LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Tandartsen

Ongelezen bericht door Radar »

Als je in de stoel van de tandarts ligt, weet je vaak niet van tevoren of je door de tandarts zelf behandeld gaat worden of door één van de tandartsassistentes. Zo kan het zijn dat een complexe handeling wordt uitgevoerd door een assistente en niet door de tandarts zelf. Radar stelt de vraag of dat wenselijk is.

Volgens de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) schiet de Inspectie voor de Volksgezondheid zwaar tekort in haar rol als toezichthouder. De Inspectie zegt dat de tandartsen zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen.

Is de kwaliteit van de mondzorg nog te garanderen?

Maandag 10 mei in Radar, om 20.30 uur op Nederland 1

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

NEE de kwaliteit van de mondzorg is niet meer te garanderen.

En vooral de prijs niet, heb het idee dat ze gewoon wat zoeken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb in mijn jonge leven al heel wat tandartsen gehad ahum(36)mijn pa en ma waren nogal van het verhuizen...zeg maar...
en elke keer was het oh nieuwe vullingen,lekker centen verdienen,dus ik had megavullingen op mijn 15de,toen kreeg ik een tandarts die ging goed voor me zorgen en zorgde dat ik toen 7 kronen kreeg dat heette toen nog het 17 jaren plan ofzo,voor je 17de moest het aangevraagd worden,ik moest gekeurd worden of het niet aan mij lag,goed poetsen..nee dat deed ik keurig dus ik kreeg ze...helaas ging deze weg,en ging ik naar de tandarts van mijn man,
ook een schat van een man ...alleen ik moest zelfs smeken om een behandeling en die zijn er nooit gekomen in die 16 jaar...(als er wat was trok ie toch gewoon je kies?er was niks anders aan te doen?)
mijn voortanden zagen er niet meer uit,zien er niet meer uit..nou ja ben niet ma flodder maar wijd open lachen durf ik niet meer het is 7/8 vulling met stiften erin.
mijn man liep er al 35 jaar tot in sept 2008 zijn praktijk afbrande en hij gedeeltelijk stopte en ons onderbracht bij onze huidige praktijk...gaat een wereld voor ons open...ik vroeg altijd hebben wij nooit tandsteen.nee....helemaal niet...
hij was ook al tegen de 65 maar ja je denkt hij is tandarts??
tot ik bij haar kwam de eerste keer en ze dingen opmerkte....hoe vaak ik poetste ja vaak ook voor mijn medicatie enz...ja zegt ze dat is goed maar je hebt zoveel tandsteen...joh?????????????????????ik??????????
nou ja toen zijn we een stappenplan gaan maken voor mijn gebit....ik heb allemaal nieuwe witte vullingen en de kronen zijn in volle gang,even voor de duidelijkheid....wat ik wil! ik moet niks....dat zegt ze zelf ook...
maar ik weet dat ik jaren achter loop,dus alstublieft ga je gang...
mijn man moest en die had ook tandsteen en dat was het ook alleen maar,meer niet....dus niks dat ze denkt zo die ga ik eens allemaal lekker uitmelken...

het is een frisse meid,5jr afgestudeerd dus helemaal van nu en dat merk je ook.
nou ben ik nooit bang geweest eerlijk gezegd voor de tandarts ik ga lachend naar binnen en ook naar buiten...ja sorry...

vroeger is er dus flink aan mijn gebit verdient....ik heb een zwak gebit,allemaal in de familie...alleen ik wil er wel netjes bij lopen!

bij onze praktijk is het alleen zo dat bij een controlle nu de assistentes opleiding hebben gedaan voor tandsteen weg te halen,dan doen die ook eens wat anders .
maar meer doen ze niet ,ja helpen ....en dat moet ook niet gebeuren ook!

idd ik vind dat bij bv mijn oude tandarts zal zijn naam niet noemen maar die moet echt inspectie krijgen,geen handschoenen,mondkapje enz.....
hij werk nu 2 dg in een andere praktijk ....denk dat hij het snel zat is want hij kan niet met een pc omgaan,alles werd nog op een kaart geschreven ,afspraken per dag op een kladblok en ouderwetse telefoons van 1970...
toen het dus afbranden,was er dus niks meer van niemand,,...kosten waren voor ons en de verzekering..alles moest opnieuw,gebit opnieuw beoordelen foto;s maken enz....alleen omdat meneer geen ambities had..maar ja wat ik al dacht...het is een tandarts en hij zal wel weten wat ie doet....nou ik heb er van geleerd en goed ook....maar ben nu op mijn plek!
voor belangstellende spijkenisse

