LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Programma van eisen voor nieuwe keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Roos D. »

Op zoek naar een nieuwe keuken.
Regelmatig kom ik opmerkingen tegen over het niet gebruiken van de zoekfunctie. Zeer terecht, maar als je daar bv ‘Bruynzeel’ intypt (moest even, Brrr) dan mag je wel een dagje vrij nemen om alle topics te lezen. Als absolute beginner heb ik nu een weekje rondgetoerd op het Radar forum, onderweg hier en daar een uitstapje gemaakt en af en toe wat weggeplukt voor een paar kleurige Wordboeketjes. Verder reizen levert wel wat nieuwe gegevens, maar geen nieuwe informatie op. Dus ho stop! Bedankt retailers o.a. Loesjes, Maxx, Mr. P., Rayke en Zelfstandigste. Jullie bijdragen op dit forum waren voor mij tot nu toe o.h.a. waardevol.
Ben er echt wiser van geworden, maar door alle berichten over maffiose praktijken vooral veel sadder.

Interessante uitstapjes trouwens. Kreeg meteen een beeld van het aspiratieniveau waaraan geappelleerd wordt. Dat heet dus een segment…
• E und K keukens. Hûh, zat ik ineens op de site van Wodka Lime of de Eetclub?
• Häcker. Raar genoeg is de hele site genoemd naar hun toplijn: Systemat. Hou je vast mensen: “deze creatie is keukendesign op het hoogste niveau. Zij streelt de zinnen door een unieke minimalistische vormgeving – voor wie meer dan het bijzondere wil” …esthetische blikvanger…om plaats te nemen in een representatieve designroom”
• Schüller, Next 125: “Op zoek naar nieuwe uitdrukkingsvormen voor een eigen individualiteit en als demonstratie van een internationale lifestyle…”
Word ineens héél moe en een beetje miffulluk. Iemand een Alessi teiltje?

Nog steeds op zoek naar een nieuwe keuken. Even over een andere boeg.
Ik hoef geen representatieve designroom als demonstratie van mijn individualiteit, maar wil gewoon (?) een tijdloze keuken van een goede kwaliteit voor een goede prijs. (Upper) middle segment?
Uitgangspunt: Oud huis, keuken met allerlei afwijkende maten. Hoogte tot balken 2.20m.

Programma van eisen:
1. Hang en sluitwerk van Blum, Hettich of Grass
2. Corpus onderkasten zo hoog mogelijk (liefst 86 cm), want
- aanrechthoogte wordt min. 96 cm, dus minder ruimteverlies door idioot hoge plinten
- onderbouw ijskast 87,6 cm Siemens mog. (must); wil geen voll. geïntegr. ivm ruimteverlies en rare groentenla
3. Corpusdiepte 60 cm; voor Miele voll. geïntegr. afwasmachine benodigde diepte 57 cm
4. Grote variatie in corpusbreedtes
5. Hoekkast heel graag ‘magic corner’ (geen must)
6. Bovenkastjes met vouwdeuren. Hoogte ± 30 cm. Diepte liefst 35 cm (standaardmaat Rotpunkt)
7. Hoge kast met (mogelijkheid voor) onder een vriezer (liefst 87,6 hoog; geen must; evt 82) en daarboven een oven met nismaat 59,5 cm
Verder:
8. Materiaal liever MDF dan spaanplaat, ivm vocht. Bestaat dat eigenlijk in ‘middensegment’?
9. Corpusdikte minimaal 19 cm .Waarom eigenlijk? Lijkt me wel degelijk. Attila de Hun en Wickie de Viking komen hier niet over de vloer, dus gewoon stevig is eigenlijk goed genoeg.
10. Fronten hgl wit, met mooi voegenbeeld. Liefst goed gelakt, maar evt. iets anders. Geen folie.
11. Last but not least: aanrechtblad. ? Lavasteen lijkt me mooi en praktisch, maar kan nergens prijsinfo vinden.

