LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Mark.
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009 14:31

Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Mark. »

Afbeelding

Gelegen aan De Meent 8a tegenover de Markskramer (hoek) is sinds kort een franchise van het Vlaamsch Broodhuys gelegen
onder de noemer Bakers Cafe waar naast het uitmuntende assortiment brood 1 ding opvalt! Stickers met de tekst:

CASH WORDT NIET GEACCEPTEERD! (staat met grote letters opgeplakt)

M.a.w men kan alleen betalen met een pin of creditcard. :shock:
en anders heb je pech gehad.

Mijn vraag is of dit zomaar kan aangezien ik mij meen te herinneren dat
het hebben van cash ( je hebt het altijd bij je) een primair gebeuren is en
betalen met een pas een goed alternatief is( al is dit voor sommige mensen
niet zo)

Het lijkt erop dat mensen met cashgeld worden uitgesloten en zich in allerlei
bochten moeten wringen om iets te kunnen kopen en een lichte vorm van
discriminatie hier wel plaatsvind.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Onlangs is er in Amsterdam ook een cash vrije zone ingericht. Dit met het oog op overvallen. Wellicht is zo'n broodhys in het weekend en 's avonds ook open en willen ze het risico niet lopen.

superklaver

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door superklaver »

ik vind het vervelender als het andersom is. Ik kom wel eens bij de groenteboer en de bakker en daar kan je alleen contant betalen. en ik pin altijd alles. vind ik veiliger. ook voor de werknemers. zelf werk ik achter de kassa en heb ook liever dat er met pin betaald wordt. omdat dit veiliger is. dus ik vind het geen probleem als er alleen met de pin betaald kan worden. maar er zijn natuurlijk mensen die een vast bedrag in de week pinnen omdat ze het dan beter in de hand kunnen houden. daar is het natuurlijk wel vervelend voor. het heeft zo zijn voor en nadelen.

Jeepeetravel
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:00

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Jeepeetravel »

Ik heb het ook vaak andersom.
Altijd mijn pinpas en creditcard bij me.
Maar niet altijd cash.

Ik heb jaren als bedrijfsleider bij een grote retailer gewerkt en zelden klopte de kas.
Met PIN only klopt de kas altijd en hoef je, je collegas niet te wantrouwen als er weer eens een kasverschil is!

Trouwens weet je hoeveel contant geld storten kost als bedrijf?
En wie gaat er na sluit met cash over straat? Juist ja de bedrijfleider.

Dit is een TOP idee waar iedere ondernemer eens zou over moeten nadenken.
En wij als consument moeten dit juist aanmoedigen.

Dus mark, zorg voor voldoende saldo en ga ook pinnen! spaart je in ieder geval al een lange tijd wachten voor de geldautomaat in het weekend.

Mark.
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009 14:31

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Mark. »

Ik vind het niet zo interressant om te weten wat een winkel voor mij als klant goed acht want ik als klant wil zelf kunnen nadenken i.p.v dat er voor mij wordt nagedacht. Die arrogantie zie ik ook steeds meer bij supermarkten onder het marketingverhaal "wij spelen in op de wensen van de klant"terwijl je ook zeggen dat men geen keuze krijgt als men alleen een bepaalt segment voorschotelt.

T.a.v het betalen met echt geld is dat standaard,dat men vervolgens- mede door de steun van De Banken e.d.- steeds meer wordt gepushed om via pin te betalen doet niets aan het feit af dat ik als klant de mogelijkheid wil hebben om gewoon met contant geld te kunnen betalen. Dat is geen gunst maar een gewoon recht volgens mij netzo als dat iemand privacy wenst.

Los van de standaard riedel "makkelijker blabla"wil ik niet dat ik overal traceerbaar ben en als er iets gebeurd er voor kan worden aangesproken en met deze uitsluiting van het cashgeld is mijn vraag dan ook,of hier een wettelijke basis voor is.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Kulp »

En wat doe je als je banksaldo nul is en je niet rood mag staan, pas overmorgen je salaris weer wordt gestort, maar nog wel drie tientjes in je portemonnee hebt om de boodschappen te betalen? Dan is het natuurlijk wel prettig als je zelf kunt kiezen hoe je betaalt.

