LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rashonden

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
megavon
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2009 13:09

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door megavon »

Ik heb twee schatten van honden en beide geen ras honden de ene is een kruising Labrador/dobberman en de andere Labrador/ stafford en zelden of nooit een ziek ze zijn sterk, lief, speels en belangrijkste gezond.
Als ik met ze ga wandelen krijg ik ook vaak te horen wat een mooie honden en vragen ze wat voor ras het is.
Voor mij is het niet belangrijk of hij/zij ras zuiver is ik vind het namelijk juist wel leuk als ze niet standaard zijn dat maakt ze uniek.
Ik heb hiervoor ook een kruising gehad herder/wippet-labrador deze is 13 jaar geworden en is alleen op het laatst geregeld bij de dierenarts geweest dus mijn ervaring met kruisingen is super goed.

jvl1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2011 09:52

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door jvl1947 »

Heb de laatste dagen dit forum intensief gevold, en enkele zaken vallen me op.
Ten eerste verschillende leden van dit forum "schreewen" over zaken waar ze blijkbaar geen verstand van hebben.
Ga naar een bibliotheek en haal daar boeken over Inteelt /Lijnenteelt fokkerij zodat je weet waarover je het hebt.
Dan Tros Radar.
Ik kijk al bijna mijn hele leven naar de Tros, en nog steeds met veel plezier. De eerste uitzendingen van af de Noordzee waren wat moeilijker te zien, maar een verademing in ons omroepstelsel.Ook veel zaken hebben een oplossing gebracht / aangestuurd naar zaken die echt fout waren. De laatste jaren is er echter een foutje geslopen in dit programma. Niet al de zaken die aan het licht werden gebracht, maar wanneer het over " DIERENZAKEN "ging werd de politieke voorkeur van de presentatrice wel heel erg benadrukt. Over de slachterij in Leeuwarden werd niet alleen de waarheid verteld, en ook dit onderwerp over de Cavalier is oppervlakkig en niet volgens de volledige waarheid. Het onderzoek naar agressiviteit bij vleesetende mensen, is een onderzoek geheel buiten de waarheid zoals nu blijkt. Ik hoop voor de Tros dat ook de presentatrice hier niets mee te maken heeft, maar ik ben bang dat met haar liefde voor GroenLinks en de Partij voor de Dieren en andere extreme anti dieren bewegingen ze er wel achterstond. Gelukkig is dit maar een paar procent van onze bevolking, en hoop dat de kamer de beslissing neemt om verder te gaan met 100 zetels, zodat al die nutteloze vragen vam Mevr, Sap en Thieme tot het verleden behoren.En dan De Raad van Beheer. Uit verschillende onderwerpen op dit forum blijkt dat er diverse commentaren geschreven zijn door medewerkers / Bestuurders van deze organisatie. Dat er veel fout is binnen deze organisatie is al lang bekend. Geld is de grootste drijfveer / aandacht van deze organisatie. De kosten voor een stamboom, inschrijving op tentoonstelling etc. zijn enorm gestegen. Toen ik vroeger regelmatig naar een tentoonstelling ging, kon ik elke hond naar wens bekijken in een Bench, netjes opgesteld in volgorde van de Rasgroep/ Catalogus. Waar zijndie eens zo duuraangeschafte benches gebleven. Is de toeschouwer niet meer belangrijk, maar alleen de deelnemer mits dik hiervoor betaald ? Maar ook zijn er binnen de Raad van Beheer rasverenigingen die totaal niet met het ras bezeg zijn. Doel van elke rasvereniging moet toch zijn hun ras te promoten en de honden naar een hogere standaard incl. gezondheid te brengen ! Wanneer de Raad van Beheer hier zij invloed op had aangewend was dit forum / uitzending er nooit gekomen.
In de lange jaren dat ik enkele rasverenigingen volg, zijn er te veel die enkel bezig zijn met hun eigen hachje en eigen honden, ook reuen te promoten zonder enig inzicht in fokkerij of rassenkennis. Ik hoop dat ik hier een discussie kan aanvoeren bekeken vanuit een positieve gedachte van hoe lossen wij dit op en niet in de aanval gaan wanneer er een verwijt wordt gemaakt, maar dit weerleggen met goede argumenten en binnen de rasverenigingen en Raad van Beheer de zaken op orde brengen.

