LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
hertje74
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:13

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door hertje74 »

Na alle berichten te hebben doorgelezen word ik een beetje treurig. Ik schrik van de hardheid van de discussie.
Ik werk 3 dagen en mijn man is zelfstandig we hebben geen ouders in de buurt die de kinderen kunnen opvangen dus afhankelijk van professionele opvang. Ik vind het geen enkel probleem om meer te betalen voor opvang maar het moet wel redelijk blijven. De uurprijzen zijn de afgelopen jaren verdubbeld mede door de eisen die door de overheid gesteld worden.
Ik werk graag, daarvoor heb ik gestudeerd en ik ben maatschappelijk betrokken en blijf mezelf graag ontplooien. ik ben ervan overtuigd dat ik als werkende moeder een betere moeder ben.
Echter, wanneer ik in werkelijkheid 9 uur per dag mijn jongste naar het kdv breng en daarvoor 11 op de rekening staan en voor de oudste twee gemiddeld 6 uur BSO per week nodig heb en er 15 uur gefactureerd worden dan betaal ik dus van mijn 1100 euro loon meer dan 600 euro kinderopvang. Daarvan zijn 200 euro voor uren die ik niet "nodig heb" en ik snap dat alle overhead gefinancierd moet worden incl. kdv leidsters die van 7.30 tot 18.30 werken maar ik zie van de 8 groepen nog maar 1 groep draaien na 17.30. (overigens zijn de kdv's de laatste jaren niet voor niks als paddenstoelen uit de grond geschoten dat was niet alleen een kwestie van vraag en aanbod maar ook een lucratieve business)

Ik ben in gesprek gegaan met de directie en probeer een maatwerk contract te bedingen hopelijk komen we eruit. Minder werken zal niks opleveren want we blijven afhankelijk van professionele opvang.

N.B.:Mijn "broed" word opgevoed door betrokken ouders en betrouwbare professionals om uit te groeien tot zorgzame mensen die hopelijk wat positiever tegen ons sociale systeem aan kijken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

hertje74 schreef:Na alle berichten te hebben doorgelezen word ik een beetje treurig. Ik schrik van de hardheid van de discussie.
Ik werk 3 dagen en mijn man is zelfstandig we hebben geen ouders in de buurt die de kinderen kunnen opvangen dus afhankelijk van professionele opvang. Ik vind het geen enkel probleem om meer te betalen voor opvang maar het moet wel redelijk blijven. De uurprijzen zijn de afgelopen jaren verdubbeld mede door de eisen die door de overheid gesteld worden.
Ik werk graag, daarvoor heb ik gestudeerd en ik ben maatschappelijk betrokken en blijf mezelf graag ontplooien. ik ben ervan overtuigd dat ik als werkende moeder een betere moeder ben.
Echter, wanneer ik in werkelijkheid 9 uur per dag mijn jongste naar het kdv breng en daarvoor 11 op de rekening staan en voor de oudste twee gemiddeld 6 uur BSO per week nodig heb en er 15 uur gefactureerd worden dan betaal ik dus van mijn 1100 euro loon meer dan 600 euro kinderopvang. Daarvan zijn 200 euro voor uren die ik niet "nodig heb" en ik snap dat alle overhead gefinancierd moet worden incl. kdv leidsters die van 7.30 tot 18.30 werken maar ik zie van de 8 groepen nog maar 1 groep draaien na 17.30. (overigens zijn de kdv's de laatste jaren niet voor niks als paddenstoelen uit de grond geschoten dat was niet alleen een kwestie van vraag en aanbod maar ook een lucratieve business)

Ik ben in gesprek gegaan met de directie en probeer een maatwerk contract te bedingen hopelijk komen we eruit. Minder werken zal niks opleveren want we blijven afhankelijk van professionele opvang.

N.B.:Mijn "broed" word opgevoed door betrokken ouders en betrouwbare professionals om uit te groeien tot zorgzame mensen die hopelijk wat positiever tegen ons sociale systeem aan kijken.

