LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

bertha45 schreef:@alfatrion, lees hier al enige tijd alleen mee: ook (dus) veel gelezen en Google gebruikt: voor zover ik altijd heb begrepen zijn cadeaubonnen zonder datum 5 jaar geldig: niet, zoals u schrijft: zonder datum ook. Maar dit alles staat terzijde: hier gaat het om statiegeld bonnen waarvan men mij bij de Vomar overtuigd heeft dat ze geldig blijven in de winkel waar verkocht.
Er lopen hier een aantal discussies door elkaar.
1. De vraag van TS was: Mag een supermarkt, zoals Vomar, Lidl of AH, op bonnen een korte houdbaarheidsdatum geven, zoals een paar dagen, weken, maanden? Jij gelooft dat dit mag als er een datum op de bon staat, omdat je veel hebt gelezen en google hebt gebruikt. Julie4444 gelooft dat dit altijd mag, omdat als de woordvoerder iets anders zegt hij ongelijk heeft. Mijn antwoord was: Neen, omdat dit zo in de wet staat (met centraal: art. 6:236 BW).

2. Jouw input: De centrale leiding van Vomarkt geeft aan dat de bonnen langer geldig blijven. Dat is goed om te weten. De input van Teunbosseman was: De centrale leiding van AH geeft dat ook aan. De reactie van een AH medewerker was: "En toch weigeren wij bonnen van 3 maanden oud".

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het betreft hier geen kadobon.

Het beste nog, is dit geval vergelijkbaar met een borgstelling...Frisdrankfabrikanten, supermarkten en verkopers hebben afgesproken, mede onder druk van de minster, om zich in te spannen zwerfafval van hun flessen tegen te gaan en recycling te bevorderen door statiegeld te heffen op hun flessen. Om dit mogelijk te maken blijft de fles eigendom van de fabrikant, de klant koopt (en betaald) alleen voor de inhoud. Op de verkoopprijs wordt een borg geheven zodat de fles wordt terug gegeven aan de eigenaar. Deze borg is ongeveer gelijk aan de (vervangings)waarde van de fles. De verkoper is belast met de inzameling en krijgt daarvoor van de fabrikant een kleine vergoeding. Zodra de fles is ingeleverd krijgt de klant zijn borg terug.
Omdat de inlevering niet bij de kassa gebeurd (althans bij de meeste supermarkten), krijgt de klant een bonnetje mee die kan worden ingeleverd voor echt geld. De bon is (slechts) een bewijs dat de fles is ingeleverd. Deze bon verliest zijn waarde nadat de klant de winkel heeft verlaten, als het ware weigert hij dan de terug ontvangst van de borg. Dat vrijwel elke supermarkt onder voorwaarden later alsnog geld uitkeert, is een kwestie van good will, maar geen wettelijke verplichting.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

De statiegeldbon is een waardebon die de klant het recht geeft op uitbetaling van een zeker bedrag. Dit bedrag wordt opeisbaar op het moment van inlevering. Vanaf dat moment gaat de verjaringstermijn lopen (art. 3:308 BW). Deze termijn kan niet worden teruggebracht tot een vervaltermijn die afhankelijk is van hoe lang de klant er overdoet om de winkel te verlaten (art. 6:236 BW). Uit het verlaten van de winkel blijkt geen wil tot afstand van de vergoeding. En de fles gaat wel in eigendom over (art. 7:9 lid 1 BW). Wat je hier opschrijft slaat werkelijk waar nergens op.

Hieraan doet niet af:
- dat het hier niet gaat om een kadobon, maar een waardebon;
- dat vrijwel alle supermarkten dit doen.

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou uit de winkel lopen in vredesnaam een afstand van recht inhouden? In het uit de winkel lopen een afstandsverklaring zien is wel heel creatief, maar nergens op gebaseerd.

Het zou misschien nog anders worden als iemand het bonnetje in de prullenbak gooit, maar dan nog... ik kan datzelfde bonnetje uit de prullenbak vissen en gewoon inleveren: het is immers een recht aan toonder.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Julie4444 gelooft dat dit altijd mag, omdat als de woordvoerder iets anders zegt hij ongelijk heeft.
Nee hoor, dat heb ik niet gezegd. Wanneer het systeem aangeeft dat een bon ongeldig wordt er niet uitgekeerd, of hij nu een week oud is of 3 jaar.

Ben wel benieuwd welke wet aantoont dat Aldi de wet breekt. Zij geven immers netjes aan op het bonnetje dat die alleen op de dag van uitgifte geldig zijn.

