LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
maaikenaomi
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:24

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door maaikenaomi »

Wat moet ik nu doen? ik heb 4 jaar geleden onze muller amazone naar de NOP gebracht in het volste vertrouwen dat hij daar een goed leven tegemoet ging. Diverse keren zijn wij gaan kijken en hebben ook vaak telefonisch contact gehad.
Alles positief, de vogel is gechipt, het ging goed en als hij dood zou gaan, zouden we daar ook bericht van krijgen.
Na dit verhaal gezien en gehoord te hebben weet ik het niet meer...........

Angeliekje
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009 20:51

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Angeliekje »

Heb een raar gevoel dat al die mensen hier die juist negatief zijn nooit en dan nooit bij 't papagaaiecentrum zijn geweest!!..
Zouw zeggen ga er een keertje een dagje heen met de fam. op een zondag middag, denk dan dat je heel wat anders zult zeggen!!

gerda heerema
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:15

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door gerda heerema »

op 28 april 2007 hebben wij ¨herman¨ onze blauwe halsbandparkiet naar veldhoven gebracht in de overtuiging dat hij daar een beter leven zou hebben daan bij ons.
herman was toen nog maar 7 maanden oud. Dossiernr. 12804.
Wij zijn ons vanavond rot geschrokken toen wij naar uw uitzending keken en en voelen ons totaal onsteld.
wij dachten oprecht herman een beter leven te bezorgen en wilden absoluut niet dat hij in het handelcircuit terecht zou komen.
wat moeten en kunnen wij nu doen om zeker te weten dat hij goed verzorgd wordt en op tijd zijn eten en drinken krijgt.
vorig jaar zijn wij nog op bezoek geweest en volgens het park zat hij toe in de grote voliëre. daar zaten toen 2 blauwe halsband parkieten. wij denken herman gezien te hebben maar dan mist hij nu een teentje, waarvan wij dachten dat dat misschien knel heeft gezeten.
dat is misschie ook wel zo maar nu twijfelen aan alle verhalen en vragen wij ons af of wij herma naar zijn persoonlijke hel hebben afgevoerd en dan willen wij hem terug!
dan zoeken wij een andere oplossing.
wat moeten wij nu doen?

gerda heerema
[email protected]

leenheuvel
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:11

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door leenheuvel »

Ik ben een paar keer in het park geweest vorig jaar.
Naar mijn idee wordt er gewoon netjes met de dieren omgegaan!
Ik heb er nog nooit een voilaire gezien zonder water en voedsel.

Zelf heb ik ook een aantal papegaaien, en heb er ook al een paar dood zien gaan. Het verhaal dat papegaaien 60,70 jaar oud worden is zeldzaam, zeker wanneer ze altijd in huis hebben gezeten. Een papegaai zal het nooit en te nimmer laten merken als die ziek is. Dat zie je meestal pas een paar dagen voor het beestje dood gaat, en dan is er meestal al nix meer aan te doen. En Tros radar hebben jullie wel eens van heimwee gehoort. ik denk dat de meeste papegaaien daar aan dood gaan. En daar kan je echt nix aan doen.

NOP lof voor jullie werk.
Tros radar, Zoek eens een verslaggever die wel de mensen der verhaal laat doen!!!

Groetjes Leen

inge2470
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:23

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door inge2470 »

Wij hebben 2 jaar geleden onze blauw gele ara naar nop gebracht hij was nog maar 5 jaar oud, dus zoals op de uitzending zeiden ze dat het om oudedieren gaat dat is niet waar, we hadden op dat moment geen keuze.
We wilden hem een goed leven geven en hem niet verkopen aan particulieren, wij zijn erg geschrokken van de uitzending en ook heel boos.
Als we belden kregen we hetzelfde standaard antwoord zoals vermeld werd in de uitzending.
Hoe kunnen ze zo met dieren omgaan , ik snap het niet !!!!!!!!!!
Hoe kunnen er zoveel dieren doodgaan, dat heeft een andere reden en niet zoals dhr meegens zegt, die vent is alleen uit op geld.

