LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] motorloze afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door hera »

Hoe zit dit. Je hebt een motorloze afzuigkap nodig als je m alleen aan kunt sluiten op t centrale afzuigsysteem. Er is dus geen mogelijkheid om m naar buiten af te voeren. Bedien je m dan ook met de knop van het centrale afzuigsysteem of zitten er binnenin nog andere verbindingen..? :?:

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Hera,

De kap heeft alleen een schakelaar voor de verlichting. De luchtstroom moet je bedienen met de schakelaar van de mechanische ventilatie.

MVG

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door hera »

tnxs, dat dacht ik al.

monteur
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:21

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door monteur »

Mee eens is alleen een vet opvangbakje
Werkt afhankelijk van hoe goed het systeem van het mechanische afzuiging is.
itho heeft ereen die een gordijn naar beneden stuurt langs de kookplaat
hierdoor gaat er meer lucht naar boven.
Of recirculatie pakken vind ik beter.

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Motorloos is afhankelijk van de mechanische ventilatie, die is we verbetert in moderne nieuwbouwwoningen, maar een mechanische ventilatie wordt nog altijd berekend op 6 tot 8x de keukenruimte. 3x4x2,5meter is dan 30x8=240m3/uur daar kom je zelf met de eenvoudigste wasemkap met motor al mee en dat is gelijk het grootste punt.

Er zijn 4 opties:
1. Een motorloze kap, kies je hier voor dan dien je het "vangdeel" wel te vergroten, kookplaat 60cm; kap 90cm.

2. Itho systeem "blaast" lucht langs randen van afzuiger, welk een "gordijn" vormt waardoor kooklucht er niet buiten kan "slaan" binnen in wordt lucht door mechanische ventilatie afgevoerd.

3. Nieuw systeem van o.a. ProSolo, 30% van de lucht wordt door mechanische ventilatie afgevoerd en 70% wordt gerecirculeerd (koolstoffilters minder snel nodig te vervangen 1 a 1,5 jaar).

4. Recirculatie; metalen vilter haalt vet uit lucht, koolstoffilter haal vocht en geurtjes er uit. Voordeel hoog vermogen mogelijk / nadeel koolstoffilters vervangen (ca 1/2 jaar / kosten ca 30 euro).

Succes, hopelijk voldoende info.....................

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Tianne »

Hoi !
Is er iemand met ervaring met de hierboven genoemde ITHO afzuigkap ? Wij hebben er zoeen gepland in onze nieuwe keuken en ik ben benieuwd of ie echt zo goed is als de keukenzaak vertelde....

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door djenie »

Allereerst zijn er verschillende soorten motorloze afzuigkappen, ik had er een van pelgrim die wel een aparte knop op het apparaat had, wel zo handig als je alleen afzuiging in de keuken wil en niet elders in huis. Het grote nadeel is dat je ten eerste weinig capaciteit hebt, zie eerdere topics, ten tweede moet je het ventiel van de mechanische ventilatie dichtdraaien waardoor de afzuigkap maximaal kan functioneren maar hierdoor ben je dus eigenlijk je ventilatie in de benedenverdieping kwijt en mijn grootste bezwaar is het resultaat wat je ziet als je de kap binnenin gaat reinigen, zo vet als bagger ondanks filters en regelmatig reinigen. Ik had er een met een frontje gelijkend op een deurtje die je opentrekt bij gebruik, erg leuk met reinigen achterstevoren met je derriere op het gasfornuis, wel goed voor de buikspieren :evil: . Tjonge dat wens je je ergste vijand nog niet toe. Ik zou me goed orienteren op andere mogelijkheden (recirculatie?) Afgezien van de verminderde capaciteit van je mechanische ventilatie, ik lees regelmatig ernstige verhalen over gebrekkige ventilatie in nieuwbouwwoningen en de gevolgen daarvan (cara, longproblemen etc) Ik weet niet of jij ook zo'n goed geisoleerde woning hebt waarbij er geen raam meer open kan in de keuken. Veel succes ermee

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door hera »

Ik ventileer heel veel, het is een 15 jr oud huis met raam in de keuken (die staat weinig open) en een schuifpui (staat n u dagelijks open) verder heb ik velux ramen n de uitbouw zitten en die staan altijd op ventileren.