Ik vind dat ik al behoorlijk wat huiswerk heb gedaan en wil me oriënteren op een stuk of drie merken. Helaas kan ik op de meeste sites geen gespecificeerde informatie vinden omtrent maten. Behalve op die van Rotpunkt (weinig positiefs van de retailers, maar dat dan weer wel!)
Vragen:
Is mijn PvE onredelijk? Op welke merken kan ik me op basis hiervan het beste richten? Steek er niet teveel tijd in. Ik verwacht geen oplossingen, maar hoop op een richtingaanwijzer. Waarheen en waarvoor in de regio Amsterdam?

Excuses voor dit lange verhaal. De Radar toer maakte me een beetje radeloos en redeloos. Hopelijk niet reddeloos.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

http://www.ontdekfrako.be/

http://www.bedakeukens.nl/pluspunten.html

http://www.tristarkeukens.nl/?pid=3

http://www.eggersmann.de/Eggersmann_nl/ ... nn_nl.html

http://www.format-kuechen.com/nl/collectie.html

http://kh-system-moebel.de/nl/start,14.html

Nog meer mogelijkheden ter oriëntatie.....
Bovenstaande heb ik er op gezet omdat punt 8 in ieder geval bij Rotpunkt absoluut niet mogelijk is; zeker wel bij Beda, Eggersmann en frako maar MDF of multiplex kasten schuiven ook gelijk de prijsklasse omhoog!.

Voor punt 9 bieden de volgende merken zeker de (standaard) mogelijkheid: Beda, KH en frako (andere merken weet ik niet zeker.
Ook Rotpunkt kan hier niet in voorzien.

Mijn advies; vergelijk Beda-KH-Format-Tristar Waarom?....."omdat deze merken een hoog maatwerkniveau hebben en betaalbaarder zijn in vergelijk met andere merken van dit kwaliteitsniveau"

Ik heb u zo'n antwoord gegeven omdat ik gevoelig ben voor complimentjes :wink:

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Chief »

VRAAG 8

Lakdeuren hebben deklak, kleurlak en 3 soorten polyesterlak op een MDF-ondergrond. Met hoogglansgelakte fronten creëert u ruimtelijke effecten.

BRON ROTPUNKT.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

@chief
Ach......natuurlijk, ik ging er van uit dat het korpus in MDF bedoeld werd...sorry :oops: punt 8 en 10 zijn dan technisch verbonden aan elkaar. en dan is schmidt keukens ook nog een vergelijk met minder maatwerkmogelijkheden.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door hark »

Beste Roos,

Ik zou inderaad eerst eens bij een Rotpunkt dealer gaan kijken.
Hebben veel mogelijkheden voor een goede prijs.
Alhoewel bijna alle verkopers op dit forum geen goed woord over hebben over dit merk zijn bijna zonder uitzondering de consumente ( ik ook ) te spreken over dit merk.

Succes. :lol:

Hark

keukenvirus
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Ik zou inderaad eerst eens bij een Rotpunkt dealer gaan kijken.
Hebben veel mogelijkheden voor een goede prijs.

Is ook niets mis mee,echter reken op een termijn tussen 5/8jaar betreft de aftakeling.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door hark »

wat doe jij voor werk Keukenvirus??
Toevallig niet in de keukenbranche ?

Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Roos D. »

Bedankt voor de reacties!
Zelfstandigste, ik neem je advies ter harte en ga me in eerste instantie richten op Beda-KH-Format-Tristar, vooral vanwege het hogere maatwerkniveau. Ben benieuwd.
Van het hele rijtje lijkt Eggersman me verreweg het mooiste, maar die ligt waarschijnlijk buiten mijn budget. Hoewel dat niet heel strak vaststaat.
Heel stiekem toch ook nog even bij Rotpunkt kijken. Grapje zeker van die aftakeling na 5-8 jaar? Dacht zelf meer aan twintig. Daarom vind ik het ook de moeite waard me goed in de materie te verdiepen.

