LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mandemakers keuken met aantal gebreken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Anja Janssen #
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:27

Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door Anja Janssen # »

Ondanks het feit dat ik uitdrukkelijk en schriftelijk had afgesproken dat de keuken bij aflevering per pin zou worden betaald, heb ik mij uiteindelijk door Mandemakers laten dwingen de keuken vooraf geheel per bank te betalen (de keuken zou anders niet worden geleverd en dat is niet prettig als je net je oude keuken hebt verwijderd en dus zonder keuken zit). Eerlijkheidshalve moet ik wel opmerken dat het betalen vooraf of bij aflevering geen verschil zou hebben gemaakt. Bij aflevering is in het geheel niet te controleren of alles volgens afspraak is; dat blijkt pas bij de montage. Naar mijn mening zou bij de levering van een keuken (net als bijvoorbeeld in de bouw) standaard een laatste termijn moeten overblijven, te betalen bij de oplevering van de keuken. Nu zit ik met een keuken die in het gunstigste geval nog weken zo goed als onbruikbaar is en het enige wat Mandemakers doet, is zeggen dat ze alle gebreken zullen herstellen. Ondertussen weigeren ze wel een evenredig deel van de door mij betaalde koopsom als waarborg terug te storten.
In mijn geval mankeert er van alles aan de keuken. Het ergste is dat een onjuiste afzuigunit is geleverd. Namelijk een met een dikte van 25 cm, terwijl na veel overleg een afzuigunit met een dikte van 17 cm is besteld, waarop het plafond is verlaagd. De afzuigunit past dus niet. Mandemakers weigert duidelijkheid te verschaffen over hoe het heeft kunnen gebeuren dat de verkeerde unit is geleverd en waarom het maar liefst 6 weken (volgens Mandemakers " een redelijke termijn" ) moet duren voordat de juiste afzuigunit geleverd kan worden. Het probleem van de onjuiste afzuigunit is aanzienlijk, omdat het plafond niet voltooid kan worden (timmerman, electricien en stukadoor zijn door mij geannuleerd moeten worden). Het heeft weinig zin de keuken in te richten als de stukadoor nog moet komen, want dat geeft enorm veel rommel. Verder heeft de bestelde spoelbak een buitenmaat van 66 cm en die past niet in het geleverde kastje van 60 cm, is het aanrechtblad te kort, is er een keukenkastje beschadigd, is er een groot gat gezaagd in de tussenwand van het kookeiland (t.b.v. een stopcontactenunit, maar volstrekt buitensporig groot en waarschijnlijk onnodig), blijft er in het kookeiland aan een kant niet de beloofde 30 cm bergruimte over, maar slechts 15,5 cm en blijft er in een hoek niet de door Mandemakers gemeten 40 cm, maar bijna 60 cm over (en daar had dus gewoon een kast geplaatst kunnen worden). Verder is er ongeveer een bestelauto aan afvalmateriaal achtergebleven in mijn woonkamer. Ik ben er niet gerust op dat een en ander fatsoenlijk opgelost zal worden, mede omdat ik regelmatig behoorlijk klantvriendelijk en zelfs onbeschoft word bejegend. Heeft iemand soortgelijke of juist goede ervaringen met Mandemakers Keukens?
Laatst gewijzigd door Anja Janssen # op 22 feb 2012 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door *.* »

1 tip : doe alle communicatie schriftelijk. Laat hen afspraken alleen schriftelijk bevestigen of bevestig zelf alles schriftelijk.

In cbw voorwaarden, die zou zouden moeten hanteren, staat wat een redelijke termijn is voor nalevering van een fout geleverd artikel.

Succes.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door 16again »

In cbw voorwaarden, die zou zouden moeten hanteren, staat wat een redelijke termijn is voor nalevering van een fout geleverd artikel.
Waar dan??
Ondanks het feit dat ik uitdrukkelijk en schriftelijk had afgesproken dat de keuken bij aflevering per pin zou worden betaald, heb ik mij uiteindelijk door Mandemakers laten dwingen de keuken vooraf geheel per bank te betalen
Op onderstaande website kun je je hierover beklagen. Gaat je niet verder helpen, echter van andere DMG ketens werden volop klachten ontvangen, en dit leverde bedrijf forse boete op.
http://www.consuwijzer.nl/Hoe_dien_ik_een_klacht_in