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Milady »

Dan zal ik dan ook maar eff een voorbeeld geven, maar dan van een rashond, onze vorige Berner sennenhond is 12 jaar en 8 maanden geworden (dus geen 7 jaar zoals men zegt dat een Berner gemiddeld word) en ze is overleden omdat dr nieren en lever niet meer werkte, dus geen kanker.
Altijd maar 1x per jaar naar de DA voor de cocktailprik en algehele controle. Ze heeft geen HD of ED of wat dan ook gehad dus schijnbaar hoorde zij bij de 10% die dat niet hebben gekregen?
Inmiddels hebben wij nu 2 Berner Sennen teefjes met stamboom en hoewel de ouders HD en ED vrij zijn is dat natuurlijk geen garantie, maar wat ik b.v. niet terug hoorde is dat honden alsnog HD of ED kunnen krijgen als je ze in het eerste jaar trap laat lopen of in het eerste jaar achter een bal laat rennen met de kans op een verkeerde draai enz. Verder vind ik het raar dat de meeste DA er voor zijn om de teefjes al voor de eerste loopsheid te laten helpen met een maand of 6.
Als je logisch nadenkt weet je dat grote rassen pas met een jaar of 2 uitgegroeid zijn eerste jaar de hoogte 2e jaar de breedte.
Door ze voor de eerste loopsheid te laten helpen krijg je dat de botten langer doorgroeien, maar de bot opbouw is dan wel dunner, gevolg dunnere skelet opbouw!
Verder wil ik nog kwijt dat je bij grote rassen met ongeveer 6 maanden over moet gaan op volwassen hondenvoer omdat er in de puppy voer teveel calcium zit en dat is voor snel groeiende honden niet goed, kan groeipijn veroorzaken!
En dan als laatste wil ik kwijt dat hondenbrokken ook nogal wat aan kan richten, maar daar word niet naar gekeken en hoor je niks over. De meeste grote merken zijn eigendom van grote Mult-Nationals:
Eukanuba is van Proctor & Gamble, Hill's is van Colgate-Palmolive en Pedrigree is van Mars.
Ik zou wel eens in een uitzending willen zien hoe men de hondenbrokken maakt!!
Als dat zo gaat als hier vermeld staat http://home.wanadoo.nl/wheatens/Vbrokken.html zal dat geen prettig gezicht zijn!

Iese
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2011 17:24

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Iese »

De Raad van Beheer,Cavalier Club Nederland en Cavalier Fokkers hebben boter op hun hoofd

Vandaag vernam ik dat de Cavalier Club Nederland wederom geweigerd heeft het Plan van Aanpak/Convenant opgesteld door de RvB in samenwerking met de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit te Utrecht, te aanvaarden. En het grote struikelblok voor de CCN is het herscannen d.m.v. een MRI op 5-jarige leeftijd. Het oorspronkelijke ultimatum was 27 april jl. En de Cavalier Club Nederland blijft traineren en blijkbaar neemt de RvB daar genoegen mee, want sancties komen er niet. Dit Plan van Aanpak zal overigens niet voorkomen dat er veel zieke Cavaliers worden geboren; maar beter dan het huidige desastreuze fokbeleid. De RvB zou eens een vuist moeten maken, als ze waar willen maken wat op hun website staat; nl. dat gezondheid en welzijn van honden bij hun hoog in het vaandel staan. Die vuist zou bijv. kunnen zijn; geen stambomen meer verstrekken aan fokkers, die niet herscannen.

bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door bobske »

Ik werk al jaren met honden en ik ken heel veel rashonden die 12+ zijn zonder erfelijke kwalen.
Veel ziektes zijn misschien ook te wijten aan het feit overenten!!! Misschien ook een leuke topic voor radar de commerciele handelwijze van dierenarten en de leveranciers ten gevolge van je dier.

JohnReij
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:44

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door JohnReij »

@mylady.... Jouw betoog over verkeerd hondenvoer voor grote honden, is pertinent onwaar.
Puppy voer dient bij grote honden gegeven te worden tot de leeftijd van +/-18maanden, daar een groot ras dan pas volgroeid is, en dus zeker geen snelgroeiende hond is.
Calcium is juist bijzonder goed voor de opbouw en versterking van hun botten.
Dus denk AUB 2x na voordat je een dergelijke onzin op een forum zet.

