LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Rslots
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2015 13:42

Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Rslots »

Goedemiddag,

Ik heb ongeveer 2 maand geleden een keuken gekocht bij de KC, tijdens de koop wisten we nog niet precies wat we wilden maar hebben we ongeveer bekeken wat onze smaak was en wat de prijs ongeveer zou zijn. Ivm de aanbieding die toen liep werden alle keukens op afroep verkocht, er werd ons verteld dat we ook over enkele maanden een 2e afspraak zouden hebben om alle apparatuur en kleur ed uit te kiezen. Er zou nog niets besteld worden. Nu is de koop van de nieuwbouw woning niet doorgegaan, en heb ik de keuken geannuleerd, nu brengt KC de bekende 30% in rekening, ik heb hierdoor telefonisch contact gehad met afdeling financieel, zij vertelde mij dat er inderdaad nog niets besteld/gemaakt is en er nog geen kosten gemaakt zijn maar dat het aan mij is om dat aan te tonen. Hoe kan ik dit oplossen? We hebben wel getekend en een aanbetaling gedaan, maar er kan helemaal niets besteld zijn ondat we nog een vervolg afspraak zouden hebben..

Ik zit met de handen in het haar. Hoe los ik dit op?

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door *.* »

Als je getekend hebt zit je aan de annuleringskosten van 30% vast. Besteld of niet besteld.
Het argument van de verkoper is dat hij in die tijd dat hij met jouw gezeten heeft ook aan een ander een keuken had kunnen verkopen.

Dus nooit, nooit, nooit tekenen als je nog niet zeker bent van je zaak.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik weet natuurlijk niet hoeveel u hebt aanbetaald, hoop niet dat dat al die 30% is, maar als ik u was zou ik maar naar de geschillencommissie gaan of beter nog voor de rechter laten komen. KK is al diverse malen op hun vingers getikt voor die zogenaamde annuleringskosten die onterecht in rekening gebracht werden.

U hebt eigenlijk nog niets gekocht, geen kleur, geen maat, geen apparatuur. Te gek voor woorden.

En die zogenaamde aanbiedingen lopen daar altijd. Nooit meer instappen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door tijger1 »

Lees dit van Consuwijzer.

https://www.consuwijzer.nl/thema/keuken-kopen

Vooral die laatste alinea in het stukje over de optie,

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door tijger1 »

Lees ook dit topic nog erns door. Klik ook de rode links aan.


http://kassa.vara.nl/discussies/discuss ... nkampioen/

Keukenconcurrent
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:12

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Keukenconcurrent »

Beste Rslots,

Goed om even wat navraag te doen naar de situatie, vervelend om te lezen dat niet alles gelopen is zoals gepland. Zou u me even het ordernummer kunnen doorgeven? Dan kan ik navraag doen bij mijn collega's en dan komen we er na het weekend zo snel mogelijk op terug. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Teun - Webcare KeukenConcurrent

Rslots
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2015 13:42

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Rslots »

We hebben geen ordernunner, we hebben wel een formulier met de gegevens maar er is geen ordernummer, de postcode heb ik wel 3931wd huisnummer 43,

Er zijn helaas fouten gemaakt en we zijn niet geïnformeerd over de 30% annuleringskosten, die kreeg ik ps te horen toen ik annuleerde, we hebben zelf niet eens apparatuur ed gekozen, alleen hebben we de maten doorgegeven en wat voor appratuur we wilden hebben, verder hebben we niets uitgezocht, volgens de verkoper konden we zelf nog kunnen kiezen om 1 kastje te kopen en de rest te laten vervallen..

Met vriendelijke groet,

Rslots

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door tijger1 »

En hoeveel hebt u aanbetaald?

Rslots
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2015 13:42

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Rslots »

250, omdat de verkoper daar ook pas achter toen we de winkel al bijna uitliepen op terug kwam..

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer de order niet specifiek genoeg is, is er geen sprake van een order en zijn de annuleringskosten ook niet van toepassing.

Er moet dus precies op staan wat er geleverd gaat worden.

