LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatie Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door gilas »

Chocomelk schreef:Als een volwassene alcohol koopt in een supermarkt en er is een minderjarige bij dan
hebben ze gewoon niet te vragen naar een ID, een cassiere kan eigenlijk niet beoordelen
of die alcohol bedoelt is voor die minderjarige, mits het duidelijk zichtbaar is.
Dat kan dus niet want die volwassene koopt de alcohol misschien wel voor de minderjarige.
Daar is namelijk de wet voor gemaakt,zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en als het wel gebeurd en ze kunnen de alcohol terug leiden naar de winkel waar het gekocht is,krijgt de winkel een grote boete.
Dus,het is allemaal heel leuk wat er gezegd wordt ook door het ministerie maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als cassiere het zekere voor het onzekere wil nemen en naar een ID vraagt.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

Chocomelk schreef:
Jolijn schreef:
Het zal idd niet altijd duidelijk zijn of de alcohol wel/niet voor een kind is.
Zoiets zouden ze helemaal niet aan een cassiere moeten mogen overlaten dat hij/zij
dit kan/mag beslissen.
Laatst een moeder alcohol geweigerd die met haar BABY alcohol kocht.
Vaak zijn de cassiere's zelf nog onder de 18 jaar.
Dat kan natuurlijk niet.
Ook in het geval van TS denk ik, dat het om een kleiner kind ging, omdat er een inschattingsfout geweest is.
Ik zou mensen bij welke alcohol geweigerd wordt, het advies geven, na de bedrijfsleider te vragen, dat deze dan een oordeel afgeeft, want deze mensen kunnen een leeftijd beter inschatten, als een meid aan de kassa, die bang is, om iets verkeerds te doen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

gilas schreef: Dat kan dus niet want die volwassene koopt de alcohol misschien wel voor de minderjarige.
Daar is namelijk de wet voor gemaakt,zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en als het wel gebeurd en ze kunnen de alcohol terug leiden naar de winkel waar het gekocht is,krijgt de winkel een grote boete.
Dus,het is allemaal heel leuk wat er gezegd wordt ook door het ministerie maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als cassiere het zekere voor het onzekere wil nemen en naar een ID vraagt.



Juist , heb je gezien hoe duur de boete is. Gewoon niet moeilijk doen en legitimeren. Zo simpel kan het leven zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

gilas schreef:
Chocomelk schreef:Als een volwassene alcohol koopt in een supermarkt en er is een minderjarige bij dan
hebben ze gewoon niet te vragen naar een ID, een cassiere kan eigenlijk niet beoordelen
of die alcohol bedoelt is voor die minderjarige, mits het duidelijk zichtbaar is.
Dat kan dus niet want die volwassene koopt de alcohol misschien wel voor de minderjarige.
Daar is namelijk de wet voor gemaakt,zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en als het wel gebeurd en ze kunnen de alcohol terug leiden naar de winkel waar het gekocht is,krijgt de winkel een grote boete.
Dus,het is allemaal heel leuk wat er gezegd wordt ook door het ministerie maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als cassiere het zekere voor het onzekere wil nemen en naar een ID vraagt.
IDD
Naar een ID vragen, neemt de onzekerheid niet weg of de alcohol bewust voor het kind gekocht wordt, of dat er sprake is van een gewone ouder-kind relatie, waarbij kind mee gaat boodschappen doen.

Niets is helemaal zeker.
Ook niet als je als ouder + kind eerst de 'gewone' boodschappen doet en als ouder 10 tellen later alleen alcohol koopt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
gilas schreef: Dat kan dus niet want die volwassene koopt de alcohol misschien wel voor de minderjarige.
Daar is namelijk de wet voor gemaakt,zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en als het wel gebeurd en ze kunnen de alcohol terug leiden naar de winkel waar het gekocht is,krijgt de winkel een grote boete.
Dus,het is allemaal heel leuk wat er gezegd wordt ook door het ministerie maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als cassiere het zekere voor het onzekere wil nemen en naar een ID vraagt.