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai allemaal,

ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn tandarts. Er wordt me altijd van te voren uitgelegd wat er gedaan gaat worden, door wie en waarom.
Als er meerdere opties mogelijk zijn krijg ik netjes van elke optie een offerte en wordt me uitgelegd wat de voor en nadelen per optie zijn. Ook wordt er altijd uitgelegd of iets noodzakelijk is of omdat het er gewoon mooier uitziet, aan mij dan de keuze of ik dat wel of niet wil.

Trudy

meijer3
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mei 2010 16:37

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door meijer3 »

Ik heb het nog nooit meegegmaakt dat een tandartsassistente een tandartshandeling uitvoerde. Echter ik maak mij wel degelijk zorgen om de kwaliteit van de tandartsen. Sinds zo'n 2 jaar zit ik bij een tandheelkundig centrum in Rotterdam. Elke 6 maanden verschijnen daar andere tandartsen. Geen enkele hiervan spreekt goed Nederlands. Wie garandeert mij dat deze mensen echt tandartsen zijn??? Waar hebben zij hun vak geleerd? Nu mijn vulling er al twee keer is uitgevallen en ik wederom met een andere tandarts werd geconfronteerd ben ik op zoek naar een vaste, eigen tandarts, eentje die gewoon hier zijn opleiding heeft genoten en met wie ik Nederlands kan praten. Is dat teveel gevraagd?

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ja eigenlijk wel te veel gevraagd.
In Nederland moet je tegenwoordig alle talen kunnen spreken.
Aan de kust wordt je al in het Duits aangesproken.

Bolletjewolletje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2010 16:52

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Bolletjewolletje »

Nee, bij mijn tandarts krijg je elk half jaar een andere assistente. Bij het laatste bezoek aan mijn tandarts werd bij mij en mijn moeder het tandsteen verwijderd door de assistente. Bij mij is maar de helft verwijderd en bij mijn moeder werd er "preventief" verwijderd, Gevolg: de weken daaropvolgend hadden wij beiden last van onze tanden.

cit4me
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:29

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door cit4me »

Oké ik wil niet vervelend doen, maar wat net op TV gezegd wordt is gewoonweg niet waar. "Assistenten opleiding duurt zo'n drie weken." Dat is klinkklare onzin. De opleiding "Mondzorgkunde" (nieuwe term voor mondhygiënist) duurt vier jaar. In die jaren leren zij dus ook om te boren en te verdoven.

Ik denk ook dat men het onderscheid moet maken tussen een tandartsassistente en een mondhygiënist. Een assistente mag sowieso NOOIT boren, een mondhygiënist wel. Dus zie eerst het onderscheidt voordat je klaagt over iets waar je geen verstand van hebt.

Ik heb zelf een vreselijk gebit, 22 en af en aan naar de tandarts, bij mij doet de tandarts alles. De assistente maakt alleen afspraken en legt dingen klaar. Dat zijn de taken van een assistente.

Bottom line: wat een goedkope manier om mensen gelijk bang te maken in een promo, alleen maar gericht om kijkers te trekken. Drie weken opleiding en dan mogen boren!!!??? Ik denk dat die assistenten dat zelf niet eens durven na een opleiding van drie weken.

AndreaSpaans
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door AndreaSpaans »

Graag wil ik, als bijna afgestudeerd Mondhygieniste nieuwe stijl, reageren op de tros radar uitzending waar een geheel verkeerd beeld word geschetst van de taken die de mondhygienist mag doen. In het nieuwe pakket Mondzorgkunde, zit het leren boren en vullen van niet gecompliceerde caviteiten. In het programma wordt er gezegd dat de Mondhygieniste niet bevoegd is om te boren, dit zijn de nu afgestudeerde Mondhygienisten dus WEL. Bedankt Tros, voor het scheppen van het verkeerde beeld over mijn vakgebied.

Daarnaast is het kinkklare onzin dat de opleiding tot preventieassistente maar 2 weken duurt. Voorafgaande aan de opleiding preventieassistente moet een persoon eerst de opleiding tot assistente afronden, wat een gewone MBO opleiding is.

