LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantieconflict Ikea

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

tttlocke schreef:
13 mei 2020 01:39
Er zijn juridische onderlegde personen die het op dit punt met de Consumentenbond oneens zijn.
Alfatrion hoort daar volgens mij bij heb ik ooit gelezen. Ik heb wel de indruk dat de opvatting van de Consumentenbond eerder 'mainstream' is, dan die van alfatrion, in wiens interpretatie het woord 'aflevering' uit de wetstekst volgens mij een cruciale rol speelt.

Afijn, het is hier niet aan de orde: verstrijken van een garantietermijn speelt geen rol en bovendien, hoewel over 'omruilen' wordt gesproken, is het tweede product een ander product (een nieuwe aankoop lijkt mij).
Daarmee raken we off topic (ruis?) en voor sommigen is dat heel aantrekkelijk.
ik ben het in zekere zin eens dat de winkelier voor de garantietermijn een werkend product moet leveren. Maar het is niet zomaar waar dat de garantie binnen de initiele termijn afloopt. Indien je betaalt voor gebruik of bijbetaald voor ander product is het niet zomaar te stellen dat je garantie die op eerste product gold verlopen is en voor de omruiling ook geldt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 21:58
Indien je eerste matras onder garantie is omgeruild (coulance noemen ze het, maar je hebt gewoon garantie), heb je wederom garantie op het geruilde product.
Hé Elle, ik ben het gewoon met je eens :wink: en ik zal onderbouwen waarom.

Het is gewoon de optelsom van art. 7:9 lid 2 BW en art. 7:17 lid 1 BW (voor tekst: zie hieronder). Als je vervolgens bedenkt dat het Europees Hof van Justitie in het Quelle-arrest heeft bepaald dat een consument bij vervanging feitelijk alsnog met vertraging met bestelde product ontvangt, is de cirkel rond. Je krijgt of koopt garantie op het product. Als je dat product met vertraging ontvangt, krijg je vanzelf ook de garantie met vertraging.

Moet je maar een conform product leveren :wink:
art. 7:9 lid 2 BW:
Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
art. 7:17 lid 1 BW:
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Quelle-arrest:
Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door anita1971 »

Draait u het matras wel met enige regelmaat om??
Dus het voeteneind aan het hoofdeinde leggen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Moneyman »

anita1971 schreef:
13 mei 2020 09:02
Draait u het matras wel met enige regelmaat om??
Dus het voeteneind aan het hoofdeinde leggen?
ehm...
Margeautje schreef:
12 mei 2020 19:45
Het matras wordt regelmatig gedraaid. Keren kan niet, want het heeft alleen een bovenslaapzijde.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman, is het niet zo dat de garantie hier sowieso opnieuw is gaan lopen na ontvangst van het huidige product en dat je in dit geval geen arrest of wetgeving nodig hebt om dat te laten zien, omdat het huidige product een ander product is dan het ingeleverde niet-conforme exemplaar van het eerste product?
De producten zijn niet identiek.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt. Voor de casus van TS is de Quelle-doctrine niet relevant. Het was een topic-zijpadje :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het probleem is te snel testen en kopen.

Na 2 minuten is elk matras goed, na kwartier is traagschuim een deuk die bij opstaan bleef en vind ik zweterig en lastig draaien.

Je moet voldoende tijd nemen voor iets wat bij jou paste.
Ik heb goede vrienden die nooit meer anders willen, maar ik hoef dit nooit.

Elk mens is uniek en persoonlijk, dus neem enkele uren desnoods voor meerdere daar te testen.

Ik en Partner zijn et ook niet eens, zij een zachte, ik steviger en dat mag toch?
En na verhuizing andersom gelegd en voelde beide het gelijk!

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door jls630430 »