Verder, doe alles schriftelijk (=aantoonbaar). Geef Mandemakers hierbij volledig de gelegenheid om eea op te lossen, en geef aan dat onafhankelijk van welke geboden oplossing je het recht voorbehoud om naar geschillencommissie te stappen voor eventueel resterende mankementen en alle ontstane vervolgschade (keuken onbruikbaar, kosten van opzegging besproken stukadoor, extra vrije dagen etc)

Anja Janssen #
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:27

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door Anja Janssen # »

Aan welke CBW-voorwaarde refereert *.* voor de "redelijke termijn"? Volgens mij staat dat - anders dan Mandemakers beweert - namelijk niet in de voorwaarden. Wat een redelijke termijn is, is volgens mij nogal afhankelijk van de omstandigheden en de gevolgen die het gebrek veroorzaakt. Dat een verkeerd product geleverd is, is sowieso voor risico van Mandemakers. Ik heb nu het idee dat ze "gewoon" het juiste type hebben besteld zonder uit te leggen dat de zijzelf (of de fabrikant van de afzuigunit) eerder een fout hebben gemaakt en dat de klant in een puinhoop achterblijft. Toen ik zelf dacht wellicht een oplossing te hebben gevonden in het laten voltooiien van het plafond met uitzondering van de ruimte waarin de afzuigunit geplaatst dient te worden, kreeg ik na vele telefonische rappèllen uiteindelijk na twee weken te horen: dat kan maar dan wel op uw eigen risico. Ik vind dat dus werkelijk geen enkele blijk geven van het zoeken naar een oplossing om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door 16again »

Wat een redelijke termijn is,
Indien het ontbrekende voorraad artikel is bij menig webshop, dan is een redelijke termijn 1 week.
Indien product niet voorradig is en besteld dient te worden, dan kan originele levertermijn van de keuken een redelijke termijn zijn.
waarom het maar liefst 6 weken .... moet duren
Bestellen ze eens in de 6 weken voor volume korting...?

ikbenhetgezeurzat
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 sep 2006 18:05

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door ikbenhetgezeurzat »

Ik zit dit verhaal te lezen en er zijn inderdaad fouten gemaakt. Maar 1 ding mag en kan je niet zeggen. De service-afdeling van Mandemakers is altijd vriendelijk en behulpzaam. Omdat u als klant wat verhit bent en snel alles opgelost wil hebben vind u al snel dat ze onvriendelijk zijn omdat ze niet doen wat u zegt. Alles moet worden besteld en er moeten monteurs worden gepland. Als ze zeggen dat ze over 1 week komen en ze komen niet dan is het helemaal fout bij de klant Dus bouwt men een veilge marge in dat men zeker is dat alles is geleverd. Heb begrip want men maakt geen fouten voor de lol. En natuurlijk laat men u aanbetalen! Anders had men nu niets gehad terwijl alles wel is geleverd en de klant het geld "als stok achter de deur" had gehouden.

Anja Janssen #
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:27

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door Anja Janssen # »

Nou, ik ben het gezeur ook zat! Hoe weet u dat de service-afdeling van Mandemakers altijd vriendelijk en behulpzaam is en dat ik " wat oververhit" ben? Mijn ervaring is een geheel andere en beslist met geen letter overdreven: ze bellen niet terug als ze dat beloofd hebben, ze vertellen onjuistheden en zelfs onwaarheden, ook op brieven wordt niet gereageerd. En van een veilige marge is al helemaal geen sprake, want de afzuigunit zou op de dag van de montage worden gebracht, zo was de boodschap en ineens is het maar liefst zes weken later zonder dat wordt uitgelegd wat nu eigenlijk het probleem heeft veroorzaakt.
Over de betaling: ik ben niet geheel onwetend. In de bouw en ook in de keukenbranche is het beslist niet ongebruikelijk dat de laatste termijn pas bij de oplevering wordt betaald. Uw stelling dat immers alles is geleverd, slaat de plank mis: ik heb namelijk niet wat ik besteld heb en als ik een bouwpakketkeuken had willen hebben was ik wel naar Ikea gegaan. Zal u met alle genoegens foto's mailen van de puinhoop die bij mij in de woning is achtergelaten. Ik heb een zo goed als onbruikbare keuken en Mandemakers neemt alle tijd. Je bent hier gewoon een nummer!

junyiguoji
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2012 03:45

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door junyiguoji »

die zou zouden moeten hanteren, staat wat een redelijke termijn is voor nalevering van een fout geleverd artikel.

buy diablo 3 gold

werkbladenspecialist
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door werkbladenspecialist »