Verder word er in de ronte gegooid met de termen 'mondhygienistes', 'preventieassistentes' en 'assistentes' , het word allemaal door elkaar heen gegooid en geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende taken waartoe zij bevoegd zijn. En dan vraagt Radar om helderheid en transparantie binnen de tandheelkundige wereld? Bedankt...

Nicolleke250
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:20

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Nicolleke250 »

Ik wil hier ook graag op reageren.

Deze uitzending heeft mij erg kwaad gemaakt! Ik werk als preventie-assistente bij een tandarts in Roosendaal. Hiervoor heb ik eerst de opleiding tot tandartsassitente afgerond (3jaar) en daarna een 12 weken durende opleiding tot preventie-assistente. Voor je de opleiding tot preventie-assistente wil volgen, moet je eerst 2 jaar werken als tandartsassistente. Goed, dat er voor tandartsassistente geen diploma vereist is, vind ik ook heel vreemd en een heel slechte zaak. Ikzelf zit er ook niet op te wachten om door een voormalig kapsertje/pedicure etc. geholpen te worden. Ik vind het heel belangrijk dat je als tandartsassistente weet waar je mee bezig bent en wat je precies aan het doen bent.

Na deze uitzending kan ik mezelf alvast gaan voorbereiding op al die mensen die vragen gaan stellen en zelfs behandelingen mogen gaan weigeren! Hoe kan dit nu weer?!? Ik weet dat er in onze praktijk volgens de richtlijnen van de NMT en de wet BIG gewerkt wordt. Je kunt niet alle praktijken met elkaar vergelijken.

Assistentes mogen volgens mij wel kleine (1-vlaks) vullingen vullen, inderdaad als er alleen een tandarts aanwezig is in het gebouw.

Als ik zelf patiënten behandel duurt dit ongeveer 45 minuten. Het is erg intensief en ik geloof dat de mensen er ook wel degelijk veel van opsteken. Ik heb nog nooit klachten gehad en hoop ook niet dat dit gaat gebeuren. De meesten zijn zelfs blij dat ik ze behandel en niet de tandarts zelf. Ze zijn dan ook bereid om hetzelfde er voor te betalen. Wat ik in een uur doe, doet de tandarts in een half uur. Voor een uur reken je een bedrag. Zou je het in 2keer een half uur doen, dan komt dat bedrag hoger uit.

Blijkbaar heeft ook nog nooit iemand nagedacht over de prijzen van de tandheelkundige voorwerpen en gebruiksmaterialen. Hiervan val je ook stijl achterover! Eigenlijk zou iedereen ook moeten kunnen zien hoeveel alles kost! 5ml vulmateriaal à €7,- is natuurlijk ook niet niks.

Wat ook belachelijk is, is het feit dat de zorgverzekeraars wel dingen vergoeden als een volledig kunstgebit, maar wil je je eigen tanden behouden, dan moet je daar blijkbaar voor boeten. Willen we dan iedereen in Nederland aan een kunstgebit helpen??? Gaan we weer terug in de tijd? "Ik krijg de verdoving niet vergoed, dus trek hem er zo maar uit." Wat willen we nu???

Dan wil ik graag nog een onwaarheid uit de wereld helpen: tandartsassistentes verdienen heus niet zo goed als dat iedereen denkt!

Ik vind dus wel dat er in de toekomst alleen assistentes mogen worden aangenomen met een diploma, waarom hebben we anders die opleiding in Nederland? Je wilt toch ook geen tandarts zonder opleiding in je mond hebben? Hiervoor moeten de regels gewoon veel strenger worden!

Verder ben ik het wel eens met het uitleggen van de behandellingen. Als tandarts heb je niet alleen het kundige nodig, maar ook het sociale en daar schort het soms nogal aan. Ikzelf vertel de mensen altijd duidelijk dat ik preventie-assistente ben en dus geen mondhygiëniste of tandarts. Dat moet voor de mensen ook duidelijk zijn!

Shoppen bij de tandarts vind ik ook niet kunnen. Mochten er vrije tarieven komen dan is het een soort van supermarktoorlog. Waar ben je dan mee bezig? Ga je dan voor een goede dure vulling de tig jaar meegaat, of ga je voor een goedkope vulling die meer kapot maakt dan je lief is?