Ach weet je, zelfs in mijn prive kring heb ik een figuren zitten welke de grootste muil hebben omtrent vergoedingen maar dat ze zelf ook van allerlei vergoedingen profiteren hoor je ze niet.

Tis nu eenmaal een andere tijd als "vroeger". Maar wat mij het meeste steekt is dat de overheid van allen en nog wat in het leven roept maar als de burger daar vervolgens veelvuldig gebruik van maakt, het ineens te duur wordt etc etc....is met zoveel zaken zo....en daarom...politiek pppppffff.....toiletpapier.

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door bosse bol »

Moet mij toch van het hart.Ben noch van de ouwe stempel dus z.g.n een ouwe penis.Vroeger hadden we nog nooit gehoord van huurtoeslag kinderopvantoeslag etc etc .Kon geen hypotheek nemen want rente en aflossing was 13% Hield in dat ik per mnd 650 gulden moest betalen van een salaris van 700 gulden.Dus huren.Vrouw werkte er ook bij alleen werktijden waren aangepast aan schooltijden.Toen de kinderen nog 4 jaar waren gingen ze ook naar opvang moesten alles zelf betalen.Tegenwoordig krijgen ze overal een toeslag voor en ze doen niks anders dan klagen.Leg mij eens uit waarom er vroeger niet geklaagd werd en nu wel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bosse bol schreef:Moet mij toch van het hart.Ben noch van de ouwe stempel dus z.g.n een ouwe penis.Vroeger hadden we nog nooit gehoord van huurtoeslag kinderopvantoeslag etc etc .Kon geen hypotheek nemen want rente en aflossing was 13% Hield in dat ik per mnd 650 gulden moest betalen van een salaris van 700 gulden.Dus huren.Vrouw werkte er ook bij alleen werktijden waren aangepast aan schooltijden.Toen de kinderen nog 4 jaar waren gingen ze ook naar opvang moesten alles zelf betalen.Tegenwoordig krijgen ze overal een toeslag voor en ze doen niks anders dan klagen.Leg mij eens uit waarom er vroeger niet geklaagd werd en nu wel.
Ben het gedeeltelijk met je eens.
Maar nu is er wel een toeslag en als daar aan gesleuteld word
dan gaat men klagen, mensen gaan er vanuit dat ze het bedrag wat ze voorheen kregen nu nog moeten krijgen of meer aan toeslag, hun
uitgavenpatroon is daar op baseerd....

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door bosse bol »

Wat mij dus vooral opvalt is dat de oudere mensen die nooit ergen van geprofiteerd hebben omdat het er niet was niet klagen.Die mensen hebben stille armoede.Zijn ook meestal 30-40-50-jaar getrouwd.Zie nu een hoop mensen van 50 jaar die gescheiden zijn en samenwonen met iemand die ook gescheiden is alletwee hun woning verkocht (waarbij ook die oudere mensen aan de rente aftrek hebben mee betaald)hebben riant leven.Dat steekt mij.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik weet het niet maar volgens mij behoor ik tot een bijzondere generatie, die schijnbaar als enige vanaf 4 jaar naar school ging (kleuterschool) en vanaf 6 jaar naar de lagere school. Wij hadden geen opvang, we speelden wel na schooltijd samen met anderen en er was altijd wel plek bij een van de ouders thuis als het slecht weer was. En nee ik woonde in die tijd in redelijke plaatsen dus niet een dorpje, en mijn moeder werkte toen niet later toen we wat ouder waren ging zij wel part time werken.

En ja wij hadden toe een eigen woning met een hypotheekrente van 12%

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

aardjee schreef:Ik weet het niet maar volgens mij behoor ik tot een bijzondere generatie, die schijnbaar als enige vanaf 4 jaar naar school ging (kleuterschool) en vanaf 6 jaar naar de lagere school. Wij hadden geen opvang, we speelden wel na schooltijd samen met anderen en er was altijd wel plek bij een van de ouders thuis als het slecht weer was. En nee ik woonde in die tijd in redelijke plaatsen dus niet een dorpje, en mijn moeder werkte toen niet later toen we wat ouder waren ging zij wel part time werken.

