LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plooien in zitting bank

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
majel
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:38

plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door majel »

in onze nieuwe bank komen al na 3 weken plooien in de zitting.
er is iemand van de winkel komen kijken en volgens hem hoort dit zo!
maar het ziet er niet uit, de rest is strak en in de zittingen zitten van die grote losse plooien.
wat moeten we hier nu mee? het is geen bank van seats en sofa, en was ook geen goedkope, dus dit verwacht je dan niet.
weet iemand wat we hier nu mee moeten, bijv wat zijn onze rechten?

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Logisch dat in de zittingen plooien komen en op de rest van de bank niet aangezien u daar zit en het leer dus uitgerekt word. Wat mee kan tellen is de kwaliteit van de vullingen en of het een zachte leersoort is of niet. Plooien in de zittingen bij een lederen bank is vrij normaal en begint al meteen na ingebruikname van de bank. Kan je de plooi echt beetpakken dan is dat in mijn ogen niet goed, zoniet dan is het een normaal gebruiksverschijnsel.

majel
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:38

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door majel »

geld dat ook voor een stoffen bank? dat had ik er natuurlijk ook bij moeten zetten. het is niet zo dat ik de plooi vast kan pakken, maar het ziet er niet mooi uit

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Voor een stoffen bank gelden min of meer dezelfde regels. In welke prijsklasse valt het bankstel?

majel
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:38

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door majel »

het is een 2 en een 2 1/2 zitter. we hebben er 1900 euro voor betaald.

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Plooien doen niets af aan de algehele kwaliteit van het bankstel, alleen als de plooien zodanig zijn dat je ze beet kan pakken dan is er in mij ogen sprake van een gebrek. Kijk het rustig aan ,u heeft bij een cbw winkel gekocht?

majel
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:38

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door majel »

gelukkig wel ja, we hebben 3 jaar garantie op de bank en 5 jaar op de stof.
nu dachten wij dat je voor dit bedrag toch wel een beetje kwaliteit mag verwachten, zien wij dit verkeerd? en wat als het dadelijk zo erg wordt dat je zo'n plooi wel kunt vastpakken, wat mogen wij dan van die zaak verwachten?
u klinkt alsof u in die branche zit, klopt dat?

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Zit nu ca 10 jaar in de meubelbranche waarvan een gedeelte als manager bij een meubelservicebedrijf. Plooien zijn voor mensen de grootste reden om hun winkelier te bellen en garantie te claimen. In ons vak zeggen we vaak gekscherend "dan had u maar een houten bank moeten kopen ,die plooit niet ". Nogmaals, plooivorming hoort bij een bankstel en zijn geen maatstaf voor de kwaliteit van het meubel. De 5 jaar garantie op de stof heeft niets met plooivorming te maken maar meer dat de stof binnen die 5 jaar geen abnormale slijtage mag vertonen. Indien in de toekomst de vullingen teveel in zouden zakken en daardoor ,waarschijnlijk, nog meer plooien gaat vertonen dan zou ik op dat moment weer de winkelier inschakelen.

majel
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:38

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door majel »

kijk daar kan ik iets mee, dank je wel!
nu hebben wij gekozen voor de stof novalife, het ziet eruit als nubuck en wij vinden het erg mooi.
vlekken mag je er alleen uithalen met een vochtige doek, nu hebben we er nog geen gevonden gelukkig, ik hoop dat we een tijdje mogen genieten van een schone bank, want als je met vocht aan de gang gaat lijkt het mij dat je wel bezig kunt blijven met poetsen omdat ik denk dat je die beschermlaag er zo afpoetst.
u zult me wel een zeur vinden, maar omdat we altijd een leren bank hebben gehad vind ik het toch wel even wennen!
maar ik wil u hartelijk bedanken voor de info :!:

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Graag gedaan. :)

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door elianne »

Wij hebben al 6 jaar en leren bank(Rolf Benz) en deze heeft nog geen plooien. Zelf niet na intensief gebruik door twee kinderen en twee volwassenen. Het kan dus best zonder plooien. Ik vind persoonlijk dat ook een goede stof niet zo snel mag gaan plooien. 1900 Euro is niet niks voor een bank en daar mag je dus best iets voor verwachten, denk ik. In mijn auto zit alcantara(Novalife zou daarmee te vergelijken zijn) en dat heeft ook geen plooien. Ik zou dus niet te snel me neerleggen bij het oordeel van de winkel. Succes.

