niet goed door, en gaf ongeveer 1200 euro aan boeken uit, de meeste heb ik gelukkig later weer doorverkocht.

In eerdere berichten op dit forum wordt gesuggereerd dat de studenten die zich vooral bezig houden met sociale aangelegenheden, en minder met studeren, een zeldzame uitzondering op de regel zijn. Welnu - ik ben pas een half jaar afgestudeerd zodat ik uit ervaring spreek - het is een feit dat zo'n 80% van de studenten de studie niet binnen de nominale termijn afrondt, en dat heeft echt niet te maken met de hoge moeilijkheidsgraad van het Nederlandse onderwijs. Ik heb me regelmatig geërgerd over de inzet van mijn medestudenten, en meewaardige opmerkingen in de trent van: "heb je dan nog wel een sociaal leven?". Het is me opgevallen dat het altijd dezelfde mensen zijn die de groepsopdrachten tot in de late uurtjes maken, en tijdens groepsdiscussies en besprekingen is de participatie vaak 0,0. Met 30 uur studielast in de week zijn de mainstream opleidingen echt wel binnen de 4 jaar af te ronden. De eeuwige studenten vormen in mijn ogen vooral - ivm. de vele groepsopdrachten tegenwoordig - een last voor de studenten die dubbel werk moeten verrichten, en jagen daarbij de samenleving flink op kosten door veel langer dan noodzakelijk gebruik te maken van voorzieningen.

Ik weet van mijzelf dat ik enigszinds workaholisch van aard ben, en begrijp best dat niet iedereen zo is. Ik heb er helemaal niets tegen dat andere mensen het er lekker van nemen, wat extra jaartjes van hun studententijd genieten, en lekker op kamers gaan in een gezellige studentenstad. Maar alsjeblieft, dat is een keuze die je zelf maakt, en ga dan niet zielig doen als je een bescheiden deel van de rekening zelf moet betalen.

Volgens mij is het vooral een probleem in Nederland dat mensen menen dat het volgen van onderwijs en het krijgen van een diploma een "recht" is, maar het leveren van een bijdrage in de vorm van inspanning en eigen middelen iets voor kneusjes.
Laatst gewijzigd door spt op 26 mar 2008 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.

ninabeertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2004 15:42

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door ninabeertje »

ik heb hier nu een aantal reacties gezien en echt het slaat nergens op sorry hoor. Als je een lening afsluit of dat nou bij de bank of de informatie beheer groep is er wordt rente berekend (het heet ook een rentedragende lening en in diverse brochures staat uitgelegd hoe e.e.a. in z'n werk gaat) en je zult op een gegeven moment moeten terugbetalen.
Als je niet kunt terugbetalen kun je draagkrachtmeting aanvragen en er zal een berekening worden gemaakt wat je kunt terugbetalen. Eerst nog even een ding rechtzetten. De Informatie Beheer Groep maakt of stelt de regels niet op daar moet men voor in Den Haag zijn. In Groningen wordt alleen de wet uitgevoerd. Als er garanties zouden worden gevraagd voor een lening net als bij banken (b.v. je ouders moeten garant staan als zij tenminste het salaris daarvoor hebben) zou er geen student meer zijn met ouders die niets bij kunnen dragen. Dan wordt het studeren echt alleen voor de rijken.

Ik zal niet zeggen dat elke studerende in de kroeg zit en niets doet maar als maatschappij die de studie bekostigt (of voorfinancierd) mag je wel wat vragen van studerenden. Dan maar geen kamer in de stad, dan maar een uni dicht bij huis en bij je ouders thuis wonen (indien mogelijk natuurlijk).

Ga hier aub niet de zielige student uithangen want dat valt ook allemaal wel mee. Leen je moet je terugbetalen met rente.. Er is een oud gezegde "zet de tering naar de nering" helaas heeft een generatie dit vergeten zijn/haar kinderen bij te brengen.

