LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
jcdrost7
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2019 14:55

Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door jcdrost7 »

Jl. augustus heb ik voor mijn kleindochter een proefabonnement voor 6 nummers op Quest junior geregeld. Ik kreeg daarvan een bevestiging per e-mail en heb het bedrag van 17,95 euro overgemaakt. De 6 nummers zijn ontvangen. Op 19 maart ontving ik een brief van Quest met het verzoek 51 euro te betalen voor het aansluitende jaarabonnement, waarvan het eerste exemplaar diezelfde dag al werd bezorgd. Ik heb daar niet om gevraagd. Uit telefonisch contact blijkt, dat ik door het plaatsen van een vinkje heb aangegeven akkoord te gaan met de algemene voor waarden (die ik in dit geval niet heb gelezen). In die voorwaarden staat schijnbaar dat ik het abonnement had moeten opzeggen, omdat er anders vanuit gegaan wordt dat het abonnement stilzwijgend wordt voortgezet. De enige oplossing die mij wordt aangeboden is, dat ik 10,20 euro overmaak en dan nog drie nummers ontvang; het jaarabonnement is dan beëindigd.

Is dit een correcte gang van zaken? Het ging om een proef-abonnement.

Met hartelijke groet,
J.C. Drost
Laatst gewijzigd door Radar op 19 mar 2019 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ook een proefabonnement kan tot wederopzegging doorlopen. Alleen krijgt u dan de eerste paar nummers goedkoper en daarna betaalt u de normale prijs.
Ik zou die 10,20 maar gewoon betalen, daarna bent u er vanaf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook al is het een proefabonnement dan nog dient men tijdig op te zeggen anders wordt het idd stilzwijgend omgezet in een jaarabonnement wanneer dit ook zo in de voorwaarden staat.
Zeer coulant dat u er nu toch zo van af komt , slechts nog € 10.20 betalen, 3 nummers ontvangen en dan is het klaar.
Netjes!

Ik ervaar een zelfde constructie wanneer ik bv een proefabonnement op een dagblad neem.
Slechts bij sommige tijdschriften houdt het idd automatisch op , maar dat staat dan ook zo in de voorwaarden ( die men overigens altijd moet lezen :wink: )

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het werkelijk een proefabonnement was, hoefde u niet op te zeggen.

Lees hier, beetje naar beneden scrollen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden

Kunt u niet aantonen dat het een proefabonnement is, dan kunt dus met drie maanden opzeggen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door kuklos »

jcdrost7 schreef:
19 mar 2019 15:10
Is dit een correcte gang van zaken? Het ging om een proef-abonnement.
Het is lastig hier een antwoord op te geven daar wij niet weten wat er bij de aanbieding vermeld werd. Soms staat er duidelijk dat de aanbieding wordt voortgezet als je niet opzegt, soms staat er dat het proefabonnement automatisch eindigt en er geen vervolg (abonnement) aan vast zit.

Quest is mijns inziens coulant en ik zou hun aanbod dan ook accepteren om de zaak te beëindigen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft niets met coulant te maken. Als na het proefabonnement het abonnement automatische verlengd wordt, geldt dus slechts die drie maanden opzegtermijn.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lady1234 schreef:
19 mar 2019 16:50
Als het werkelijk een proefabonnement was, hoefde u niet op te zeggen.

Lees hier, beetje naar beneden scrollen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden

Kunt u niet aantonen dat het een proefabonnement is, dan kunt dus met drie maanden opzeggen.
Dit staat op de website van Quest Junior:

Geef 3 nummers Quest Junior
Een proefabonnement
22% korting

Vervolgens, op de pagina staat:
Abonnementsvoorwaarden
Dit abonnement loopt tot wederopzegging.

TS heeft dus waarschijnlijk recht op kosteloze opzegging aangezien ook dit aangeboden ''Proefabonnement'' gewoon doorloopt totdat er een opzegging plaatsvind.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een proefabonnement voor zes maanden zie ik niet meer op hun site staan. Wel nog voor drie maanden, dat automatisch stopt.


Geef 3 nummers Quest Junior
Een proefabonnement
6% korting
Quest Junior is hét tijdschrift voor nieuwsgierige jongens en meisjes van 7 tot 12 jaar. In Quest Junior gaat het over alles waar het in de ‘gewone’ Quest ook over gaat: mens & lichaam, natuur, techniek, geschiedenis, psychologie, maar dan toegesneden op kinderen. Het magazine staat dan ook vol leerzame strips, bijzondere foto’s en gekke wetenswaardigheden. Quest Junior is een blad voor kinderen die graag hun hersens willen gebruiken. 44 pagina’s leuk en intelligent vermaak, met gegarandeerd gespreksstof voor het hele gezin!


Geef nu een proefabonnement van 3 nummers en betaal slechts €11,99 (i.p.v. €12,75)!

