LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goede (combi)ovens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik wil in mijn nieuwe keuken graag een goede combi-oven, zeg maar meer een goede oven waarin ook een magnetron zit in plaats van een magnetron waar ze ook wat ovenfuncties in gestopt hebben.

Nu heb ik gezien dat de aansluitwaarde van Miele combi's 2200 watt is. Dit lijkt mij erg laag. Aangezien het maximale magnetronvermogen 1000 watt is en bv. het maximale grill-vermogen 2000 watt, dan betekent dit dat je als je de grill maximaal hebt, geen magnetron kunt gebruiken of ander gezegd, als je de magnetron vol hebt, dan kun je de grill maar op half vermogen gebruiken. (Voor wat betreft de overnfuncties weet ik niet hoeveel vermogen dat kost.) Het lijkt mij dus dat bij deze combi's de functies niet echt heel goed gecombineerd kunnen worden gebruikt. Ik zie ook bij sommige recensies dat mensen klagen over het slechte grill-resultaat.

Maar ik vind dit toch wel vreemd, omdat Miele in mijn ogen toch een goed merk is en volgens mij bij veel producten, zoals bv. stoomovens, toch wel juist beter is dan andere merken. Heeft iemand wellicht ervaringen hiermee?

Als ik kijk naar Siemens (en familie), dan zie ik dat die een aansluitwaarde van 3600 hebben. Het lijkt me dat je daarbij dus beter de functies kunt combineren. Ik heb dan ook meer vertrouwen in de prestaties van die combi's dan in de Miele combi's. Is dit terecht?

Iets anders, bij bv. Siemens heb je ook de keuze tussen 45 cm en 60 cm combi's. In eerste instantie denk je dan, ach, iets meer inhoud, dat heb ik niet nodig. Maar bij die 60 cm zie ik dat de aansluitwaarde 5200 watt is. Als leek denk ik dus dat daarbij de functies nóg beter gecombineerd kunnen worden. Dat bij de 45 cm. toch trucs worden uitgehaald, waarbij bv. als de oven moet verwarmen de grill tijdelijk een lager vermogen krijgt etc. en dat dit bij de 60 cm ovens niet gebeurt, en dat dit dus (in theorie) beter zou werken dan de 45 cm ovens. Klopt dit ook? Of gaat bij die 60 cm ovens (ik noem maar wat) het voorverwarmen bijvoorbeeld nog sneller, omdat daar meer vermogen voor kan worden gebruikt?

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door rayke »

Lijkt mij echt een vraag voor het Miele infocenter ( (0347) 37 88 88 ).
Die hebben daar waarschijnlijk een pasklaar antwoord op.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door legoleek »

laat je in eerste instantie niet gek maken door al die wattage's

de Miele combi's zijn combi's :magnetron met oven elementen.(wel hele goeie overigens hoor)

Bosch/neff/siemens hebben echt goede ovens, waar alles in zit wat je van een oven mag verwachten en natuurlijk de magnetrons
De 60 cm hoge apparaten zijn gewoon te duur naar mijn idee.

Overigens ben ik meer voorstander van 2 losse apparaten. Als je net hebt geovend (? werkwoord?) kun je vaak niet meteen de magnetronstand gebruiken. (laat staan als alles nog 200 graden is en je stopt er een plastic tupperware bakje in) En niks zo vervelend als iets staat te bakken in de oven, en je bent wat vergeten te ontdooien.
En..... 2 apparaten staan gewoon indrukwekkender. mits goed gekozen niet gek duurder

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Het Miele infocenter lijkt mij niet het juiste adres voor een eerlijk antwoord...

Dus als ik het goed begrijp levert Miele goede magnetrons, maar zijn het geen toppers op het gebied van (combi-)ovens, en levert Siemens en familie betere ovens, ook gecombineerd met magnetronfunctie? Die 60 cm zijn inderdaad een flink stuk duurder, maar het lijkt er zo op het eerste gezicht wel op dat ze ook wel beter zijn, dus dat ze ook wel duurder zouden mogen zijn. Of zie ik dat verkeerd? Of het prijsverschil zo groot zou moeten zijn is natuurlijk een andere vraag.

Magnetronnen na ovenen lijkt mij trouwens toch wel mogelijk? Maar je zit dan natuurlijk wel met een warme oven. Ik zit trouwens sowieso wel te denken aan twee ovens, maar één daarvan wordt dan een combi-magnetron. En dan wil je toch liever twee ovens die qua uiterlijk op elkaar zijn afgestemd, dus bv. 2 mieles of 2 siemensen.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door legoleek »

die 60 cm ovens zijn niet expliciet beter, ze hebben gewoon meer toeters en bellen. (heel veel toeters en bellen)

je mag eigenlijk de miele's en siemenzen niet vergelijken. Het zijn gewoon andere apparaten, met ieders zijn eigen eigenschappen.
ga naar de site van de merken en leg de functie's 1 voor 1 langs elkaar. Ben kritisch, maar van te voren een kort lijstje waarvan je vind dat een oven en een magnetron moet doen.

miele heeft (vooralsnog) geen normale oven op 45 cm hoog.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Het wordt erg leuk als je eigenlijk een stoom-bakoven en een combi-bakoven wilt. In stoomovens is Miele volgens mij beter (en ook flink duurder, maar dit terzijde) dan Siemens, maar bij de combi bakovens lijkt Siemens mij beter. Wat moet je dan kiezen...?

