LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Verwijderd

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef: Denk jij nu echt dat er ook maar één folder minder gedrukt gaat worden?
En daar omschrijf je precies de kern van het probleem. Moet ik dat probleem oplossen door 34 kilo per jaar ongezien in de papierbak te mikken? Ik ben er van overtuigd dat wanneer mensen die wél reclame willen actief iets moeten doen om dat te bewerkstelligen, blijkt dat er een stuk minder vraag is naar reclame dan nu wordt aangenomen. Wellicht dat al die bedrijven zich dan eens achter de oren krabben en wat minder folders gaan drukken. Het is niet mijn probleem als consument dat zij veel en veel te veel reclames maken en verspreiden.

En ja, milieu is een big issue. Wellicht dat u dat de laatste 10 jaar op het journaal een beetje gemist hebt. Het gaat hier om 1,8 miljoen kilo papier per jaar (!) Voor iets waar een héleboel mensen niet om gevraagd hebben.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die 1,8 miljoen kilo papier wordt weer hergebruikt. Ik zou me meer zorgen maken om dingen die niet hergebruikt kunnen worden, maar die wel megaveel vervuiling opleveren, als je het om het milieu hebt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Die 1,8 miljoen kilo papier wordt weer hergebruikt. Ik zou me meer zorgen maken om dingen die niet hergebruikt kunnen worden, maar die wel megaveel vervuiling opleveren, als je het om het milieu hebt.
Dat hergebruik kost weer energie ( opgewekt met kolen? )
Folders worden verpakt in plastic
Gedrukt met inkt
Worden gedistribueerd via vrachtwagens
Deels verspreid met de auto ( echt niet alle bezorgers gaan met de fiets )
opgehaald met een vuilniswagen

En dat allemaal kan simpelweg voorkomen worden met het principe van standaard ja/ja naar nee/nee

Quick win, weinig moeite.. Doen zou ik zeggen, maken we ons daarna in de tijd die overblijft druk om zaken die anderen belangrijk vinden..

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nogmaals, ik geloof niet dat er ook maar één folder minder gedrukt gaat worden. Ook niet in de toekomst. Dat gaat pas gebeuren als er meer en meer reclame online te vinden is. Kijk bijvoorbeeld naar audio-apparatuur: de betere merken drukken nauwelijks nog folders. Die werden grotendeels alleen maar afgenomen door 'verzamelaars' en mensen die geen keuze konden maken. Om aan informatie te komen zul je tegenwoordig het internet op moeten. En dát scheelt een hoop papierverspilling.

Pas als de supermarkten hun reclame concentreren op internet en stoppen met het ronddelen van de folders (behalve dan wat exemplaren in de winkels zelf en in de bejaardenhuizen voor degenen die geen internet hebben) zul je zien dat steeds meer bedrijven hiermee gaan stoppen. Tot bedrijven als Seats en Sofa's overblijven. En dáár zitten betrekkelijk weinig mensen op te wachten. En dan wordt het ook wel héél lastig om nog bezorgers te gaan vinden die voor die paar stuivers nog gaan lopen.

Maar dat stickergedoe levert niks op. Dat is symboolpolitiek.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo'n beetje alle folders zijn al lang op Internet beschikbaar. Blijkbaar is dat geen stimulans tot vermindering.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Brahms »

Na zwarte piet, de niet genderneutrale man en vrouw, plastic tasje, suikerfeest en Kerstmis moet nu de reclamefolder maar eens in de ban.
Vreemd dat die bergen folders nog altijd in plastic verpakt mogen worden !

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als alles alleen nog maar digitaal beschikbaar komt hier ongetwijfeld weer een bejaarde langs die zich gediscrimineerd voelt omdat het allemaal via dat internet moet :-)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Zo'n beetje alle folders zijn al lang op Internet beschikbaar. Blijkbaar is dat geen stimulans tot vermindering.
Klopt, tot nu toe is die stimulans er blijkbaar niet. Tot het moment dat de supermarkten zelf besluiten ermee te stoppen. Kunnen ze zien hoe vaak de online folders bekeken worden? Als dat niet zo hoog ligt geeft dat te denken. Dan kun je concluderen dat mensen blijkbaar niet op het net zoeken, maar nog een grote behoefte hebben aan papieren folders. En ze om die reden gewoon blijven drukken.