Dirk1951
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

JohnReij schreef:@mylady.... Jouw betoog over verkeerd hondenvoer voor grote honden, is pertinent onwaar.
Puppy voer dient bij grote honden gegeven te worden tot de leeftijd van +/-18maanden, daar een groot ras dan pas volgroeid is, en dus zeker geen snelgroeiende hond is.
Calcium is juist bijzonder goed voor de opbouw en versterking van hun botten.
Dus denk AUB 2x na voordat je een dergelijke onzin op een forum zet.
Buiten de brokken-fabrikanten zijn de meningen hier toch zeer verdeeld over ... overigens zijn onze honden allemaal opgegroeid zonder puppybrokjes ... en ze zijn allemaal van de goede grote en bouw en gezond ... (ik vind puppybrokjes iets tegen natuurlijks, wolvenjongen eten ook gewoon met de pot mee ...) ...

JohnReij
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:44

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door JohnReij »

Buiten de brokken-fabrikanten zijn de meningen hier toch zeer verdeeld over ... overigens zijn onze honden allemaal opgegroeid zonder puppybrokjes ... en ze zijn allemaal van de goede grote en bouw en gezond ... (ik vind puppybrokjes iets tegen natuurlijks, wolvenjongen eten ook gewoon met de pot mee ...) ...
De huidige honden zijn totaal niet te vergelijken met wolvenpups, onze honden zijn dusdanig gedomesticeerd, dat een pup niet eens zou weten waar te beginnen.

Ik zeg ook niet dat je geen goed resultaat krijgt met ander voer, maar de stelling, dat calcium slecht is voor de opbouw van de botten, is en blijft pertinent onwaar.

Dirk1951
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

JohnReij schreef: ... Ik zeg ook niet dat je geen goed resultaat krijgt met ander voer, maar de stelling, dat calcium slecht is voor de opbouw van de botten, is en blijft pertinent onwaar.
Teveel aan Calcium is schadelijk voor de ontwikkeling van de botten (en niet alleen de botten) ... en met puppybrokken kan je makkelijk die grens overschrijden ... teveel Calcium kan zelfs giftig zijn, en het verschil tussen goed en giftig is maar betrekkelijk klein ...

hannie61
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2011 12:18

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door hannie61 »

vraag mezelf af
waar de info vandaan komt welke ze in deze rashondenwijzer hebben geplaatst en uberhaupt of dit zomaar kan.

zijn er geen mensen die ook heel graag bij de dierenarts zitten?

en neem nou die dierenarts
hij zegt alles wel met een glimlach
iedere klant is er een
en om op voorhand al te zeggen dat mensen eenhonden kopen met de daarbij komende kosten van 2000 euro is erg voorbarig.

zijn dierenartsen altijd eerlijk?
nee dus
want als ze een melkkoe zien, gaat het gemolken worden

JohnReij
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:44

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door JohnReij »

@hannie61....[quote][zijn dierenartsen altijd eerlijk?
nee dus
want als ze een melkkoe zien, gaat het gemolken worden
/quote].......


zie ook mijn bijdrage in dit forum van 20 sept 19.53

Babebulldog
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 13:01

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Babebulldog »

Heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed, ben het er ook zeker mee eens dat de honden veel te ver doorgefokt worden, maar waar blijft hierin het hele BROODFOK verhaal????

Dit is een one way ticket rechtstreeks naar de broodfokker!!!

waarom wordt dit er niet bij verteld?

Heb zelf een franse bulldog ( niet van een broodfokker ) en lijkt me zeker niet onbelangrijk al dan niet belangrijker dit ook even te vermelden.

vind het vreemd hoe ze het brengen en het irriteerd me dan ook mateloos :!:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Babebulldog
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 13:01

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Babebulldog »

seconds-out schreef:
Babebulldog schreef:Heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed, ben het er ook zeker mee eens dat de honden veel te ver doorgefokt worden, maar waar blijft hierin het hele BROODFOK verhaal????

Dit is een one way ticket rechtstreeks naar de broodfokker!!!

waarom wordt dit er niet bij verteld?