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door legoleek »

Yep, stoomovens van miele zijn beter. (zie laatste consumentenbond test) De siemens's zusjes zijn beste koop.
Ik heb de bosch variant op test gehad thuis. Alles klopt aan dat ding, lekker smakelijk etc.etc. alles
Maarrrr.
de stoom wordt gemaakt door het "schoteltje" in de kuip van de oven. Na het koken/stomen moet je dat kuipje en de rest van de binnenkant "dweilen" want anders gaat dat ding stinken (ervaring, 1 x vergeten, weekendje weg, stinken !) Er zitten, hoe handig ook uitneembare rekjes bij, die je kunt afdrogen.En natuurlijk het sponsje. Al met al vond ik het best intensief wat je allemaal nog moet doen als je klaar bent met koken / eten.
Miele heeft een stoomgenerator buiten de kuip en spuit de stoom in de cabine. (minder kans op kalkvorming) en de stoomt technisch nauwkeuriger. vlak voor het programma klaar is, klikt de deur een stukje open wat het stoom er uit laat.
Maarr 2. net stoom koken is heb je geen tijdwinst (sommige klanten hebben die indruk !!!)
Voor beide merken geld, ga naar de importeur, beide hebben zgn. stoom-dagen, kun je van alles vragen aan de experts en vooral proeven. Pas als je zelf zo'n ding zelf hebt gepield weet je wat goed voor je is. Als je er bent check dan natuurlijk ook de combi ovens uit.
Wat moet je dan kiezen ? Ga je voor de "bling" neem je de "mindere" voor lief,
Ben je echt, maar dan ook echt een hobby kok, en geld is geen probleem ?
Hoge druk stomer Miele, Hetelucht oven van Neff (is technisch compleet anders dan bosch en Siemens) met bijpassende magnetron (met of zonder grill)
Ohja, om je keuze nog wat uittebreiden, Neff heeft een stoom inzet. Kun je van je "normale" Neff oven een stoom oven maken(als je wil leg ik dit ook uit)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ohja, om je keuze nog wat uittebreiden, Neff heeft een stoom inzet. Kun je van je "normale" Neff oven een stoom oven maken
En tevens Bauknecht heeft een stoominzet in de combi's en tegenwoordig ook een grote stoom-oven........

Zelfs Baumatic heeft tegenwoordig een stoomoven combi, netjes geprijsd..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor de reacties. Ik wil toch graag combi's, omdat ik met name magnetron met oven nu ook regelmatig gebruik. En met stoom lijkt mij juist ook de combinatie stoom met oven/grill ook prettig voor sommige gerechten. Een hogedrukstoomoven zou ik niet snel kopen, daarbij heb ik het idee dat je net zo goed een snelkookpan kunt nemen (wat waarschijnlijk ook zo is).

In elk geval een goede oven met magnetronfunctie is voor mij belangrijk, dat de tweede oven waarschijnlijk ook stoom krijgt is meer dat ik van een aantal dingen weet dat je die smakelijk(er) maakt met stoom erbij. Ik zou het dus sowieso niet vanwege tijdwinst nemen. En al helemaal niet om het bling-gehalte, al wil ik wel graag voor het uiterlijk graag twee bij elkaar passende apparaten. Het is meer zo dat áls je nu voor de keuze staat, ik niet achteraf spijt wil hebben dat ik niet toch een stoomoven ipv een gewone oven heb genomen.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 12 dec 2008 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Deze wil je hoop ik toch niet vergelijken met een Miele ???
Nee tuurlijk niet.........., dat typ ik toch ook niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Zijn de ovens met stoominzet dan enigszins te vergelijken met gewone stoomovens of stoom-combi's? Wat ik over die stoominzetten heb gelezen lijkt het mij dat je daar in elk geval geen stoom + oven/grill kunt doen, of valt dat mee?

En die Bauknecht, ik neem aan dat je de Steam assisted oven bedoelt? Werkt dit een beetje redelijk? Ik neem aan dat die Miele wel een stuk beter is, maar is de Bauknecht dan wel enigszins vergelijkbaar met Siemens en familie? Of is het echt heel wat anders. (Ik heb trouwens niet echt een heel goed gevoel bij Bauknecht. Zou liever Siemens/Bosch/Neff nemen, maar dat is misschien een vooroordeel.) En ik heb gezien dat Aeg ook ovens met stoom heeft, hoe zijn die?