Toch wens ik iedereen succes met zijn/haar studie en een goede baan. Dat laatste heeft te maken met je studiekeuze.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door alkamare »

Als er 6 jaar wordt gedaan over een studie van 4 jaar dan lijkt het mij volkomen duidelijk dat elke eurocent die wordt (bij)geleend wordt terugbetaald. Ga anders niet studeren. Als deze "studenten" eens net zo gretig waren in het studeren als in het lenen zaten zij niet in de problemen. Zij kosten de gemeenschap al genoeg.

anke85
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2008 21:22

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door anke85 »

Wat een reacties allemaal zeg! Het is goed dat Radar dit punt behandeld heeft, maar ik ben het eens met de anderen dat ik mij wel afvraag hoe die 2 mannen in de uitzending in godsnaam zo'n studieschuld hebben opgelopen.

Ik ben zelf student en leen ook maximaal. Ik kan niet anders, aangezien ik een particuliere studie doe en mijn ouders niet in de positie zijn om mijn opleiding te betalen. Naast mijn studie werk ik nog 12 uur en zit ik ook nog op kamers. Ik ben mij er echt wel van bewust dat ik best veel moet terugbetalen als ik eenmaal klaar ben (mijn studie duurt overigens maar 1 jaar), maar soms kun je niet anders. Ik zie het dan ook als een investering in mijn toekomst, het kan niet zo zijn dat alleen "rijkeluiskinderen" zoals ze hier genoemd worden kunnen studeren.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Big-V »

Als deze "studenten" eens net zo gretig waren in het studeren als in het lenen zaten zij niet in de problemen. Zij kosten de gemeenschap al genoeg.
Waardeloze, genraliserende bijdrage. Net alsof al deze studenten er bewust voor kiezen om studievertraging op te lopen.

alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door alkamare »

Big-V. De uitzondering bevestigt altijd de regel.

doktertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2008 08:12

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door doktertje »

ik vind de reactie van ouders die zeggen'mijn kind geen studieschuld' ook onnodig.
het zijn ofwel wat wereldvreemden die vrij veel te besteden hebben en geen weet hebben van de armeren in de samenleving ofwel mensen die zelf niet gestudeerd hebben en een schuld veel te zwaar inschatten.

als je een goede studie volgt, en vooral; afmaakt, dan heb je veel kansen meegekregen van onze samenleving en daarmee ook de mogelijkheid om een baan te zoeken en terug te betalen. Zeker nu, de werkloosheid is laag en voor de jeugd van nu zullen er in de toekomst genoeg banen zijn door de vergrijzing.

Mijn zoon leent maximaal, dat is nu 500 per maand. bovenop de basisbeurs. Ikzelf betaal hem 200 per maand, zijn vader 100 per maand. Hij flierefluit behoorlijk; veel kroeg, film etc. Hij heeft geen baan (geen tijd met al die gezellige zaken) en de resultaten zijn zeer matig. altijd 'geldtekort'.

Als hij zijn studie toch binnen de tijd afmaakt voorzie ik geen problemen. Als hij dat NIET doet zal hij wel in de problemen raken. Hij is 20 en moet het zelf ondervinden. Neemt niet weg dat ik er af en toe eens met hem over spreek. Hij is slim en weet wat hij doet maar heeft nog weinig benul van het echte leven. Hij zal moeten leren van het leven zelf en evt tzt dan maar op de blaren zitten. En dat is niet erg...we leven in een luxe maatschappij waar hebben we het over, dit is het westen. Niemand heeft honger. Dan moet hij maar wat sappelen. Je hoeft toch geen eigen huis etc etc als je 20 bent? of 30? of uberhaupt?? Is geen geluksvoorwaarde.

Zelf was ik veel serieuzer en had 30.000 schuld. Binnen een paar jaar afbetaald want had een goede baan na de studie.

Ik ken ook ouders die plat lagen, moeders nam er een baantje bij ook, zodat zoonlief geen schulden hoefde te maken en nu na 5 jaar afstuderen verdient zoon al meer dan zijn vader ooit deed. platliggen en pamperen hoeft niet. beetje helpen naar vermogen kan wel. goede voorlichting kun je ook geven. maar een 18plus-kind is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen leven. door schade en schande, en daar is niks mis mee. het leven is niet altijd leuk. zeker niet als je het er zelf naar maakt. maar het is niet het einde van de wereld.

zoonlief zei laatst; ik denk dat ik toch wel werk moet zoeken. Hij is zowaar nu bezig met een sollicitatie. Ach, na een poosje worden ze meestal wel wijzer, ze leren ook veel van elkaar. Soms is een jaar heerlijk rondlummelen en sociaal genieten ook waardevol voor iemand. zolang ze de consequenties ook maar sportief nemen.

pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

Ik vind sommige reacties echt verbazingwekkend.