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Rolf Benz is niet te vergelijken met een bank waar we het heel de tijd over hebben gehad. Je hebt geluk gehad tot nu toe. Ik heb Rolf Benz banken gezien die er na een half jaar niet meer uitzagen. Het heeft ook met de kwaliteit van de vullingen te maken.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door elianne »

Het is niet onze eerste Rolf Benz bank en nooit problemen gehad. Echter ook met een ander merk geen problemen gehad (Montel). In ons tweede huis(ja ik weet het, heel decadent) staat een Montel-bank waar niets mee aan de hand is. 1900 Euro is wel ruim 4100 gulden! ik weet dat je niet meer mag omrekenen maar het is wel veel geld en daar mag je best iets voor verwachten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door 16again »

Belangrijkste is hoe je als consument geinformeerd bent over mogelijke plooivorming:
quote van:
http://www.cbw.org/vragenondernemerszaken.php
Een lederen bankstel vertoont plooivorming. Bent u (=winkelier) verplicht dit op te lossen?
Essentieel hierbij is wat de consument op grond van de koopovereenkomst mag verwachten. Allereerst is de informatie die de consument kreeg bij het verkoopgesprek heel belangrijk. Hoe meer informatie over positieve en negatieve eigenschappen een consument krijgt, hoe kleiner de kans dat de ondernemer voor zijn rekening het probleem moet oplossen. Een goed hulpmiddel is de productinformatie van de fabrikant (ontvangt u dit niet, vraag er dan om!). De ondernemer kan ook zelf productinformatie geven over de algemene eigenschappen van leer, vullingen, stofferingen, stoffen, plooivorming, schoonmaak en onderhoud, etc. Zorg dat deze informatie standaard wordt meegegeven en noteer dit ook op de koopovereenkomst!

Ook belangrijk is de verwachting die de consument heeft gekregen door het getoonde showroommodel. Vertoont die dezelfde plooivorming? Zo ja, dan had de consument deze eigenschap kunnen verwachten. Heeft de verkoper gesproken over plooivorming, ook dan wist de consument waaraan hij begon. De CBW adviseert een showmodel te plaatsen dat representatief is voor het model in het gebruik.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door elianne »

Met andere wooden...gewoon klagen bij de CBW. Goed stukje informatie.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door 16again »

Klagen bij het CBW heeft geen zin, deze club behartigt de belangen van de winkeliers.
Het door mij aangehaalde stuk is advies van CBW aan de winkeliers. Als de winkeliers dit advies opvolgen, maakt de koper achteraf weinig kans om over plooivorming te klagen.

Het aangehaalde stuk kan ook door de consument gelezen worden, om na te gaan welke adviezen de winkelier niet heeft opgevolgd, zodat mogelijk wel succesvol over plooivorming geklaagd kan worden.

Niet het CBW maar de geschillencommissie is de instantie waar de consument terecht kan met de klacht.

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Na ca 10 jaar ervaring in de meubelhandel kan ik u vertellen dat de CBW helemaal niet bij voorhand op de hand van de winkelier is. Gegronde klachten worden gewoon toegewezen. Plooivorming is gewoon een heel moeilijk verhaal .In goedkopere banken zal het eerder voorkomen dan in duurdere.De kwaliteit van de stof alsmede de kwaliteit van de gebruikte vullingen hebben hier heel veel mee te maken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door 16again »

Hello,
Voor de duidelijkheid: Het CBW en de geschillencommissie zijn verschillende instanties!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Sorry dat ik op de uitspraken van "Hello"een beetje verontwaardigd reageer. Ik heb nog nimmer zo'n l*lkoek gehoord als wat u uitkraamt.
Meubelen dienen hoe dan ook netjes te blijven. Niks plooien na drie weken.
Als dat gebeurd is de stof of het leer niet goed opgespannen en moet verholpen worden.
Kraam hier geen onzin uit Hello, je krijgt de wind van voren!

Hello
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 okt 2005 21:56

Re: plooien in zitting bank

Ongelezen bericht door Hello »

Doe eens lekker relaxed ! Ik weet niet hoe het zit met jouw ervaring in de meubelbranche maar ik zit er al een tijdje in. Je kan vanuit jouw positie niet zeggen dat het niet hoort. Ik zei, en je moet goed lezen, dat het met verschillende factoren heeft te maken ! Bij zachtere vullingen zal plooivorming eerder voorkomen dan bij hardere vullingen of vullingen met interieurvering. Alleen de mate waarin het gebeurd, en dat kan je alleen bepalen als je het bankstel ziet, is een reden om tot reclamering over te gaan of niet. L*Lkoek is hoe jij reageert ! Maar aan je andere reactie te zien bij het andere topic over koudschuimvullingen snap je er niet echt veel van.:evil:

@16again, ik weet niet welke geschillencommissie jij bedoelt maar als je als klant een geschil hebt met een CBW winkelier dan kom je dus bij de geschillencommissie terecht van de CBW die dus onafhankelijk is en niet ,zoals jij beweerd , op de hand van de winkelier is. Ik heb al heel wat zaken zien gewonnen door consumenten.

Gesloten