Juist , heb je gezien hoe duur de boete is. Gewoon niet moeilijk doen en legitimeren. Zo simpel kan het leven zijn.
Het legitimeren is het punt niet.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door gilas »

Jolijn schreef:
gilas schreef:
Chocomelk schreef:Als een volwassene alcohol koopt in een supermarkt en er is een minderjarige bij dan
hebben ze gewoon niet te vragen naar een ID, een cassiere kan eigenlijk niet beoordelen
of die alcohol bedoelt is voor die minderjarige, mits het duidelijk zichtbaar is.
Dat kan dus niet want die volwassene koopt de alcohol misschien wel voor de minderjarige.
Daar is namelijk de wet voor gemaakt,zodat dit soort zaken niet kunnen gebeuren en als het wel gebeurd en ze kunnen de alcohol terug leiden naar de winkel waar het gekocht is,krijgt de winkel een grote boete.
Dus,het is allemaal heel leuk wat er gezegd wordt ook door het ministerie maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als cassiere het zekere voor het onzekere wil nemen en naar een ID vraagt.
IDD
Naar een ID vragen, neemt de onzekerheid niet weg of de alcohol bewust voor het kind gekocht wordt, of dat er sprake is van een gewone ouder-kind relatie, waarbij kind mee gaat boodschappen doen.

Niets is helemaal zeker.
Ook niet als je als ouder + kind eerst de 'gewone' boodschappen doet en als ouder 10 tellen later alleen alcohol koopt.
Het niet vragen van een ID kan dus wel een supermarkt in problemen brengen.
Natuurlijk is het moeilijk om aan te tonen of iets wel of niet zo is maar als een cassiere bij enige vermoeden niet gevraagd heeft naar een ID en er komen problemen dan wordt hier wel degelijk naar gekeken.
Of een cassiere weigert de alcohol af te reken of de manager erbij haalt is natuurlijk per situatie verschillend maar uiteindelijk kan het niet vragen van een ID wel degelijk problemen opleveren voor een supermarkt.

Als de ouder het kind buiten de supermarkt de alcohol geeft is dat niet de verantwoording van de supermarkt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

@Gilas, het niet vragen om een ID kan problemen opleveren als er het vermoeden bestaat dat de alcohol - onmiddellijk- wordt door gegeven aan de minderjarige.
Dat houdt met elkaar verband.
Maar ook dat zal niet altijd onomstotelijk te bewijzen zijn.
Vragen naar een ID lost dat op zich niet op; dwz niet in een ouder- mee boodschappendoend kind relatie.

En brengt je kind de gewone boodschappen naar de auto en loop je als ouder terug de winkel in voor alcohol, wat dan?
Heeft de kassière dan het vermoeden dat de ouder dat doet om heisa te voorkomen of om te verbloemen dat de alcohol eigenlijk voor het kind is?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Of men laat de kinderen gewoon thuis als er alcohol bij de boodschappen zitten, met een beetje plannen kan dat prima, zeg 1x/week ofzo. Bijkomend voordeel is dat het doen van boodschappen sneller gaat zonder kinderen, en ander klanten zich niet aan sommige onopgevoede kinderen hoeven te ergeren. Caissière kan gewoon haar werk doen, de supermarktmanager riskeert geen boete, iedereen blij.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

sjohie schreef:Of men laat de kinderen gewoon thuis als er alcohol bij de boodschappen zitten, met een beetje plannen kan dat prima, zeg 1x/week ofzo. Bijkomend voordeel is dat het doen van boodschappen sneller gaat zonder kinderen, en ander klanten zich niet aan sommige onopgevoede kinderen hoeven te ergeren. Caissière kan gewoon haar werk doen, de supermarktmanager riskeert geen boete, iedereen blij.
Het boodschappen doen met kinderen kan juist sneller en makkelijker gaan, vooral met kinderen die zo groot zijn dat ze kunnen tillen, overal bij kunnen enz.

En brengt je kind de gewone boodschappen naar de auto en loop je als ouder terug de winkel in voor alcohol, wat dan?
Heeft de kassière dan het vermoeden dat de ouder dat doet om heisa te voorkomen of om te verbloemen dat de alcohol eigenlijk voor het bijv. 12jarige kind is?


Of is het de bedoeling dat je eerst naar huis rijdt, een halve dag later terug komt, naar een andere kassa gaat en zelf met een kratje bier gaat sjouwen?