Koolstoffilters schijnt kankerverwekkend te zijn dus dat heb ik liever niet. EN ik ben wel tevreden, gebruik eerlijk gezegd de afzuigkap vooral voor het licht (duur licht) dat wel :-)

fmkalf
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2005 23:19

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door fmkalf »

Er zijn legio merken die een kap leveren die ook de mechanische ventilatie kunnen besturen.

Pfffff

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Pfffff »

Zeg nog even dat je Almat(ig) adviseur bent

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Mr.P »

Beetje handige doe het zelvert kan ook de mechanische ventilatie via de afzuigkap regelen. Er bestaan zelfs modellen die je kan koppelen aan de mechanische ventilatie.

Mr.P.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door hera »

Kijk, dat lijkt me nou wel weer handig. Bij ons is de draaiknop met uit, 1, 2 na vervanging van alle schakelaars en verplaatsen van stopcontacten vervangen door een schakelaar die m van 1 naar 2 schakelt. Uit bestaat niet meer.

ex keukenadviseur
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 okt 2006 21:31

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door ex keukenadviseur »

wat betreft het afzuigen voor een mechanische ventilatie is Itho de beste met zijn Hr systeem . Het allerbeste is gewoon een afvoerkanaal naar buiten.

LimboLil
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2007 14:21

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door LimboLil »

Dus als ik het goed begrijp, heb je het beste resultaat als je een centrale afzuiging laat lopen en daarnaast een afzuigkap met recirculatie??
Ik heb een afzuigkap liggen mét motor, kwam er te laat achter dat ik die niet zou kunnen aansluiten op de centrale afzuiging, maar deze heeft, zie ik net wel een recirculatiemogelijkheid.
Uitgang naar buiten behoort niet tot de mogelijkheden, anders had ik dat wel gedaan. De centrale afzuiging is beroerd, daar kan ik het echt niet alleen van hebben, ook niet met een motorloze afzuigkap vermoed ik.
Dan hoef ik dus feitelijk alleen maar de afzuigkap op te hangen en een koolstoffiltertje erin te doen hè? Of een metalen misschien, nog goedkoper. Buizensysteem is dan niet nodig.

sjaalom
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 nov 2006 19:51

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door sjaalom »

Het berichtje van LibmoLil: dit is wat ik ook graag wil weten. Dus de afzuiger op én de centrale afzuiging aansluiten met zo'n buis én in de afzuiger een koolstoffilter plaatsen voor recirculatie. Met behoud van de bediening voor de centrale afzuiging (die van mij heeft ook 3 standen: standaard, 2 en 3).

Ik had zelf begrepen dat je slechts 1 van de 2 kon nemen, maar als ik bovenstaande zo lees, zou het wel mogelijk zijn -?

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door kzin »

Atag is daar mee op de markt actief, er zullen er wel meer zijn. Kijk es op een website wellicht

Spitaki
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 15:57

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Spitaki »

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs de motorloze afzuigkap van Itho aangeschaft (die lucht omlaag blaast).

Ik woon in een appartement op de tweede (en tevens bovenste; geen bovenburen, is plat dak) verdieping. We hebben een centraal afzuigsysteem dat aanstaat van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds.

Nu kwam laatst één van mijn buurmannen binnen en die zei dat dit systeem brandgevaarlijk was. Als bijvoorbeeld ik brand in de pan zou hebben dan zou de lucht naar binnen gezogen kunnen worden en dan zou het vuur naar de andere appartementen worden gezogen. Nu heeft hij dit gemeld aan de VVE. En zij hebben mij een brief gestuurd dat ik het systeem moet vervangen. Klopt dit? Hebben zij gelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door Eek »

Naar ik weet is het Itho HR systeem een zeer veel toegepast systeem in nieuwbouw projecten en bestaande woningen met een centraal afzuigsysteem.

Daar komt bij dat Itho een zeer gerenomeerd merk is dat onlangs weer beste was in o.a. CV ketels,lijkt me stug dat zij zo'n soort risico nemen zonder het te melden,lijkt me zo'n typisch broodje aap verhaal en complete onzin.
Zie ook de site van itho (www.itho.nl) voor de werking van een HR kap.

Zou de kap dan ook niet weghalen laat die buurman met de VVE het maar aantonen.

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door marinepik »

Wat als je centrale afzuiging hebt en je sluit daar een "normale" afzuigkap op aan.
Krijg je dan problemen of is dat geen probleem? :(

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: motorloze afzuigkap

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Brengt je MV systeem uit balans.

Gesloten