LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

De grote grap is, waarom zal iemand gaan shoppen? Als je een goede verzekering hebt, en 75% tot 100% wordt vergoed, waarom zul je dan al die moeite doen? Als patiënt heb je er nauwelijks tot geen voordeel van, de verzekeringsmaatschappij des te meer, als je voor iedere behandeling van de ene naar de andere tandarts hopt omdat je zo goedkoop mogelijk uit wil zijn.

Ik denk dat vooral de verzekeringsmaatschappijen het vrijlaten van de maximumtarieven in hun portemonnee zullen gaan voelen. Tenzij die goede afspraken kunnen maken met al die tandartsen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 nov 2011 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:De grote grap is, waarom zal iemand gaan shoppen? Als je een goede verzekering hebt, en 75% tot 100% wordt vergoed, waarom zul je dan al die moeite doen?

Ik denk dat vooral de verzekeringsmaatschappijen het in hun portemonnee zullen gaan voelen. Tenzij die goede afspraken kunnen maken met al die tandartsen.
Als je (aantal) kronen moet dan kan het heel veel schelen en heb je zo weinig aan een max. vergoeding van bijvoorbeeld 500 euro voor tandartsverzekering.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

goed...er word een vraag gesteld, ik geef (uitgebreid) antwoord, en vervolgens komen er reacties waarvan ik denk: leest men wel wat ik schrijf, begrijpt men wel wat ik schrijf... blijkbaar niet, en nog meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen. Nu ja ik heb het in ieder geval geprobeerd...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:De grote grap is, waarom zal iemand gaan shoppen? Als je een goede verzekering hebt, en 75% tot 100% wordt vergoed, waarom zul je dan al die moeite doen?

Ik denk dat vooral de verzekeringsmaatschappijen het in hun portemonnee zullen gaan voelen. Tenzij die goede afspraken kunnen maken met al die tandartsen.
Als je (aantal) kronen moet dan kan het heel veel schelen en heb je zo weinig aan een max. vergoeding van bijvoorbeeld 500 euro voor tandartsverzekering.
dan doet de fiscus gelukkig soms nog mee, tenzij je drempel hoog is door een hoog inkomen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... een beetje kroon kost 400 euro, en dan komt de rest er nog bij. Heb nu een nota liggen van 611,35 euro, dat is inclusief de half jaarlijkse controle. Dat was met de kroon van vorige jaar ongeveer hetzelfde bedrag. Met een maximum van 800 euro zit een tweede kroon er simpelweg niet in.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Een patient/client kan dus niet gaan shoppen zoals ze het
wel laten voelen aan de mensen dat het wel mogelijk is.
Belachelijk dat het niet kan !
Dan begrijp ik niet, wat het vrijgeven van de tarieven voor nut heeft, behalve dat het een grote puinhoop wordt, en de tandartsen vragen kunnen wat zij willen.

Dan vraag ik mij af, wat deze onzin moet:
Verder moet het voor patiënten duidelijk zijn wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat consumenten de prijzen van tandartsen kunnen vegelijken. Daardoor kunnen ze zelf kiezen voor de behandeling met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vraag me af of die tarieven wel zover uit elkaar gaan lopen. Tandartsen die structureel tientallen procenten boven collega's gaan zitten prijzen zichzelf uit de markt. Gaan ze met zijn allen te hoog zitten dan gaan verzekeringsmaatschappijen piepen over de maximale vergoeding en blijven de mensen weg. Ik moet het eerst nog allemaal eens zien. Straks lopen we elkaar weer gek te maken en komt het neer op een reactie zoals "Manondoris" gaf met de premie dat we het over 4 Euro of zo hebben.
Eerst zien , dan geloven en dan is het nog tijd genoeg om te beraden wat de mogelijkheden zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:Ik vraag me af of die tarieven wel zover uit elkaar gaan lopen. Tandartsen die structureel tientallen procenten boven collega's gaan zitten prijzen zichzelf uit de markt.
Gaan ze met zijn allen te hoog zitten dan gaan verzekeringsmaatschappijen piepen over de maximale vergoeding en blijven de mensen weg. Ik moet het eerst nog allemaal eens zien. Straks lopen we elkaar weer gek te maken en komt het neer op een reactie zoals "Manondoris" gaf met de premie dat we het over 4 Euro of zo hebben.
Eerst zien , dan geloven en dan is het nog tijd genoeg om te beraden wat de mogelijkheden zijn.
En hoe weet je dat de prijzen verschillend zijn, als het geen zin heeft om te shoppen?
Als je een andere tandarts neemt, dan is het vertrouwensbreuk.
Als een tandarts goedkoop is, maar geen patiënten meer aanneemt!
Helaas zie ik het ook zoals Vogels, dat de zorgverlener de winkel is en ik de klant.