Bovendien vraag ik me af hoe dat gaat als ik met vrienden uit eten ga en we de kosten willen delen. Ik ben al in zaken geweest waar ze niet willen dat groepen mensen apart betalen. Dan moet één van ons dus alles betalen en moet ik thuis het aan hem/haar verschuldigde bedrag overmaken via telebankieren.

Voor de consument lijkt het me in elk geval praktischer om zelf te kunnen kiezen.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door mihoen »

volgens mij is het nu de week van het pinnen (of was dat vorige week?) om het pinnen te stimuleren.

voor cash zijn best argumenten. mensen die in de schuldsanering zitten of anderszins op de kleintjes moeten letten. en dat aantal neemt toe vandaag de dag...

voor pin snap ik de ondernemer ook wel, en zeker als die een overval heeft meegemaakt. en inderdaad, kleingeld is duur. een rolletje munten kost 30 cent, het storten van kleingeld gaat ook niet gratis.

ik vind dat het de keus voor de consument moet blijven. als ik in een winkel alleen maar kan pinnen, dan kom ik daar niet. en met mij waarschijnlijk meerdere mensen. maar de ondernemer die denkt aan zijn veiligheid zal dat omzetverlies waarschijnlijk voor lief nemen en incalculeren in prijzen en budgetten...

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door poespas »

Belachelijk zeg, mag ik als klant aub zelf bepalen hoe ik betaal!!
Ik zou echt never nooit iets kopen in zo`n zaak.

Stel ik verkoop iets op marktplaats, en ik loop met dat geld in mijn portomonee langs deze zaak............... :roll: :roll:

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door maybe »

Kulp schreef:Voor de consument lijkt het me in elk geval praktischer om zelf te kunnen kiezen.
poespas schreef:Belachelijk zeg, mag ik als klant aub zelf bepalen hoe ik betaal!!
Je hebt ook keus. Er is namelijk niemand die je verplicht om bij de winkel iets te gaan kopen.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door poespas »

Nee dat heb ik niet want als ik de winkel inga verplichten zij mij om met pin te betalen, dat staat totaal los van het feit dat ik de keuze heb om wel of niet daar iets te kopen :roll:

abc100
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:04

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door abc100 »

Beste Mark,

Elke winkelier is vrij om zijn of haar winkel te beschermen. Hetzij tegen kasverschillen hetzij tegen overvallen.

Een ieder is vrij om al dan niet bij een winkel te kopen.
En wat betreft de mensen die het financieel moeilijk hebben kunnen daar zo wie zo niet kopen.

Tenzij Rotterdam natuurlijk geen andere winkel heeft waar men brood kan kopen.....

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door poespas »

En een ieder is vrij om het een belachelijk beleid te vinden.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door mihoen »

abc100 schreef:Elke winkelier is vrij om zijn of haar winkel te beschermen. Hetzij tegen kasverschillen hetzij tegen overvallen.
zolang er mensen zijn die uit zijn op contant geld, dan mag ik voor het personeel hopen dat alles per pin gaat. zelfs in friesland zaagt tuig gaten in daken om de enkele kassalades te vinden. weet je wat dat allemaal kost?

voor de veiligheid van winkeliers zeg ik JA ALLEEN PINNEN

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

mihoen schreef:voor cash zijn best argumenten. mensen die in de schuldsanering zitten of anderszins op de kleintjes moeten letten. en dat aantal neemt toe vandaag de dag...
U vergeet nog een belangrijk argument: het gaat uw bank en het gaat de overheid niets aan welke transacties u op welke plek doet. Pinbetalingen kunnen eenvoudig worden gekoppeld aan dat wat men koopt of waaraan geld wordt uitgegeven . Verder maken pinbetalingen het eenvoudiger klanten te traceren voor (onnodige) marketingdoeleinden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door crazyme »

Mark. schreef: CASH WORDT NIET GEACCEPTEERD! (staat met grote letters opgeplakt)

M.a.w men kan alleen betalen met een pin of creditcard. :shock:
en anders heb je pech gehad.