Ik heb in totaal 7 jaar gestudeerd: eerste jaar HBO keurig netje mijn propedeuse gehaald en daarna naar de Universiteit gegaan, altijd goede resultaten Propedeuse in een jaar gehaald: allen wat scriptieproblemengehad, mede omdat begeleider plotseling kwam te overlijden ( de uni houdt daar wel rekening mee, maar IBG dus niet).

Mijn ouders zijn gescheiden en hadden tijdens mijn stude beide van dienaard problemen dat ik onmogelijk thuis kon blijven wonen. beide hadden ook geen rooie cent te besteden.

Ik heb tijdens mijn studie altijd minimaal 12 uur vaak 20 uur per week bijgewerkt. IN de zomers overdag en s'avonds gewerkt, ging niet op vakantie.Ik had de pech en had hele dure studie boeken ., heb heel veel gekopieerd, en dergelijkenmaar soms kun je niet anders en twee verplichte giga dure excursies, . Ik ging nooit uit was te moe van werk of was aan het studeren.

Heb dus vanaf mijn tweede jaar bijgeleend en na 4 jaar volledig moeten lenen, heb nu een schuld van bijna 40 duizend euro en moet 275 per maand terug betalen.

Ik voel die schuld als een zwaard van damocles boven mijn hoofd hangen. Ik ben vlak na mijn studie chronisch ziek geworden (daarvoor kerngezond) Ik kan nu nog net de eindjes aan elkaar knopen maar er moet werkelijk niets meer gebeuren. En ik heb geen aso dure koopwoning of auto. En de IBG ho maar: ik heb duurdere ziektekosten dan de meesten en krijg wel wat terug van de belasting, maar niet alles en de IBG geeft niet thuis, ik verdien nog net teveel volgens hun voor een draagkracht meting..

En dan zeggen is je eigen schuld had je maar niet moeten lenen of gaan studeren vind ik complete onzin. Ik werk nog steed heel ard, moet zelfs afgeremd worden ivm gezondheid..

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door testcase »

pluisjemuis zei:
Ik vind sommige reacties echt verbazingwekkend.
Laat ik jouw reactie nu echt verbazingwekkend vinden. Alsof je niet verantwoordelijk bent voor je eigen leven en je eigen keuzes. Het is je echt niet allemaal maar overkomen.

Voorbeeld:

1) het is je eigen keuze geweest om te starten en weer te stoppen met de HBO studie. Toen je begon je de onsequnties uitrekenen en toen je stopte.
2) Het is je eigen keuze om een "dure" WO studie te beginnen. Waar je vervolgens 6 jaar over doet in plaats van 4 jaar en dan ga ik ervan uit dat je geen vrijtellingen hebt gehad voor je hbo studie.
3) het is je eigen keuze dat je buitenhusi bent gaan wonen. Hoewel je het anders doet overkomen.
4) Je hebt van te voren kunenn uitrekenen wat je studieschuld zou kunnen worden en of je die verantwoordelijkheid aan zou kunnen.

verder lees ik dat je ok nog hebt gewerkt en weinig hebt uitgegeven aan uitgaan. Kortom volgens mj hebt je redelijk makkelijk kunnen leven van dat geld in die tijd. Ik spreek uit ervaring want ik heb nun 3 studerende kinderen.

Dat je ziek is heel vervelend maar geen enkele ralatie met de studie beurs. Als je geld leent moet je terugbetalen. Ziek of niet ziek. De meeste leningen moeten zelfs nog afbetaald worden als je dood bent. Je bent ALTIJD vernantwoordelijk voor je eigen gemaakte schulden.
En dat is maar goed ook. Waarom zou de door jou gemaakt kosten en schulden maar door de rest van Nederland opgebracht moeten worden, want dat is dan het enige alternatief. Ik vind dat in de eerste plaats je ouders ook wel wat meer verantwoordelijkheid hadden kunnen nemen, desnoods gedwongen.

pluisjemuis
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 okt 2007 12:54

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door pluisjemuis »

volgens mij lees jij niet goed:

Docent ging dood, hallo (ben geen god kon hem niet weer tot leven wekken)kan ik wiening aan doen, dat ik toen mijn gehele scriptie onderwerp moest omgooien en vanvoor afaan beginnen omdat andere docenten mijn onderwerp afkeurde 9ze wisten te weinig van het onderwerp af, om nou inees van leiden naar naar engeland te gaan was ietsje duurder. kon ik niet helpen en ik was bijna klaar..