In de zorg worden wij wel als patiënt bestempeld, maar het woord zegt niets meer in de huidige tijd.

janentina
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2011 15:38

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door janentina »

mijn man werkt 38 uur in de week
ik ben moeder van 2 kinderen en zit thuis om voor de kinderen tezorgen
het is niet dat ik te moe ben voor het werken maar helaas het leverde ons niks op mijn man heeft een minium loon en toen ik werkte verdiende ik 1300 euro per jaar want ik had een 0uren contract dus was altijd maar afwachten wanneer ik kon werken en als je ziek bent heb je pech gehad en krijg je geen inkomen ik verdiende dus 1300 euro per jaar en moest maar even 3300 euro per jaar terug betalen
waardoor mijn man heeft gezegt ik ga wel alleen aan het werk want we moeten een extra auto aanschaffen voor jou en je moet de kinderen smorgens om 6 uur weggaan brengen en het koste ons dus allemaal extra
mijn man heeft van zijn loon maar 140 euro over en daar moeten we het eten voor kopen en pampers en wat je nog meer nodig bent voor kinderen
we hebben 2 kinderen 1 is bijna 4jaar en de andere bijna 1 jaar
mijn man werkt hij gaat met de auto naar zijn werk dus we moeten ook nog benzine gaan kopen van die 140 euro
en aangezien straks de eigen risico al 220 euro is zou ik niet weten wat en waar we moeten gaan eten
mijn man heeft suikerziekte en heeft in 2007 een hartinfarct gekregen en hij gebruikt medicijnen ervoor waardoor we begin van het jaar direct het eigen risico van hem al kwijt zijn
ik ga niet vaak naar de dokter alleen wanneer het nodig is maar als ik heen ga gaat dat direct ook tenkoste van mijn eigen risico
ik ga me nu afvragen hoe wij dit straks allemaal gaan betalen 2 x 220 euro extra per jaar eigen risico
we hebben straks geen geld meer over voor het eten

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

vogels schreef:
vroem schreef:goed...er word een vraag gesteld, ik geef (uitgebreid) antwoord, en vervolgens komen er reacties waarvan ik denk: leest men wel wat ik schrijf, begrijpt men wel wat ik schrijf... blijkbaar niet, en nog meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen. Nu ja ik heb het in ieder geval geprobeerd...
Begrijp best wel wat je schrijft, maar je schrijft duidelijk vanuit de zorgverlener, anderen zijn de klant dus die kijken er geheel anders tegen aan.
ok, maar stel een zorgverlener dan geen vraag als je geen oog wil/kan hebben voor d ekeerzijde van de medaille.

overigens zie ik regelmatig dat van wat er gaat gebeuren de tandarts de schuld is, onzin dat.

esell
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door esell »

@janentina

Krijgt u dan geen huur- en zorgtoeslag ? Van dat inkomen kunt u toch niet leven met 4 personen ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

secondadvies schreef:
bprosman schreef:Ik vraag me af of die tarieven wel zover uit elkaar gaan lopen. Tandartsen die structureel tientallen procenten boven collega's gaan zitten prijzen zichzelf uit de markt.
Gaan ze met zijn allen te hoog zitten dan gaan verzekeringsmaatschappijen piepen over de maximale vergoeding en blijven de mensen weg. Ik moet het eerst nog allemaal eens zien. Straks lopen we elkaar weer gek te maken en komt het neer op een reactie zoals "Manondoris" gaf met de premie dat we het over 4 Euro of zo hebben.
Eerst zien , dan geloven en dan is het nog tijd genoeg om te beraden wat de mogelijkheden zijn.
En hoe weet je dat de prijzen verschillend zijn, als het geen zin heeft om te shoppen?
Als je een andere tandarts neemt, dan is het vertrouwensbreuk.
Als een tandarts goedkoop is, maar geen patiënten meer aanneemt!
Helaas zie ik het ook zoals Vogels, dat de zorgverlener de winkel is en ik de klant.