En ja wij hadden toe een eigen woning met een hypotheekrente van 12%
Je bent niet de enigste, ik ging ook vanaf 4 jaar naar school en met 6 jaar naar
de lagere school.
Wij hadden ook geen opvang nodig omdat moeder altijd thuis was, ze heeft ooit in het ziekenhuis gelegen en toen werden we opgevangen door diverse buren.
Mijn moeder is ook gaan werken toen ik 12 was en werkte voornamelijk onder schooltijd.

Nee we hadden geen koopwoning.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Jolijn »

De moeders van toen werd niet ingeprent dat zij in eigen onderhoud zouden moeten kunnen voorzien en dat een 'gat' in de CV (CV ??? kolenkachel!) niet zo handig is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:De moeders van toen werd niet ingeprent dat zij in eigen onderhoud zouden moeten kunnen voorzien en dat een 'gat' in de CV (CV ??? kolenkachel!) niet zo handig is.
Klopt !
Maar de moeders van nu moeten dat toch wel weten dat een 'gat' in
de CV niet zo'n ramp is als moeder zijnde, genoeg cursussen om je beroep
weer op te frissen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:
Jolijn schreef:De moeders van toen werd niet ingeprent dat zij in eigen onderhoud zouden moeten kunnen voorzien en dat een 'gat' in de CV (CV ??? kolenkachel!) niet zo handig is.
Klopt !
Maar de moeders van nu moeten dat toch wel weten dat een 'gat' in
de CV niet zo'n ramp is als moeder zijnde, genoeg cursussen om je beroep weer op te frissen.
Met een cursus heb je nog geen baan.
Maar de vaders van tegenwoordig kunnen ook luiers verschonen.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik denk dat de Overheid die campagne is gestart om ervoor te zorgen dat vrouwen gingen studeren en vanuit die studie of gingen werken of niet dat is hun eigen keuze Maar de overheid wilde in ieder geval dat ook vrouwen meer gingen participeren op de arbeidsmarkt. het grote verschil is dat er in het verleden meestal eerst gekozen werd voor het gezin en kinderen en daarna pas voor een baan het extra inkomen was dus ook extra. Nu kiezen vrouwen eerst voor een baan en daarna komen er eventueel kinderen, dan gaan ze minder werken en minder inkomsten dus per saldo minder te besteden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef: Met een cursus heb je nog geen baan.
Maar de vaders van tegenwoordig kunnen ook luiers verschonen.
Nee dan heb je nog geen baan maar wel sneller. :wink:
Oh en mijn vader kon ook al luiers verschonen toen ik een baby was hoor en dat waren nog echte katoen luiers ipv pampers.

hertje74
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:13

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door hertje74 »

Krijg nu het gevoel dat "het studeren van vrouwen" een beetje als hobbyen word weggezet. Ik denk dat er een heleboel vrouwen uit vorige generaties die niet de kans kregen om te kiezen of ze wel of geen 7 kinderen wilden en niet de keuze kregen om te studeren thuis zaten terwijl ze met een enorme intellectuele capaciteit dom gehouden zijn. Wil niet weten hoeveel er tegen wil en dank "gelukkige huisvrouw" uithingen....juffrouw Truus mag thuis blijven na haar huwelijk niemand die haar vroeg of ze dat wel wilde.
Nog steeds zit het patroon erin dat het studeren of de carierre van manlief en de opvoeding van kinderen voor " moeder de vrouw" gaan. Hoeveel jonge moeders lopen niet aan tegen het gevoel overal tekort te schieten door maatschappelijke druk en de mening van anderen. We hebben de jaren zestig niet voor niks door gemaakt! Een beetje meer solidariteit zou ons allen sieren.
Ik ben blij geboren te zijn in een generatie die mag kiezen of we buitenshuis werken of thuis werkende moeder c.q. vader zijn.
Ben een beetje murw van al die "vroeger was het beter" moraal.
Met deze discussie maak je van alle jonge ouders een stelletje geldwolven alsof je je persoonlijk verrijkt aan de schatkist...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Hertje, heb niet geschreven dat het vroeger allemaal beter was !
En ja mijn moeder kon zelf haar keuze's maken, die werden haar niet
opgedwongen.
Mijn moeder koos ervoor om er te zijn voor haar kinderen, dat vind ik geen
verkeerde keuze, ook ik heb die keuze gemaakt en daar heb ik tot op heden geen spijt van.

