LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antidepressiva

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Lucretia13
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2012 18:04

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Lucretia13 »

Ik vond deze aflevering erg subjectief. Ik heb zelf meegedaan met het onderzoek van Radar en ook aangegeven mijn verhaal te willen doen in de uitzending als dat nodig was. Natuurlijk niet. Want mijn ervaringen zijn heel positief. Net als Deb en anderen is mijn leven ten goede veranderd en had ik ze graag jaren eerder gekregen.

Verder werd er gezegd dat het gebrek aan serotonine (of een te snelle opname ervan) verzonnen is om het niet je eigen schuld te laten zijn als je last van depressie hebt. Heel erg kwetsend vond ik dat. Het is wel degelijk een chemisch foutje in de hersenen. Waarom is het anders erfelijk? Ook dit had ik aangegeven in de enquete van Radar.

Ze komen met een voorbeeld van iemand die 8 weken last heeft van depressie en dan denken door de medicijnen op te knappen. Zelf heb ik zowat mijn hele leven last van depressie gehad voor ik eindelijk antidepressiva heb gekregen. Kapitalen heb ik uitgegeven aan Sint Jans kruid, Kwai en andere homeopatische middelen. Ook therapie gehad wat nooit kwaad kan natuurlijk maar geen blijvend resultaat had.

Natuurlijk reageert niet iedereen goed op antidepressiva maar het werd nu afgeschilderd giftig placebo. Onterecht en heel subjectief. Jammer, jammer, jammer.

snarfvz
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:55
Locatie: Apeldoorn

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door snarfvz »

Ik gebruik 3 antidepressiva

Paroxetine (20 mg) 2maal daags 1 tablet
Oxazepam (10mg) 6maal daags 1 tablet
Quentiapine (150) 1maal daags 1 tablet

Deze werd mij voorgeschreven door een Psychiater

Er is verschil tussen de merken medicijnen, wat mij verbaasde was dat:

Oxazepam van het merk Accoord, en Paroxetine van het merk Aurobindo, werken bij mij niet, want deze was een keer voorgeschreven, en na ongeveer 2 a 3 weken begonnen mijn depressieve klachten toe te nemen.

De Oxazepam van CentraFarm en Paroxetine van Sandoz werken wel.

De apotheek (in opdracht van Zorgverzekeraar) schrijft eerst genoemde voor.

Vaak is merk ook een oorzaak dat de antidepressiva's niet werk.

In de uitzending zou er 1.2 miljoen mensen antidepressiva gebruiken, maar er zijn mensen die meerdere soorten gebruiken, dus het aantal van 1,2 miljoen is denk ik niet juist.

Ik gebruik naast de oxazepam en paroxetine ook Quentiapina. Ik heb een officiele diagnose PDD-NOS, met daarnaast NAH en een vermoedelijke PTSS.

Heb gemerkt bij de Accoord en Aurobindu de depressieve klachten erg toenemen

Derko
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:13

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Derko »

Deb44 schreef:Anti depressiva heeft mij een leven gegeven. Ik heb het idee dat men bij Radar niet weten wat het werkelijk inhoud om psygisch te lijden. De bijwerkingen zijn zwaar maar niet zwaarder dan zonder. Voor mij is het mijn redding.
Helemaal mee eens, maar er moeten wel goede regels zijn omtrent gebruik:

Altijd starten in combinatie met therapie/ begeleiding (en dan niet van een huisarts, maar van iemand die er speciaal voor opgeleid is).
Afbouwen idem.
Bespreken van bijwerkingen.

En als gebruiker vind ik dat je zelf ook verantwoordelijkheid hebt, dus niet zomaar stoppen en ook niet jarenlang slikken als het wel goed met je gaat. Ik hoop trouwens dat door deze uitzending er geen negatieve kijk op anti-depressiva komt want ik ken veel mensen die er baat bij hebben of hebben gehad.

knolletje
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:30

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door knolletje »