Garantie houdt in herstel of vervanging van het matras bij materiaal of fabricagefouten. Kuilvorming door gebruik is dus nooit garantie omdat het een gebruikseigenschap is. Traagschuim heeft een hogere vervorming dan andere schuimsoorten. Kuilvorming bij dit soort matrassen moet klager op welke manier dan ook aantonen. Wie eist, bewijst. Mogelijk dat niet het traagschuim maar de onderliggende dragende vering of andere schuimen niet meer voldoende herstellen.
De invloed van de bodem op de matras qua ligging is nauwelijks, omdat het gewicht van de persoon over de oppervlakte van de matras wordt verspreidt en vervolgens wordt de druk aan de onderzijde van de matras ook nog eens verspreid over de oppervlakte van de bodem. Het enige wat een bedbodem moet doen is voldoende ventileren en dragen.
Het probleem in dit geval is waarschijnlijk dat de dragende vering of schuim, dus niet de afdeklagen zoals het traagschuim, niet voldoende de totale druk op kunnen vangen. Vaak is dit het gevolg van prijs en kwaliteit.
Conformiteit van een goed gaat hier ook niet op, want conformiteit geeft alleen aan wat je van een goed mag verwachten. Dit kan heel anders zijn dan wat een consument er van verwacht. Van een goedkopere matras mag je nu eenmaal niet verwachten dat die hetzelfde doet als een duurdere matras.
Zelf slaap ik op een Simmons Beautyrest matras. Deze matrassen gaan tot 250 kg p.persoon. Ik, 120 kg en mijn partner, 70 kg, hebben 1 grote matras van 180 x 210. Deze speciale matrassen hebben een progressieve vering. Nooit geen kuilvorming, liggen zeer stil, je merkt zelfs niet wanneer de een omdraait of zelfs uit bed gaat. Draaien van de matras is nooit nodig en hebben ingebouwde ventilatie. Ze zijn weliswaar niet goedkoop, maar zekers ook niet prijzig. En ook nog eens anti-allergisch, stofvrije maar ook antibacterieel. En dat is in deze covid-19 tijd mooi meegenomen.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door cherokee »

jls630430 schreef:
18 mei 2020 11:28
En ook nog eens anti-allergisch, stofvrije maar ook antibacterieel. En dat is in deze covid-19 tijd mooi meegenomen.

Waarom dat laatste mooi meegenomen is , is mij een raadsel. Covid-19 is een virus en geen bacterie.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

cherokee schreef:
18 mei 2020 19:11
Waarom dat laatste mooi meegenomen is , is mij een raadsel. Covid-19 is een virus en geen bacterie.
Dit, en sowieso, 'antibacteriëel' doet ook niet zoveel tegen bijvoorbeeld stofmijten, waarvan er naar schatting ongeveer 1000.000 stuks leven in een gemiddeld matrals... :shock: :lol:

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door jls630430 »

@ cherokee: Uit een recent wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek is gebleken dat o.a. matrassen die antibacteriële eigenschappen hebben, ervoor zorgen dat het lichaam een ruim 4 keer hoger immuunsysteemwaarde heeft. Covid-19 is weliswaar geen bacterie maar door de verhoogde immuunwaarde van het lichaam heeft het minder kans.
@ gelaarsde kat: Gemiddeld miljoen in een matras? Nee hoor, gemiddeld 200.000 per m2. Een 1 persoons matras heeft er dan iets minder dan 400.000 stuks...maar je bent nooit allergisch voor de mijt, maar voor de uitwerpselen ervan, zeg maar hun poep. Ook uit wetenschappelijk onderzoek is al ruim 40 jaar geleden vast gesteld dat je er pas last van krijgt als het een veelvoud van 1000 maal is. Niet van de mijt maar van de hoeveel poep als het ware.
Ik doe niet aan stemmingmakerij, zit al bijna 40 jaar in het slaap/medisch vak en baseer het op wetenschappelijk onderbouwde feiten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door witte angora »

jls630430 schreef:
19 mei 2020 11:08
@ cherokee: Uit een recent wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek is gebleken dat o.a. matrassen die antibacteriële eigenschappen hebben, ervoor zorgen dat het lichaam een ruim 4 keer hoger immuunsysteemwaarde heeft. Covid-19 is weliswaar geen bacterie maar door de verhoogde immuunwaarde van het lichaam heeft het minder kans.
Geef die bron eens? Ik ben er wel erg benieuwd naar. Het komt er dus op neer dat er in verpleeghuizen gewoon matrassen moeten worden aangeschaft met goede antibacteriële eigenschappen, en dan is het Corona-probleem min of meer opgelost?

@ gelaarsde kat: Gemiddeld miljoen in een matras? Nee hoor, gemiddeld 200.000 per m2. Een 1 persoons matras heeft er dan iets minder dan 400.000 stuks..
Wat een opluchting... :roll: En hoeveel zitten er volgens jou dan in een 2-persoons matras?

Ik doe niet aan stemmingmakerij, zit al bijna 40 jaar in het slaap/medisch vak en baseer het op wetenschappelijk onderbouwde feiten.
Daarom ben ik dus zo benieuwd naar die link van je.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door cherokee »

jls630430 schreef:
19 mei 2020 11:08
@ cherokee: Uit een recent wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek is gebleken dat o.a. matrassen die antibacteriële eigenschappen hebben, ervoor zorgen dat het lichaam een ruim 4 keer hoger immuunsysteemwaarde heeft. Covid-19 is weliswaar geen bacterie maar door de verhoogde immuunwaarde van het lichaam heeft het minder kans.
Ik doe niet aan stemmingmakerij, zit al bijna 40 jaar in het slaap/medisch vak en baseer het op wetenschappelijk onderbouwde feiten.
Mooi dat u niet aan stemmingmakerij doet. Maar dan wil ik nu wel graag een link naar dat wetenschappelijk onderzoek waar u het over heeft. Vooral de conclusie daarvan die u noemt verbaast mij nogal, en ik heb het idee dat dat niet alleen bij mij het geval is.