Heb zelf een franse bulldog ( niet van een broodfokker ) en lijkt me zeker niet onbelangrijk al dan niet belangrijker dit ook even te vermelden.

vind het vreemd hoe ze het brengen en het irriteerd me dan ook mateloos :!:
Wat is er mis met broodfokkers?
Er zijn toch ook stierenfokkers enz?
Iemand moet toch voldoen aan de vraag?
Zolang dat op de juiste manier gebeurt is dat nog beter als iemand die eens een keertje een nestje wilt.
Zeker als dat van een ras is waarbij je beter niet meer mee kan fokken.
Jij irrteert mij met je vage beschuldigen :arrow: wat wil je nou eigenlijk weten, als je vraagt waar het hele BROODFOK verhaal blijft?
En denk je echt dat het van belang is om te vermelden dat jouw hond NIET van een broodfokker komt?

Een broodfokker is niet per definitie een crimineel!
Iemand die (af en toe) een Cavalier fokt is dat WEL!
Ik denk dat jij je eens moet verdiepen in d emalafide hondenhandel , voordat je hier neerzet dat een broodfokker geen crimineel is!!!!

Weet jij uberhaubt wel wat een broodfokker doet en hoe hij te werk gaat???

En dan durven zeggen dat een broodfokker NIET per definitie een crimineel is :lol:

Een ding is zeker, jij weet niet wat een broodfokker is!!!

En heb je mij ergens in mijn verhaal horen zeggen dat ik het er mee eens ben hoe het op dit moment gaat??
Ik zei en ik quote:"Heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed, ben het er ook zeker mee eens dat de honden veel te ver doorgefokt worden"

volgens mij lees jij niet!!!

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Babebulldog
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 13:01

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Babebulldog »

seconds-out schreef:
Babebulldog schreef:
volgens mij lees jij niet!!!
:lol: Klopt.
Typ het nog eens een keer dan.
Beloof dat ik nu wel ga lezen. :lol:

Btw..schreeuwie...zoek hulp...je hebt een trauma opgelopen van een broodfokker, das wel duidelijk. Wat kan ik daar aan doen?
Ben klaar met je.

Toedeldoki! :mrgreen:
Wie zegt dat?!

Jij hebt geen enkel goed tegenargument en loopt alleen maar modder te gooien.

Je verzint bovendien zelf dingen, zoals dat ik een hond bij een broodfokker zou hebben gekocht...

Waar heb ik dat neergezet??

Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat ik het gewoon heel erg vind wat er allemaal gebeurd en dat het gewoon diep triest is, daarbij heb ik het ook over het doorfokken van rashonden.

En misschien een normaal volwassen antwoord zou ook prettig zijn i.p.v. je als een op hol geslagen puber te gedragen!

tjee wie is hier nou de schreeuwerd :?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Milady »

@JohnReij jij kan het onzin vinden, maar lees de info hieronder maar eens!

Puppyvoeding en skeletproblemen

http://www.collieclub.nl/index.php/gezo ... lemen.html

http://ranzijndierenarts.nl/pages/diere ... oeding.php

http://www.hofmeesterdiervoeders.nl/kennis/groeipijn

Ik heb trouwens nooit gezegd dat calcium niet goed is, maar een teveel aan calcium wel en dat is nog vaak het geval bij puppyvoer!

Babebulldog
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2011 13:01

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Babebulldog »

Milady schreef:@JohnReij jij kan het onzin vinden, maar lees de info hieronder maar eens!

Puppyvoeding en skeletproblemen

http://www.collieclub.nl/index.php/gezo ... lemen.html

http://ranzijndierenarts.nl/pages/diere ... oeding.php

http://www.hofmeesterdiervoeders.nl/kennis/groeipijn

Ik heb trouwens nooit gezegd dat calcium niet goed is, maar een teveel aan calcium wel en dat is nog vaak het geval bij puppyvoer!
Ik voer mijn pup kvv juist om die reden.

Doet het er super op. :D

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Milady »

@Babebulldog
Mijn 2 Berners krijgen ook alleen maar kvv gemengd met pens en altijd een klein scheutje olijfolie erdoor voor een mooie glanzende vacht, en ze krijgen af en toe barf en ze doen het er allebei prima op!

Gesloten