LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra hoge kasten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is mijn vraag al wel eens behandeld, maar ik kan het niet terugvinden (schaam schaam). Weet iemand wat ongeveer de meerprijs is van extra hoge keuken-onderkasten? Volgens mij kunnen bij redelijk veel merken de kasten met zo'n 12-13 cm worden verhoogd, maar hoeveel kost dat bij benadering extra? Is dat 10%? 25%? Of verschilt dat heel erg per merk (of per frontsoort)?

Emgee
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mar 2008 19:57

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Emgee »

Wat ik heb begrepen uit mijn reisje door de keukenwereld is dat de standaard onderkasten ongeveer 70 cm zijn. Ook mijn vriend en ik hebben liever wat hogere kasten dan een hogere plint. We hadden al eens van een keukenverkoper mogen vernemen dat een extra hoge onderkast al snel 25% duurder zou zijn dan de standaard kast van ca 70cm omdat deze een stuk minder zouden worden verkocht. Vandaag echter een bezoekje aan de Kvik gebracht, en wat blijkt daar werken ze standaard met 80 cm hoge onderkasten. Bijkomend voordeel is dat je ook meteen de goede prijs van je keuken krijgt te horen en niet dat stomme bruto/netto gedoe.
Wel moet je op zoek zijn naar een moderne keuken, want dat is het enige dat zij hebben.

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door ice1982 »

En je moet op zoek zijn naar mindere kwaliteit... want dat is ook het enige wat ze daar hebben ;)

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Mookroo »

Bij www.keukenrijk.nl zijn wij keurig geholpen en hebben onderkasten van (bij benadering) 86.5 hoog. Met plint en blad komt de keuken ongeveer op 100 cm hoogte.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door rayke »

mag je wel een trappie in je keuken hebben of je moet 2 meter lang zijn.
100 cm is toch echt wel veel te hoog.

En de verkoper die je vertelt dat hoge onderkasten 25% duurder zijn omdat ze zo weinig verkocht worden lult uit z'n nek. Een hogere onderkast wordt meer verkocht dan de "ouderwetse" maat van 70-72cm.

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door ice1982 »

Inderdaad! Mijn ervaring is dat extra hoge onderkasten +- 10% duurder zijn dan de "standaard" maat. Op een complete keuken zal dat verschil in prijs echt niet de doorslag geven!

pufje
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:24

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door pufje »

(bij benadering) 86.5 hoog
Hmm, bij benadering 86,5, ok.
Minimaal plintje van 10 ( ongeveer ) en blad van circa 6, geeft je dus een werkhoogte van plus minus 1025. Tja, is vrij hoog, maar komt voor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus het lijkt er op dat extra hoge kasten de standaard worden, en dat de meerkosten dus niet exorbitant zijn. Iets van 10% lijkt mij goed acceptabele meerkosten. Misschien dat die 25% kwam doordat er naar een duurder merk moest worden overgestapt, omdat het voordeliger merk geen extra hoge kasten had?

1 Meter lijkt mij trouwens niet extreem hoog. Nu ben ik zelf ook ongeveer 2 meter, dus daar kan het ook aan liggen... Maar ik heb op meerdere plekken gelezen dat de beste werkhoogte zo hoog is dat als je je elleboog in 90 graden hebt, dat je dan tussen onderarm en werkblad ongeveer 10 tot 15 cm zou moeten hebben. Dan zou ik zelf eigenlijk zelfs richting 1,10 moeten, maar dat lijkt mij wat overdreven.

Maar als de 'oude' maat 72 cm zou zijn (lijkt mij trouwens erg laag) en je doet daar een blad van 4 cm bovenop, dan zou je dus een plint van een kwart meter overhouden. Zou er wel raar uitzien, lijkt mij.

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Mookroo »

Hmm, bij benadering 86,5, ok.
Minimaal plintje van 10 ( ongeveer ) en blad van circa 6, geeft je dus een werkhoogte van plus minus 1025. Tja, is vrij hoog, maar komt voor.
Onze huidige keuken is +- 101 cm hoog. kasten 86,5, plint (op de houtevloer) 10,3 cm blad 4 cm.

Is perfect hoor. Zeker als je wat langer bent. 1.96 meter.
Maar als de 'oude' maat 72 cm zou zijn (lijkt mij trouwens erg laag) en je doet daar een blad van 4 cm bovenop, dan zou je dus een plint van een kwart meter overhouden. Zou er wel raar uitzien, lijkt mij.
Een hele hoge plint is idd geen gezicht. Daarom hebben wij 10 jaar geleden en ook nu gekozen voor de maxiline. Die meerprijs ben je zo vergeten en het genot heb je elke dag.
Ik meen dat 10 jaar terug de meerprijs ongeveer 10%. Nu hebben we de vergelijking niet een gemaakt. We wilde wat hebben wat naar ons zin is. De laatste 1000 euro maakt dan ook niet meer uit. Berekend over 10 jaar is dat nog geen 2 euro per week??!!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Er zijn zat merken op de markt die een korpushoogte van 780mm hebben (6x stramienmaat [lade] van 130mm)..

Is wat makkelijker rekenen........

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Mookroo »

Er zijn zat merken op de markt die een korpushoogte van 780mm hebben (6x stramienmaat [lade] van 130mm)..

Is wat makkelijker rekenen........
Als je dan naar een werkhoogte wil van minimaal 100 cm, blijf je meet optisch, zeer lelijke hoge plint zitten.
kasten 78 cm, blad 4 cm. = 82 cm. Plint 18 cm!!
Kasten 86 cm, blad 4 cm = 90 cm, Plint 10 cm.

Wat staat mooier..

Tenzij je in de plint lades ga verwerken........

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Als je dan naar een werkhoogte wil van minimaal 100 cm, blijf je meet optisch, zeer lelijke hoge plint zitten.
zie eerder gegeven antwoord van rayke:
mag je wel een trappie in je keuken hebben of je moet 2 meter lang zijn.
100 cm is toch echt wel veel te hoog.
mookro's zijn toch niet zo lang?
:) :wink:

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Mookroo »

mookro's zijn toch niet zo lang?
Zoals ik reeds schreef, 1,96 meter.

En ik vind de keukenhoogte van 101 cm ideaal.
Maar ieder zijn meug.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Hm, dan heb je zeker geen gemiddeld formaat snijplanken laat staan slagersblok als je je vlees wilt snijden? :)

Mookroo
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2008 11:28

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door Mookroo »

Hm, dan heb je zeker geen gemiddeld formaat snijplanken laat staan slagersblok als je je vlees wilt snijden?
Bij ons thuis kopen we het vlees gesneden, of te wel per lapje ipv een hele koe of geit.

Maar mensen van de afmeting "smurf" kunnen zich over het algemeen niet voorstellen dat er mensen zijn die wel iets groter zijn dan gemiddeld en dus goed uit de voeten kunnen met een hoogte van 100 cm.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Extra hoge kasten

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Zelf ben ik 1.92 niet echt een smurf te noemen, ik heb even wat boeken opgestapeld tot 101cm maar dan snijd je echt niet comfortabel. Of als je ál je kookingredienten kant-en-klaar koopt (wat mij sterk lijkt) is het roeren in een pan danwel wok die vaak weer enkele centimeters hoger staat ongemakkelijk, zeker qua arm/schouder. Maar ieder z'n ding. :)

Gesloten