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door jls630430 »

@witte angora: gemiddeld 200.000 per m2. dus kwestie van rekenen wat de oppervlakte van de matras is. Inderdaad, ziekenhuizen hebben geen standaard matrassen maar aangepaste matrassen die bijvoorbeeld zuur en urinebestendig zijn, brandvertragend volgens DIN norm en antibacterieel zijn. Maar deze liggen niet op alle afdelingen omdat het niet voor iedereen nodig is. Heeft ook met de prijs te maken van de verschillende uitvoeringen. Dat het antibacteriële materiaal in de matras ervoor zorgde dat het immuunverhogend was, was een toevallige bijkomstigheid wat men ontdekte.
De link zal ik opzoeken en hier plaatsen, maar moet hem opzoeken, kijken of er geen copyright ect. opzit.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door witte angora »

Nogmaals, ik ben héél benieuwd naar die link. Over dat copyright maak ik me niet al teveel zorgen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jls630430 schreef:
19 mei 2020 11:08
Ervoor zorgen dat het lichaam een ruim 4 keer hoger immuunsysteemwaarde heeft. Covid-19 is weliswaar geen bacterie maar door de verhoogde immuunwaarde van het lichaam heeft het minder kans.
Zover ik kan vinden is de immuunwaarde helemaal niet meetbaar. Zover ik weet zijn de witte bloedcellen hiervoor verantwoordelijk en bij toename hiervan (dus hogere waarde) is er sprake van een ontsteking. Dus indirect zegt je dat een antibacteriële matras juist zorgt voor ontstekingen.
De werking van het immuunsysteem is niet meetbaar
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... s-verhogen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leraar Nederlands in België vertelde: Nooit geen kuilvorming is dubbele ontkenning dus altijd een kuil!

Wetenschappelijk onderzoek is uitgevoerd, maar hoe was de uitslag?

Dermatologisch geteste zeep bekende niet of de UITSLAG goed of fout was!

Verder zal Ikea vaak coulance geven en 1x herkansing maar bij overbelasting door erg mensen niet de volle 25 jaren garantie
verlenen die alleen geld op fabrieksfouten.

Welkom in het Radar doolhof waar we zo lekker off Topic kunnen verdwalen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door gosewijn »

jls630430 schreef:
19 mei 2020 12:17
@witte angora: gemiddeld 200.000 per m2. dus kwestie van rekenen wat de oppervlakte van de matras is. Inderdaad, ziekenhuizen hebben geen standaard matrassen maar aangepaste matrassen die bijvoorbeeld zuur en urinebestendig zijn, brandvertragend volgens DIN norm en antibacterieel zijn. Maar deze liggen niet op alle afdelingen omdat het niet voor iedereen nodig is. Heeft ook met de prijs te maken van de verschillende uitvoeringen. Dat het antibacteriële materiaal in de matras ervoor zorgde dat het immuunverhogend was, was een toevallige bijkomstigheid wat men ontdekte.
De link zal ik opzoeken en hier plaatsen, maar moet hem opzoeken, kijken of er geen copyright ect. opzit.
Het virus is pas vanaf December bekend , alle geleerden van de wereld is aan het onderzoeken hoe ze het moeten bestrijden , en u weet het al.
Alle matrassen -gordijnen en meubelbekleding- vloerbedekking etc, is verplicht vlam vertragend .
Ik denk dat u op de postkamer werkt .

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door cherokee »

witte angora schreef:
19 mei 2020 12:21
Nogmaals, ik ben héél benieuwd naar die link. Over dat copyright maak ik me niet al teveel zorgen.
Ik ben net zo benieuwd. En ook ik maak me niet veel zorgen om copyright op een onderzoek als dit. Temeer omdat er een link naar bestaat kennelijk :)

En inderdaad is het een beetje off-topic en een zijlijntje, maar wel dermate intrigerend dat ik er meer van wil zien.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantieconflict Ikea

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
19 mei 2020 12:55
Welkom in het Radar doolhof waar we zo lekker off Topic kunnen verdwalen.
Dat jij het niet over de matrassen in je boot hebt verbaast mij nog wel het meest.... :wink: :lol:

Gesloten