In de zorg worden wij wel als patiënt bestempeld, maar het woord zegt niets meer in de huidige tijd.
een tandarts met website is verplicht d etarieven op de site te zetten. Vaak is wel een grote lijn zichtbaar qua hoogte. En inderdaad: de tandarts kan wel zeggen: als je die kroon elders laat maken ga je voor de rest maar ook daarheen, maar als nr 100 vertrokken is en er geen nieuwe bijkomen gaat ie echt wel nadenken. Sommigen snappen dat vooraf al, anderen moeten dat leren.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

Ach, vertrouwensbreuk? Moet een vertrouwensband er wel zijn. Ik heb met mijn zorgverleners, geen enkele vertrouwensband. Ik ben de klant en zij mijn winkelier. Zo werkt dat bij mij.
dan ook niet zeuren als de tandarts zegt ""vertrek maar"" , werkt van 2 kanten. ALs je je lijf als apparaat wil zien, best, maar daar zijn consequenties aan verbonden. De wet en regelgeving werkt 2 kanten op, en het is in de zorg echt heel anders geregeld dan voor de computershop of zo. En iedere byurger wordt geacht de wet te kennen en na te volgen.

Dat die wet een is die niet zint, geef daar dan niet degeen de schuld van die hem wel navolgt , en daarnaast ook nog eens degeen is die wanneer het mis gaat het meest verantwoordelijk gehouden wordt. Want zo is het ook: de patient is meer beschermd dan de zorgverlener qua bewijslast etc als het mis gaat.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:
secondadvies schreef:
bprosman schreef:Ik vraag me af of die tarieven wel zover uit elkaar gaan lopen. Tandartsen die structureel tientallen procenten boven collega's gaan zitten prijzen zichzelf uit de markt.
Gaan ze met zijn allen te hoog zitten dan gaan verzekeringsmaatschappijen piepen over de maximale vergoeding en blijven de mensen weg. Ik moet het eerst nog allemaal eens zien. Straks lopen we elkaar weer gek te maken en komt het neer op een reactie zoals "Manondoris" gaf met de premie dat we het over 4 Euro of zo hebben.
Eerst zien , dan geloven en dan is het nog tijd genoeg om te beraden wat de mogelijkheden zijn.
En hoe weet je dat de prijzen verschillend zijn, als het geen zin heeft om te shoppen?
Als je een andere tandarts neemt, dan is het vertrouwensbreuk.
Als een tandarts goedkoop is, maar geen patiënten meer aanneemt!
Helaas zie ik het ook zoals Vogels, dat de zorgverlener de winkel is en ik de klant.

In de zorg worden wij wel als patiënt bestempeld, maar het woord zegt niets meer in de huidige tijd.
een tandarts met website is verplicht d etarieven op de site te zetten. Vaak is wel een grote lijn zichtbaar qua hoogte. En inderdaad: de tandarts kan wel zeggen: als je die kroon elders laat maken ga je voor de rest maar ook daarheen, maar als nr 100 vertrokken is en er geen nieuwe bijkomen gaat ie echt wel nadenken. Sommigen snappen dat vooraf al, anderen moeten dat leren.

En als deze geen website heeft, hoef het niet transparant gemaakt worden.
Ik begrijp jouw goed, maar je hebt de pet op van de andere kant, dus draai je steeds in een rondje.
Maakt niet uit hoor, maar dit mijn mening.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door lostlovey »

vroem schreef:
Ach, vertrouwensbreuk? Moet een vertrouwensband er wel zijn. Ik heb met mijn zorgverleners, geen enkele vertrouwensband. Ik ben de klant en zij mijn winkelier. Zo werkt dat bij mij.
dan ook niet zeuren als de tandarts zegt ""vertrek maar"" , werkt van 2 kanten. ALs je je lijf als apparaat wil zien, best, maar daar zijn consequenties aan verbonden. De wet en regelgeving werkt 2 kanten op, en het is in de zorg echt heel anders geregeld dan voor de computershop of zo. En iedere byurger wordt geacht de wet te kennen en na te volgen.