Oja, hierbij wil ik ook nog even kwijt dat wij tandartsassistentes niet eens een CAO hebben, dus anderen die een betere CAO willen moeten niet zo moeilijk doen. Wij hebben er niet eens 1! En wat als wij gaan staken? Dan kun je met kiespijn niet meer bij de tandarts terecht! Zonder assistente is de tandarts niet veel meer. De assistente is de spil van de praktijk!

Ik denk dat mensen de fout ook bij zichzelf moeten zoeken. Ze kunnen ook zelf vragen om een kostenbegroten e.d. We leven niet meer in de jaren 50 toen niemand iets tegen een arts durfde te zeggen.

ilse.W
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:29

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door ilse.W »

Graag wil melden dat in de uitzending van vanavond een niet reeel beeld wordt geschets van de situatie zoals die daar de aan het woordgelaten meneer is verteld.

"Enorme bloeding bij het tandsteen verwijderen"


Dat het tandvlees bloedt tijdens tandsteen verwijderen is mogelijk. Er wordt namelijk niet verteld of dhr bloedverdunners gebruikt, of meneer een tandvleesonsteking heeft in meer of mindere mate.

"vulling die er uit gaat tijdens het behandelen"


Verder kan een vulling er niet zomaar uitgaan. Zat er misschien caries onder de vulling???

En dat er dan een bedrag genoemd wordt van 1200 euro dat meneer uitendelijk kwijt was, dat schoot bij mij in het verkeerde keelsgat.

Als hij werkelijk dit bedrag kwijt is geweest, dan is dat niet voor tandsteen verijwderen en wellicht een nieuwe vulling. hiervoor ben je namelijk om en nabij de 100 euro kwijt. uitgaande van het maximale te declareren bedrag.
Ik zou haast gaan denken dat er dan een kroon geplaatst is of meneer verwezen is voor een uitgebreide parodontale behandeling.

Graag niet alleen de sensatieverhalen, maar ook de werkelijkheid de volgende keer vermelden.
Laatst gewijzigd door ilse.W op 10 mei 2010 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

En wie mag nu echt wat en onder welke omstandigheden?
Lees het hier:
http://www.dentalinfo.nl/artikelen/t0/n ... nneer.html

Nicolleke250
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:20

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Nicolleke250 »

ilse.W schreef:Graag wil melden dat in de uitzending van vanavond een niet reeel beeld wordt geschets.
De in studio aanwezige meneer is behandeld door een preventie assistente voor tandsteen verwijderen. Hij vertelde dat het enorm bloedde en dat er een vulling uit was gegaan.

Dat het tandvlees bloedt tijdens tandsteen verwijderen is mogelijk. Er wordt namelijk niet verteld of dhr bloedverdunners gebruikt, of meneer een tandvleesonsteking heeft in meer of mindere mate.
Verder kan een vulling er niet zomaar uitgaan. Zat er misschien caries onder de vulling???
En dat er dan een bedrag genoemd wordt van 1200 euro dat meneer uitendelijk kwijt was, dat schoot bij mij in het verkeerde keelsgat.

Als hij werkelijk dit bedrag kwijt is geweest, dan is dat niet voor tandsteen verijwderen en wellicht een nieuwe vulling. hiervoor ben je namelijk om en nabij de 100 euro kwijt. uitgaande van het maximale te declareren bedrag.
Ik zou haast gaan denken dat er dan een kroon geplaatst is of meneer verwezen is voor een uitgebreide parodontale behandeling.

Graag niet alleen de sensatieverhalen, maar ook de werkelijkheid de volgende keer vermelden.

Ik denk wel dat het goed is dat dit onderwerp onder de aandacht is gebracht.

Precies! Een vulling komt er niet zo maar uit. Waarschijnlijk was het al verder aangetast of was de vulling gewoon niet goed meer, versleten dus.
Een bedrag van 1200 euro kun je alleen kwijt zijn als er een wortelkanaalbehandeling is gedaan en daarna een degelijke(!) kroon is geplaatst! Verder snappen mensen vaak niet dat het bloeden van tandvlees veel voorkomt omdat er dan inderdaad een ontsteking aanwezig is. Dit is dus niet te wijten aan het verwijderen van tandsteen maar waarschijnlijk aan het gebruik van bloedverdunnende medicijnen, ziektes of niet helemaal precies onderhoud.