Ik heb met verbazing gekeken naar dit onderwerp. Het werd wat mij betreft behoorlijk eenzijdig belicht. Alleen de tegenstanders van het middel kwamen aan het woord. De vrouw die een vergelijking maakte tussen een verlegen iemand die alcohol neemt en dan losser wordt met een depressieve persoon dat een anti depressivum slikt vond ik als een tang op een varken slaan. Laten we suikerpatienten en nierpatienten ook niet meer toedienen wat ze tekort hebben of wat er niet meer werkt in hun lijf. Het kan niet wetenschappelijk bewezen zijn dat een depressie in het lijf zich niet uit door een gebrek aan serotoinine in de hersenen, aangezien serotonine in de hersenen niet kan worden gemeten. Het kan dus inderdaad niet bewezen wordt dat er een tekort is, maar dan ook niet dat er geen tekort is. Dus wat mij betreft was de bewering in de uitzending niet waar. In mijn overtuiging is er een praktisch bewijs dat een antidepressivum bij sommige depressieve mensen werkt. Mijn moeder slikt al 15 jaar sertraline en is sindsdien niet meer depressief geweest. Ze is ook verder niet veranderd en heeft geen last van bijwerkingen. Een vriendin van mij slikt het al 8 jaar met precies hetzelfde resultaat. Ikzelf slik het ook, maar nog niet zo lang. Ik ben mijn depressie tot 3x toe kwijtgeraakt na het gebruik van sertraline,, had geen last van bijwerkingen en ook niet van het stoppen, maar werd toch steeds weer depressief. Ik ben net weer gaan slikken en ben nu van plan om een onderhoudsdosis te blijven slikken, in de hoop dat het bij mij hetzelfde effect heeft als bij mijn moeder en mijn vriendin.

Jip1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:58

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Jip1991 »

Ik vind het ontzettend jammer dat deze uitzending zo negatief gemaakt is. Ik heb al jaren last van paniekaanvallen en ben sinds een paar weken ontzettend geholpen met een lage dosis paroxetine. Het opbouwen is best zwaar, maar na het opbouwen voelt echt als een bevrijding. Ik durf weer alles en geniet van m'n leven. Zonder deze medicijnen had ik het echt niet gered. In combinatie met goede therapie is dit echt een steuntje in je rug.

Konijnenpootje2
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2016 04:44

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Konijnenpootje2 »

Waar komen die malle testfiguren vandaan? Gesprekstherapie is echt geen optie als je midden in nacht uit t niets heel erg bang wakker wordt?

MarkVer
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2016 08:18

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door MarkVer »

Dat antidepressiva zoveel worden gebruikt zal aan veel zaken liggen: het ziektebeeld is niet scherp afgebakend, de middelen hebben een brede werking, er is erg weinig tijd voor begeleiding van de patienten door artsen (praten helpt!) en tot slot wil de industrie natuurlijk graag pillen verkopen. Al met al levert dit veel ruis op. Tel daarbij op dat de industrie de middelen positiever (effectiever en veiliger) neerzet dan ze in werkelijkheid zijn en je hebt zomaar meer dan een miljoen gebruikers, waarvan sommigen heel goed geholpen zijn, en heel veel anderen niet.
De kunst is dus om de ruis uit het systeem te halen. Goed onderzoek, eerlijke marketing, goede diagnoses en goed blijven volgen van de patient is nodig. Daarnaast ook goede voorlichting door arts en apotheker. Het voorschrijven en begeleiden van antidepressiva is maatwerk. Dit kost veel geld; de overheid en verzekeraars moeten hier een rol in spelen!

Wat voor antidepressiva geldt, geldt net zo goed voor heel veel andere middelen: ritalin en andere ADHD middelen, migraine middelen, antikanker middelen, statines etc etc. Heel veel middelen worden heel slecht ingezet, en over bijwerkingen wordt weinig gepraat.

In mijn boek 'Een klein dood vogeltje' ( Mark Vermeer, [Verwijzing naar winkel verwijderd]) heb ik in thriller-vorm een fictief migraine middel beschreven en de effecten op de gebruiker. Het was alsof in deze Radar uitzending over antidepressiva de plot van mijn thriller werd beschreven....

Goed dat Radar hier uitzendingen over maakt, hoewel af en toe wel erg kort door de bocht...

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

MarianneKruit schreef:Ik ben apothekersassistente en zie dat patienten helemaal niet zo vaak ter controle bij de arts moeten langs komen.
Ze krijgen makkelijk een herhaling voor 3 maanden zonder dat ze een arts spreken.
Dus het is ook makkelijk om t langdurig te gebruiken zonder de stimulans om na een tijdje te proberen te stoppen. :(
Waarom groeit de groep antidepressiva gebruikers is de vraag,
je bevestigd mijn gedachte en ervaring, door het herhaalrecepten circuit.
niet alleen antidepressiva maar ook andere medicatie gebruik groeit hierdoor, medicijnvergiftiging komt hierdoor ook voor.
De vraag is ook niet, slik je het terecht ?
ik ben van mening dat met vaste regelmaat moet worden bekeken welke medicatie wordt verstrekt, of dit nog nodig is en of de dosering klopt.
zou veel geld en ongemak schelen.

