LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuze afzuigkap i.c.m. mechanische ventilatie

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
robje24b
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:30

keuze afzuigkap i.c.m. mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door robje24b »

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende de keuze voor een wandafzuigkap in de keuken in mijn nieuwe woning. Het gaat om een nieuwbouwwoning waarin een mechanische ventilatie is geinstalleerd (BUVA boxstream + BUVA boxstream h20) met een afzuigcapaciteit van 360 kubieke meter per uur. De begane grond (eetkamer, keuken en woonkamer) is u-vormig met een eetkamer aan de straatzijde met een oppervlak van ongeveer 20 vierkante meter (5 bij 4), een keuken (in het midden geplaatst tegen de tegen over elkaar liggende wanden) met een oppervlak van ongeveer 10 vierkante meter (3,5 bij 2,9) en de woonkamer aan de tuinzijde met een oppervlak van ongeveer 25 vierkante meter (6,5 bij 4).

Het gaat om een twee onder 1 kap woning waarbij de wandafzuigkap niet naar buiten kan ventileren (daar zitten mijn buren). De bouwer heeft geadviseerd een motorloze afzuigkap aan te schaffen en deze aan te sluiten op de mechanische ventilatie. De keukenzaak waar wij zijn geweest geeft echter aan dat de afzuigcapaciteit van de mechanische ventilatie onvoldoende zal zijn en wij beter kunnen kiezen voor een gemotoriseerde recirculatiekap. Tevens werd aangegeven dat de recirculatiekap een vrij grote afzuigcapaciteit moet hebben omdat het gaat om een open keuken. Dat deze dan wat meer lawaai maakt zouden wij voor lief moeten nemen.
Via Siemens heb ik vernomen dat ook zij zouden kiezen voor een afzuigkap met recirculatie (zij waren overigens niet op de hoogte van het specifieke type mechanische ventilatie in ons huis). Zij adviseerden echter bij de berekening van de benodigde afzuigcapaciteit niet het gehele woonoppervlak op de begane grond mee te nemen, maar slechts de inhoud van de keuken.

Ik weet niet goed wie ik moet geloven en heb daarom een aantal vragen.

- is een recirculatiekap in deze situatie de beste optie?
- zoja, hoe groot moet de afzuigcapaciteit dan ongeveer zijn voor recirculatie (we willen het liefst een zo stil mogelijke, maar hij moet natuurlijk wel goed afzuigen)?
- indien gekozen wordt voor een gemotoriseerde recirculatiekap, dient deze dan ook (net als een motorloze kap) nog aangesloten te worden op het mechanisch ventilatiesysteem?

Alvast bedankt jullie tijd.

Met vriendelijke groet,

Rob

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: keuze afzuigkap i.c.m. mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Robje24b,

Volgens mij kan een plafondverlaging in de keukenruimte een hoop extra alternatieven bieden. Omdat er tegenwoordig erg goede platte buizen bestaan (google compair) kan een verlaagd plafond met en dikte van 120/150mm genoeg zijn.

Wij plaatsen bijna bij alle keukens in nieuwbouwhuizen koven en verlaagde plafonds om jouw probleem op te lossen. Recirculatie kan maar staat in geen vergelijk met een uitgang naar buiten.

Ok, een verlaagd plafond is niet ieders smaak maar altijd beter dan lawaai en luchtjes. Als je het plafond toch al wilt laten stucen dan is wordt het een strak gezicht! Vooral met zo'n mooie plafondunit!

MVG

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: keuze afzuigkap i.c.m. mechanische ventilatie

Ongelezen bericht door hark »

Wij hebben zelf ook geopteerd om een klein deel van het plafond te verlagen.
Met gipsplaatjes een koof gemaakt die we een stuk groter hebben gemaakt dan noodzakelijk.
Hierin hebben we ook spotjes aangebracht die voor een prachtige verlichting zorgen op het werkblad.
Laat de aannemer naast de scahkelaar voor het lichtpunt in het plafond een extra stopcontact plaatsten naast het stopcontact voor de afzuigkap.
Dit extra stopcontact hebben we laten scahkelen met deze extra lichtschakelaar.
Spotjes koppelen en in het extra stopcontact prikken.
De boel strak af stucen en je hebt een perfect resultaat.

Voordeel : je kunt alle mogelijke afzuigkappen kiezen.

Succes !

Gesloten