Ieder zijn mening Hertje.

Maar ook ik begrijp dat er gezinnen zijn waarbij er 2 ouders moeten
werken, al begrijp ik bij sommige niet waarom dat moeten is, maar ook dat is dan hun keuze.

hertje74
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:13

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door hertje74 »

Chocomelk schreef:
Jolijn schreef: Met een cursus heb je nog geen baan.
Maar de vaders van tegenwoordig kunnen ook luiers verschonen.
Nee dan heb je nog geen baan maar wel sneller. :wink:
Oh en mijn vader kon ook al luiers verschonen toen ik een baby was hoor en dat waren nog echte katoen luiers ipv pampers.
En die luiers mocht je moeder leegschrapen, uitkoken, op de bleek hangen, stijven, strijken en weer netjes opgevouwen terug in de kast leggen... Terwijl je vader met de voeten op een bankje de krant lag te lezen met borrel en een pijpje in de voorkamer. :lol:

hertje74
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:13

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door hertje74 »

Chocomelk schreef:@ Hertje, heb niet geschreven dat het vroeger allemaal beter was !
En ja mijn moeder kon zelf haar keuze's maken, die werden haar niet
opgedwongen.
Mijn moeder koos ervoor om er te zijn voor haar kinderen, dat vind ik geen
verkeerde keuze, ook ik heb die keuze gemaakt en daar heb ik tot op heden geen spijt van.

Ieder zijn mening Hertje.

Maar ook ik begrijp dat er gezinnen zijn waarbij er 2 ouders moeten
werken, al begrijp ik bij sommige niet waarom dat moeten is, maar ook dat is dan hun keuze.
Ik heb nergens gesuggereerd dat het vroeger beter was, dat was een reactie van iemand anders. Ik leef in het heden niet het verleden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hertje74 schreef:
En die luiers mocht je moeder leegschrapen, uitkoken, op de bleek hangen, stijven, strijken en weer netjes opgevouwen terug in de kast leggen... Terwijl je vader met de voeten op een bankje de krant lag te lezen met borrel en een pijpje in de voorkamer. :lol:
Die borrel en dat pijpje laat maar weg. ;)

jedrotje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2012 12:41

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door jedrotje »

nou ik heb bijna alle berichten en doorgelezen, wat een negativiteit en een kwaadheid hier op het forum. mensen kunnen de mening van andere niet meer hebben, hebben zelf altijd gelijk en een andere mening klopt nooit. ik vind dat zo triest he.
je heb nu gewoon 3 groepen mensen met kinderen. deze hebben allemaal een andere kijk op het leven en hoe ze het leven juist vinden.
je heb carierre makers, de huismoeders en de alleenstaande moeders.
de carierre makers die vinden (wat ik hier lees en mij mening) , dat het het juiste voor het kind is om door een ander opgevoed te worden (proffesioneel), willen financieel zelfstandig zijn en veel pensioen opbouwen(ook al krijg je dat nooit tegen die tijd), willen geen gat in het cv (wat dat is rampzalig).

je heb de huismoeders die zelf voor hun kinderen willen zorgen en die met een klein beetje salaris van de man net rondkomen, maar ook wel gelukkig kunnen zijn en niks geven om hun gat in het cv.

en je hebt de alleenstaande die moeten werken fulltime en nog geen rooie rotcent hebben om te verteren omdat alles zo duur is.