Ja dus blijkbaar, toch niet iedereen blij.

(En naast sommige onopgevoede kinderen, zijn er ook onopgevoede volwassenen, daar kun je net zo goed 'last' van hebben).

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door gilas »

Jolijn schreef:En brengt je kind de gewone boodschappen naar de auto en loop je als ouder terug de winkel in voor alcohol, wat dan?
Heeft de kassière dan het vermoeden dat de ouder dat doet om heisa te voorkomen of om te verbloemen dat de alcohol eigenlijk voor het bijv. 12jarige kind i
Wat er buiten de supermarkt gebeurd is niet het probleem van de supermarkt.
Al wil je je kind wijn geven op de parkeerplaats of terwijl je naar huis rijdt,dat is jouw probleem.
Het punt blijft dat een supermarkt op het eigen terrein,verantwoordelijk is dat er geen alcohol is bij kinderen onder de 18 jaar.
Als ze omdat te verkomen een ID vragen,dan kan ik me dat goed voorstellen.

En in plaats van te gaan klagen en mekkeren daarover,is het een kleine moeite om even de ID te pakken en te laten zien.
Of gaan er dan weer een stel mensen mekkeren over hun "privacy".

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

gilas schreef:
Jolijn schreef:En brengt je kind de gewone boodschappen naar de auto en loop je als ouder terug de winkel in voor alcohol, wat dan?
Heeft de kassière dan het vermoeden dat de ouder dat doet om heisa te voorkomen of om te verbloemen dat de alcohol eigenlijk voor het bijv. 12jarige kind i
Wat er buiten de supermarkt gebeurd is niet het probleem van de supermarkt.
Al wil je je kind wijn geven op de parkeerplaats of terwijl je naar huis rijdt,dat is jouw probleem.
Het punt blijft dat een supermarkt op het eigen terrein,verantwoordelijk is dat er geen alcohol is bij kinderen onder de 18 jaar.
Als ze omdat te verkomen een ID vragen,dan kan ik me dat goed voorstellen.

En in plaats van te gaan klagen en mekkeren daarover,is het een kleine moeite om even de ID te pakken en te laten zien.
Of gaan er dan weer een stel mensen mekkeren over hun "privacy".
Je bedoelt dus eigenlijk, net als @sjohie, dat ouders het beste boodschappen (+ alcohol) kunnen kopen, zonder minderjarige kinderen er bij?

Want als een 12,1,3,14 jarig kind braaf zijn ID laat zien, en zich niet druk maakt om privacy, krijgt ouder de alcohol niet mee?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door gilas »

Jolijn schreef:
gilas schreef:
Jolijn schreef:En brengt je kind de gewone boodschappen naar de auto en loop je als ouder terug de winkel in voor alcohol, wat dan?
Heeft de kassière dan het vermoeden dat de ouder dat doet om heisa te voorkomen of om te verbloemen dat de alcohol eigenlijk voor het bijv. 12jarige kind i
Wat er buiten de supermarkt gebeurd is niet het probleem van de supermarkt.
Al wil je je kind wijn geven op de parkeerplaats of terwijl je naar huis rijdt,dat is jouw probleem.
Het punt blijft dat een supermarkt op het eigen terrein,verantwoordelijk is dat er geen alcohol is bij kinderen onder de 18 jaar.
Als ze omdat te verkomen een ID vragen,dan kan ik me dat goed voorstellen.

En in plaats van te gaan klagen en mekkeren daarover,is het een kleine moeite om even de ID te pakken en te laten zien.
Of gaan er dan weer een stel mensen mekkeren over hun "privacy".
Je bedoelt dus eigenlijk, net als @sjohie, dat ouders het beste boodschappen (+ alcohol) kunnen kopen, zonder minderjarige kinderen er bij?

Want als een 12,1,3,14 jarig kind braaf zijn ID laat zien, en zich niet druk maakt om privacy, krijgt ouder de alcohol niet mee?
Ze mogen best mee boodschappen doen maar dan kan je dus wel verwachten dat er om ID gevraagd wordt als je alcohol bij je hebt,met de nadruk op Kan want het hoeft niet.
En Als er een ID wordt gevraagd en getoond dan zal het al een heel stuk sneller gaan bij een kassa.
Er wordt toch geen kopie gevraagd van de ID en ik betwijfel dat de cassiere gaat onthouden wat er nog meer op het ID staat,dus dat hele privacy gebeuren is een schijn privacy.