Mijn vraag is of dit zomaar kan aangezien ik mij meen te herinneren dat
het hebben van cash ( je hebt het altijd bij je) een primair gebeuren is en
betalen met een pas een goed alternatief is( al is dit voor sommige mensen
niet zo)

Het lijkt erop dat mensen met cashgeld worden uitgesloten en zich in allerlei
bochten moeten wringen om iets te kunnen kopen en een lichte vorm van
discriminatie hier wel plaatsvind.
Ik denk dat je tussen de regels door moet lezen. De grote tekst staat er voor overvallers : "hier valt niets te halen".

Ik denk dat je (bij uitzondering) echt wel een broodje contant mag betalen. Misschien is er geen geld terug, omdat ze geen wisselgeld hebben. Ach, dan geef je een fooitje.

Het woord discriminatie is overtrokken.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Angst maatschappij.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

MichielFRL schreef:De overheid heeft geen inzage in pintransacties!
Zeker wel. Banken, winkels en de verwerkers van pintransacties zijn in beginsel zelfs verplicht om desgevraagd informatie te verstrekken/te overleggen aan (opsporings)ambtenaren. Informatie over pinbetalingen (koppelbaar aan feitelijke aankopen) is in de praktijk volledig vrij beschikbaar voor overheidsinstellingen. Een koppeling met andere databases is snel gemaakt. De rechtsbescherming op dat vlak stelt niet veel voor.

Kijk maar eens hoeveel bescherming men geniet wanneer iemand de anonieme versie van de OV-Chipkaart opwaardeert met een pintransactie: http://weblogs.vpro.nl/thema/2009/10/25 ... chipkaart/

Overigens worden niet alleen pinbetalingen door de overheid gebruikt om inzage te krijgen in het consumptiegedrag en de consument. Ook de informatie die wordt vergaard door middel van klantenkaarten is in de praktijk vrijelijk beschikbaar voor overheidsinstellingen: http://www.security.nl/artikel/23260/AH ... titie.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door crazyme »

De overheid kan ook je gedachten lezen. Beveiliging is noodzakelijk.

Afbeelding

Ik denk niet dat dit onderwerp is geplaatst omdat de overheid inzage wil hebben in het broodjes consumptiepatroon van haar onderdanen.

abc100
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:04

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door abc100 »

Dat de overheid mee kan kijken klopt helemaal...
Waarom denk je dat er "klantenkaarten" zijn bedacht!!??
B.v. van de GAMMA en AH. Denk daar maar eens aan als je volgende keer boodschappen doet met bijvoorbeeld zwart geld. Ik bedoel, een duur badmeubel kopen met je klantenkaart voor 20% korting maar wel contant afrekenen terwijl je in de schuldsanering zit...

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Vlaamsch Broodhuys Rotterdam discrimimeert cashgeld?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

crazyme schreef:Ik denk niet dat dit onderwerp is geplaatst omdat de overheid inzage wil hebben in het broodjes consumptiepatroon van haar onderdanen..
Dit topic gaat ook niet over de consumptie van broodjes, maar over het al dan niet kunnen betalen met contant geld. Verder is het wel degelijk denkbaar dat een overheid inzage wil hebben in het broodje en/of het soort broodbeleg. Dit als controlemogelijkheid op zogenaamd gezond gedrag of om op grond van bepaald eetgedrag groepen te identificeren op culturele of sociale achtergrond. Dat zoiets geen onzin is blijkt bijvoorbeeld uit dit artikel: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ecade.html

citaat:"'Suspect' requests likely to cause innocent holidaymakers to get 'red flags' as potential terrorists include ordering a vegetarian meal, asking for an over-wing seat and travelling with a foreign-born husband or wife."
abc100 schreef:Denk daar maar eens aan als je volgende keer boodschappen doet met bijvoorbeeld zwart geld. Ik bedoel, een duur badmeubel kopen met je klantenkaart voor 20% korting maar wel contant afrekenen terwijl je in de schuldsanering zit...
Dus iedereen die contant afrekent bij de supermarkt doet dat met zwart geld en zit in de schuldsanering? Dat is namelijk wel de suggestie die u hiermee wekt.

Gesloten