Je kunt je ook afvragen in hoeverre mensen iets met reclame doen. Hier hebben 5 van de 8 appartementen een sticker op de bus. Dus drie krijgen wel zo'n pakket. Iedere week ligt er 2 pakketten ongelezen, nog in het plastic, in de papierbak. Dat zou te denken moeten geven.

Ooit verbaasde ik me bij de Albert Heijn in Nijmegen dat op woensdag de gevulde koeken, die in de reclame waren, nog steeds niet met de aanbiedingsprijs in de computer zaten. Inmiddels heb ik het hier in het dorp bij de hand gehad dat een actie op vrijdag zelfs niet eens correct in de computer stond. Kennelijk interesseert het veel mensen niet.

Ik ben ervan op de hoogte dat er heel wat marktonderzoeken worden gedaan naar reclame. Ik heb er een tijdje aan meegedaan, tot ik niet meer mee mocht doen. Kennelijk vertelde ik te vaak iets dat de opdrachtgever niet wilde horen. En dat is: 'boeit niet. 'Inspireert niet'. 'sprankelt niet' 'nodigt niet uit tot kopen' enzovoorts. Misschien moet er maar eens een goed onderzoek gedaan worden in hoeverre er behoefte is aan reclame. Maar dat zal niet door de reclamemakers gedaan worden. Die zijn toch echt niet van plan in hun eigen voet te schieten.

Het zou zomaar kunnen dat de resultaten van een objectief onderzoek dusdanig zijn dat de meeste bedrijven acuut stoppen met het ronddelen van folders, en hun reclame-uitingen beperken tot internet, desnoods ondersteunt door een flinke campagne.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:Als alles alleen nog maar digitaal beschikbaar komt hier ongetwijfeld weer een bejaarde langs die zich gediscrimineerd voelt omdat het allemaal via dat internet moet :-)
De oplossing is: folders in de winkel, en een beperkt aantal in de hal van het bejaardentehuis.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door michieldejong »

witte angora schreef:Nogmaals, ik geloof niet dat er ook maar één folder minder gedrukt gaat worden. Ook niet in de toekomst.

....

Maar dat stickergedoe levert niks op. Dat is symboolpolitiek.
Het volume aan verspreide folders daalt al jaren, sinds 2008 circa 1% per jaar gelijkopgaand met de stijging van het aantal nee/nee stickers.
http://www.adformatie.nl/nieuws/trendbr ... aalt-licht

Verwijderd

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:Nogmaals, ik geloof niet dat er ook maar één folder minder gedrukt gaat worden.
Nogmaals, dat is niet mijn probleem en daar moeten jij en die bedrijven die die hoeveelheden folders blijven drukken ook niet mijn probleem van maken. Dat er miljoenen kilo's aan nutteloze bomen worden gekapt en ongezien in de papierbak worden geflikkerd is niet op mijn conto te schrijven.

En er is geen enkel milieuvraagstuk waar een simpeler oplossing voor te bedenken is dan dit vraagstuk: een Ja-Ja-sticker. Laten de mensen die dólgraag stapels met folders in hun brievenbus willen lekker zelf naar de gemeente stappen om actief aan te geven "Ja, ik wil folders", in plaats van andersom. Die bedrijven die naar de rechter stappen die lijken écht te denken dat ze het 'recht' hebben om stapels folders door mijn brievenbus te flikkeren. Nee, dat recht heb je niet.

