LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door nico_s »

Wij hebben 4½ jaar geleden een Van Landschoot boxspring gekocht. Na 4 jaar kregen we beiden last van rugklachten. We hebben toen geprobeerd de topper te vervangen, maar dat bood geen oplossing. Bij onderzoek bleken onze binnenveringsmatrassen met latex afwerklaag al te kuilen, waarop we de toppers hebben geretourneerd en (prijzige) Ubica Impression Deluxe matrassen hebben aangeschaft.
De winkelier heeft vervolgens nog gekeken naar de kraak- en piepgeluiden van de verstelbare box van mijn vrouw, maar kon de oorzaak niet achterhalen. Zij heeft opnieuw rugklachten en het gevoel dat de box doorzakt. Teruggaan naar de winkelier kan niet, want die is failliet gegaan.
We zijn van plan om beide boxen te vervangen voor niet-verstelbare boxen. Onze vraag: hoe zit het met de verschillen in kwaliteit van de bedbodems? Hoe kunnen we een goede box herkennen? Welke materiaalvoering is beter bij een box, bonnell of pocketvering?

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door jls63 »

een goede boxspring is traditioneel opgebouwd volgens engels principe, dus bonell veren. Hoewel dit niet veel meer gemaakt wordt is het erg moeilijk om dit nog te krijgen, maar Ubica en Sealy en VI spring hebben dit wel evenals Pullman.

Van Landschoot is helaas wel erg lage kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar. Een goede boxspring in de maat 180 x 200 ben je al gauw 2500 tot 4500 euro kwijt, m.u.v. VI Spring, deze ligt 3 maal hoger. Uitgaande van een vlakke uitvoering.

Dus de goedkopere die men ziet en kan kopen is duidelijk andere kwaliteit. Een pocketveer in de onderbak raad ik zellf niet aan, omdat deze veer erg instabiel is, dus schommelig. Als hier ook nog een pocket opgelegd wordt, gaat dit dus erg wiebelen en is een erg zacht slaapsysteem. Indien men toch voor een pocket kiest, let er op dat de veer minimaal 7 a 9 slagen (draaiingen) heeft.

Een goede boxspring herkent men altijd, doordat hier GEEN topper opligt. Immers een goede matras doet het werk en is de topper niet nodig!!

Ook de natuurlijke materialen liever vermijden. Deze gaan ontzettend snel pletten ( dit is de meest voorkomende klacht bij Hastens !!). De huidige generatie synthetische materialen zijn beter dan natuurlijke materialen, denk maar aan sport, carbon frames voor fietsen, kevlar voor skies enz.

Een goede boxspring is een investering voor ruim 20 jaar, dus bezuinig niet op de prijs.

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door nico_s »

Beste jls63, wat is het engels principe?
Er zijn toch meer leveranciers die boxen leveren met bonnell veren?

Ik ben het compleet met u eens dat een goed matras inderdaad geen topper nodig heeft. De Ubica Impression Deluxe hebben we dan ook zonder topper.

Hoe zit het met de boxen die bijvoorbeeld Beter Bed levert? Of de Ikea SULTAN ATLÖY?
Productomschrijving:Tijk: 52% katoen, 30% lyocell, 18% linnen
Lattenbodem: massief grenen, Massief naaldhout
Springveren Bonnell: staal
Frame bedbodem: massief grenen, Massief naaldhout, hardboard
Vulling: wollen watten

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door jls63 »

Het engels principe voor boxsprings houdt in:

de veren zijn Bonell veren, minimaal 5 -slags en konisch van vorm met een draaddikte van 2,2 mm.
de veren horen thermisch gehard te zijn en soms met parafine behandeld te zijn. Het aantal veren per m2 is minimaal 110. deze veren worden onderling gekoppeld met draadstaal en zijn voorzien van een randversteviging.

goedkopere merken zoals u noemt, Ikea, Beter Bed en andere merken die in de lage prijzen vallen werken niet met deze veren. Simpel vanwege de kosten. Het prijsverschi komt toch uit de lengte of uit de breedte.

Betere merken werken hier (nog) wel mee, vandaar dat men ook grote prijsverschillen ziet. Een boxspring van goede kwaliteit gaat derhalve dan ook met gemak 25 tot 40 jaar !! mee.
Zelf kom ik nog regelmatig boxen tegen die ruim 60 jaar of ouder zijn. Worden hergestoffeerd en kunnen zo weer vele tientallen jaren mee.
Een goedkope boxspring mag je al blij zijn als deze 25 tot 40 maanden meegaat.

htaal
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2010 08:34

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door htaal »

dus als men een hekel aan de naad tussen de twee een persoons-matrassen en men koopt daar een topper op is het matras niet goed snap ik het niet of lees ik het niet goed

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door nico_s »

@htaal: een topper is niet nodig bij een goed matras. Als u een topper gebruikt om geen last te hebben van de naad tussen twee matrassen, dan hoeft het nog niet zo te zijn dat uw matrassen niet goed zijn. U trekt een onjuiste conclusie.

@jls63: kunt u aangeven welke (betere) merken boxen leveren die volgens het engelse principe gebouwd zijn, of een link naar website waarop die informatie te vinden is?

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door jls63 »

decennia's lang hebben wij o.a. in NL geen toppers gehad. Matrassen werden toen gewoon goed gemaakt. Doordat prijzen onder druk staan, moet de fabrikant bezuinigen op materiaal. Matrassen waarbij een naad ontstaat, daar helpt een topper ook niet. De topper zakt net zo makkelijk tussen de naad in.

Maar omdat een fabrikant, van blauw/ witte ruitjes, toppers heeft bedacht, en deze abnormaal duur maakte en ook nog eens een perfecte reclamepromo hieraan gekoppeld heeft, denkt iedereen dat toppers nu in eens het toverwoord is.

Helaas, matrassen van goede kwaliteit sluiten altijd goed aan. En daar heb je geen topper voor nodig.

De merken van goede boxsprings heb ik al bovenaan genoemd. Voor meer info voor een echt goede boxspring kunt u kijken op [reclame verwijderd door moderator].

Evert Jaspers
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2005 02:02
Contacteer:

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door Evert Jaspers »

De gehele discussie tot dusver draait om kwaliteitsverschillen van producten. U weet zonder meting niet welke combinatie - hoe die er ook uitziet of van welk fabrikaat die is - bij wie deze past. Met behulp van een objectieve meting dwz een spierspanningsmeting weet u dat wel.
Kijkt u op de website van de Stichting Voorlichting Slaapcomfort: www.beddenadvies.nl.

spextix
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2011 17:43

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door spextix »

Hoi allemaal,

Er is nu een Groupon-aanbieding met een boxspring. Het lijkt mij nogal goedkoop, maar vooral onduidelijk vind ik dat er nergens staat welk merk het bed heeft. Kan iemand iets over de kwaliteit zeggen?

http://www.slapenonline.nl/aanbiedingen ... /index.php

groupon site : http://www.groupon.nl/deals/landelijke- ... 888098?nlp

Dank!

Andries

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: verschillen in kwaliteit van bdebodem voor boxspring

Ongelezen bericht door jls63 »

lijkt mij niet kunnen. als je kijkt op de slapenonline site, zie je rechts bovenaan ook dubieuze waarmerken staan.

lijkt mij vragen om problemen.

Gesloten