Groet, Roos

keukenvirus
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Grapje zeker van die aftakeling na 5-8 jaar?
Lieve Roos, het is niet verkeerd bedoeld maar ik heb er best een tijd mee gewerkt en vaak na een paar jaar al geen fronten meer bij te bestellen. Dat kenmerkt een fabrikant in de omloop snelheid betreft fronten aanbod. Loopt het niet meer dan amper of geen voorraad.
En zet die 20 jaar absoluut uit je hoofd. Hark zal ook wel weer reargeren,en die is blij met zijn aankoop en dat is fijn voor hem.

[/quote]

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

hallo,
als keukenkoper ben ik qua rotpunkt eens met alle keukenkopers, ga voor de grap maar eens bij een rotpunkt dealer naar binnen, het liefst een die nog een ander merk ernaast heeft. Probeer wat kastjes etc. dan zie je snel genoeg het verschil in kwaliteit...

Qua aftakeling begrijp ik het sowieso niet, mijn vorige keuken, een bruynzeel project keuken (misschien destijs wel 1000 gulden...) heeft 15 jaar gestaan en is weggegaan omdat ie lelijk en de niet-inbouw apparatuur aan vervanging toe was, niet omdat ie het niet meer goed deed... Volgens mij moet een keuken dus sowieso wel 15 jaar meegaan, wat gebruik je m immers...

Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Roos D. »

Okay keukenvirus, ik geloof je. En Hark, jou ook. Maar ik wil écht - no kidding! - twintig jaar met die nieuwe keuken gaan doen. Dus, ook gezien eerdere berichten, met pijn in mijn hart: Rotpunkt naar de zijlijn. Aan de website kunnen veel fabrikanten in ieder geval wél een puntje zuigen; zeer overzichtelijk, waardoor je snel ziet wat er van je gading is en veel informatie / specificaties, ook als download. Jammer dat er kennelijk praktische bezwaren zijn en dat ik niet in een virtuele keuken kan koken…

Nu dus door met het kwartet Beda-KH-Format-Tristar. Daar zitten trouwens wel een paar héle treurige sites tussen. Ik hoop dat ze meer verstand hebben van keukens maken, maar het geeft toch te denken.

Ciao, Roos

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Roos D,


Mooi om te zien dat je wat aan het forum hebt.


Wat aanvullende informatie:


1. Basalt Sicilia is een lavasteen met een Prijsgroep 2/3 dwz gelijk aan Nero Impala of Nero Assoluto.
2. Dikte zijwanden 19mm wil niets zeggen over de constructie en draagkracht van de kasten. In het verleden is hier al een flinke discussie over geweest. 16mm met goed materiaal is geen enkel probleem.
3. Jouw eisenpakket is niet onredelijk. Sommige merken zullen zich misschien stukbijten op sommige eisen. Als dat het geval is dan moet je gewoon een deurtje verder een ander merk proberen (of direct voor Format gaan :lol:)

Wat websites betreft zijn er zeker verschillen maar niets is vergelijkbaar met het voelen en ervaren in de showroom.

MVG

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Beste Roos D.,

Fijn om eens weer een consument te treffen die een passend kwalitatief merk zoekt in plaats van enkel een lage prijs te vinden.

Als u geneigd bent een Eggersmann in het vergelijk mee te nemen is een ritje Haarlem de moeite waard, misschien op de rit een voorbeeld van een Format meenemen vanuit Heemskerk. En dan via Zwaag, zaandam of Krommenie voor een BEDA een een blik op een Rotpunkt meepakken?

voor adressen kunt u mij mailen; via het forum doe ik dit niet meer vanwege de vermeende reclame.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door hark »

ik moest nog even reageren ...... :lol:

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

beste hark,

Het is fijn dat u tevreden bent met de keuken, op ieder potje past een dekseltje; nietwaar?

Grappig detail is dat u al denkt te weten hoe de keukenbranche in elkaar steekt. nu kan ik een cake bakken omdat ik weet hoe en met wat voor goede producten, maar dat maakt mij nog geen banketbakker........kortom doe ff serieus aan een vraagstuk mee.

Het feit dat ik Roos een adres wil doorgeven waar Rotpunkt en BEDA naast elkaar staan is louter voor het vergelijk. Ik ben er van overtuigd dat als topicstarter Roos het vergelijk als aangegeven maakt, zij niet voor een Rotpunkt kiest.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door rayke »

aftakeling na 5-8 jaar
Dit is Rotpunkt niet onbekend.

