LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Robotstofzuigers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kies persoonlijk voor de Neato omdat wij een groot gedeelte in de woning een siergrindvloer hebben, en dan heb ik aan een veger niet veel.
Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou denken dat je met de borstels toch juist beter het vuil tussen het siergrind vandaan zou 'borstelen'? Dus dan zou ik juist denken dat een roomba in dat geval beter zijn werk zou doen dan een zuiger.

Overigens rijdt de roomba wel 'dommer', zodat hij vaker tegen een plint aanrijdt, maar tijdens zijn werk gaat hij ook altijd netjes een keer strak langs de plinten. Daarin verschillen ze dus niet echt.

Wat ik me trouwens nog wel afvraag bij de neato, omdat hij zijn omgeving 'bekijkt' en onthoudt, heeft dat systeem geen problemen als je bijvoorbeeld chromen stoelpoten hebt, omdat die spiegelen? Of misschien juist van zwarte poten, als die het signaal niet goed weerkaatsen? Of heeft het systeem daar helemaal geen problemen mee.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

kweenie schreef: Dat begrijp ik niet helemaal. Ik zou denken dat je met de borstels toch juist beter het vuil tussen het siergrind vandaan zou 'borstelen'? Dus dan zou ik juist denken dat een roomba in dat geval beter zijn werk zou doen dan een zuiger.
Juist niet, een ongesealde grindvloer zoals wij die hebben zit vol poriën, gaten zeg maar. Vegen heeft hier echt geen zin, alleen zuigen. Als je veegt, verdwijnt het vuil in de poriën en niet in de machine.

Wat ik me trouwens nog wel afvraag bij de neato, omdat hij zijn omgeving 'bekijkt' en onthoudt, heeft dat systeem geen problemen als je bijvoorbeeld chromen stoelpoten hebt, omdat die spiegelen? Of misschien juist van zwarte poten, als die het signaal niet goed weerkaatsen? Of heeft het systeem daar helemaal geen problemen mee.
Volgens mij niet, als ik me de tests goed herinner gaat hij daar gewoon normaal omheen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

O, ik dacht dat die veger-methode juist handiger zou zijn om het stof uit de poriën te kunnen borstelen. Ook omdat je dan misschien vuil dat wat vast is komen te zitten en niet meer weg te zuigen is, alsnog los kunt krijgen. Maar ik heb niet echt verstand van grindvloeren, dat blijkt.

(Ik merk trouwens ook bij kleden dat de veger-methode daar veel meer vuil uit dan wat ik er normaal met een conventionele Miele stofzuiger uit krijg. Althans, het zal wel ander vuil zijn. Dat bv. haren er makkelijker uitgeborsteld worden dan uitgezogen.)

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

kweenie schreef: Maar ik heb niet echt verstand van grindvloeren, dat blijkt.
Ieder gek z'n gebrek hè...
(Ik merk trouwens ook bij kleden dat de veger-methode daar veel meer vuil uit dan wat ik er normaal met een conventionele Miele stofzuiger uit krijg. Althans, het zal wel ander vuil zijn. Dat bv. haren er makkelijker uitgeborsteld worden dan uitgezogen.)
Wij hebben verder alleen maar harde vloerbedekkingen, dus geen tapijt o.i.d. Wel ligt er in de woonkamer een zeer hoogpolig kleed. Ik heb echter niet de illusie dat het robotje dat kleed ook meeneemt. Die gaan we uiteraard conventioneel schoonzuigen.

babske007
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2012 21:50

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door babske007 »

Dank je ik ga opzoek waar ik hem kan kopen
ik ben bedliggerig en zou een uitkomst zijn ik kan zelf niks meer

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

Vergeet niet dat het bakje van de robot na elke keer ook geleegd moet worden. Dan zul je de robot wel even van de grond moeten tillen.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

kweenie schreef:Vergeet niet dat het bakje van de robot na elke keer ook geleegd moet worden. Dan zul je de robot wel even van de grond moeten tillen.
Stofbak zit aan de bovenzijde, dus de robot kan dan wel op de grond blijven.
Maar inderdaad, je hebt er nog wel onderhoud aan, dus zal hij wel regelmatig van de vloer moeten.

eagle1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:56

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door eagle1980 »

Ik heb inmiddels al 4 maanden een Maxiclean (op de doos staat Good Robot maar goed), maar ben er vooralsnog content mee. Ik had de instelling dat ik minder hoefde te stofzuigen, en dat is uiteindelijk ook zo. Waar ik voorheen ieder weekend en soms nog eens door de week stofzuigde is dit nu teruggebracht naar 1 x per maand. Achter planten ontstaan dan wat stof-ophopingen maar dat is op zich logisch. Maar ik zet de robotstofzuiger aan als ik ga werken en als ik thuis kom heeft hij zijn ronde gedaan. Oppassen wel voor kabeltjes, dan wil hij nog wel eens in storing gaan. Voor wie meer info wil weten neem gerust contact op. heb hem trouwens gekocht op http://www.stofzuigerrobot.net, maar er zijn genoeg andere aanbieders.