Rslots
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2015 13:42

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Rslots »

Ze hadden er wel van alles opgezet qua apparatuur, maar niets daarvan hebben we zelf uitgekozen, het was alleen om tot een ongeveer prijs te komen volgens de verkoper, en konden we op de vervolgafspraak alles definitief uit zoeken, we hebben niets uitgekozen!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door crazyme »

Rslots schreef:Ze hadden er wel van alles opgezet qua apparatuur, maar niets daarvan hebben we zelf uitgekozen, het was alleen om tot een ongeveer prijs te komen volgens de verkoper, en konden we op de vervolgafspraak alles definitief uit zoeken, we hebben niets uitgekozen!
Dan hebben ze het slim aangepakt.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
Rslots schreef:Ze hadden er wel van alles opgezet qua apparatuur, maar niets daarvan hebben we zelf uitgekozen, het was alleen om tot een ongeveer prijs te komen....
Dan hebben ze het slim aangepakt.
Slim, of door schade en schande wijs geworden?
Volgens mij is zo'n 10 jaar geleden KC al eens in het Opgelicht! programma geweest, destijds werden ook keukens verkocht terwijl er eigenlijk niets uitgezocht was. Op de overeenkomst stond dan alleen keuken 10.000 euro. Deze overeenkomst was onvoldoende bepaald, daar was onderuit te komen.
Uiteraard heeft KC daar ook lering uit getrokken, op soortgelijke manier wordt nog steeds verkocht, alleen nu wordt snel eea ingevuld, wat nog te wijzigen is.
Rslots schreef:Er zijn helaas fouten gemaakt en we zijn niet geïnformeerd over de 30% annuleringskosten, die kreeg ik ps te horen toen ik annuleerde
Bij koop heb je diverse handtekeningen moeten plaatsen, een was voor ontvangst van de voorwaarden.
Mogelijk staan die zelfs achterop de bon.
Rslots schreef:, volgens de verkoper konden we zelf nog kunnen kiezen om 1 kastje te kopen en de rest te laten vervallen..
Dan kun je proberen een beroep op misleiding / dwaling te doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door kweenie »

Rslots schreef:Ze hadden er wel van alles opgezet qua apparatuur, maar niets daarvan hebben we zelf uitgekozen, het was alleen om tot een ongeveer prijs te komen volgens de verkoper, en konden we op de vervolgafspraak alles definitief uit zoeken, we hebben niets uitgekozen!
Dat klinkt alsof je toch een volledig keukenontwerp hebt gekregen, compleet met apparatuur, maar dat ze wel hebben aangegeven dat er (op details) nog wijzigingen mogelijk waren. Dat je het niet zelf allemaal hebt uitgekozen zegt niet zo heel veel. Zo'n keukenman heeft immers meer verstand van de apparatuur, dus die kan je juist suggesties doen voor de apparatuur, zodat je daar zelf niet in hoeft te duiken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Rslots schreef:Goedemiddag,

Ik heb ongeveer 2 maand geleden een keuken gekocht bij de KC, tijdens de koop wisten we nog niet precies wat we wilden maar hebben we ongeveer bekeken wat onze smaak was en wat de prijs ongeveer zou zijn. Ivm de aanbieding die toen liep werden alle keukens op afroep verkocht, er werd ons verteld dat we ook over enkele maanden een 2e afspraak zouden hebben om alle apparatuur en kleur ed uit te kiezen. Er zou nog niets besteld worden. Nu is de koop van de nieuwbouw woning niet doorgegaan, en heb ik de keuken geannuleerd, nu brengt KC de bekende 30% in rekening, ik heb hierdoor telefonisch contact gehad met afdeling financieel, zij vertelde mij dat er inderdaad nog niets besteld/gemaakt is en er nog geen kosten gemaakt zijn maar dat het aan mij is om dat aan te tonen. Hoe kan ik dit oplossen? We hebben wel getekend en een aanbetaling gedaan, maar er kan helemaal niets besteld zijn ondat we nog een vervolg afspraak zouden hebben..

Ik zit met de handen in het haar. Hoe los ik dit op?
Het is aan KC om aan te tonen dat hun schade 30% is, dat is niet aan jullie. Overigens maakt gederfde winst ook onderdeel uit van deze schade, en die ontstaat al, op het moment dat je tekent.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Het is aan KC om aan te tonen dat hun schade 30% is, dat is niet aan jullie. Overigens maakt gederfde winst ook onderdeel uit van deze schade, en die ontstaat al, op het moment dat je tekent.
In eerdere rechtzaak weigerde een DMG winkel om die schade aan te tonen, uit angst om inkoop bedragen door te moeten geven. Rechter kon toen niet anders dan geen schade toewijzen.