ik ben zelf zwanger en 25 jaar. ik heb me diploma's gehaald en ik heb daarin ook een baan voor 3 dagen. het liefst zou ik willen stoppen met werken en pas wanneer het kindje naar de middelbare school gaat weer gaan werken. helaas kan dat in mijn situatie niet en moet ik minstens 2 dagen blijven werken. wat ik niet leuk vind want ik ben namelijk geen carierre vrouw, ik vind het leuk het werk wat ik doe, maar het maakt me niet uit of ik een gat in me cv krijg omdat ik liever voor me kind zorg ipv het elke keer af te zetten bij de kinderopvang.
maar helaas wordt het dus wel 2 dagen opvang waarvan ik straks dus nog maar 200,- over hou van mijn salaris.
(en dit is dus om boodschappen te doen, extra's en kleding enzo).
ik heb gewoon gemerkt dat wanneer je net boven modaal zit samen dat je alles mag betalen en niks terug krijg. het is nou eenmaal zo daar kan niemand wat aan doen.
nou zouden veel mensen zeggen waarom ga je dan niet meer werken, nou dat wil ik dus niet. ik kies er zelf voor om kinderen te krijgen en mag ik dus zelf kiezen hoeveel dagen ik ze wegbreng.
ik zie ook wel om me heen dat er veel fulltimers 2 of 3x per jaar op vakantie gaan met kinderen en dan wel elke keer naar het buitenland. dat hebben we thuis ook nooit gekunt en nu zekerniet. maar dat is niet erg vind ik. ik vind het leuk voor de mensen die het kunnen maar vind het niet erg voor mezelf.

we moeten ook niet zo jarloers zijn op andere, we hebben het tegenwoordig zo goed.maar we krijgen het moeilijk als we met minder moeten doen.
daarom moeten we wat meer geven en nemen en niet zo rot tegen elkaar doen. helaas betalen we allemaal over al heel veel voor (behalve een groep die de boel bedonderd en froudeer). en dat is nou eenmaal zo en we krijgen het er echt niet beter op hoor.

Quindana
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Quindana »

Ik heb twee kinderen in de BSO leeftijd en ben alleenstaande ouder met een full time baan. Ik heb me hierin verdiept en er eens wat aan gerekend. Met name de 70% regeling van de overheid kost mij per maand ongeveer 10% van mijn NETTO inkomen extra bovenop de toch al behoorlijke opvangkosten. Naarmate je meer verdient wordt dit dan wel weer minder, omdat je steeds meer van het uurloon zelf betaald. Maar hoe ik nu verder moet weet ik nog niet helemaal. Het zal wel moeten gaan. Minder werken is inmiddels dan ook helaas ook al geen optie meer. Bij een 90% contract heb ik niet alleen 10% minder vanwege salarisverlies maar daarbovenop ook nog eens 3% NETTO extra inkomensverlies door de 70% regeling, ook al neem ik in dat geval 20% minder uren af van de BSO. En omdat het jaar al een aardig eindje op gang is, is het inkomensverlies groter naarmate je later begint met minder werken. Dit wordt bovendien dan verder nauwelijks nog ergens door gecompenseerd. In totaal gaat momenteel een riant kwart van mijn NETTO inkomen naar de opvang. Uiteindelijk heb ik hier echter geen enkele keuze in en zal de rekening gewoon moeten blijven betalen. Het nare is dat ik voor alle andere zaken wel volledig wordt aangeslagen met 100% van mijn verdiende loon. Bij mij wordt er dus nergens rekening mee gehouden dat ik echt heel fors moet betalen om te kunnen gaan werken. Erger nog door de wurgregeling die de 70% regeling voor mij inmiddels is, kan ik er zelfs niet eens de conclusie aan verbinden om dan maar minder te gaan werken en zelf voor de kinderen te zorgen. Zo pakt deze nieuwe regeling dus uit voor een middenklasse full time alleenstaande moeder met een aardige baan, zonder extra inkomen en zonder alternatief vangnet. Eerlijk is in mijn beleving toch echt heel erg anders.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Die hele onzin van de kinderopvangtoeslag moeten ze afschaffen, je kiest zelf voor kinderen dan moet je er ook zelf maar voor zorgen :!:
Wij hebben ook twee kinderen en werken ook beide, maar wel zo dat we beide de helft van de tijd voor de kinderen zorgen!
Van de commerciële kinderopvang hebben wij nog nooit gebruik gemaakt, dit zijn trouwens ook zakkenvullers dus daar zouden ze ook iets aan moeten doen!

Gesloten