LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod op kwik in vullingen bij kinderen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verbod op kwik in vullingen bij kinderen

Ongelezen bericht door Radar »

Tandartsen in de EU-landen mogen vanaf volgend jaar juli geen kwik meer gebruiken in vullingen bij kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Het Europees Parlement steunde dinsdag in ruime meerderheid een wet die dit regelt.

Tegen 2030 zou het giftige zware metaal helemaal taboe moeten zijn in amalgaamvullingen. Een eerder voorstel om dat eind 2022 in te laten gaan bleek niet haalbaar. In EU-landen als Nederland, Duitsland, Zweden en Frankrijk zijn tandartsen al zeer spaarzaam met kwik.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht (dinsdag 14 maart)

Wat vind jij ervan dat kwik in vullingen verboden wordt?

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Verbod op kwik in vullingen bij kinderen

Ongelezen bericht door absent »

Volgens mijn tandarts is het in België en in Nederland al heel erg lang verboden om zware metalen te gebruiken in vullingen.
Gaat Radar nu ook het foute beton in Afrika aan de kaak stellen? Of het feit dat daar alle vrachtwagens zonder roetfilter door de jungle heen braken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verbod op kwik in vullingen bij kinderen

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat is nou niet echt een journalistieke vraag, ik bedoel, als je antwoord dat je tegen bent, en dus vóór het stoppen van zware metalen in de mondjes van de kindertjes, pleeg je morele-, publicitaire- en politieke zelfmoord als geïnterviewde.

Overigens wordt er geen puur kwik gebruikt, maar amalgaam, waarin (tot) ~50% kwik zit, zoals het nu leest zouden mensen kunnen bedenken dat tandartsen in de schuur van de praktijk als een soort sinistere alchemist zelf wat vullingen maken in een gietoven. Die amalgaamvullingen zijn bij mijn weten een soort van kant-en-klaar patroon met een mix er in. En van de vervangende composiet vullingen, moet je weer opletten dat er geen BPA in zit. :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Verbod op kwik in vullingen bij kinderen

Ongelezen bericht door vroem »

absent schreef:Volgens mijn tandarts is het in België en in Nederland al heel erg lang verboden om zware metalen te gebruiken in vullingen.
Gaat Radar nu ook het foute beton in Afrika aan de kaak stellen? Of het feit dat daar alle vrachtwagens zonder roetfilter door de jungle heen braken?
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... kwik.dhtml

dat heeft je tandarts dan verkeerd...... In nl is het zeker niet verboden, in belgie ook niet. Landen waar het wel verboden is, is mn trouwens ivm vervuiling afvalwater, niet zozeer vanwege gezondheid patient waar de vulling gelegd wordt.

en de alternatieven zijn zeer zeker ook niet heilig...

Gesloten