Kies voor de keuken dan geen foliefront als er een levensverwachting van meer dan 15 jaar is. Voor veel merken geldt dat de folie tussen 10 en 15 jaar langs de randjes afbrokkelt of loslaat.

Kies dan een melamine front (hpl toplaag) met kunststof stootanden (abs kanten). Daarom gaat dat Bruynzeel/bribus/keller blokje 15 tot 20 jaar mee in een huurwoning.. Of neem een gelakt front. Wordt die na 15 jaar wat minder mooi dan kun je d'r mee naar de autospuiter.
En anders een houten front.

Folie is om vleeswaren in de te pakken :D

keukenvirus
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Kies voor de keuken dan geen foliefront als er een levensverwachting van meer dan 15 jaar is.

Verstand van lekker vlees en keukens (de keurslager)

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door hark »

das dan toch mooi zelfstandigste.
Als iemand weloverwogen een keus maakt; prima.

Ik ben alleen die hetze tegen Rotpunkt meer dan zat door alle verkopers hier op het forum
Volgens hun is Rotpunkt wel de allergrootste bagger die er maar te krijgen is.......

Dit slaat namelijk nergens op.

Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Roos D. »

Dank voor alle serieuze reacties. Maxx, goed te horen dat mijn PvE niet onredelijk is, maar eisen kunnen altijd nog bijgesteld worden (bijv. punt 8?)
Ik heb dealeradressen en/of brochures aangevraagd van het zelfstandigste fabrikanten kwartet, maar sommige zijn nu dicht vanwegde de bouwvak. Na de deskresearch ga ik op veldtocht met mijn rolmaatje. Ik ben inderdaad van plan om toch ook Eggersman mee te nemen. Mijn keuken is niet loeigroot en elk nadeel hep se foordeel…

Hallo Hark, even speciaal voor jou

Het gaat mij er niet om gelijk te hebben (krijgen is sowieso iets anders), maar volgens mij zit het gewoon zo:
De meeste Fabrikanten en Winkeliers richten zich niet op één Koperssegment, hoe dat ook gedefinieerd is, maar op meerdere. Denk aan prijs, kwaliteit, smaak en ook status. Misschien wat naïef, maar ik ga er altijd van uit dat bij een écht goede deal iedereen blij moet zijn en vooral blijven! K is gebaat bij goede voorlichting van W. Als F - op termijn - niet voldoet aan verwachtingen K, dan gaat K klagen bij en/of over W. Die zit dan met de service (kost hem tijd en geld) en mogelijk imagoschade. Mede daarom is het voor een serieuze W belangrijk op alle fronten :wink: een goede match te maken tussen K en F. Dat kan alleen als K duidelijk communiceert wat hij/zij wil en verwacht (PvE). Het is onverteerbaar dat de keukenmarkt zo ondoorzichtig is, maar dat is helaas een bedenkelijk gegeven.

Zo te lezen is er in jouw geval sprake van de ideale deal. Beter kan het toch niet? Gefeliciteerd! Ik wou dat ík al zover was. Hoe lang heb je de keuken trouwens al en hoe lang wil je ermee doen? Dit bedoel ik niet cynisch.
Je hebt je punkt gemaakt en eigenlijk snap ik niet waarom je je zo opwindt. Het kan toch gewoon zo zijn dat de duurzaamheidsfactor bij mij veel zwaarder weegt dan bij jou? Twintig jaar is een hele tijd. Ik heb een aantal constructieve reacties gekregen van W’s die mij hierin serieus namen. Daar probeer ik mijn voordeel mee te doen.

Geniet van je keuken en van de zomer!

pufje
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:24

Re: Programma van eisen voor nieuwe keuken

Ongelezen bericht door pufje »

Volgens hun is Rotpunkt wel de allergrootste bagger die er maar te krijgen is.......
Welnee, komt wel in de buurt overgens :lol:

Gesloten