Vaak zie je dat er na het verwijderen van tandsteen last is van warm en koud gevoeligheid. Dit is meer omdat het tandsteen een extra laag is die dit dus een beetje onderdrukt. Laat wel duidelijk zijn dat het erg belangrijk is om je gebit minimaal jaarlijks te laten schoonmaken mocht je lang plezier willen hebben van je eigen gebit! Parodontale aandoeningen zijn vaak sluimerend en voel je niet. Als je het merkt, dan is het vaak te laat.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Even reageren op wat ik hierboven lees...
Het is het ADVIES om 2 jaar ervaring te hebben als assistente voordat je cursus tot preventieassistent gaat volgen. Het is dus geen verplichting; je kunt dus zonder opleiding of relevante ervaring gaan volgen. De lengte van de cursussen verschillen. De kortste die ik ken is zelfs maar 10 dagen.

Tandsteen verwijderen kan zeer doen. Dat doet het soms eenmaal. En een vulling kan er ook uitgaan; dan zat deze niet vast genoeg. Een assistente heeft echter geen parobehandeling te doen. Bij een zo'n hoge rekening ging het namelijk echt niet om een beetje tandsteen verwijderen...

Tandartsassistenten verdienen inderdaad niet bakken met geld. Maar een tandarts die een assistente laat boren verdient hier best behoorlijk aan.
Voor sommige behandelingen gelden aangepaste UPT-tarieven. Zo zijn er parobehandelingen door de mondhygienist die een lager tarief hiervoor berekenen. Ook zijn er mondhygienisten die het 5-minutentarief berekenen en dus geen UPT-tarief.

Verder kunt op http://www.kwaliteitsregistermondhygienisten.nl vinden welke mondhygienisten extra veel bij- en nascholing hebben gevolgd. Helaas bestaat zo'n systeem (nog) niet voor (preventie)assistenten. Aan een diploma-register voor mondhygienisten wordt gewerkt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even twee vraagjes aan de deskundigen, nu ze hier toch zijn.

Sinds 2 jaar heb ik vanwege een verhuizing, een andere tandarts. Tot dan toe werd door de tandarts iedere keer wat tandsteen verwijderd. Deze tandarts deed dat de eerste twee keer nog wel, de laatste twee keer niet meer. Volgens hem is het voldoende schoon. Kan dat wel? Op het oog zie ik ook niks zitten.

Deze tandarts heeft ook aangekondigd de komende vier jaar al mijn kiezen van kronen te willen voorzien. Drie kiezen zijn volgens hem er erg slecht aan toe, maar dat zijn dan de kiezen die hij en zijn partner zelf hebben behandeld in de afgelopen twee jaar.

Volgens zijn partner blijven de vullingen echter nog wel een jaar of 10, 15 zitten. Het gaat om drievlaksvullingen. In alle drie de gevallen brak er spontaan een stukje van de kies af, waarna de tandarts er in alle drie de gevallen in slaagde er nóg een knobbeltje van af te laten breken tijdens het uitboren van de vullingen.

Nu snap ik wel dat jullie niet in mijn mond kunnen kijken, maar ik kan dat zelf ook niet. Als jullie dit bovenstaande verhaal lezen, kunnen jullie dan advies geven of de tandarts het best wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben, dat het inderdaad beter is alles preventief te vervangen door kronen, of dat het dan verstandiger is een andere tandarts te zoeken?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

mondhygienist
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:51

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door mondhygienist »

Dit soort inhoudelijk vragen kunt u het beste vragen op:
http://www.tandarts.nl/phpBB/index.php

Dit is een forum voor 'patienten' en de vragen worden beantwoord door orthodontisten,tandartsen, mondhygienisten, assistenten en techniekers.