Welwaar
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 okt 2010 13:14

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Welwaar »

Lees het boek van John Virapen .Zijn boek; "Bijwerkingen waarvan sommige dodelijk kunnen zijn ".....is een bekentenis van een ex-topman uit de farmaceutische industrie. Nadat hij met pensioen ging heeft hij jaren gezwegen. Na een hevige en onethische advertentie-campagne gericht op kinderen, die door zijn ex-werkgever enkele jaren geleden gelanceerd werd in Duitsland - waar hij woont - verbrak hij zijn stilzwijgen. Hij vertelt in dit boek dat hij een van de criminelen was, die o.a. het medicijn Prozac op de markt heeft geholpen; het medicijn dat de meeste zelfdodingen teweeg heeft gebracht.Hij heeft zelfs getuigd in processen van slachtoffers van dit medicijn tegen de producent. Hij vertelt hoe hij ambtenaren heeft omgekocht om nieuwe medicijnen goedgekeurd te krijgen. We weten allemaal dat de farmaceutische industrie er geen belang bij heeft dat wij gezond zijn; ze hebben er belang bij dat we hun producten gebruiken en ze zijn uit op winst, veel winst. Maar dat er corruptie, omkoping, fraude en belangenverstrengeling plaatsvindt om die winst veilig te stellen, zal voor vele lezers een nieuw feit zijn. De inmiddels gepensioneerde auteur stond jarenlang aan het hoofd van o.a. het enorme farmaceutische bedrijf Eli Lilly in Zweden en deed zelf mee met de omkopingen en verdoezelingspraktijken.

Welwaar
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 okt 2010 13:14

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Welwaar »

http://www.zielenknijper.nl/tros-radar- ... otica.html.
In de uitzending van Tros Rader van 26 mei 2014 is te zien hoe ouderen op grote schaal worden platgespoten met antipsychotica. Ook binnen instellingen in de gehandicaptenzorg krijgen mensen illegaal grote hoeveelheden antipsychotica toegediend.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Jablan »

jorisHP schreef:De ervaringen van de mensen in de uitzending hadden voor een groot gedeelte betrekking op de beginperiode dat ze het medicijn gingen slikken, dit zou dus kunnen betekenen dat de depressie ze tot deze daden aanzette, m.a.w. dat het medicijn nog niet zijn werk kon doen.
Was het maar zo simpel. Het probleem achter het probleem: in Nederland wordt een beperkt aantal sessies bij een psychiater vergoed. Dit leidt tot snelle diagnoses en het voorschrijven van de verkeerde medicijnen. Juist bij de complexere ziektebeelden - bijvoorbeeld een combinatie van een angststoornis, een depressie en een psychose - is veel meer tijd nodig om de diagnose te stellen en dan het juiste medicijn erbij te zoeken.
jorisHP schreef:Overigens vind ik het buitengewoon gevaarlijk dat een consumentenprogamma als RADAR dit soort onderwerpen bespreekt alsof de medicijnen zeer slecht zijn en iedereen er bijwerkingen van heeft, ik denk dat dit beter met een arts besproken kan worden dan door een handjevol (on ) deskundige tegenstanders van deze medicijnen
Ik denk eerder, dat de medicijnen te snel, te vaak worden voorgeschreven. Je kunt mij niet wijsmaken dat 1 op de 17 Nederlanders (bijna 6 procent) geestelijk zo verward is, dat dit soort medicijnen standaard worden voorgeschreven, terwijl in het buitenland de aantal of percentages veel lager liggen. Eerder denk ik aan een effectieve marketing - Er zitten types medicijnen tussen, die alleen in zeldzame gevallen effectief zijn, maar toch veel vaker worden voorgeschreven dan je zou mogen verwachten.
Lucretia13 schreef:Verder werd er gezegd dat het gebrek aan serotonine (of een te snelle opname ervan) verzonnen is om het niet je eigen schuld te laten zijn als je last van depressie hebt. Heel erg kwetsend vond ik dat. Het is wel degelijk een chemisch foutje in de hersenen. Waarom is het anders erfelijk? Ook dit had ik aangegeven in de enquete van Radar.
Sommige depressies zijn erfelijk bepaald, andere niet. Het kan ook uit de lucht komen vallen. En in sommige gevallen versterken medicijnen de kwaal - een depressie kan ook op natuurlijke weg weer verdwijnen zonder therapie of medicatie.

