LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
nc0205
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:57

AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door nc0205 »

Ik was vandaag bij een keukenleverancier en die kwam met een alternatief voor een hybride afzuigkap, namelijk de AxiAir PlasmaNorm afzuigkap. Het is weliswaar een recirculatie systeem, maar dan wel een zeer geavanceerde en zoals AxiAir meldt een zeer effectieve.

Nou verwacht ik van fabrikanten niets anders dan dat zij vinden dat hun product het beste is. Maar klopt dat ook in de praktijk? Zeker omdat de prijs van deze afzuigkap fors is!

Ik ben daarom heel benieuwd naar ervaringen met deze kappen. Wie o wie? 8)

costada
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2008 07:32

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door costada »

Op de website van axiair.nl staan nogal wat ervaringen van met name genoemde consumenten/gebruikers van de aXiair afzuigkappen met plasmanorm luchtzuivering. Die reacties zien er allemaal echt wel positief uit.

Hier is de link die daar naar toe leidt:

http://www.axiair.nl/GenPage/Axiair_117.aspx?ID=439

Ook zijn er een flink aantal keukendealers en kookstudios die ze zelf al langere tijd gebruiken; die zullen er toch ook wel kijk op hebben.

plasmanorm wordt volgens de gegevens op de website ook al veel in de Horeca gebruikt voor luchtzuivering en ontgeuring en het systeem heeft in Duitsland zelfs een 1e prijs in 2008 gekregen als het meest innovatieve product voor de horeca.

nc0205
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:57

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door nc0205 »

Een flink aantal positieve reacties, maar in hoeverre zijn deze maatgevend. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat axiair ook negatieve reacties zou plaatsen. Ofwel dit kan dus een vertekend beeld zijn.

Ik ben het met je eens dat ze veel bij keukendealers en kookstudios verschijnen. Maar dat zou best eens de eerste golf kunnen zijn (iets nieuws en een geen noodzaak voor een afvoer). Op zich natuurlijk is het gebruik bij deze heavy users wel een positief punt.

Maar de vraag is hoe houden zij zich in de loop van de tijd. Ze zijn namelijk fors duurder (factor 2) dan de top afzuigkappen van andere merken. Kortom ze moeten dus ook wel meer bieden en dat ook na verloop van tijd.

Daarom ben ik nog steeds benieuwd of er ook gebruikers zijn bij wie het in de praktijk tegenviel.

costada
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2008 07:32

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door costada »

aXiair wordt bij de serieuze en in de hogere klasse opererende keukendealers die wij gesproken hebben als een hoogstaand merk beschouwd. Je betaalt dus, naast hun toch wel unieke technologie, ook wel voor een afzuigkap van een AA-kwaliteit.

Maar ik kan je gerust stellen :) , het werkt en dat ook na jarenlang gebruik; kan het weten, heb er zelf een en tot grote tevredenheid. Spaarde alleen al de meerkosten uit omdat ik geen dure en moeizame bouwkundige aanpassingen aan de keuken moest laten doen om toch een luchtkanaal te krijgen en was vrij in het ontwerp van de keuken omdat je in mijn geval niet meer gebonden was aan een bepaalde plaats, alleen maar aan een elektrische aansluiting.

In de binnenstad van Deventer is een kookstudio, die werken er ook al anderhalf of twee jaren mee. Daar ben ik er helemaal van overtuigd geraakt. De kookstudio heet "De Rozijnenkorf". Google daar maar op, wellicht kun je eens met de bedrijfsleiding er over praten of het daar zelfs bekijken, hebben wij ook gedaan en daarna was het ons wel duidelijk.

element
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2007 11:39

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door element »

Hallo,

Ik ben al een tijdje op de hoogte van de plasmanorm techniekafzuiging nadat ik eind decmber 2007 in duitsland ben geweest.
In Duitsland is het ook ontworpen en vooral voor de ''grote industrie''
In de keukenzaak waar ik destijds ben geweest waren ze iedergeval ook zeer te spreken over dit systeem maar het was toen nog maar net op de markt.
Voor ons is dit denk ik ook de beste oplossing omdat wij niet naar buiten kunnen met de ventilatie (appartement).
Vervolgens ga je dan zoeken op internet en dan kom je inderdaad bij axiar uit.
Mooi spul, alleen wat een prijzen alleen al de geschikte afzuigkap waar de plasmanorm filter inpast +-3000,- en dan nog is 900 euro voor het filter!

neem van mij maar aan dat je echt even een leuke dagje duitsland moet doen en dan maar is moet gaan kijken bij O+F A-line afzuigkappen.

hier de link: http://www.of-menden.de/
bij kuchenland kunnen ze dit merk leveren ong. 2000,- euro heb ik me laten vertellen.

mvg Laurens
Laatst gewijzigd door element op 23 nov 2008 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

DAH
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2007 15:32

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door DAH »

@ element

Mag ik proberen het verhaal over "Duitse" prijzen even wat te nuanceren:

De prijzen die in Duitsland door de handel worden genoemd zijn vrijwel altijd NETTO én excl. MwSt. Die 2000 euro zal in de praktijk wel het nodige hoger liggen.....

De (wel zeer lage) dealerprijs voor het door jou genoemde duitse fabricaat en de vervolgens door jou vermelde prijs van het vergelijkbare product van de fabrikant axiair is volgens mij de op haar website (verplicht) vermelde consumenten-adviesprijs incl. BTW; een beetje handige (Nederlandse)koper weet daar bij zijn keukendealer vast wel een kwart tot derde af te krijgen.