Gr
Luca

leentjepietepoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2013 11:02

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door leentjepietepoe »

Waardeloos. Via Daydealers heb ik een Cleanmate stofzuiger gekocht. Deze is nog binnen de garantieperiode stuk gegaan en ik heb hem ter reparatie opgestuurd. Dit is nu bijna vier maanden geleden! Ik krijg mijn stofzuiger maar niet terug en ik kan Cleanmate alleen bereiken via mail met Daydealers. Ik hoor van Cleanmate niets en het blijft een hele vervelende toestand. Ik ben genoodzaakt om mijn advocaat hiervoor in te schakelen. Dus u bent gewaarschuwd. Mijn advies is koop nooit een Cleanmate en ook niet via Daydealers. Het is een waardeloze toestand.

maria_rijswijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2014 14:09

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door maria_rijswijk »

Ik lees hierboven dat de Neato geen probleem heeft met diepe tapijten.. Op de site http://www.robotstofzuigerexperts.nl komt de Neato XV signature inderdaad beter uit de test dan de Roomba 770. Maar deze laatste heeft eigenlijk mijn voorkeur. Heeft iemand hier ervaring met een van de twee?

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

maria_rijswijk schreef:Ik lees hierboven dat de Neato geen probleem heeft met diepe tapijten.. Op de site http://www.robotstofzuigerexperts.nl komt de Neato XV signature inderdaad beter uit de test dan de Roomba 770. Maar deze laatste heeft eigenlijk mijn voorkeur. Heeft iemand hier ervaring met een van de twee?
Wij hebben een Neato en het grote voordeel daarvan vindt ik dat het een echte stofzuiger is en geen borstelmachine zoals de rest (men noemt het wel stofzuigers, maar zijn borstelmachines).
Tevens botst de Neato niet, de roomba is een zogenaamde bump-machine. Die stoot (bijna)overal tegenaan en vindt zo zijn weg. Een Neato scant de ruimte en gaat dan te werk. Een Roomba werkt ook willekeurig en kan soms erg warrig werken, terwijl een Neato echt structureel werkt.
Groot nadeel van de Roomba zijn die Virtual Walls die je op moet stellen om hem zijn grenzen aan te kunnen geven. Bij de Neato is een simpel magneetstrip op de vloer leggen voldoende om hem tegen te houden.

Meer info?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door riddert »

@Maria-rijswijk,
We hebben zelf sinds een half jaar de Neato, destijds voor deze gekozen vanwege dat de Neato ook werkelijk zuigt, en niet alleen borstelt. We hebben overal parket/laminaat/plavuizen en de hoogpolige vloerkleden neemt ie ook zonder problemen mee.
Nadeel van de Neato is een enorme bak herrie, maar dit maakt ook niet zoveel uit, je stelt het programma zo in dat de Neato aan het werk gaat terwijl je zelf niet thuis bent.
Ander nadeel is dat je de uiterste randen zoals voor het aanrecht langs de plint af en toe zelf moet doen, of de kruimels van de rand weg moet vegen. Maar dit zullen alle robotzuigers niet meenemen.
Alle nadelen wegen echter niet op tegen het grote voordeel; we hebben nog nooit zo'n stofvrij huis gehad sinds we de robotzuiger in gebruik hebben.
Succes met je keuze.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Robotstofzuigers

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is maar net wat je persoonlijke voorkeur heeft. Ik merk dat een 'veeg-machine' soms juist meer oppikt dan een machine die alleen zuigt. Juist doordat het vuil soms wordt 'losgeveegd'. Daardoor hoeft een 'veeg-machine' niet een heel krachtige zuigmotor te hebben. Ook kleden worden nu juist beter schoon dan met alleen zuigen.

Je kunt het misschien vergelijken met afwassen met de hand. Als je een harde straal hebt, dan kun je veel schoonspoelen, maar als je een afwasborstel hebt, dan heb je geen harde straal nodig om het vuil van je afwas te krijgen. En soms werkt een borstel ook beter dan alleen een straal. (Dat merk je soms ook met afwasmachines die natuurlijk zonder borstel werken).

Het nadeel van de randjes zelf moeten doen heb je bij een Roomba juist niet, omdat die een draaiend borsteltje aan de buitenkant heeft. Dat borsteltje verzamelt het vuil van de randjes naar het midden, waarna het in de machine wordt opgenomen. De Neato zuigt alleen en dat is aan de randen toch iets minder effectief dan zo'n borsteltje. Dat is één van de belangrijkste argumenten voor mij geweest om voor een Roomba te kiezen. Bij het zijkant-borsteltje heb je natuurlijk nog steeds dat het in de vier hoekjes van je kamer minder schoon wordt, maar de plinten e.d. worden prima schoon.

Of het willekeurige patroon van de Roomba een nadeel is weet ik niet. Wij hebben in de eetkamer de stoelen meestal schots en scheef staan en de Roomba vindt daar in de praktijk prima zijn weg. Hij 'vergeet' dus geen hoekjes. Maar misschien dat een Neato een en ander efficiënter of sneller doet. Het is bij ons in elk geval niet zo dat er stukken niet schoon worden gemaakt.

Gesloten