Inmiddels beschikken de winkels over een verklaring van branchevereniging CBW, waarin aangetoond wordt dat gemiddelde marge 35% is, hiermee is rechter voldoende te overtuigen dat annuleringskosten terecht zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

16again schreef:
Leo The Emperor schreef:Het is aan KC om aan te tonen dat hun schade 30% is, dat is niet aan jullie. Overigens maakt gederfde winst ook onderdeel uit van deze schade, en die ontstaat al, op het moment dat je tekent.
In eerdere rechtzaak weigerde een DMG winkel om die schade aan te tonen, uit angst om inkoop bedragen door te moeten geven. Rechter kon toen niet anders dan geen schade toewijzen.

Inmiddels beschikken de winkels over een verklaring van branchevereniging CBW, waarin aangetoond wordt dat gemiddelde marge 35% is, hiermee is rechter voldoende te overtuigen dat annuleringskosten terecht zijn.
Zoiets had ik idd wel verwacht. De keukenbranche heeft haar maatregelen genomen om ongespecificeerde orders te voorkomen en een standaard onderbouwing van de schade te maken.

Als de marge 35% hier aantoonbaar is , is de gederfde winst al voldoende om 30% annuleringskosten te kunnen claimen.

Overigens is, in dit geval, het feit dat de kastjes en apparatuur niet de keuze van TS zijn, irrelevant. Ook met de apparatuur van hun keuze zou de opdracht door TS geannuleerd zijn. Ik verbaas me er steeds weer over dat mensen zo onnadenkend kunnen zijn om hun handtekening onder een nieuwe keuken te zetten als ze niet eens een huis hebben gekocht. TS had kunnen en moeten bedingen dat als de koop van het huis niet doorging, hij kostenloos kon annuleren.

Het enige wat in deze zaak nog soelaas kan bieden is de mogelijkheid dat AV niet rechtsgeldig zijn verschaft. Of dit zo is hangt helemaal af wat erop de papieren staat die TS heeft getekend.

Als de AV hier wel geldig zijn is er geen andere keuze dan betalen of afnemen. ( even aannemende dat KC geen coulance toepast)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo gemakkelijk zou ik het er niet bij laten zitten, als TS het nog niet eens is over de kleur en de keukenapparatuur opgenomen is als voorbeeld KAN er nog niets besteld zijn. En kunnen er geen kosten gemaakt zijn (er is ook geen ordernummer) meer dan de tijd die de verkoper er in gestoken heeft.
Ik zou ze een voorstel doen dat je de rest annuleert zonder kosten, de aanbetaling ziet als vergoeding voor de tijd en dat je 1 kastje koopt.
volgens de verkoper konden we zelf nog kunnen kiezen om 1 kastje te kopen en de rest te laten vervallen..
Een mondelinge toezegging is ook geldig.
Voor meer , "see you in court".

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Ik verbaas me er steeds weer over dat mensen zo onnadenkend kunnen zijn om hun handtekening onder een nieuwe keuken te zetten als ze niet eens een huis hebben gekocht. TS had kunnen en moeten bedingen dat als de koop van het huis niet doorging, hij kostenloos kon annuleren.
Daar is het hele verkoop circus juist op ingericht. Gigantische korting, waar je direct voor moet beslissen. Inspelen door verkoper op mogelijk verlies, als je actie laat lopen.
Helaas trappen genoeg mensen er in, anders waren die praktijken niet lonend.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Keukenconcurrent, keuken in aanbieding op afroep annuleren

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

bprosman schreef:Zo gemakkelijk zou ik het er niet bij laten zitten, als TS het nog niet eens is over de kleur en de keukenapparatuur opgenomen is als voorbeeld KAN er nog niets besteld zijn. En kunnen er geen kosten gemaakt zijn (er is ook geen ordernummer) meer dan de tijd die de verkoper er in gestoken heeft.
Ik zou ze een voorstel doen dat je de rest annuleert zonder kosten, de aanbetaling ziet als vergoeding voor de tijd en dat je 1 kastje koopt.
volgens de verkoper konden we zelf nog kunnen kiezen om 1 kastje te kopen en de rest te laten vervallen..
Een mondelinge toezegging is ook geldig.
Voor meer , "see you in court".
Gederfde winst is ook schade en die kan al 1 minuut na tekenen ontstaan. Helaas zijn er voorbeelden van gerechtelijke uitspraken waarbij de consument in dergelijke gevallen aan het korste eind trekt, en "see you in court" is dan ook een riskant advies

Gesloten