inge

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door gravedigger »

Vertel eens laafje waar die vogels dan heengebracht moeten worden als je het zo goed weet?

gerrit125
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:01

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door gerrit125 »

Ooit een vogel gezien die gestikt is in een pitje wat een onzin

bourke
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:27

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door bourke »

ik ben er een keer geweest, op zich was het wel redelijk netjes, behalve dat er veel te veel vogels in de kooien zaten,


al die mensen die hier reageren en thuis vogels hebben zijn gek dat ze het park bezoeken,

we kopen een vogel en trappen het meteen in quarantaine, maar gaan wel doodleuk met de vrouw en kids naar het park waar allee ziektes van de wereld samen zitten,

MikeNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:16

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door MikeNL »

Ik ben werkelijk geschokt na deze uitzending. Terwijl ik eigenlijk helemaal niets met papagaaien heb. Maar ik weet wel dat het intelligente en gevoelige dieren zijn, die heel oud kunnen worden bij een goede verzorging. En daar ga je bij zo'n opvanghuis toch eigenlijk van uit. Of niet?
Het is stuitend dat deze vogels vaak pas ver in de middag iets te eten krijgen en dat sommige bewoners van de kooien gewoon pech hebben als de vrijwilliger die deze taak op zich genomen heeft, niet komt opdagen en de vogels die dag dus niets te eten en te drinken krijgen. Na een dag of drie gaan ze dan gewoon dood, door honger en/of uitdroging. Omdat de vrijwilliger het even laat afweten, misschien zelf ziek is of gewoon geen zin heeft.
Wat goed dat deze misstanden aan de kaak worden gesteld!
Het is bovendien overduidelijk dat de eigenaar/beheerder van dit park zichzelf wil verrijken ten koste van deze levende wezens, wier welbevinden hem ogenschijnlijk niets kan schelen. Misdadig vind ik dit.
Petje af voor het team van Radar, dat dit soort misstanden tot op de bodem gaat uitzoeken en in de publiciteit brengt. Hopelijk verandert hierdoor het lot van deze mooie dieren in positieve zin!
Moet eerlijk toegeven dat ik zeer geemotioneerd ben door het treurige lot van deze in goed vertrouwen overgeleverde dieren.
Mike

A.Goedknegt
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door A.Goedknegt »

Wij hebben ook een papegaai gebracht in 2007. Wij zouden hem graag terug hebben na het zien van de reportage. Hoe kunnen wij hem terug krijgen als hij nog niet vermoord is?

picolientje
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:26

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door picolientje »

ik weet toevallig dat er een hoop papagaaien bij mensen in belgie op een camping zitten zit ook op die camping daar zit een gast en die zorgt dat mensen papagaaien krijgen van opvang centrum
ik ben er zelf ooit 1 keer geweest kom er nooit meer
het vroor zo hard me tenen in men laarzen bevroren bijna zitten er buiten in een grote ronde bak een kakatoe heel zielig in hoekje hartstikke kaal gewoon zielig verderop lagen soort herten met bloed uit hun neus ik naar iemand die daar werkt kreeg als antwoord ach ja dies verkoude kom nou op en al zijn vogels oud die bij hun komen vinden jullie het menselijk als een vogel 17 jaar binnen zit bij mensen dat hij daarna daar in de vrieskou word gezet dat doe je met een hond nog niet dus ook niet met vogel een papagaai heeft zen snavel om te peuzelen en dingen open te maken, daar lopen ze pelets in water te soppen omdat ut beest niet weet wat hij der mee moet, een hond geef je ook geen pakje boter en een brood om zelf te smeren toch >tegen mensen zeggen het gaat goed met de vogel , terwijl die ergens bij mensen op camping zit in te klein kooitje of die zeggen wil je papagaaien kweeken ik kan er aan komen via nop laat maar wat weten jonge zijn wel voor tony , slaat nergens op maar heb het zelf gezien

Helma68
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Helma68 »