In Duitsland is afdingen heel wat minder gebruikelijk dan in Nederland, vandaar dat daar de advies- of vraagprijzen vaak lager liggen dan hier in Nederland, maar uiteindelijk betaal je bij een beetje doorvragen echt wel ongeveer hetzelfde. De fabrikant, de dealer, iedereen heeft immers zijn kosten en wil dan ook nog een beetje verdienen. En volgens mij liggen de salarissen in Duitsland zelfs hoger dan hier.

Vergeet bij dit verhaal ook niet het aspect aftersales en garantie. Voor een niet in Nederland verkocht Duits fabricaat kan dat immers nog wel eens een lastig parket worden als het onverhoopt toch nodig is :(

Kortom, goed shoppen in Nederland loont volgens mij zeker net zo goed......

dwk
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:57

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door dwk »

We hebben zelf gekozen voor een Örnell airfilter. Deze was aanzienlijk goedkoper dan een Axi Air met hetzelfde resultaat. Dit kwam vertelde de verkoper door dat Örnell de afzuigkappen in hun eigen fabriek maakt en axi air handelaren zijn

element
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2007 11:39

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door element »

aan dwk,

mag ik vragen wat een afzuigkap met Ornell airfilter kost?
hoe werkt het? Ik weet dat bij de plasmanorm een soort reactor techniek wordt gebruikt dmv een lage stroom te gebruiken de geuren worden dan omgezet in waterdamp/O2.

Als ik kijk naar het Ornell filter dan lijkt dit om een dik uitgevoerde plafondroller zeg maar, ik heb veder geen documentatie maar blijven de geuren in het filter achter? zo ja dan zal deze denk ik regelmatig vervangen moeten worden?

ik ben uiteraard ook erg nieuwschierig of dit in de praktijk goed werkt?

ik hoop dat je mijn vragen kan beantwoorden want wat is er beter dan iemand die het zelf in gebruik heeft!

nc0205
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:57

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door nc0205 »

Als ik kijk naar het Ornell filter dan lijkt dit om een dik uitgevoerde plafondroller zeg maar
Dat was ook mijn eerste reactie. Lijkt erop alsof het een galswolfilter is dat je waarschijnlijk regelmatig moet vervangen. Ik ben net als element inderdaad benieuwd naar de ervaringen.

Kijkende naar de verkoopunten van Ornell valt mij op dat het niet de minsten zijn. Ofwel deze afzuigkap moet een aantal positieve punten hebben (prijs?, geluid?) om de concurrentie met andere fabrikanten aan te gaan.

Elders op internet las ik dat Axiair voortkomt uit de Zuidema fabrieken die failliet zijn gegaan. Kijkende naar de nog beschikbare beelden van Zuidema afzuigkappen lijkt het daar sterk op.

Zelf kijk ik inmiddels ook naar de Wave SDD-2. Ook een recirculatie systeem maar dan heel anders qua vorm. Ik vraag mij dit afzuigsysteem wel af of het voldoende effectief is. Ofwel zijn er positieve/negatieve ervaringen met dit systeem? :wink:

Robbie 80
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2008 16:58

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door Robbie 80 »

Goede middag,

Hierbij wil ik even reageren op de discussie over het recirculeren van kooklucht.

Zelf heb ik gekozen voor het 'Airfilter' van Örnell en zal proberen uit te leggen waarom.

Het filteren van lucht d.m.v. Plasma (spanningsveld met hoge voltage waardoor kookdampen verbranden) geeft opzich een goed resultaat alleen heeft het mijn inziens een groot probleem.
Bij een spanningsveld wek je ozon op, dit wordt ongecrontroleerd vrijgegeven, de koolstof moet dit weer voorkomen.
Mocht nu het koolstof verzadigd zijn dan komt er volgens mij pure ozon in mijn keuken.
Als je ozon checkt op internet dan kom je er achter dat het nu niet bepaald gezond is.

Mede hierdoor heb ik gekozen voor het 'natuurlijke' Airfilter van Örnell welke eens in de 5 jaar vervangen moet worden.
Het filter gebruik ik nu een een paar maand en ik moet zeggen dat het gewoon goed werkt.

Groeten

element
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2007 11:39

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door element »

hoe werkt die Ornell filter dan?

mvg Laurens

Robbie 80
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2008 16:58

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door Robbie 80 »

Een 'Airfilter' van Örnell werkt met koolstof, maar dan niet de standaard koolstof korrels.
Het koolstof in deze filters is vermalen tot gruis en dan weer bij elkaar gevoegd met een soort lijm waardoor het hele oppervlak van het koolstof wordt benut.
Verder zit het onder druk in het filter waardoor alle lucht altijd door het koolstof moet.
De keukenverkoper had me dit uitgelegd en ik kon me wel vinden in dit verhaal.

Groeten

costada
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2008 07:32

Re: AxiAir PlasmaNorm afzuigkap

Ongelezen bericht door costada »

Een 'Airfilter' van Örnell werkt met koolstof, maar dan niet de standaard koolstof korrels
Het is weer het zoveelste voorbeeld in de ventilatietechniek van "oude wijn in nieuwe zakken".

Na eigen ervaring zit je na enkele maanden, maximaal een jaar (het valt immers altijd weer tegen) met een vervuild en vies ding waar je vanaf moet zien te komen.

En dan valt de prijs van de nieuwe filter meestal ook nog tegen 8)

Gesloten