Maar goed deze discussie blijft in rondjes maar doorgaan en levert niets op.
Daarbij heeft TS al zijn antwoordt gehad.
Je kan over een heleboel zaken een hele lange discussie blijven voeren,uiteindelijk blijven een heleboel zaken ook eigen verantwoordelijkheid en logica.
Je kan stennis schoppen aan de kassa omdat je ID wordt gevraagd of je kan gewoon je ID laten zien en verder gaan met je boodschappen inpakken.
En dat is wat mij betreft het laatste wat ik zeg over dit draadje.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

En ALS er een ID gevraagd wordt en het kind is te jong, maar de ouder zegt dat de alcohol niet voor het kind is?
Als de alcohol dan wel wordt meegegeven, heeft het vragen naar de ID geen nut.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door ruud_a »

het probleem is, dat de wet onzinnig is.
als een ouder persoon alcohol wil kopen voor een jongere, kan hij dat gewoon buiten overhandigen.
die toevoeging over het mogelijk/ overduidelijk zijn van dat de alcohol bestemd voor een jongere, moet je gewoon schrappen, want die lost dat probleem niet op en geeft alleen maar verwarring.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Jolijn schreef:En ALS er een ID gevraagd wordt en het kind is te jong, maar de ouder zegt dat de alcohol niet voor het kind is?
Als de alcohol dan wel wordt meegegeven, heeft het vragen naar de ID geen nut.
Als, als als... Als mijn tante ballen had gehad, was ze vermoedelijk mijn oom geweest. Opvoedend Nederland heeft het blijkbaar niet in de macht, gezien het stijgende aantal (zeer jonge) comazuipers etc, en dus valt deze ondankbare taak op de overheid. Die maken er het beste van, want de drankindustrie en retail doen ook maar wat halfbakken pogingen, en dan is het ook weer niet goed.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is gewoon een onzin iets om een minderjarige om ID te vragen als daar een
volwassenen bij is die alcohol koopt.
Als jij als volwassene je dochter of zoon bij je hebt in de leeftijd van 14 t/m 17 jaar,
wil het nog niet zeggen dat je het kratje bier koopt voor je zoon of dochter.
Jij gaat als volwassene je boodschappen doen, jij betaald en niet je minderjarige dochter of zoon.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kortom.......net als in enige vorige topics kun je de conclusie trekken dat deze wet opzich prima is maar de uiteindelijke uitvoering doorgeslagen wordt door de detailhandel opdat deze doodsbenauwd zijn voor boetes.

Eeuwige gejammer van sommige leden hier dat men niet moeilijk moet doen betreffende legitimatie, wel dan maar moeilijk doen want onze overheid maakt het allemaal verdomd moeilijk en tis weer gewoon een halfbakken wet.

Dan maar burgelijke ongehoorzaamheid.

jdek
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jun 2007 18:18

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door jdek »

Sinds wanneer is het ouderlijk toezicht niet meer geldig?
En wordt papa zijn bier aankoop geweigerd als het kind zich legitimeert?

Ik ben inmiddels uit de kleine kinderen en maak dit gelukkig niet meer mee, maar zo moet je volgens mij kinderopvang inhuren om je boodschappen te kunnen doen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd door Moderator.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Legitimatie Albert Heijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jdek schreef:Sinds wanneer is het ouderlijk toezicht niet meer geldig?
En wordt papa zijn bier aankoop geweigerd als het kind zich legitimeert?

Ik ben inmiddels uit de kleine kinderen en maak dit gelukkig niet meer mee, maar zo moet je volgens mij kinderopvang inhuren om je boodschappen te kunnen doen.
Is ook belachelijk !
Er is helemaal geen wet dat een kind zich moet legitimeren als een vader alcohol koopt,
maar volgens een bepaald persoon hier op dit topic moet je niet zeuren als er
om een legitimatie gevraagd word aan je minderjarig kind.

Gesloten