Verwijderd

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik ben blij dat er ook anderen zijn die deze folderterreur als een serieus probleem zien. De Gemeente Amsterdam mag de nieuwe Ja/Ja-sticker invoeren. Dit betekent dat de folderbranche géén ongeadresseerde reclame meer bij mensen in de brievenbus mag gooien die géén sticker hebben.

https://www.nu.nl/amsterdam/5018141/gem ... oeren.html

De branche gaat, uiteraard, en heel kinderachtig, tegen deze uitspraak in beroep:

https://www.nu.nl/ondernemen/5028095/fo ... erdam.html

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Sira »

sjohie schreef:
frans58 schreef:Nee zo laten, gewoon een nee/nee sticker op je brievenbus en een 2e mailadres aanmaken en zorgen
dat daar alle folders per mail inkomen van bedrijven waarin je wel ge-interesseerd in bent
Ik had zelf ook een goed idee: namelijk een nee/nee sticker voor op mijn GSM. om te voorkomen dat ik
telefoontjes krijg van callcenters. begrijp niet waarom niemand hier interesse in heeft ????
misschien heb ik toch ergens een denkfout gemaakt.........
Ik maak, als en gare webshop een telefoonnummer verplicht stelt tijdens het bestellen, gewoon een tikfout bij het invullen van het telefoonnummer.. :wink:
Dat telefoonnummer heeft de webshop nodig als mocht blijken dat er foutieve adresgegevens worden ingevoerd (iets dat zeer vaak gebeurt) of als er calamiteiten met de levering of de vervoerder zijn. Zo kunnen ze u toch snel bereiken in tegenstelling tot mail. Zij zullen u echt niet bellen voor een gesprek over de komende weersverwachtingen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Sira »

Nou heb òf ik zitten dromen òf de website doet iets fout. Ik quote iets, maar het wordt op de verkeerde pagina geplaatst.

Excuses en een prettige avond allemaal

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Berteman »

De NEE/JA blijft toch gewoon bestaan (geen reclamerommel maar wel de huis-aan-huiskrantjes)?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door crazyme »

Berteman schreef:De NEE/JA blijft toch gewoon bestaan (geen reclamerommel maar wel de huis-aan-huiskrantjes)?
Wanneer je de huis aan huiskranten wil blijven ontvangen moet je een sticker gaan plakken.
Anderen hebben voor jou bepaald wat in jouw brievenbus mag en wat niet.

(Wanneer je in Amsterdam woont dan)

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Berteman »

Mooi, ik plak liever één keer een sticker dan dagelijks die ongevraagde reclamerommel linea recta in de kliko te dumpen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Brahms »

crazyme schreef:Anderen hebben voor jou bepaald wat in jouw brievenbus mag en wat niet.
Dan heb je het toch verkeerd begrepen, ook nu nog bepaal je het in Amsterdam gewoon zelf, alleen omgekeerd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door crazyme »

Brahms schreef:
crazyme schreef:Anderen hebben voor jou bepaald wat in jouw brievenbus mag en wat niet.
Dan heb je het toch verkeerd begrepen, ook nu nog bepaal je het in Amsterdam gewoon zelf, alleen omgekeerd.
Je moet zelf op zoek gaan naar zo'n sticker, anders krijg je geen huis aan huis krant meer.

Lang leve de vrijheid.

Verwijderd

Re: Beter geen ja/ja sticker voor reclame folders?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:
JohnTheBassist schreef:De branche gaat, uiteraard, en heel kinderachtig, tegen deze uitspraak in beroep:
Kinderachtig is het om een partij die gebruik maakt van een volkomen legitiem rechtsmiddel tot kinderachtig te bestempelen.
Het is pas kinderachtig dat de reclamebranche denkt dat ze het volste recht heeft mijn deurmat te vervuilen met hun troep en dat ik zelf moet aangeven dat ik dat niet wel. Ik vind het kinderachtig dat dit onnodig veel papier kost, aangezien bij een groot gedeelte van de mensen de reclamefolders linea recta in de papierbak gaan. Ik vind het kinderachtig dat dit één van de meest simpel aan te pakken vormen van milieuvervuiling is, maar de reclamebranche alleen maar aan hun eigen belang denkt en verder geen reet geeft om wat de mensen denken en wat goed is voor het milieu.

En jij vindt het kinderachtig dat ik dat kinderachtig vind. Hm, vind je het erg als ik durf te beweren dat ik mijn prioriteiten hierin iets beter heb liggen dan jij?

Gesloten