Ik vond de uitzending eigenlijk allesbehalve eenzijdig. Van de pharmaceutische bedrijven is bekend, dat hun doel is, om zoveel mogelijk mensen afhankelijk te maken van hun producten - precies hetzelfde doel hadden de tabaksfabrikanten een halve eeuw geleden. Dat is reden te meer om er kritisch naar te kijken en dat heeft Radar gedaan.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

Jip1991 schreef:Ik vind het ontzettend jammer dat deze uitzending zo negatief gemaakt is. Ik heb al jaren last van paniekaanvallen en ben sinds een paar weken ontzettend geholpen met een lage dosis paroxetine. Het opbouwen is best zwaar, maar na het opbouwen voelt echt als een bevrijding. Ik durf weer alles en geniet van m'n leven. Zonder deze medicijnen had ik het echt niet gered. In combinatie met goede therapie is dit echt een steuntje in je rug.
Hou vol ik heb exact het zelfde ook vanwege paniek slik ik Paroxetine. Het is nu zwaar maar je zal je steeds beter gaan voelen. Welke dosis gebruik je als ik mag vragen? Ik zat op 50 Mg per dag en ben aan het afbouwen. Zit nu op 20Mg

Leonie Ruissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2016 14:01

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Leonie Ruissen »

Ja ik ben er ook mee eens dat antidepressiva te snel worden gegeven en bij sommige mensen werkt het op een manier dat ze helemaal vlak worden (of andere lastige bijwerkingen...heb ook medicijnen geprobeerd die idd nare bijwerkingen gaven en niet deden wat ze beloofden) MAAR bij mij was lexapro (in combinatie met seroquel (antispychotica)) echt een schot in de roos. Na jaaaren struggelen (angst, burnout, veelste grote pieken en dalen, chronisch overprikkeld zijn, rustlessleggs, nauwelijks slapen) heb ik nu eindelijk mijn leven weer terug. Ik voel me helemaal niet afgevlakt en de enige bijwerking is dat ik wat sneller geeuw en wat lang slaap. (En van de seroquel werd ik helaas wel wat dikker en daarom slik ik er metformine bij wat goed helpt) Het zit bij mij in de familie en elk familid die het slikt knapt op en voelt zich daarna zoveel beter. Ik wilde er lang niet aan omdat ik er zoveel slechte en enge verhalen over hoorde maar het kan dus ook juist super uitpakken. Het is natuurlijk niet dat het alles is en dat je niet je best meer hoeft te doen in het leven..maar vroeger maaide elke tegenslag me tegen de grond en nu maken tegenslagen me juist sterker. Dus ik ben zelf ontzettend blij dat deze medicijnen bestaan. Ik moet er niet aan denken dat ik mn hele leven zonder had moeten doen.

Deny2211
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2016 21:43

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Deny2211 »

Ik heb werkelijk bijna de hele uitzending over dit onderwerp met kromme tenen zitten kijken. Een depressie is voor iedereen anders en de medicatie daarvoor is zo persoonlijk. En er zijn zoveel soorten. Maar er kunnen zoveel mensen baat bij hebben met de juiste begeleiding en daarnaast andere therapie. Maar de vergelijking met alcohol vind ik werkelijk absurd. Overigens het hele verhaal van mevrouw sociaal wetenschapper. De vergelijkingen en uitleg die zij gaf vond ik misplaatst en kwetsend voor de mensen die er wel baat bij hebben en voor de zorgaanbieders die wel accuraat en zorgzaam met de medicatie en cliënt omgaan. Is ze arts? Heeft ze zelf wel eens een depressie gehad? Wil je aansnijden dat het te vaak wordt voorgeschreven? Prima eens. Te weinig begeleiding bij de huisarts. Dat zie ik ook om me heen. Dat het misschien te vaak wordt voorgeschreven? Dat zal misschien maar onderzoek dan echt waarom? Maar alle behandelingen met antidepressiva over 1 kam scheren is werkelijk absurd. Ik heb me dan ook echt zitten verbazen over de ontiegelijk slechte, te beknopte en daardoor misplaatste informatie die er nu is gegeven. Dat ben ik van Radar niet gewend. :(

sanalsanto
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2016 16:19

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door sanalsanto »

Hoi Welwaar,

Heel ander onderwerp maar ik ben net aangemeld en kan je helaas geen priveberichten sturen via dit forum.
In 2010 schreef je een reactie dat ging over de ziekte van Lyme. Je hebt naar je aangaf dit zelf opgelopen en bent er via een homeopathisch arts weer vanaf gekomen. Ik hoop dat je me de naam van de arts zou willen doorgeven want ik ben één van de velen die al jaren aan het aanmodderen is maar er maar steeds niet vanaf komt.