Abonnementsvoorwaarden
Dit abonnement stopt automatisch
na de genoemde periode

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 10:16
Een proefabonnement voor zes maanden zie ik niet meer op hun site staan. Wel nog voor drie maanden, dat automatisch stopt.


Geef 3 nummers Quest Junior
Een proefabonnement
6% korting
Quest Junior is hét tijdschrift voor nieuwsgierige jongens en meisjes van 7 tot 12 jaar. In Quest Junior gaat het over alles waar het in de ‘gewone’ Quest ook over gaat: mens & lichaam, natuur, techniek, geschiedenis, psychologie, maar dan toegesneden op kinderen. Het magazine staat dan ook vol leerzame strips, bijzondere foto’s en gekke wetenswaardigheden. Quest Junior is een blad voor kinderen die graag hun hersens willen gebruiken. 44 pagina’s leuk en intelligent vermaak, met gegarandeerd gespreksstof voor het hele gezin!


Geef nu een proefabonnement van 3 nummers en betaal slechts €11,99 (i.p.v. €12,75)!

Abonnementsvoorwaarden
Dit abonnement stopt automatisch
na de genoemde periode

Het ging ook om een aanbieding van vorig jaar augustus!
Bij deze aanbieding zie ik ook “tot wederopzegging” staan. https://www.questjunior.nl/abonneren/ge ... est-junior

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en als je dan op “geef cadeau” klikt, komt “mijn” aanbieding naar voren.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 10:30
Ja, en als je dan op “geef cadeau” klikt, komt “mijn” aanbieding naar voren.
Maar dat zegt toch niets over het abonnement wat TS heeft genomen? Hij heeft de algemene voorwaarden aangevinkt waarin stond “tot wederopzegging”.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door berndv »

Voor zover ik het kan lezen is het zo dat indien je een proefabonnement afsluit, je expliciet toestemming moet geven voor voortzetting na de proefperiode. Als ik de regels op consuwijzer juist interpreteer zou dit niet verstopt mogen zitten in de algemene voorwaarden.
Proefabonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen zonder je uitdrukkelijke toestemming niet worden verlengd en stoppen automatisch na de afgesproken proefperiode. Stel je hebt een proefabonnement op een tijdschrift over tuinieren genomen. Als je niets doet, stopt dat dus op de afgesproken datum en zit je niet vast aan een abonnement.
Naar mijn mening zou dit dus niet mogen en zou de extra toegezonden zending gerekend mogen worden als gift, daar het abonnement hoorde te eindigen na 6 zendingen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 6:236 aanhef en onder s BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat in geval van een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws-, weekbladen en tijdschriften leidt tot voortzetting van de overeenkomst.
Artikel 6:231 sub a BW schreef:algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
20 mar 2019 11:14
Artikel 6:236 aanhef en onder s BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat in geval van een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws-, weekbladen en tijdschriften leidt tot voortzetting van de overeenkomst.
Artikel 6:231 sub a BW schreef:algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;

Oh, maar nú is het duidelijk :lol:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Geen woord Spaans bij.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeker als ondernemer zou je dit toch moeten kunnen begrijpen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar de TS is geen ondernemer. Ik ook niet trouwens.

Uit de ervaring van de TS blijkt toch wel dat je altijd de algemene voorwaarden moet lezen. Op de vakantiebeurs heb ik ook een abonnement afgesloten, maar dat was tot wederopzegging. Daar kwam ik dus achter na stevig doorvragen. Dus weliswaar genomen, maar direct nadat alles rond was de opzegging geregeld (waarvan ik de bevestiging per mail ook gehad heb). Soms moet je er inderdaad heel erg achteraan.

Het is al eerder gezegd: we weten dus niet wat er precies tussen TS en Quest is afgesproken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De korte samenvatting van de wettekst is: wat Quest doet, is onredelijk bezwarend.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De leek begrijpt de reactie van Berndv, de meer ingevoerde begrijpt de juridische toevoeging erop van Alfatrion. Beiden zeggen hetzelfde, het vult elkaar prima aan, Het is vervolgens aan de lezer om te kiezen welke “tone of voice” hij of zij pakt om richting quest te gebruiken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Proefabonnement Quest Junior voortgezet?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Moneyman schreef:
21 mar 2019 12:24
De korte samenvatting van de wettekst is: wat Quest doet, is onredelijk bezwarend.
Is dit echt zo zwart-wit?

Als je kijkt naar het 3 danwel 8 maanden abonnement welke ze nu aanbieden, dan staat direct bij de aanbieding de eerder door Lowieze genoemde "Abonnementsvoorwaarde - Dit abonnement loopt tot wederopzegging". Het zit dus niet enkel verstopt in de voorwaarde, maar ook duidelijk bij de aanbieding.

https://www.questjunior.nl/abonneren

Gesloten