LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Richans
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2018 21:14

Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door Richans »

Ik heb 3 jaar geleden een vaatwasser van AEG/Electrolux bij mijn keuken gekocht op advies van de keuken verkoper
Na anderhalf jaar begonnen de peen van de korven te roesten
Wij gebeld met de keuken leverancier die echter aan gaf dat we AEG/Electrolux moeten bellen
Die zeiden dat de korven niet onder de garantie vallen

Wij dachten: dan houdt het op

Het werd echter steeds erger
en het gaat alleen om de pennen van de losse, naderhand in geklikte pennen

Omdat ik op radar hoorde dat garantie niet ophoud na 2 jaar en dat je normaliter mag verwachten van zo'n apparaat dat het wel langer als 2 jaar mee moet gaan, heb ik nogmaals naar de keuken leverancier gebeld (omdat zij de vaatwasser verkocht hebben) met de klacht over de roestende pennen
zij hebben de klacht weer doorgestuurd en AEG/Electrolux nam weer contact met ons op.
ik duidelijk gemaakt dat dit normaliter niet zou mogen
zij zeiden echter dat dit door het gebruik kwam
na nog wat mailverkeer mocht ik wat foto's opsturen dan zouden ze het bekijken

Van AEG/Electrolux kreeg ik te horen,
Wij hebben de foto's bekeken en zijn van mening dat dit mogelijk veroorzaakt wordt door onjuiste belading van de korven. Scherpe voorwerpen maar ook verwarmde pannen zorgen voor een dergelijke klacht.
Wij zien hierdoor geen aanleiding om kosteloos nieuwe korven toe te sturen.

Wel heel toevallig dat het alleen de pennen zijn van de losse later ingezette pennen
en alsof je bovenin de pannen zet
Ik heb ze nog gevraagd alleen de losse pennen op te sturen maar ook dat wilden ze niet

Kan ik verder nog actie ondernemen of moet ik me er bij neerleggen?

Gr Richard
Laatst gewijzigd door Radar op 30 mei 2018 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Roest ontstaat op plekken waar er beschadigingen zijn in het ijzerwerk. Beschadigingen ontstaan natuurlijk niet vanzelf. Dit kan komen door het gebruik, maar ook door een ondeugdelijke kwaliteit.
In de wet is het zo geregeld dat de verkoper in de eerste 6 maanden na aankoop de bewijslast heeft. Na die 6 maanden ligt dat bij de koper. Het is dus aan u om aan te tonen dat de peen niet goed behandeld is en dat de beschadigingen niet aan u toe te rekenen zijn. In hoeverre dat haalbaar is dan de vraag.

U kunt zich nog wel melden bij de verkoper. Aeg is u niets verplicht, maar wellicht dat de verkoper wel aan de pennen kan komen.

stofzuigertje

Re: Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je hebt helaas maar 2 jaren garantie.

Verder is schade door scherpe deksels die laklaag van goedkope korf kan beschadigen mogelijk.

Omdat vaatwassers agressieve zeep blokjes kregen is normale verf niet de oplossing tenzij je maandelijks wilt bijwerken.
Beter is autolak bij stip potje, kleur maakt niets uit... opschuren tot roest goed en volledig weg is en dan ruwe geschuurde deel verven met willekeurige kleur.... die auto lak is harder en zal langer mee gaan dan gewone verf....
Wel tenminste 24 uren, liefst langer laten drogen en hopelijk werkt dit beter dan deze ooit goede firma die niets wil doen.
Dat betekend dus 1 dag met korf minder draaien... maar helaas, het komt vaker voor en valt vaak buiten garantie.....!

Richans
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2018 21:14

Re: Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door Richans »

ja garantie termijn is nu al verlopen
maar de eerste melding was al na 1.5 jaar en toen zeiden ze al dat de onderdelen niet onder de garantie vallen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Richans schreef:ja garantie termijn is nu al verlopen
maar de eerste melding was al na 1.5 jaar en toen zeiden ze al dat de onderdelen niet onder de garantie vallen.
Periode is niet relevant, je hebt als consument recht op een goed werkend product. Je kunt deze opmerking van Stofzuigertje gewoon negeren, deze is zoals gewoonlijk onjuist.

De reactie van NeoDutchio is juist.

Als jij van mening bent dat de pennen niet door jouw handelen zijn gaan roesten en je kunt dit bewijzen dan zal de verkoper (dus niet de leverancier) garantie moeten verlenen.

Dat bewijzen wordt erg lastig, zo niet onmogelijk.

stofzuigertje

Re: Roest aan vaatwasser: recht op garantie?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De eerste 6 maanden moet een fabriek aantonen dat het door verkeerd gebruik is gekomen.

Daarna moet je van deze verwijderbare deel aantonen wat er fout is gegaan en claimen!
Ik vermoed te dunne laag op metaal.
Als er geen krassen of beschadiging op zit van scherpe messen of deksels maar gewoon te dunne laag en niet goed gemaakt zou je na 1½ jaar een nieuw rekje moeten krijgen en even zelf in klikken.

Maar ik zie alleen dure complete korf online, geen rekje helaas!
Daarom toch mijn advies, goed schuren en ontroesten en spuit deze met na goed ontvetten met 2 componenten auto lak!
Dit kan een betere en iets duurdere spuitbus zijn of vraag schade bedrijf of ze in willekeurige kleur deze willen doen!
De autolak word dan mee gespoten en laten ze uit harden in warme kamer.
Na 48 uren mag je dit pas gebruiken omdat lak moet uitharden, maar ik zou voor zekerheid een weekje nemen!

Wel vergeet deze fabriek dat ze door dit relatief lage bedrag voor rekje vele klanten hier meelezen!
Daarom een laatste oplossing;
Stuur ze een Email met link naar dit Topic en met foto van het rekje erbij!
Ze mogen dan hier vertellen waarom ze klanten zo laten zitten.

Vaak reageren ze dan plotseling als ze lezen dat vele toekomstige klanten wel eens de Electrolux groep kunnen overslaan wel eens anders en Coulance is dan niet uitgesloten!

Gesloten