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een melding op een bonnetje drukken wil niet zeggen dat de wettelijke (!!) verjaringstermijn ineens niet meer van kracht is.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Ben wel benieuwd welke wet aantoont dat Aldi de wet breekt. Zij geven immers netjes aan op het bonnetje dat die alleen op de dag van uitgifte geldig zijn.
Weetje wat: als jij 50 euro overmaakt naar mijn bankrekeningnummer dan stuur ik je een briefje waar netjes opstaat dat je van mij niets krijgt. De voorwaarden op de bon zijn a) te laat verstrekt en b) onredelijk bezwarend. Als je hier écht meer over wilt weten dan hoef je alleen maar te lezen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 jan 2016 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door flepp »

STATIEGELD

 1) Dat gaat op de fles (crypt.) 2) Geld voor het inleveren van lege flessen 3) Onderpand 4) Staangeld 5) Waarborg 6) Waarborgsom 7) Waarborggeld 8) Zakkengeld
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... ATIEGELD/1

is dus geen waardebon

Waardebon definitie & betekenis

Een waardebon is een papieren of digitale bon die een bepaalde waarde vertegenwoordigt. De bonnen kunnen ingewisseld worden bij personen of bedrijven die aan de bon een bepaalde waarde en/of geldigheid toekennen.

Vaak kunnen bonnen ingewisseld worden in winkels waarmee een gereduceerde verkoopprijs of een gratis product kan worden verkregen. Meestal heeft de bon in die gevallen een speciale naam, zoals platenbon, boekenbon, cadeaubon of reischeque. Een waardebon kan ook een tegoedbon zijn. Deze worden vaak uitgeven als een product wordt ingeruild en men geen geld terug wil geven.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door alfatrion »

flepp schreef:STATIEGELD (...) is dus geen waardebon
Nee, maar de statiegeldBON is wel een waardebon.
flepp schreef:Een waardebon is een papieren of digitale bon die een bepaalde waarde vertegenwoordigt. De bonnen kunnen ingewisseld worden bij personen of bedrijven die aan de bon een bepaalde waarde en/of geldigheid toekennen.
Koop eens een fles met daarop statiegeld. Drink de inhoud thuis lees en ga daarna terug naar de supermarkt. Bij inlevering krijg je een papieren bon (check) die een bepaalde waarde vertegenwoordigt (check). Ga hiermee naar de supermarkt en je krijgt de waarde uitgekeerd in gangbaar geld.

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

flepp schreef:Meestal heeft de bon in die gevallen een speciale naam
Inderdaad; statiegeldbon.

Bedankt voor het lachen, overigens. ;-)

Michieldevries
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:05

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Michieldevries »

Emté kassa weigerde mijn bonnen van 5 en 6 weken oud aan te nemen. Servicebalie vervolgens ook.
Toen ik zei niet akkoord te gaan en naar de manager vroeg kon het ineens wel.
Wie daar dus niet om vraagt is zijn geld kwijt....
Er staat niets op de bon of bij het inleverapparaat over inlevertermijn.
En al zou er wat staan, wat in de wet staat geldt. Dat blijkt, zoals ik her en der lees, 5 jaar geldigheid te zijn.

stofzuigertje

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij sommige vervalt na nieuwe datum de Bar code op de bon en is deze niet meer te scannen bij kassa.

Dus personeel kan weinig doen, alleen de service balie en uit coulance het bonnetje van enkele dagen terug verrekenen.....
Vomar maar ook andere hebben dus een scan probleem omdat de code van de flessen automaat niet in hun systeem staat maar tijdelijk opgeslagen is.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:Bij sommige vervalt na nieuwe datum de Bar code op de bon en is deze niet meer te scannen bij kassa.

Dus personeel kan weinig doen, alleen de service balie en uit coulance het bonnetje van enkele dagen terug verrekenen.....
Vomar maar ook andere hebben dus een scan probleem omdat de code van de flessen automaat niet in hun systeem staat maar tijdelijk opgeslagen is.