O ja, er komt dit najaar natuurlijk ook een nieuwe lichting apparaten. Is er al bekend of daar schokkende veranderingen in zitten? Ik heb de nieuwe ('blauwe') Siemens-lijn al op internet gezien, en ik neem aan dat Miele nu in Nederland ook met de 5000 serie komt (maar verder niets nieuws?), maar van de andere fabrikanten heb ik nog niets vernomen.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door rayke »

gebruik eens de zoekfunctie. Er zijn behoorlijk wat (uitgebreide) topics over.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik volg dit forum al tamelijk lang, maar ik heb nog geen berichten gevonden met een goede vergelijking van de stoomovens van aeg en bauknecht met Siemens e.a. Jij wel? En ik heb al helemaal niets gelezen over de nieuwe apparatuur van dit najaar.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hoi Kweenie,

Verschillende merken hebben een infocentre waar je kunt gaan kijken. Ik ben bij een Miele presentatie geweest en ik was meteen verkocht! Gewoon inschrijven via de website en niet vooraf eten.

Oké, een objectief praatje is het natuurlijk niet en een vergelijking zul je zelf moeten maken. Maar je hebt wel gezien wat er met zo'n apparaat kan en je kunt al je vragen stellen aan iemand die er echt alles van weet.

Succes met uitzoeken!

Groetjes Ilse

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je daar toch niet echt objectieve info over de voor/nadelen ten opzichte van 'de concurrent' krijgt. Het zal wel goede info geven over of je wel of niet zo'n stoomoven wilt, maar wij zijn dat stadium eigenlijk al wel voorbij. Bovendien liggen die infocentra ook niet op een heel erg handige plaats voor ons.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door legoleek »

Je krijgt inderdaad geen objectieve mening over die apparaten. je gaat als boutnecht natuurlijk niet zeggen dat AEG beter is.
Maar, ik concludeer dat je wel zo' ding wilt. maar je wilt niet naar die infocentra's. Je kunt natuurlijk ook bij de plaatselijk keukenboer (ja, dan zijn wij boeren) kijken en vragen. Elke boer oogst van zijn eigen land. Dus da's ook niet objectief. (zoals ik, Miele en Bosch/neff, Ik zou niet eens weten hoe een baumatic of whirpool/bauknecht ding werk. Daar is onze zaak ook niet naar, willen mensen het weten, dan ik op zoek)
Ik begrijp iets niet.
Ik neem aan dat je keuken niet onder de 10 k zal zitten. je wilt dat de keuken 10 tot 15 jaar mee zal gaan. je staat er zeker per dag meer dan een uur in, je kijkt er, als het een open keuken wellicht nog langer na. Je komt kritisch over door over die wattage's te beginnen. Je leest geruime tijd het forum. investeer dan ook wat tijd om echt eens bij 1 of 2 van die stoomdagen te bezoeken. geloof me het is de investering echt wel waard. wat kost nou of 3 dagen t.o.v. 10 jaar plezier met een apparaat dat doet wat je wenst

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door kweenie »

Het punt is bij mij vooral dat het in mijn ogen lijkt of je de keuze moet maken tussen goede stoomoven-redelijke combi (Miele) en redelijke stoomoven-goede combi (Siemens etc.). Daarom ben ik benieuwd of mensen uit eigen ervaring weten hoe de apparaten vergeleken met elkaar werken en hoe ze in de praktijk werken en wat een betere keuze is. En dan zonder eigenbelang (zoals bij verkopers).

Ik heb daarbij de wattages gezien als wellicht een redelijk objectieve verklaring van de mindere resultaten (bv. het mindere grillvermogen) van Miele, die ik hier en daar in internetrecensies lees. Daardoor twijfel ik aan Miele. Aan de andere kant geloof ik ook dat Miele betere stoomovens heeft. Daarom vraag ik mij af, is in het dagelijks gebruik het kwaliteitsverschil bij de stoomovens groter dan bij de combi's, of juist andersom. Dat lijken mij vragen die je beter uit de praktijk kunt horen, of van mensen die ervaring hebben met beide merken, en die niet zo goed kunt beantwoorden bij een infocentrum. (Anders gezegd, al ik bij de infocentra ben geweest, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk nog steeds met die vragen zitten.)

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 12 dec 2008 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Goede (combi)ovens

Ongelezen bericht door Mixie »

hoe vaak ga je de stomer gebruiken. Als je de combi magnetron veelvuldig gebruik zou ik daar vooral de goede uitvoering kiezen. En dan is Miele niet fantastisch. Waarschijnlijk het enige apparaat uit de Miele range dat eigenlijk de naam Miele niet waardig is.

Temperatuur regeling is matig. Ik heb nog nooit Delifrance broodjes goed gekregen in de Miele combi. En dat is het simpelste om klaar te maken. 8-10 minuutjes op 210 graden. Maar de Miele combi kan het niet waarmaken. Heeft ook geen onder en bovenwarmte functie.

Gesloten