Afschùwelijk! Met tranen in onze ogen hebben wij naar deze aflevering gekeken van Tros Radar.. Wat een verschrikkelijk lot stond daar voor àl die arme beestjes te wachten. Wij hebben in 2000 onze grijze Roodstaart "OKKELOENTJE" in de opvang gebracht,..het diertje was kerngezond en nog geen 2 jaar oud.. hij was alleen erg eenzaam bij ons in huis en liet dat ook merken... we hoopten echt dat OKKELOENTJE het daar beter zou hebben,.. maar misschien was hij wel 1 van de papegaaien die ik in de uitzending dood heb zie liggen,..ik ben er gewoon misselijk van.. en al die jaren het donateurschap betaald in de veronderstelling dat OKKELOENTJE nog leefde en het goed had.. echt, ik hoop dat er een goede nieuwe directeur komt die het wèl goed met deze dieren voor heeft, en dat er meer toezicht komt in het park. Laat deze dieren niet doodgaan van honger en/ of dorst, dat màg gewoon niet!!! AFZ. een hele bezorgde ex-eigenaar van een superlieve en gezonde Grijze Roodstaart
Papegaai: OKKELOENTJE

peter-raaijmakers
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:31

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door peter-raaijmakers »

hoi ik ben peter en ik loop al meer as een jaar stage bij het NOP
en ik weet heel zeker dat iedereen die ik er heb leren kennen zun uiterste best doet voor de vogels in het park ik vind de uitzending een triest verhaal om aan kijkcijfers te komen want ik heb nog nooit een kooi gezien zonder water of voer, natuurlijk gaan er vogels dood dat is bij elk park maar zoals tonnie al had gezegd hebben wij in tegen stelling tot andere dierentuinen n iks te zeggen over de conditie van de gebrachte vogels. en om nou de wat zwakkere vogels te weigeren in het park vind ik ook niet kunnen dus oordeel zelf maar...............

Peter

sam1965
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:11

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door sam1965 »

zijn er een aantal keren geweest en hebben daar altijd een goed gevoel bij gehad.
hadden het idee dat als we eventueel onze 2 vogels weg moeten doen, ze daar een goed thuis zouden hebben.
zagen/zien Veldhoven als het beste alternatief voor vogels die niet meer thuis kunnen zijn.

laten we het onafhankelijke onderzoek afwachten van de dir. van Blijdorp en dat het NOP ongeacht de de uitslag negatief/positief is alles in de openbaarheid brengt.
en eventuele aanbevelingen opvolgt.

ps.ik geef het de voordeel van de twijfel, maar schrok toch wel van uitspraken van medewerkers zoals bijv: "we zijn toch geen dief van onze eigen portemonnaie en kunnen vers bloed van wildvang die in beslag zijn genomen ,goed gebruiken"
+ toekans kweken????????????? nog meer vogels in de handel, wordt dit betaald van onze donaties.ik geef geld voor veldhoven en niet voor een discutabel project in suriname.

grt
iemand die het NOP nog steeds een warm hart toedraagt

Mopstert
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Mopstert »

"Schone schijn"......... dat is wat ik ervan kan zeggen (en ik ben er vaak geweest, ik woon namelijk vlakbij, omdat er met het entreegeld weer wat goeds voor de vogels gedaan kon worden...... dacht ik......). Kortom, het is te triest voor woorden. Misdadig gewoon! Erg amateuristisch als je alleen al naar de administratie kijkt.

Laten we hopen dat Radar met deze uitzending kan bewerkstelligen dat er een echte goede opvang komt voor deze vogels. Los van het feit of men voor of tegen de reportage is. :wink:
Laatst gewijzigd door Mopstert op 12 jan 2009 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Tinkerbell1988
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:30

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Tinkerbell1988 »

Ik werk al bijna 5 jaar als vrijwilliger bij het NOP, en deze uitzending slaat werkelijk alles.

Ik ben begonnen als stagiaire voor mijn opleiding dierverzorging, het was een ontzettend leuke stage, waarbij ik erg veel heb geleerd over de papegaaien en andere diersoorten die bij het NOP werden opgevangen. Na mijn stageperiode ben ik blijven 'hangen', ik had en heb nog steeds ontzettend veel plezier in het werk.