Jan Hille Ris Lambers
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2007 18:28

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door Jan Hille Ris Lambers »

Amusant om in de uitzending van 10 mei uit de mond van een mondhygiëniste te horen, dat tandartsen het niet zo nauw nemen met de geldende deklaratieregels. Ik belandde twee keer achtereen bij mondhygiënistes, die volop rotzooiden met deklaraties. De ene deklareerde doodleuk verrichtingen, die ze helemaal niet had uitgevoerd. Dat gaf ze ook volmondig toe. Zij gaf aan dat de vergoedingen van de zorgverzekeraar zo idioot laag waren, dat het deklareren van extra niet uitgevoerde verrichtingen de enige mogelijkheid was om een redelijk inkomen te verwerven. Toen ik aangaf niet van plan te zijn dergelijke spooknota's te betalen, werd ik uitgeschreven als patiënt.
Toen ik mijn geluk bij een andere mondhygiëniste ging beproeven, kwam ik opnieuw bij een behandelaarster terecht, die de deklaratieregels aan haar laars lapte. Zij gebruikte verrichtingenkodes, welke haar het meeste geld opleverden. Toen ik mijn zorgverzekeraar hierover belde, werd beaamd, dat zij een scheve schaats reed. Men was echter niet van plan aktie tegen deze mondhygiëniste te ondernemen. Een maand later kreeg ik van mijn zorgverzekeraar bericht, dat de behandelingen van deze mondhygiëniste niet meer werden vergoed. Ze weigerde namelijk een contract met mijn zorgverzekeraar aan te gaan. Inmiddels worden overigens ook de behandelingen door niet gecontracteerde mondhygiënistes weer door mijn zorgverzekeraar vergoed.
Na twee mondhygiënistes getroffen te hebben, die fraudeerden met deklaraties, was voor mij de maat vol. Ik heb er zo de buik van vol, dat ik geen zin heb om op zoek te gaan naar een mondhygiëniste, die vooraf verklaart zich wel te houden aan de geldende deklaratieregels. De beroepsgroep zou alle leden, die frauderen, a la minute moeten royeren. Laat men, zolang men zelf een loopje neemt met de gedragsregels, vooral niet met het vingertje wijzen naar de tandartsen. Heet dat niet "de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet" ?
Laatst gewijzigd door Jan Hille Ris Lambers op 10 mei 2010 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

anloce
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:01

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door anloce »

Bij mij is twee en een half jaar geleden de ellende met mijn gebit begonnen bij een tandartsenpratijk in Den Haag. De halfjaarlijkse controles werden altijd uitgevoerd door een mondhyiënist ( meestal op zaterdag door verschillende jonge mensen, geen supervisie van een tandarts aanwezig). Ik gaf aan dat ik bij een vaste mondhyiënist wilde en niet meer op zaterdag, zo geschiedde. Bij elke controle werden er foto's gemaakt en vaak vullingen vervangen.
In oktober 2007 vond de mondhyiënist het nodig een drievlaksvulling te vervangen, hiervoor werd een afspraak gemaakt. Verder was er op de foto te zien dat er onder de wortelkanaalbehandeling die eerder uitgevoerd was door deze praktijk een onsteking rechts zat, hier is niets mee gedaan. Toen ik op die afspraak hem duidelijk maakte dat ik het zelf het eigenlijk niet nodig vond, omdat deze er nog niet zolang inzat en de tandarts deze juist wat had ingelepen omdat deze eerder te hoog zat, daarnaast ik had geen klachten. Nu hij bleef bij zijn standpunt. Met de verdoving ging het al fout. Mijn kaak viel op slot en het leek alsof ik even een paar minuten hartklachten had. Doordat mijn kaak op slot viel kon ik mijn mond niet meer goed openen en ondanks dit besloot hij toch de drievlaksvulling te vervangen. Hij kon er dus niet goed bij door de te kleine opening van mijn mond.