@ Ikbenhetgezeurzat het ging Anja niet om niet aan te betalen, maar als je afspreekt dat er met PIN bij levering betaald mag worden is dit een onderdeel van de deal. Je mag sowieso geen volledige vooruitbetaling eisen (en ook een week vooraf is vooruit) Wij doen helemaal niets met vooruitbetaling, maar bij ons koopt een klant ook volledig uit vrije wil en in alle rust, je hebt dan minder spijtoptanten door de agressieve verkoopmethodes van Mandemakers krijg je natuurlijk mensen die na een dag zich bedenken en van het contract af willen, als er al aanbetaald is heb je in ieder geval geld van die klant. Bij ons betaal je wat je geleverd krijgt, kasten geleverd, kasten betaald, werkblad gemonteerd, werkblad betaald etc. dat is voor beide partijen een eerlijke regeling.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

WAALWIJK - De Waalwijkse bedrijven Keukenkampioen en Keukenconcurrent hebben van de Consumentenautoriteit een boete van 110.000 euro gekregen. Beide bedrijven zouden zich niet houden aan de voorwaarden voor betaling en aanbetaling van de branchevereniging (Centrale Brachevereniging Wonen CBW ) waarbij zij zijn aangesloten.

De bedrijven zijn onderdeel van de Mandemakers Groep in Waalwijk. Zolang zij niet aan de voorwaarden voldoen, moeten zowel de Keukenkampioen als de Keukenconcurrent een dwangsom van 5000 euro per dag betalen, met een maximum van 200.000 euro.

In de voorwaarden van de CBW staat dat bij de aankoop van een keuken maximaal 15 procent aanbetaling mag worden gevraagd. De rest van het aankoopbedrag kan de klant betalen bij aflevering van de keuken. De aanbetaling valt onder de CBW-garantieregeling. Dit houdt in dat de klant , als de winkel failliet gaat, bij een andere CBW-erkende winkel een vervangende overeenkomst kan afsluiten zonder een nieuwe aanbetaling te hoeven doen.

Volgens de Consumentenautoriteit vroegen Keukenkampioen en Keukenconcurrent vijf tot twaalf dagen voor de levering de volledige betaling van een keuken. Hierdoor liep de klant een financieel risico. Als de bedrijven tussen de betaling van de totale koopsom en de levering in de financiële problemen komen, is de consument dus 85 procent van de betaalde koopsom kwijt.

De voorwaarden van de CBW zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond. Dit staat ook boven de voorwaarden. Deze vermelding wekt vertrouwen bij de consument. De Consumentenautoriteit vindt het dan ook zeer ernstig als bedrijven zich wel met de CBW-voorwaarden profileren, maar zich er niet aan houden. Volgens de wet is dit een oneerlijke handelspraktijk.

Advocaat Van Veen van de Mandemakers Groep heeft inmiddels een bezwaarschrift bij de Consumentenautoriiteit ingediend. Een externe commissie zal zich daarover moeten buigen. De Mandemakers Groep stapt zonodig naar de rechter. Volgens de advocaat mogen de klanten van beide keukenbedrijven wel degelijk pas bij de levering het resterende bedrag betalen. Het formulier van Keukenkampioen en Keukenconcurrent zou verouderd zijn, van voor de tijd van internetbankieren, en nog uitgaan van twaalf dagen voordat een schriftelijke bankopdracht is verwerkt en het bedrag op de rekening is gestort. Het formulier is inmiddels aangepast met daarin de voorwaarde dat bij betaling via de bank het geld bij aflevering op de rekening van Keukenkampioen of Keukenconcurrent moet zijn bijgeschreven.

We citeren hier uit de krant van 18 januari 2010, volgens berichten op dit forum is er tot op heden dus niets veranderd !?


Eventuele gebreken die tijdens nacontroles, of al tijdens de plaatsing, worden vastgesteld, worden direct gemeld aan het hoofdkantoor, waarna de eventuele problemen normaal gesproken binnen twee weken worden hersteld.

We citeren hier van de website klantenservice mandemakers......

werkbladenspecialist
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 apr 2011 11:53

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door werkbladenspecialist »

Dus nog steeds volledig vooruit betalen: "Het formulier is inmiddels aangepast met daarin de voorwaarde dat bij betaling via de bank het geld bij aflevering op de rekening van Keukenkampioen of Keukenconcurrent moet zijn bijgeschreven" ook dit is geen betaling bij levering!

Inkiexxx
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jan 2012 14:30

Re: Mandemakers keuken met aantal gebreken

Ongelezen bericht door Inkiexxx »

Dus is het uiteindelijk slikken of stikken als je ergens niet tevreden over bent!

Gesloten