Hoe Radar deze uitzending heeft kunnen maken, zonder ook maar iemand van het NOP uit te nodigen om een weerwoord te geven, snap ik niet. Ze hebben alleen maar negatieve beelden laten zien, terwijl dit alleen de ene kant van het verhaal is.
Het is en blijft een opvangcentrum, wij moeten rondkomen van donaties, en we moeten het doen met vrijwilligers.
Wat de eerste prioriteit van het park is, is dat de dieren een nieuw huis krijgen, met genoeg eten en drinken, dit is dan ook het geval. Het kan natuurlijk soms voorkomen dat de hokken niet altijd even schoon zijn, maar dit is alleen maar omdat er soms gewoon te weinig krachten zijn om dit te doen.
Men moet weten dat dit een opvang is voor papegaaien, en dat de meeste papegaaien ziek of oud worden binnengebracht. Ze gaan eerst in een quarantaine, waar ze volledig onderzocht worden door een dierenarts, en pas als ze gezond zijn, gaan ze het park in.
Het is logisch dat er veel papegaaien overlijden, vaak van ouderdom, door verwaarlozing van de vorige eigenaar of domweg door een ziekte. Veel ziektes zijn erg besmettelijk, dan kun je het niet tegenhouden dat er veel papegaaien sterven.

Men zou eerst eens een bezoek moeten brengen aan het NOP, en ook eens met de medewerkers praten. Vrijwilligers werken daar omdat ze het leuk vinden, omdat ze een band hebbben met de dieren, en omdat ze iets willen betekenen voor de dieren in het park.

Ik werk er al bijna 5 jaar met ontzettend veel plezier, en het park blijft groeien, het blijft verbeteren.
Het doet me erg veel pijn dat het NOP in deze uitzending zo zwart gemaakt wordt, ze laten alleen de slechte dingen zien, zonder ook maar het verhaal van de medewerkers te vragen.

We komen hier weer uit, dat weet ik zeker, maar het is een ontzettende domper voor het park, alle medewerkers, en vooral voor Tonnie. Deze man heeft alles gegeven voor de papegaaien, het is zijn levenswerk, en dit wordt in 40 minuten tijd grofweg de grond in geboord.

Giggles
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Giggles »

Sja, dat niet alles in de haak is. Is volgens mij niet echt shockerend...
De dubieuze verhalen gingen al langer de ronde...

Toch stoor ik me aan de super cliché's dat de vogels wel 100 jaar kunnen worden...
De gemiddelde leeftijd van de papegaai in gevangenschap is maar 20 jaar...
Dit door slechte voeding, te weinig beweging, etc...

Als een gemiddeld 17 jarig oude papegaai bij het NOP binnen komt, kan deze er van de buitenkant prima uitzien, maar zijn hele binnenwerk kan al helemaal naar de kl*te zijn...
Dat zo'n vogel niet de, volgens het programma, oude leeftijd van 100 jaar zal bereiken is toch geen verassing voor de mensen hier?

Verder vind ik dat een stichting die het alleen moet hebben van giften en donaties, vooral draait op stagieres en vrijwilligers ook niet echt verbazingwekkend, dat deze vrijwilligers en stagelopers niet de know how hebben om de boel draaiende te houden.

Als er al een taak ligt, dan zal het aan de overheid zijn, om de stichting te helpen om de boel beter op de rit te krijgen. Het initiatief is goed, zeer goed zelfs.
Maar door geldgebrek kan een mens/organisatie gekke dingen doen.
Een kat in het nood maakt gekke sprongen.

Dat een hoofd verzorger zo'n opmerking maakt in een besloten kring, onder collega's vind ik meer één van een zwaar gefrustreerd man die blij is met alle hulp die hij krijgt.
Door vrijwilligers af te blaffen hou je ze niet natuurlijk, dus de opmerking dat je beter je bek erover kan houden komt in deze uitzending in geheel verkeerde context omhoog.