Een barcode varvalt niet maar kan wel vervagen. Een barcode is een uniek nummer veelal gekoppeld aan een product.
Lees ff terug naa rjan 2016. Bon is 5 jaar geldig...klaar en uit.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Waar haalt iedereen die wettelijke 5 jaar vandaan?
Zelfs de tros radar site geeft het volgende aan
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... eldbonnen/
"Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren."
Staat er op de bon dat die maar een maand geldig is? dan helaas maand geldig
Iedereen die 5 jaar geweert graag met een betrouwbare bron komen waar dit wettelijk is vastgesteld, kan hier namelijk nergens iets over vinden

EDIT 6:236 BW kan ik niets terug vinden over de verjaring van een bon

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door renewouters »

HADES2001 schreef:Waar haalt iedereen die wettelijke 5 jaar vandaan?
Zelfs de tros radar site geeft het volgende aan
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... eldbonnen/
"Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren."
Staat er op de bon dat die maar een maand geldig is? dan helaas maand geldig
Iedereen die 5 jaar geweert graag met een betrouwbare bron komen waar dit wettelijk is vastgesteld, kan hier namelijk nergens iets over vinden

EDIT 6:236 BW kan ik niets terug vinden over de verjaring van een bon
Dan wordt het tijd dat er kamervragen komen en dat er een nieuwe wet wordt ingevoerd.... Meer regels! Nee, ik weet het nog beter: er moet eerst een EU richtlijn komen die dit expliciet beschrijft waarna de lokale parlementen daar nog flink over gaan debatteren. Er is immers niks belangrijkers in de wereld. :-)

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

HADES2001 schreef:Waar haalt iedereen die wettelijke 5 jaar vandaan?
Zelfs de tros radar site geeft het volgende aan
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... eldbonnen/
"Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren."
Staat er op de bon dat die maar een maand geldig is? dan helaas maand geldig
Iedereen die 5 jaar geweert graag met een betrouwbare bron komen waar dit wettelijk is vastgesteld, kan hier namelijk nergens iets over vinden

EDIT 6:236 BW kan ik niets terug vinden over de verjaring van een bon

Lees de eerste paginas van 2016 nog een keer terug dan zie je de links staan en de onderbouwing van onze huisjurist Alfatrion.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Teunbosseman schreef:
HADES2001 schreef:Waar haalt iedereen die wettelijke 5 jaar vandaan?
Zelfs de tros radar site geeft het volgende aan
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... eldbonnen/
"Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren."
Staat er op de bon dat die maar een maand geldig is? dan helaas maand geldig
Iedereen die 5 jaar geweert graag met een betrouwbare bron komen waar dit wettelijk is vastgesteld, kan hier namelijk nergens iets over vinden

EDIT 6:236 BW kan ik niets terug vinden over de verjaring van een bon

Lees de eerste paginas van 2016 nog een keer terug dan zie je de links staan en de onderbouwing van onze huisjurist Alfatrion.
Die heb ik ook gelezen en zoals ik aangaf kan ik in BW 6:236 niets hierover terug vinden.
Dus nogmaals waar staat het? Dat is alles wat ik vraag

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld bon Bij Vomar beperkt geldig

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
Teunbosseman schreef:
HADES2001 schreef:Waar haalt iedereen die wettelijke 5 jaar vandaan?
Zelfs de tros radar site geeft het volgende aan
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... eldbonnen/
"Zolang er in de winkel niet wordt aangegeven dat de geldigheidsduur beperkt is, moet u het bonnetje altijd kunnen inleveren."
Staat er op de bon dat die maar een maand geldig is? dan helaas maand geldig
Iedereen die 5 jaar geweert graag met een betrouwbare bron komen waar dit wettelijk is vastgesteld, kan hier namelijk nergens iets over vinden

EDIT 6:236 BW kan ik niets terug vinden over de verjaring van een bon

Lees de eerste paginas van 2016 nog een keer terug dan zie je de links staan en de onderbouwing van onze huisjurist Alfatrion.
Die heb ik ook gelezen en zoals ik aangaf kan ik in BW 6:236 niets hierover terug vinden.
Dus nogmaals waar staat het? Dat is alles wat ik vraag
Wat is hier niet duidelijk aan dan?
alfatrion schreef:
djericb schreef:Wij kwamen bij Vomar Middenweg Amsterdam om de Statiegeld bon in te leveren
maar tot onze verbazing werd die die meer aangenomen is verlopen ?
Hij was 16 december 2015.Eerder diverse bonnen van maanden oud in geleverd nooit een probleem
nu opeens weg 5 euro.mag dat zomaar want het staat nergens vermeld.
Dit mag niet. Nu de wettelijke verjaringstermijn is verkort tot minder dan een jaar geldt de wettelijke verjaringstermijn van 5 jaar. Overigens is aan de verstrekking van de algemene voorwaarden ook nog wel het een en ander op te merken.
Artikel 6:236 aanhef en onder g BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort.

Gesloten