Makkelijk kunen leven van dat geld: kijk eens wat een zeventienjarige verdiend? Jeugdminiumloon, geen flikker dus..zodra ik een beter baantje kom krijgen bij de universiteit heb ik dat gedaan en mijn studieschuld onmiddelijk stopgezet..en hem pas weer opgestart toen het echt nodig was. Ik kwam rond van toendertijd ca 600-700 gulden wat toen ver onder het bijstandniveau lag. mijn collegeld betaalde ik van het geld dat ik in de zomer verdiende

meest gegeten: macaronie (die hele goedkope elleboogjes van de aldi), met een blikje pasta van 9 cent, dat at ik 4 -5 dagen in de week..

Als ik was thuis blijven wonen dan had ik zeer waarschijnlijk zelfmoord gepleegd, je kent de situatie niet het was geen keuze op mijn 17de was ik weg heb heb ook nog heel lang in de hulpverlening gezeten (en daarnaast toch netjes gestudeerd op het laaste jaar na). dat bij jouw thuis alles koek en ei is..thuis blijven is geen optie niet voor iedereen. knoop dat in je oren!

van hbo naar wo mag je nooit maar dan ook nooit studiepunten meenmen, hbo stelt namelijk geen flikker voor, als je het over flutstudies hebt...we kregen samenvattingen van de docenten, ik wilde graag een goede educatie..

Dat ik ziek werd kan idd gebeuren allen dan lees je over een draagkrachtmeting en dan krijg je maar heel weining korting op je terugbetalen, terwijl ik twee jaar terug niet normaal kon eten en giga hoge dieetlasten had..

studieschuld uitrekenen, toendertijd kon dat nog niet, ik heb folders liggen dat toen ik mijn lening aanging de rentes veel lager waren dan nu die zijn namelijk ineens opgeschroefd: Ik ben daar all eens met de IBG in discussie over gegaan en die wijzen je dan doodleuk door naar de politiek.
Ook met de daadkrachtmeting wordt geen rekening gehouden met je huidige ziektekosten, deze kun je dan aftrekken van de belasting, maar gelden pas voor een jaar later mee voor de draagkrachtberekening. Daar ben ik boos over.
Ik vind dat puur verkeerde voorlichting. Ik heb de folders van inmiddels 13 jaar terug nog liggen, en ik lees het dan nog steeds zeker verkeerd.


Wat mij tegen staat is dat een Rutte en nog een groot deel van die gasten in de tweede kamer enzo wel 7 jaar over hun studie mogen doen, en ik blijf zitten met een studieschuld..omdat regeltjes veranderen, en dan lopen zij te zeuren over dat de huidige student het maar wat sneller moet doen..wat een stelletje schijnheiligen..
Je moet tegenwoordig op je 17de gelijk de juiste keuzes maken, een keer veranderen mag niet eens meer, wordt je gelijk voor afgestraft.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Henri42 »

studenten moeten en kunnen betalen voor hun eigen opleiding :(

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Studieschuld bij de IB-groep

Ongelezen bericht door Sunbow »

IN mijn tijd werden de (leen)zaken door de IB-groep ook verkeerd voorgesteld; men deed voorkomen alsof de rente laag was en die rente was nergens te achterhalen. Net zoals velen schrok ik dan ook toen ik metafbetalen begon. Het bedrag van 100 gulden per maand was allerzins redelijk, maar als er dan gelijk 45 gulden aan rente bijkomt dan daalt de schuld maar langzaam; volgens mij is zelfs een schuld bij een gemiddeld post-orderbedrijf (die toch bekend staan om hoge rentes) nog eerder afbetaald dan een schuld bij de ib-groep.

Bovendien kan een tempo of prestatiebeurs bij faalangstige studenten de druk dusdanig opvoeren dat ze juist langer over hun studie doen.

Aan het voormalig communisme mankeerde veel, maar studeren was daar gewoen een recht en geen voorrecht.

Gesloten