De hoge sterftecijfers van de vogels door gevechten, stond ik deels wel en deels niet van te kijken.
Ook hier is te spreken over oorzaak en gevolg. Geen, slecht, of te weinig hulp, leidt tot slecht gevulde voerbakken, leidt tot hongerige en gefrustreerde vogels...

Nogmaals... Oorzaak en gevolg...

Verder kan ik niet tegen de mensen die nu heel zielig gaan zitten reageren...
Mijn Cocootje heb ik naar dat park gebracht en nu is hij waarschijnlijk dood...
Het spijt me verschrikkelijk, maar mensen verdiep je eerst in een huisdier voor je er eentje aanschaft.
Dan was het park in eerste instantie niet zo vol geweest

aknoppert
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:17

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door aknoppert »

Ik heb zelf 8 maanden terug de 30 jaar oude Timney grijze roodstaart van mijn moeder naar NOP gebracht omdat mijn moeder er niet meer voor kon zorgen, zij zit in een verpleeghuis. Ik heb hem toen zelf in huis genomen maar ik voelde mij erg schuldig omdat hij zoveel alleen zat omdat ik fulltime werk.
Ik dacht aan NOP en ben eerst een aantal keer wezen kijken en ik had er een goed gevoel bij. Met pijn in mijn hart heb ik hem toen gebracht en ik heb hem daarna nooit meer gezien. Er wordt steeds gezegd dat hij in een binnenverblijf zit waar geen bezoekers mogen komen, en dat hij vanzelf wel een keer naar buiten zal gaan. Ik heb net de uitzending gezien en weet nu niet meer wat ik ervan moet denken, heb ik me dan zo vergist?? Wat nu??

piereknots
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:17

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door piereknots »

Papegaai Jansen, amazone geelkop

Jansen hebben wij 25 jaar gehad. Zo'n 3 1/2 jaar geleden zijn we gaan verhuizen naar een appartement. Hij kon daar niet wennen(hoop gekrijs,geschreeuw).Wij dachten dat NOP een goed alternatief zou zijn. Onder soortgenoten en in grote kooien. Met tranen in onze ogen afscheid genomen van onze kerngezonde Jansen. Hij zou gekeurd worden, in quarantaire geplaatst worden en gechipt worden. Door de chip was hij altijd te traceren en kon in een pc-bestand gekeken worden hoe het met hem ging(of dat inderdaad allemaal gebeurt is weet ik niet). Onze verschillende telefoontjes werden beantwoord, met dat hij in vliegkooi 4 zat(we zijn daar geweest maar hem niet kunnen vinden) en later na nog een telefoontje zei men dat hij in een nog grotere vliegkooi was geplaatst en dat het goed met hem ging. Heb daar nu grote twijfels over. Mijn bijdrage aan het NOP staat nu op de tocht. Toch zou ik graag willen dat Radar hier nog een uitzending aan besteed en de partij NOP meer gelegenheid geeft voor een weerwoord.
Laatst gewijzigd door piereknots op 12 jan 2009 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Mc.Claud
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:20

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Mc.Claud »

Er zijn mensen die onvoorbereid een papegaai aanschaffen. Het verbaast mij dat het dier al na een paar maanden de deur uit gaat als het dier niet doet wat mensen willen. Dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat een opvang het beter voorheeft. Ook al is er voer aanwezig wat jezelf mag voeren, moet er in de winter zowiezo goed bij gevoerd worden, het zijn tropice dieren. Omdat ze buiten leven zijn ze extra energie kwijt om warm te blijven. Sommige soorten kúnnen gewoon niet bij elkaar. Je zet toch geen ( ik heb het bij iemand mee gemaakt) dwergpapegaaitjes bij siervogeltjes? Dan houd je geen siervogeltje meer over.
Zo'n hoge sterfte cijfer vind ik bizar! Een opvang dat donatie's vraagt, betaald worden als ze illegale dieren krijgen, mag ook wel goed voor de dieren zorgen. Wat ik mij zo verbaaste was; als er een vrijwilliger niet komt opdagen voor zijn taken, worden die alsnog niet uitgevoerd! Voor een "rijk"land als deze schaam ik me diep.

Gesloten