LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
JolienL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2016 16:55

Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door JolienL »

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden hebben wij een Neff combi-oven (bak/stoom). Deze week heb ik geconstateerd dat boven in de oven (aan het plafond van de oven, boven het verwarmingselement) zilvergrijze/zwarte deeltjes hangen. Als je er met je vinger overheen gaat, dan heb je allerlei schilfers op je vinger. Potentieel kunnen deze deeltjes dus op het voedsel vallen wat je op dat moment in de oven bakt etc.

Vandaag is de vertegenwoordiger geweest. Hij zegt dat dit verbrand vet is en dat iedere (!) oven hier last van heeft. Kortom: we moeten het er maar mee doen.

Het vreemde is; bij zijn bezoek waren ook leverancier en een familielid aanwezig, welke allemaal een Neff oven in huis hebben, maar die deze situatie niet hebben kunnen constateren. Ik heb zelf in het verleden ook meerdere ovens gehad, maar nog nooit zaten er losse deeltjes aan het plafond van de oven. Hij beweert echter dat alle ovens (dus ook niet-Neff ovens) hier last van hebben.

Mijn vraag: herkennen jullie bovenstaande situatie? En; kan verbrand vet inderdaad in de vorm van glinsterende schilfers boven in je oven hangen? En het belangrijkste; kan ik dat zomaar accepteren, want verbrand vet eten is hartstikke ongezond maar blijkbaar hoort het er gewoon bij?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb al met meerdere instanties contact gezocht, maar niemand kan de verklaring van de vertegenwoordiger bevestigen danwel ontkrachten. Aangezien het een kwestie is die ook mijn persoonlijke gezondheid aangaat, zit het me niet lekker om dit maar gewoon te accepteren zonder er zelf met een goed gevoel achter te staan.

Alvast vriendelijk bedankt.

Jolien

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door sjohie »

JolienL schreef:Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden hebben wij een Neff combi-oven (bak/stoom). Deze week heb ik geconstateerd dat boven in de oven (aan het plafond van de oven, boven het verwarmingselement) zilvergrijze/zwarte deeltjes hangen. Als je er met je vinger overheen gaat, dan heb je allerlei schilfers op je vinger. Potentieel kunnen deze deeltjes dus op het voedsel vallen wat je op dat moment in de oven bakt etc.

Vandaag is de vertegenwoordiger geweest. Hij zegt dat dit verbrand vet is en dat iedere (!) oven hier last van heeft. Kortom: we moeten het er maar mee doen.

Het vreemde is; bij zijn bezoek waren ook leverancier en een familielid aanwezig, welke allemaal een Neff oven in huis hebben, maar die deze situatie niet hebben kunnen constateren. Ik heb zelf in het verleden ook meerdere ovens gehad, maar nog nooit zaten er losse deeltjes aan het plafond van de oven. Hij beweert echter dat alle ovens (dus ook niet-Neff ovens) hier last van hebben.

Mijn vraag: herkennen jullie bovenstaande situatie? En; kan verbrand vet inderdaad in de vorm van glinsterende schilfers boven in je oven hangen? En het belangrijkste; kan ik dat zomaar accepteren, want verbrand vet eten is hartstikke ongezond maar blijkbaar hoort het er gewoon bij?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb al met meerdere instanties contact gezocht, maar niemand kan de verklaring van de vertegenwoordiger bevestigen danwel ontkrachten. Aangezien het een kwestie is die ook mijn persoonlijke gezondheid aangaat, zit het me niet lekker om dit maar gewoon te accepteren zonder er zelf met een goed gevoel achter te staan.

Alvast vriendelijk bedankt.

Jolien
Als je die schilfertjes weghaalt, komt dan de originele laklaag/afwerking naar voren, of is die dan beschadigd?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je misschien een keer iets in de oven gemaakt waar veel vet in zat dat was gaan spetteren? Bijvoorbeeld hamburgers of zo. In dat geval kan er inderdaad vet blijven hangen en verbranden. Wat je kunt doen is (buiten schoonmaken) de gerechten iets lager in de oven te zetten zodat vet niet tegen de bovenkant van de oven kan komen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door langste adem »

Als er een teflon laagje in de oven zou zitten zou dat kunnen afbladderen bij oververhitting en is het inderdaad niet helemaal gezond als dat op je eten komt.
Dus zoals sjohie al vroeg :
Als je die schilfertjes weghaalt, komt dan de originele laklaag/afwerking naar voren, of is die dan beschadigd?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door Brahms »

Even in onze op leeftijd zijnde Pelgrim oven gekeken. Ik kan zeggen dat onze oven heeeel wat heeft meegemaakt en niet altijd het onderhoud heeft gehad, dat ie zou moeten krijgen.

Maar de wanden, en plafond, zijn compleet schoon. Geen schilfers of andere zaken te zien.
Alleen de bodem heeft wat ingebrande plekken welke echt niet meer schoon te maken zijn.
Onze oven heeft overigens emaille wanden.

Hoop inderdaad niet dat de anti aanbaklaag / teflonlaag aan het loslaten is, want dat is echt viezigheid om te eten, zowel afkomstig uit een oven, als uit een pan.
Waar zijn de wanden mee afgewerkt, dat moet de leverancier of fabrikant moeten kunnen vertellen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen enkele reactie meer van de topicstarter, dus ik vermoed zo dat een poetsbeurtje wonderen heeft gedaan.

JolienL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2016 16:55

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door JolienL »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Vorige week is er een monteur geweest, die heeft geconstateerd dat het verbrand vet is. Gelukkig dus geen bovenlaag van de oven die loslaat, maar alsnog een bijzonder verhaal, want ook verbrand vet is niet gezond om te eten. En zoals ik gelukkig ook in reacties lees; ik heb nog niemand gehoord die ook schilfers in zijn oven heeft hangen. Dat verbaasd me dan weer wel, aangezien de vertegenwoordiger aangeeft dat alle ovens hier last van hebben.

Groet,
Jolien

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door sjohie »

JolienL schreef:Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Vorige week is er een monteur geweest, die heeft geconstateerd dat het verbrand vet is. Gelukkig dus geen bovenlaag van de oven die loslaat, maar alsnog een bijzonder verhaal, want ook verbrand vet is niet gezond om te eten. En zoals ik gelukkig ook in reacties lees; ik heb nog niemand gehoord die ook schilfers in zijn oven heeft hangen. Dat verbaasd me dan weer wel, aangezien de vertegenwoordiger aangeeft dat alle ovens hier last van hebben.

Groet,
Jolien
Tsja, als wij onze oven niet af en toe zouden schoonmaken, zouden de schilfers/vetresten er ook wel inkomen denk ik. Misschien is het een idee om het bewuste gerecht de volgende keer wat lager in de oven te plaatsen, zodat als er iets spat, dit niet meteen de bovenkant van de oven raakt?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Glinsterende zwarte deeltjes boven in oven-> verbrand vet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of een deksel op de ovenschaal, dat schijnt ook goed te werken.

Gesloten