Mijn kin en lip is lange tijd verdoofd geweest. Weken last dat ik s'morgens wakker werd met een dikke tong. Vanaf de eerste dag pijn aan die kies het gevoel dat mijn kies uitéén zou barsten. Aangezichtspijn aan die wang en het niet goed kunnen openen van mijn kaak. Opnieuw contact opgenomen met de praktijk. Tandarts weer kies ingelepen zoals deze eigelijk was. De pijn werd erger en ik kreeg koorts. Weer terug, dit werd zonder verder door te vragen een wortelkanaal behandeling. Nog meer pijn en terug, weer een wortelkanaalbehandeling nu aan de kies erachter. Met zoveel pijn en niet goed kunnen praten voel je aan je lot hun lot overgelaten. Ook hebben zij nog eens alle punten op één na afgeslepen. Natuurlijk had ik weer last van die punt die er nog stond dus weer terug, deze punt werd ook afgeslepen. Dan verder nog terug om die twee wortelkanalen af te maken. ( Het is een groepspraktijk dus ik meen behandeld te zijn door 4 of 5 verschillende personen die daar werk (te)en). De wortelkanaalbehandelingen duurde zo'n driekwartier en deze behandelingen waren niet pijnloos ondanks de verdoving alle vier de keren waren mijn zenuwen in het kanaal niet dood en pijnlijk. ( Mijn nieuwe tandarts constateerde dat deze wortelkanaalbehandelingen eigenlijk over moeten, omdat de staafjes die er in zitten veel te iel zijn). De rekeningen waren extra verhoogd door dat mijn mond moeilijk open ging tijdens zo'n wortelkanaalbehandeling werden soms wel een stuk of 5 foto's gemaakt.

De tandarts melde ik dat mijn kiezen niet meer goed op elkaar paste, omdat er veel te veel vanaf is geslepen. Klachten kwijlen links. Hij beloofde gratis mijn kiezen weer wat op te hogen. Weer een afspraak hij keek erna en wilde dat ik hiervoor een afspraak zou maken bij de mondhyiënist geen woord meer over gratis. Ik ben niet meer terug gegaan.

Wat voor klachten heb ik er nu nog aan over gehouden: mijn mondhoek is nog steeds verdoofd. Ik kwijl en doordat ik dus links te veel speeksel aan maak zuig ik constant mijn speeksel weg, doe ik dit niet praat ik met veel consuptie of het water loopt uit mijn mond. Mijn kiezen passen niet meer op elkaar er zit te veel ruimte tussen. Sinds dien kan ik niet meer goed inslapen omdat ik dan last heb van mijn kaak. Mijn spieren in mijn kaak zijn verhard.
Toevallig heb ik deze week een afspraak staan bij een centrum voor bijzondere tandheelkunde. Maar ik vraag mij af of het nog wel goed komt mijn gezicht is verwrongen althans zo voelt het.

Het is voor mij moeilijk te verzetten, zoveel ellende en pijn en je moet er nog voor betalen ook.

Anloce.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door witte angora »

mondhygienist schreef:Dit soort inhoudelijk vragen kunt u het beste vragen op:
http://www.tandarts.nl/phpBB/index.php

Dit is een forum voor 'patienten' en de vragen worden beantwoord door orthodontisten,tandartsen, mondhygienisten, assistenten en techniekers.
Zal ik doen, bedankt voor de informatie.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tandartsen

Ongelezen bericht door loesje 2 »

beste Jan Hille Ris Lambers, u stelt dat uw mh fraudeerde door codes te gebruiken van behandelingen die zij niet heeft gedaan.

Ik ben ook mondhygieniste, in tegenstelling tot tandartsen hebbben wij geen vastgestelde tarieven, wij mogen ons eigen uurtarief vastellen. wij hebben met iedere zorg verzekeraar andere afspraken. Wat bij de een vergoed wordt, wordt bij de ander weer niet vergoed. De tarieven verschillen soms per verzekeraar, zo kan het voorkomen dat twee personen voor dezelfde behandeling een verschillende rekening krijgen.

Er zijn mondhygienistes die voor hun patienten codes te gebruiken waarvoor de patient!! de hoogste vergoeding krijgt. Ik deed dit in het verleden ook, maar voor alle duidelijkheid mijn tarief voor de behandeling blijft hetzelfde ! Wij werken meestal op uurtarief en proberen de codes zo bij elkaar te sprokkelen dat dit dicht bij ons uurtarief komt, maar de patient ook zoveel mogelijk terug krijgt van de behandeling.

Ik ben hier mee gestopt en stuur gewoon een rekening op basis van een uurtarief. Er zijn verzekeraars die dit dan niet vergoeden (bijv. Menzis).

Ik denk dat uw mondhygieniste geprobeerd heeft voor u de hoogste vergoeding te krijgen. Wij hebben immers geen tarief waar wij ons aan moeten houden.
De upt codes zijn bedoeld voor tandartsen niet voor mondhygienistes en wij hoeven ons daar dus ook niet aan te houden.

Dit staat ook uitgelegd op de site van de NZA, de nederlandse zorgautoriteit.

Gesloten