Dat die wet een is die niet zint, geef daar dan niet degeen de schuld van die hem wel navolgt , en daarnaast ook nog eens degeen is die wanneer het mis gaat het meest verantwoordelijk gehouden wordt. Want zo is het ook: de patient is meer beschermd dan de zorgverlener qua bewijslast etc als het mis gaat.
Nou, ik heb absoluut een vertrouwensband met mijn zorgverleners, anders zou ik er geen voet over de drempel (kunnen) zetten. Zeker als je wat slechte ervaringen achter de rug hebt, moet je diegene die aan je lijf gaat lopen fröbelen, echt kunnen vertrouwen. Ik denk dat het bij best veel mensen (maar natuurlijk niet iedereen) zo werkt en hopelijk gaan die dan niet de dupe worden omdat ze niet zo makkelijk overstappen naar een andere zorgverlener.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Inderdaad Vogels maar dan komt men aan met : vertrouwensbreuk.
Ach, vertrouwensbreuk? Moet een vertrouwensband er wel zijn. Ik heb met mijn zorgverleners, geen enkele vertrouwensband. Ik ben de klant en zij mijn winkelier. Zo werkt dat bij mij.
Als je een goede verzekering hebt, en 75% tot 100% wordt vergoed, waarom zul je dan al die moeite doen?
Omdat aan die vergoeding vaak/meestal een maximaal bedrag is gekoppeld. Je kan echt niet alles laten verrichten voor duizenden euro's. Bovendien zijn er ook verzekeringen waarbij geen onderscheid wordt gemaakt bij ingrepen. Loopt dan tot een totaalbedrag aan vergoeding.

Ook ik heb totaal geen vertrouwensband met mijn tandarts, ik ben de klant en hij de tandarts en that's it's.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef: een tandarts met website is verplicht d etarieven op de site te zetten. Vaak is wel een grote lijn zichtbaar qua hoogte. En inderdaad: de tandarts kan wel zeggen: als je die kroon elders laat maken ga je voor de rest maar ook daarheen, maar als nr 100 vertrokken is en er geen nieuwe bijkomen gaat ie echt wel nadenken. Sommigen snappen dat vooraf al, anderen moeten dat leren.
Daar heb je zo weinig aan als dat uiteindelijk toch inhoudt dat je niet kan shoppen.

Je hebt het nu dat die 100 vertrekken......ze hebben GEEN keuze, als ze het willen laten doen MOETEN ze wel vertrekken !

MAXIEM

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door MAXIEM »

janentina

Wat ik mis in jouw verhaal, zijn de inkomsten via de toeslagenwetgeving. Maak jij daar dan geen gebruik van?

Maxiem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Ach, vertrouwensbreuk? Moet een vertrouwensband er wel zijn. Ik heb met mijn zorgverleners, geen enkele vertrouwensband. Ik ben de klant en zij mijn winkelier. Zo werkt dat bij mij.
dan ook niet zeuren als de tandarts zegt ""vertrek maar"" , werkt van 2 kanten. ALs je je lijf als apparaat wil zien, best, maar daar zijn consequenties aan verbonden. De wet en regelgeving werkt 2 kanten op, en het is in de zorg echt heel anders geregeld dan voor de computershop of zo. En iedere byurger wordt geacht de wet te kennen en na te volgen.

Dat die wet een is die niet zint, geef daar dan niet degeen de schuld van die hem wel navolgt , en daarnaast ook nog eens degeen is die wanneer het mis gaat het meest verantwoordelijk gehouden wordt. Want zo is het ook: de patient is meer beschermd dan de zorgverlener qua bewijslast etc als het mis gaat.

Waar kan ik vinden dat een tandarts zomaar kan zeggen vertrek maar hier als je na overleg naar een ander gaat omdat daar (bijvoorbeeld) een kroon 100 euro goedkoper is ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Als je een eerdere reactie van mij leest, zie je dat ik voor een paar centen niet naar een andere tandarts ga. Tenminste: zolang ik tevreden ben over zijn/haar diensten. Want daar hebben we het hier over: ik koop als klant een dienst bij een zorgverlener.

En zeuren als hij de dienst op zegt? Nee hoor, ik kan zo bij een andere - goede - tandarts terecht.

Nogal onzinnige opmerking 'je lijf als apparaat zien'.
Ik zou ook niet zomaar naar een ander gaan voor een paar centen maar als het om 100 euro gaat dan zou ik toch wel gaan nadenken.

En inderdaad ben ik een klant en koop ik een dienst bij een zorgverlener maar als die zorgverlener zomaar denkt dat die boven een klant staat als een klant ergens anders iets wil laten doen omdat het daar goedkoper is nou dan kan die voor mij de pot op, genoeg tandartsen.

En dat idee begin ik nu te krijgen, mijn tandarts gaf het al aan toen ik hem die vraag stelde van stel voor dat ik ergens anders heen ga voor een kroon wat dan......dan word je uitgeschreven.
Vraag je het aan Vroem, krijg je eigenlijk hetzelfde antwoord alleen die gooit het op de vetrouwensband.

Gesloten