LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Radar »

Het aantal mensen dat zegt onbeschoft te zijn behandeld is vorig jaar afgenomen, net als in voorgaande jaren. Vooral respectloze behandeling door personeel in winkels en bedrijven gebeurt minder vaak.

Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2016 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarin is aan 80.000 Nederlanders specifiek gevraagd of ze vinden dat ze respectloos zijn behandeld.

Was in 2008 nog een kwart van de Nederlanders de dupe van respectloos gedrag op straat, in 2016 is dit gedaald naar 21 procent. Onbeschoft gedrag van winkelpersoneel en bedrijven is het sterkst afgenomen, van 23 procent in 2008 naar 14 procent afgelopen jaar. Ook ervaren minder mensen onbehouwen gedrag van overheidspersoneel en van personeel in het openbaar vervoer.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht (donderdag 9 maart 2017)

Herken jij dit beeld?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

"Ik geloof alleen in statistieken die ikzelf gemaakt heb" .... zei ooit Winsor Churchill!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door berndv »

is het afgenomen of is het gewoon geworden?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik denk eerder dat mensen het gewoon zijn gaan vinden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het aantal synoniemen m.b.t. 'onbeschoft' verbaast me, lijkt daarom eerder nogal vaak voor te komen ...

http://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=onbeschoft

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door BL2 »

Alles went........
Het wordt alleen maar erger, maar men is veel normaal gaan vinden.
Normvervaging heet dat geloof ik.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vind dit zulk NIET nieuws... Ten eerste omdat uit alle berichtgeving blijkt dat de normen en waarden hard achteruit gaan, ten tweede omdat we niks hebben aan zulke berichten. Heeft het CBS niks beters te doen?
Er zijn leugens, grote leugens en statistieken...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik hier ervaar is dat mensen elkaar ahw minder de kop in slaan. Maar dat wil nog net zeggen dat ze allemaal zoveel netter zijn geworden. Integendeel.

Moiseule58

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Zelf heb ik het gevoel dat het steeds erger wordt. En dan bedoel ik vooral callcenters. Maar ook in het verkeer en op straat wordt de manier waarop men elkaar bejegent steeds ruwer.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Feiten en voorbeelden die óók in de positieve CBS-statistiek terug te vinden zijn ?

Ik heb onlangs drie weken in een auto met een duits kenteken op de nederlandse autowegen gereden en dan besef je pas hoe intolerant, onbeschoft en haatdragend sommige bestuurders zijn die hier rondrijden, omdat ze menen met een duitser te maken te hebben. Middelvingers opsteken, afsnijden, plotseling afremmen, rechts inhalen om maar een paar dingen te noemen. Na drie weken was er tevens een zijspiegel weg, waren de wieldoppen gestolen en was er een logo brutaal en met geweld verwijderd, waarschijnlijk als soevenier.

Geen idee of het CBS dit soort 'onbeschoftheden, in de statistieken heeft verwerkt. Met nederlandse 'tolerantie' ga je daarmee géén aangifte doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door GJvdZ »

God, stel je voor dat er eens positiefs nieuws is.... Nee hoor, meteen weer gaan zeuren. Onbeschoft gedrag komt meestal van 2 kanten, dus mensen die onbeschoftheid ervaren moeten misschien ook eens naar zichzelf kijken. Ik ervaar het in ieder geval niet. Gewoon vriendelijk doen, dan doen anderen dat vanzelf terug.

Prettig weekend!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@GJvdZ Heeft u mijn verhaal m.b.t. onbeschoft gedrag alleen omdat ik een duits kenteken had niet gelezen of niet begrepen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Moneyman »

Misschien lag het niet aan je kenteken maar aan je weggedrag.

Flauw? Ja, natuurlijk. Masr dat is wat voorgaande reactie probeert aan te geven: respect komt van twee kanten, onbeschoftheid vaak ook. Niet altijd, uiteraard, maar wel vaak.

Je vinnige reactie geeft mij te denken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dat een óók een onbemande, geparkeerde auto wordt vernield ligt dus helemaal aan mijn gedrag? Kom op zeg! Het gaat hier over onbeschoft en hufterig gedrag, dat zou zijn afgenomen in de jongste tijd en waar ik met een voorbeeld vraagtekens achter zet. Radar plaatst deze topic toch niet helemaal voor niets ... uw commentaar slaat nergens op!

Mucha

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ja, met uw knipoog over onbeschoft gedrag gesproken ...

M.i. is de wereldberoemde nederlandse ´tolerantie´ helaas gebaseerd op gedrag als met gemak en weinig betrokkenheid wegkijken, weglachen, populistische reacties in one-liners, oppervlakkigheid en-of ignoreren.

Ik zie vooral in de randstad hufterigheid, het ignoreren en onbeschoft gedrag en herken de tekst in het aangeboden onderzoek helemaal niet. In plaats van een redelijke discussie ook hier in de topic weer 50% het beschreven gedrag van inhoudloze one-liners.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Dat een óók een onbemande, geparkeerde auto wordt vernield ligt dus helemaal aan mijn gedrag? Kom op zeg! Het gaat hier over onbeschoft en hufterig gedrag, dat zou zijn afgenomen in de jongste tijd en waar ik met een voorbeeld vraagtekens achter zet. Radar plaatst deze topic toch niet helemaal voor niets ... uw commentaar slaat nergens op!
Lees mijn reactie nog e ens, en nog eens, en probeer eens te bedenken wat de boodschap is. Je verwijt anderen nogal wat, maar ik bespeur in je reacties hier eerlijk gezegd ook niet zoveel veel respect.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik geef aan, dat 'gezellig' in Nederland zonder normen en waarden tot afbreuk zal gaan leiden en dat begint met onbeschoftheid, intolerantie en .... vannacht hebben we de gevolgen al kunnen beleven. Turken die hùn president en hùn minister verdedigen i.p.v. de nederlandse verantwoordelijken. Ik drijf niets op de spits en blijf realistisch bij wat ik (respectloos?) geschreven heb.

Mucha

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: CBS: Nederlanders minder onbeschoft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U heeft natuurlijk gelijk ...

Ik heb een, eerder toevallige, poging gewaagt met een voorbeeld om niet te theoretisch te discussiëren. Met een ander voorbeeld zou ik een 'ouderen'-kaart getrokken hebben of de 'immiganten'-kaart ... enz.

Gesloten