WynandAndre
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2008 22:31

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door WynandAndre »

Met antidepressiva heb ik al 36 jaar ervaring en heb in die periode verschillende middelen gebruikt w.o. Anafranil, Aurorix, Prozac, Ludiomil/Maprotiline. Sommige werkten, anderen niet. Bijwerkingen zijn er wel maar niet zo ernstig! Mijn moeder en grootmoeder leden ook aan (ernstige) depressiviteit en zijn verscheidene keren opgenomen daarvoor in een kliniek. Daar kregen ze de oude antidepressieve medicijnen waardoor ze in het begin zwaar verdoofd zijn geweest maar na een paar maanden konden ze weer naar huis. Nooit hebben zij een zelfmoordpoging ondernomen. In de uitzending komen twee hoogleraren aan het woord, ik vond ze nogal zelfingenomen, over de grote onzin die mensen sinds 1955 is verteld, dat men een ‘stofje’ in de hersenen mist. In het medicijn die ik al 20 jaar slik speelt serotonine een belangrijke rol! (Voor mezelf heb ik een stelregel; Wat is erger de medicijn (bijwerkingen) of ‘de kwaal’?) Hoe zit het dan met postnatale en prenatale depressies, algemeen wordt aangenomen, klinkt ook redelijk, dat de hormoon huishouding in de war is. Maar hormonen zijn toch ook ‘stofjes’ die vanuit het brein de dingen regelen (je 'hele lichaam' besturen). De uitdrukking, ,,Het zit alleen maar tussen haar/zijn oren is ook een stomme opmerking”. Je ‘hele leven’ zit tussen je oren, het heden, verleden en toekomst! Het heeft allemaal met het brein te maken, zat die vervelende ziekte maar ergens anders dan konden ze het misschien amputeren of transplanteren. Zelfmoord (neiging) komt ook voor bij personen die (nog) geen medicijnen innemen, dat komt dan door de depressie zelf. Mensen die zichzelf doden willen (in de meeste gevallen) niet dood gaan. Wat ze wel willen is van die verschrikkelijke ziekte afkomen die je hele persoonlijkheid kan beïnvloeden (verpesten). Een ernstige depressie is te vergelijken met een achtbaan waarin je je beroerd voelt, waar je helemaal niet tegen kunt en niet uit kan. Niemand stopt die rit met het karretje, je gaat naar boven (dat gaat nog wel) maar je word telkens weer de diepte in gesleurd en ‘de looping’ komt er nog bij. Als niemand het karretje stopt dan is het toch niet zo vreemd dat iemand uit het karretje springt, ongeacht de gevolgen?
Laatst gewijzigd door WynandAndre op 12 mei 2016 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Zorggebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2016 01:03

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Zorggebruiker »

Het zou niet langer toegestaan moeten zijn dat huisartsen deze middelen voorschrijven. Artsen zijn niet opgeleid om een goede diagnose te kunnen stellen, en deze middelen hebben zodanig mogelijke ernstige bijwerkingen en verslavingsrisico's dat daar een specialist aan te pas zou moeten komen. Hetzelfde geldt voor slaapmiddelen.
Het wordt tijd dat huisartsen zich weer bij hun leest gaan houden, en niet op de stoel van een psycholoog of psychiater gaan zitten (die hebben er tenslotte niet voor niets jarenlang voor gestudeerd).
Depressieve patienten accepteren antidepressiva soms ook te makkelijk. Therapie vraagt een stuk meer inspanning, en als de huisarts het niet voorstelt is een pil snel geslikt. Antidepressiva zijn een goede oplossing in crisissituaties, mits goed begeleid, maar anders is therapie is nog altijd de beste oplossing, omdat het de oorzaak van de depressie aanpakt en oplost.

Gesloten